anniharha, 19.5.2009 19:53:
Mikä ero on kimalaisella ja mehiläisellä? Onko niiden pesät samanlaisia kuin amppareilla? Voiko sellainen olla meidän vintillä? Miksi ne tulee kämppään sisälle (tänä aamuna oli keittiön lattialla kaks), onks se sama kuin itikoilla eli tulevat jo etukäteen suojaan sateelta, vai himoitseeko ne vaan ikkunalla kukkivaa värinokkosta? Miks ne tänään kömpivät vaikean näköisesti pitkin lattiaa eivätkä surisseet ja yrittäneet tappaa mua? Nauttivatko ne vaan seurata aiheuttamaansa semipaniikkikohtausta? Kai ne kuoli kun imuroin ne? Mistä mä löydän itselleni avomiehen joka tappaa ne mun puolesta, tai edes vie imurin pölypussin roskikseen?
Ei, en pysty googlettamaan asiaa, koska en kestä nähdä edes yksityiskohtaisia kuvia ensiksimainituista luontokappaleista. Hyi.
Kimalaiset ja mehiläiset on molemmat mesipistiäisiä. Mehiläinen se ei ainakaan ole, koska sillon sun kämppä ois täynnä niitä, koska niitten yhteiskunnassa on noin 20-80 000 yksilöä. Kimalaistakin epäilen, koska ne pesii mielummin luonnossa, mut niitten yhteiskunta on pienempi. Nää kaks lajia on niitä karvasia. Kimalaiset pörrösempiä ja mehiläiset niitä ruskean sävyisiä ja muistuttaa vähän ampiaisia mut ne on kuitenkin karvasia. Ampiaset on niitä keltamustia ja karvattomia.
Ampiaiset on niitä noista ketkä pesii ihmisasutuksissa joskus jopa ongelmiin asti. Todennäkösesti sun vintillä on ampiaisia. Ne tykkää pesiä vinteillä/asuntojen sisällä, koska ne on suojassa sateelta ja pedoilta jne. Ne on sisällä varmaan sen takia et ne haluaa ruokaa. Kukkia ne ei himoitse pahemmin, mut kaikkia pikkuötököitä ja makeeta kyllä. Ne kömpi pitkin lattiaa varmaan sen takia, koska niil on nälkä. Ja ne ei yleensä pistä ihmisiä, jos ne on vankeudessa. Ne tuskin osaa nauttia mistään ihmisten jutuista et don't worry. Ja en tiedä kuoleeko ne imurointiin... ainakin niiden siivet varmasti meni rikki ja ne ei pysty enää lentämään.
Pussi roskiin vaan ja voit vaikka soittaa lähimmälle mehiläishoitajalle kuka tulee hakemaan pesän pois vintiltä. Tai sit ne on vaan lentäny sadetta suojaan ikkunasta sisälle jokun makeen tuoksun perässä eikä osaa enää ulos. Voin pitää sulle luennon niiden elinkierrosta ilman kuvia jos haluat