wiwi, 30.1.2009 20:16:
---
tiiplis, 30.1.2009 12:30:
---
wiwi, 30.1.2009 12:19:
Kuinka suuri unen tarve on normaali? Yleensä puhutaan abt 8 tunnista, mutta mulle se ei tunnu riittävän mitenkään. Jos vaan ois aikaa, nukkuisin varmasti 12 tuntia joka yö.
---
Unentarve saattaa lisääntyä pimeään aikaan eli talvella. Jos asia huolestuttaa niin kannattaa käydä lääkärissä. Tai sitten sulla on vaan univelkaa niin että jos nukkuisit sen 12 tuntia joka yö jonkin aikaa niin vähitellen vähempikin uni saattaisi riittää?
---
Kiitsa. Ei mulla kyllä ole univelkaa, oon viime aikoina saanu usein nukkua niin paljon ku nukuttaa. Jos yritän nousta aikasemmin, on pää ihan jumissa, voimat pois ja ankee olo. Tätä on kestäny viime alkusyksystä asti - en mä aikaisemmin ole nukkunut paljon. Vaikka toisaalta suuri unentarve selittäisi miks nukuin abt puolet yläaste- ja lukioajasta. :D
Luin muuten yhdestä akkainlehdestä että unen syvyys vaihtelisi 90 minuutin sykleissä eli aina 90 minuutin välein uni olisi ohuempaa ja herääminen siten helpompaa. Eli nukkumisajan tulisi olla esim. 9 tuntia tai 7,5 tuntia. Tai 10,5 tuntia. En tiedä sitten miten pitää paikansa.