satumetsä, 26.8.2007 13:45:
En tiedä paljon kukakin saa rahaa harjottelusta. Siis että vaihteleeko summa (kuinka paljon) eri ihmisillä. Kyllä työttömiä varmaan ärsyttää tehdä kuusi tuntia päivässä "ilmaiseksi" töitä vai oliko se seitsemän tuntia. Tosi moneen paikkaan otetaan innolla harjoittelijoita ja sanotaan, että työntekijä tuli kyllä tosi tarpeeseen. Että varmaan ihmetyttää, että työpaikassa on periaatteessa ollut pulaa työntekijöistä ja sitten sinne ei palkata ketään mutta harjoittelija kyllä kelpaa.
Mä kun olin harjoittelussa, niin siellä työpaikalla oli pula työntekijöistä. Eli ne ei olis periaatteessa tullut mitenkään toimeen ilman mua ja toista harjoittelijaa. Siellä kyseisessä paikassa on aina harjoittelijoita. Mä sain siitä harjoittelusta rahaa muistaakseni 300-400 euroa kuussa. En ole ihan varma summasta, koska en muista sitä enää mutta noilla paikkeilla se oli.
Mutta mä en ainakaan valittanut siitä, koska mä menin ihan vapaaehtoisesti harjotteluun, eikä kukaan sinne mua pakottanut tai painostanu. Ja saahan sen rahan lisäksi esim. asumistukea ja voi mennä myös sossuun, jos rahat ei riitä. Mulle kyllä kelpas sillon ne rahat oikein hyvin, eikä ollu valittamista. Eli ymmärrän työttömiä mutta toisaalta ymmärrän kyllä senkin, että se valittaminen ärsyttää. Palkkakaan ei esim. mun tulevalla alalla kovinkaan iso ole, että ihan hyvin sain rahaa ja oikein hyvin se mulle riitti. Ei valittamista.
Mä olin 6 kk työelämäharjoittelijana vuosi sitten ja siitä sai n. 39 euroa / pv. Sain muistaakseni n. 10 euron lisän, koska olin ollut 10 kk töissä ennen harjoittelun alkua (pl. opiskelut). Ja tukihan tosiaan maksettiin ainoastaan työpäiviltä, ei todellakaan arkipyhiltä tms.
Itse menin myös ihan vapaaehtoisesti ja tietoisesti harjoitteluun ja mulla kävi tsäkä, koska työllistyin myös sitä kautta (se on tässä harjoittelijoita väärinkäyttävässä valtion koneistossa harvinaista).
Täällä tosiaan yleensä meininki on se, että harjoittelijat heitetään suoraan suden suuhun, perehdytys on minimalistista ja tehtävät vastuullisia. Sit 6 kk:n jälkeen sut potkitaan pihalle ja otetaan uus harjottelija sisälle. Hommasta oli keväällä kohua kun eräs entinen harjoittelija kirjoitti Pressoon artikkelin "Merikasarmin orjat", jossa puidaan UM:n ah niin ihania käytäntöjä.