Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,483,278 views

Violette

Posts: 102

#1421 • • Violette Humppamuija
Miksi yhdys sanat (tai oikein kirjoitus yleensäkkkkin) on joillekin niin vaikeita? *ding*

--
C'est le dernier qui a parlé qui a raison de toute façon...

Avatar
#1422 • • emppu Guest
Onks se liikaa nyt sit enemmän*täh*
Avatar
#1423 • • Galadhan Guest

climate:
Koska tää on kysy tyhmiä thread, niin kysynpä samantien että onko laissa erikseen kielletty kotikutoisella lentolaitteella liitäminen ? Jos osaisin rakentaa lentokoneen vaikka pahvilaatikoista ja kuminauhasta niin saisinko lentää sillä vaikka lähikauppaan ostoksille?



Ihan niin tarkasti en ilmailua tunne, että osaisin 100% varmuudella faktoja kertoa, mutta jonkinasteista mutua on. Tietääkseni kaikkiin lentovekottimiin tarvitaan jokin lupa. Kaikki härvelit on jaettu useisiin luokkiin niiden ominaisuuksien mukaan, joten varjoliitimen pätevyydellä ei lennetä mitään muuta vehjettä, mikä nyt on varmaan selvää jokaiselle. *hymy*

Sitä en tiedä kuinka nuo säädökset koskee itse tehtyjä lentokoneita. Markkinoilla kun on rakennussarjoja ultrakevyistä koneista pienkoneisiin, mutta niilläkin on omat tyyppihyväksyntänsä. Lehdestä muistan lukeneeni myös muutaman vuoden autotallissa aivan puhtaalta pohjalta omaa konetta rakentamaan aloittaneen hurjan projektin. Saipa sen muistaakseni valmiiksikin, mutta ensilento kusi ja koneesta tuli silppua. Kokeellisen rakentamisen riemuja. *ding* Tietääkseni tuo kone taas ei ollut mitenkään tarkastettu tai hyväksytty, joten missähän tuo raja sitten menee? Minkälaisella koneella saa lentää ja minkälaisella ei?
Gnizhak

Posts: 701

#1424 • • Gnizhak iku

Violette:
Miksi yhdys sanat (tai oikein kirjoitus yleensäkkkkin) on joillekin niin vaikeita? *ding*


epäilen kovasti tuota lappeen Rannan vaikutusta asiaan.

--
Don't Just Stand There

hemuz

Posts: 2,178

#1425 • • hemuz kätevä emäntä

Gnizhak:
---
Violette:
Miksi yhdys sanat (tai oikein kirjoitus yleensäkkkkin) on joillekin niin vaikeita? *ding*

---

epäilen kovasti tuota lappeen Rannan vaikutusta asiaan.



ei sitä kaikkee voi osaa *blush*
Android

Posts: 3,908

#1426 • • Android

hemuz:
---
Gnizhak:
---
Violette:
Miksi yhdys sanat (tai oikein kirjoitus yleensäkkkkin) on joillekin niin vaikeita? *ding*

---

epäilen kovasti tuota lappeen Rannan vaikutusta asiaan.

---


ei sitä kaikkee voi osaa *blush*



Ei voikaan, mutta yhdyssanavirheet tuntuvat tosiaan olevan pikemminkin sääntö kuin
poikkeus tässä foorumissa (enkä usko että valtaosa klubbarin käyttäjistä kärsii dysleksiasta).
Violette

Posts: 102

#1427 • • Violette Humppamuija
Jatkokysymys: miksi matemaattis-looginen päättelykyky tuottaa joillekin ylitsepääsemättömiä vaikeuksia? (Esim. minulle *grr*) On tää vaan tylsää kun ei kaikessa voi olla hyvä *hih*

--
C'est le dernier qui a parlé qui a raison de toute façon...

inka

Posts: 179

#1428 • • inka juppihippireivaaja
Onko ihmisille yleensä vaikea hahmottaa esim. missä on pohjoinen?

Mulle on tosi vaikeeta käsittää, että joku menee jonnekin paikkaan ilman että pysyy kärryillä ”missä päin mikäkin on”... *ding* esim. Missä suunnassa on ilmansuunnat. Tai esim. rautatieasema, töölö, kallio, lentokenttä.. tampere, turku, italia, norja... *nauru*
Mua saa aika kauan juoksuttaa metsässä ympyrää side silmillä että putoon kartalta *iloinen*
Pätkis

Posts: 1,038

#1429 • • Pätkis Pikkis

Violette:
Jatkokysymys: miksi matemaattis-looginen päättelykyky tuottaa joillekin ylitsepääsemättömiä vaikeuksia? (Esim. minulle *grr*) On tää vaan tylsää kun ei kaikessa voi olla hyvä *hih*


Et ole ainoa *justjoo* lisäksi avaruudellinen hahmottamiskyky, vai mikä lienee, jäi kans periytymättä minulle *igor*

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Violette

Posts: 102

#1430 • • Violette Humppamuija

inka:
Onko ihmisille yleensä vaikea hahmottaa esim. missä on pohjoinen?

Mulle on tosi vaikeeta käsittää, että joku menee jonnekin paikkaan ilman että pysyy kärryillä ”missä päin mikäkin on”... *ding* esim. Missä suunnassa on ilmansuunnat. Tai esim. rautatieasema, töölö, kallio, lentokenttä.. tampere, turku, italia, norja... *nauru*
Mua saa aika kauan juoksuttaa metsässä ympyrää side silmillä että putoon kartalta *iloinen*



Mulla on ainakin ihan törkeän huono suuntavaisto *nauru*

--
C'est le dernier qui a parlé qui a raison de toute façon...

