Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:
Amma, 2.6.2010 18:35:
---
Freja, 1.6.2010 21:14:
Kun iho on auringonpolttama, niin kuinka monta kertaa se oikein kuoriutuu jotta se lakkais tekemästä sitä? Mul o toka kierros menos, en tykkää.
---
Vastaus kysmään lienee: se on yksilöllistä.
Tästä ihon irtoamisesta käytetään muuten myös termiä "iho kesii".
Muutama vinkki:
- Voitele palanutta kohtaa (esim. hydrokortisonia jos se soveltuu sulle, myös after sun -voiteet auttanevat - itse suosin geelimäisiä ja aloe veraa sisältäviä after suneja, jotka imeytyvät hyvin ja viilentävät mukavasti)
- Jos iho on jo palanut ja kesii, suojaa sitä vaatteella, ettei se pala uudestaan... ja uudestaan.. ja...
- Ja jatkossa: aurinkosuojavoiteet eivät oman kokemukseni mukaan ole pelkkää huuhaata = käytä - mieluummin liikaa kuin liian vähän.
http://www.verkkoklinikka.fi/?page=6027826&id=4782954
Yep, siis iho itsessään ei oo enää yhtään punanen tai mitään, se vaan kuoriutuu. Rasvata oon koittanut minkä pystyy (nyt taas pari kertaa päivässä), mietityttää vaan toi et montakohan kertaa se viel tapahtuu että olisi kunnossa? Näytti jo jossain vaihees olevan ok mut ei ookaan. Ja hassua on se, et mul paloi sillon sekä selkä että takareidet, mutta vaan reidet alkoi kuoriutuun uusiks. Hmm
Ja siis palaminenhan tapahtui (SK30 huolimatta) vedessä, kun olin snorklaaassa - vaikka kuinka suojautuu niin siinä ne ihan mukavasti suojat katosivat. Suojasta siis huolehdin aina kun vaa mahdollista. :(
Oh well, kai tää tästä.