Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:
Kimbou, 23.9.2009 21:14:
miten tehdään työhakemus jossa pyydetään "hakemus ja ansioluettelo" ei ole koskaan itse tarttenut tehdä työhakemusta ja koulun opit vähän päässyt unohtumaan.
haenko siis työhakemus pohjan netistä ja teen sen mukaan, vai cv? kummatkin? was?
pikkubroidia pitäs auttaa hakemuksen kanssa mutta enhän mä bergule muista/tiedä siitä mitään.
Ansioluettelohan on näistä se, jonka perusrakenne pysyy aina samana, johon sitten vain koulutuksen, työ- ja muun kokemuksen karttuessa lisätään uudet tiedot ja muutenkin päivitellään. Ajantasaisen cv:n voi lähettää sellaisenaan samanlaisena useampaankin paikkaan, vaikka toiset tosin neuvovat räätälöimään sitäkin haettavan paikan mukaan (esim. se missä kohtaa mainitsee esim. koulutuksen, kurssitukset, harrastukset ja luottamustoimet riippuu haettavasta paikasta). Ansioluetteloon siis vain kylmiä faktoja, ei liirumlaarumia. Erilaisia CV-pohjia on netti pullollaan, joten sieltä eniten itseä miellyttävä vain käyttöön.
Työhakemus räätälöidään jokaiseen haettavaan paikkaan erikseen, joten mitään stabiilia työhakemuspohjaa ei netistä toivottavasti löydy. Vinkkejä hyvää hakemukseen kyllä. Hakemuksessa saa sitten antaa sanaisen arkkunsa aueta. Joihinkin esim. työhistorian merkkikohtiin voi palata hakemuksessakin, mutta se ei ole välttämätöntä, sillä kaikki se on luettavissa CV:stä. Työhakemuksessa perustellaan miksi hakija olisi juuri se oikea avoinna olevaan paikkaan ja miksi on kiinnostunut kyseisestä paikasta/yrityksestä.
Hot tip: työhakemusta ei kannata aloittaa sanoilla. Olen Matti Meikäläinen 26-vuotta ja opiskelen Helsingin yliopistolla tietojenkäsittelytiedettä. Se selviää kyllä CV:stäkin.