Avatar
#1431 • • Galadhan Guest

inka:
Onko ihmisille yleensä vaikea hahmottaa esim. missä on pohjoinen?

Mulle on tosi vaikeeta käsittää, että joku menee jonnekin paikkaan ilman että pysyy kärryillä ”missä päin mikäkin on”... *ding* esim. Missä suunnassa on ilmansuunnat. Tai esim. rautatieasema, töölö, kallio, lentokenttä.. tampere, turku, italia, norja... *nauru*
Mua saa aika kauan juoksuttaa metsässä ympyrää side silmillä että putoon kartalta *iloinen*



Tää ihmetyttää aina välillä itseänikin. *ding* Jos karttaa katsoo tai neuvoo ihmisille jonkin paikan karkeaa sijaintia, niin ilmansuunnilla se on erittäin kätevää. Kulkusuunnilla ei siinä vaiheessa ole merkitystä ja suunnat ja sijainnit on helppoja hahmottaa kun niihin lisää vielä matka-arvioitakin, tyyliin sen-ja-sen-asemalta 800m pohjoiseen.

Eriasia on sitten ajo-ohjeiden tai parin korttelin välin kulkemisen kanssa, kun täytyy neuvoa tarkemmin. Silloin ne perinteiset ”kolmannesta rampista ylös ja ekasta vasemmalle” tyyliset ohjeet toimii parhaiten.

[muokattu 26.7.2004 15:56]
sapeli

Posts: 11,768

#1432 • • sapeli jokukukamikä?

inka:
Onko ihmisille yleensä vaikea hahmottaa esim. missä on pohjoinen?



Itselleni pienen mittakaavan asioissa ilmansuunnat on täysin turhia, mutta tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä että en hahmota esim. Helsinkiä ilmakuvana/karttana vaan ”miten pääset paikasta X paikkaan Y”. Sama tilanne on Suomen kaupunkien kanssa - on turha kysyä multa onko Kouvola tai Kuopio missä ilmansuunnassa Helsingistä, tai edes kuinka kaukana... En yksinkertaisesti ole nähnyt tarpeelliseksi opetella näitä asioita kartasta - kysyn muilta jos tarvii tietää. *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

MaSari

Posts: 1,986

#1433 • • MaSari space jammer
Miks WC-pöntöt hikoilee?

*sars*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Avatar
#1434 • • astaroth Guest

MaSari:
Miks WC-pöntöt hikoilee?

*sars*


Täh...?
Avatar
#1435 • • RINY Guest
Miks humalassa ei voi olla selvänä? *ding* Tai ees olla niin selvä et tajuis miten ärsyttävä ihminen on sekavas tilas. *nauru*
MaSari

Posts: 1,986

#1436 • • MaSari space jammer

Astaroth:
---
MaSari:
Miks WC-pöntöt hikoilee?

*sars*

---

Täh...?



Jos et oo huomannu, WC-pönttöjen sivuosiin tulee sellasii kosteuspisaroita ja sitä mä vaan oon miettiny et miks :D

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Avatar
#1437 • • astaroth Guest

MaSari:
Jos et oo huomannu, WC-pönttöjen sivuosiin tulee sellasii kosteuspisaroita ja sitä mä vaan oon miettiny et miks :D


Se on vain meidän huvitteluhaluisten urosten ureaa...*vink**nauru*
Apo

Posts: 1,574

#1438 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

MaSari:
Miks WC-pöntöt hikoilee?



\”kyllä suaki kuumottelis semmosessa hommassa\”

Vessanpönttöihin tuleva vesi taitaa tulla yleensä kylmävesijohdosta. Tuohon päälle vielä suihkun normaalia korkeampi ilmankosteus niin vettä tiivistyy ilmasta pöntön pinnalle kun kylmä vesi jäähdyttää pönttöä.
#nomulti

Posts: 43

#1439 • • #nomulti

MaSari:
Miks WC-pöntöt hikoilee?

*sars*



Pönttö hikoilee koska vessassa (tai missä pönttö nyt sillä kertaa sijaitseekaan) huoneen ilmankosteus on lähellä 100% ja huoneen lämpötila pöntön pintalämpötilaa suurempi. Tästäpä seuraa se että pöntön pinta jäähdyttää sen pinnalla olevan ilman, jolloin ilmankosteus ei enää pysy ilmassa vaan tiivistyy pöntön pinnalle vedeksi.

Luulisin ainakin että jotenkin tollee se menee... *ding*
Veivi

Posts: 971

#1440 • • Veivi Pablo

#nomulti:
---
MaSari:
Miks WC-pöntöt hikoilee?

*sars*

---


Pönttö hikoilee koska vessassa (tai missä pönttö nyt sillä kertaa sijaitseekaan) huoneen ilmankosteus on lähellä 100% ja huoneen lämpötila pöntön pintalämpötilaa suurempi. Tästäpä seuraa se että pöntön pinta jäähdyttää sen pinnalla olevan ilman, jolloin ilmankosteus ei enää pysy ilmassa vaan tiivistyy pöntön pinnalle vedeksi.

Luulisin ainakin että jotenkin tollee se menee... *ding*



*joo* Kondenssi tai kondensaatio nimeltään. Eli vesi kondensoituu pöntön pinnalle. *nauru*