LiiNa, 18.11.2008 15:13:
Osaiskohan joku kertoo mulle, kuuluuko mulle nyt tänä talvena jonkinnäkönen talviloma? Aika tarkalleen vuoden oon ollu nykysessä työssäni ja ihan kokoaikanen ja vakkari olen. Noudatetaan vissiinkin kaupan tes:iä..
Tuskin kuuluu.
Ensimmäisenä työssäolo/lomanmääräytymisvuotena saat normisäännöstöjen mukaan 2 pv lomaa/kuukausi. Jonka jälkeen 2,5 pv/kk. Lomanmääräytymiskausi siis 1.4.-31.3.
Noh jos olet aloittanut marraskuussa 2007 niin olet saanut lomaa marras-maaliskuulta 2 pv/kk eli yhteensä 10 päivää, jotka ovat siis vuoden 2008 kesälomaa ja (periaatteessa) käytettävissä 1.4.2008 lähtien. 1.4.2008-31.3.2009 saat täydet 2,5 lomapäivää kuukaudessa, mutta ne ovat vuoden 2009 kesälomaa ja siitä seuraavan "talvilomakauden" talvilomaa, jotka ovat käytettävissä vasta 1.4.2009 jälkeen ja niistä lomista pitää tietty osuus osua lomakaudelle eli 1.5.-30.9. väliselle ajalle.
Meillä onneksi töissä esim. sellainen systeemi, että kaikki loma-ajan korvaukset maksetaan heinäkuun palkassa, joten lomapäiviä voi pitää myös "tulevista" lomista, kunhan niistä pitää tarkasti kirjaa, ettei sentään saa liikaa palkallista lomaa, varsinkin kun palkatonta lomaa meillä ei tunneta.