Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:
Takyon, 19.10.2009 14:58:
---
ezzy, 19.10.2009 12:51:
---
Takyon, 19.10.2009 12:44:
Kuivuuko lasertulostimien suuttimet yhtä helposti kuin muistesuihkutulostimien?
---
lasereissa on vähän eri tekniikka kuten nimikin vois jo kertoa :)
---
Nomut eiks lasereissaki ole se mustekasetti (tai mikä nyt onkaan viralliselta nimeltään)?
Mä kyl suurinpiirtein tunnen laserin toimintaperiaatteen (tarkistin vielä wikipediasta ;) enkä mä vieläkään ole ihan varma asiasta. Mut ilmeisesti laserin "muste" on jokseenkin kuivaa pölyä verrattuna mustesuihkun aineisiin niin voisin olettaa ettei se tuki mitään koloja vaikka sillä ei tulostaiskaan joka toinen päivä. Tai vaikka joka toinen kuukausi niinku mun tulostelutarpeet olis..
Lasertulostimelle (kuten mustesuihkuillekin) ongelmaksi muodostuu ylimääräisen paskan (mm. pöly) kerääntyminen sisuksiin. Jos lämpöyksikköön pääsee paljon pölyä, niin se vaikuttaa suoraan tulostuslaatuun. Mikäli joku neropatti päättää suihkuttaa paineilmaa sisuksiin, niin siinä kohtaa voi heittää hyvästit lämpöyksikölle.. Lämpöyksikköä ei kannata tuhota, sillä low-end lasereissa varaosa maksaa enemmän kuin itse laite..
Mitään muuta haittaa käyttämättömyydestä ei ole. Kannattaa heittää virrat päälle siihen tulostimeen vaikka kerran viikossa, niin se tekee edes käynnistystestit, missä komponentit pyörähtävät käyntiin.
Edit. Mikäli sitä mustejauhetta on valunut laitteen sisälle, kannattaa se pyyhkiä pois KUIVALLA nukkaamattomalla rätillä, sillä lämpöyksikköön joutunut ylimääräinen muste aiheuttaa myös tulostuslaadun heikkenemistä. On hyvä muistaa, että lämpö sitoo mustejauheen kohteeseen.