Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,488,226 views

hemuz

Posts: 2,178

#8761 • • hemuz kätevä emäntä

Freja, 3.4.2007 10:14:
Tulipas hommattua valokuva-albumi, missä on joka toinen siu valkoinen ja joka toinen musta. Nyt tarviskin sitten valkoisen ja mustan kynän kirjoittamiseen, ja ehkä pari söpön väristä koristeluun.
Kävin jo akateemisessa kirjakaupassa, ja ihmetyksekseni en löytänyt sieltä kyseisiä kyniä, onko ne nyt geelikyniä?
Eli kysymys kuuluu, mistä hemmetistä niitä oikein löytyisi, vai onko ne vaan jotain sellasia mitkä oli jossain vaiheessa "muodissa" ja nyt niitä ei enää myydä? *ding*



Oisko Tiimari taikasana tässä asiassa.
Freja

Posts: 8,775

#8762 • • Freja Sihteeri

hemuz-, 3.4.2007 10:17:
Oisko Tiimari taikasana tässä asiassa.



*nauru* voi hemmetti enhän mä ees muistanu sen olemassaoloa *blush* mieleen tuli vaa kirjakaupat ja akateeminen *tirsk*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hemuz

Posts: 2,178

#8763 • • hemuz kätevä emäntä

Freja, 3.4.2007 10:19:
---
hemuz-, 3.4.2007 10:17:
Oisko Tiimari taikasana tässä asiassa.

---

*nauru* voi hemmetti enhän mä ees muistanu sen olemassaoloa *blush* mieleen tuli vaa kirjakaupat ja akateeminen *tirsk*



Mun mielikuvissa, kirjakaupassa myydään kirjoja.
Freja

Posts: 8,775

#8764 • • Freja Sihteeri

hemuz-, 3.4.2007 10:20:
Mun mielikuvissa, kirjakaupassa myydään kirjoja.



Suomalainen kirjakauppa ja akateeminen kirjakauppa. Eli mestat missä myydään muutakin kuin kirjoja.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hemuz

Posts: 2,178

#8766 • • hemuz kätevä emäntä

ezzy, 3.4.2007 10:37:
---
hemuz-, 3.4.2007 10:20:
---
Freja, 3.4.2007 10:19:
---
hemuz-, 3.4.2007 10:17:
Oisko Tiimari taikasana tässä asiassa.

---

*nauru* voi hemmetti enhän mä ees muistanu sen olemassaoloa *blush* mieleen tuli vaa kirjakaupat ja akateeminen *tirsk*

---

Mun mielikuvissa, kirjakaupassa myydään kirjoja.

---

Et o ilmeisesti käyny kumpaisessakaan *pepsodent*



Oon käyny. Kirjakauppa on kirjakauppa. Kyl sen niissä hinnoissakin jo näkee. Tiedän, että siellä on sitä samaa krääsää 10kertasilla hinoilla, kun Tiimarissa.
Freja

Posts: 8,775

#8767 • • Freja Sihteeri

hemuz-, 3.4.2007 10:42:
Oon käyny. Kirjakauppa on kirjakauppa. Kyl sen niissä hinnoissakin jo näkee. Tiedän, että siellä on sitä samaa krääsää 10kertasilla hinoilla, kun Tiimarissa.



Just sanoit et kirjakaupois myydää vaa kirjoja *lmao*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hemuz

Posts: 2,178

#8768 • • hemuz kätevä emäntä

Freja, 3.4.2007 10:48:
---
hemuz-, 3.4.2007 10:42:
Oon käyny. Kirjakauppa on kirjakauppa. Kyl sen niissä hinnoissakin jo näkee. Tiedän, että siellä on sitä samaa krääsää 10kertasilla hinoilla, kun Tiimarissa.

---

Just sanoit et kirjakaupois myydää vaa kirjoja *lmao*



Miks sen nimi muuten enää ees on kirjakauppa *ding*
Menee vähä överiks :D Sori.

Pointti oli lähinnä se, että en nyt lähtis askartelutavikkeita ostamaan KIRJAKAUPASTA.
Freja

Posts: 8,775

#8769 • • Freja Sihteeri

hemuz-, 3.4.2007 10:55:
Pointti oli lähinnä se, että en nyt lähtis askartelutavikkeita ostamaan KIRJAKAUPASTA.



Mul taasen oli pointtina se, että en muistanut koko tiimarin olemassaoloa, ja kun lähdin etsimään kyniä, tuli vaan mieleen kirjakaupat, koska sieltä niitä kyniä löytyy. Nyt tullu jo mielee kaiken maailman sinellit ja mitä niit nyt on. Löytyyhän niit vaiks kui :P

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

MiMoSa

Posts: 1,664

#8770 • • MiMoSa
Testailin työpaikan digikameraa ja huomasin et kameran läpi tietokoneen näyttö vilkkuu. Miks ihmeessä se näyttää kameran läpi sellaselta mut ei pelkillä silmillä katsottaessa?

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Karski

Posts: 6,049

#8771 • • Edited Karski Pomon kätyri

MiMoSa, 3.4.2007 13:22:
Testailin työpaikan digikameraa ja huomasin et kameran läpi tietokoneen näyttö vilkkuu. Miks ihmeessä se näyttää kameran läpi sellaselta mut ei pelkillä silmillä katsottaessa?



Koska molemmilla näytöillä on eri virkistystaajuus,
ts. taajuus jolla kuva näytöllä päivittyy. Molempien
päivitysnopeus on silmälle niin nopea ettet havaitse
välkettä. Kameran näyttö päivittyy kuitenkin eri
nopeudella kuin tietokoneen, joten kameran näytöllä
näet monitorin kuvan eri piirtovaiheissa.

Eli esim. jos monitorin virkistystaajuus on 75 Hz (eli
kuva piirtyy 75 kertaa sekunnissa) kun taas
kameran näytön virkistystaajuus on 60 Hz
(kuva piirtyy 60 kertaa sekunnissa) tulee jokaiseen
kameran näytölle piirtyvään kuvaan monitorikuvan
piirtovaihe, joka on 1,25 piirtokertaa edellistä jäljessä.
Tämän takia kuvassa näkyy ylöspäin tai alaspäin
rullaava juopa. Jos siis juopa rullaa alaspäin, on
kameran näytön virkistystaajuus monitoria hitaampi,
jos ylöspäin niin kameran virkistystaajuus on monitoria
nopeampi.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

RainChild

Posts: 909

#8772 • • RainChild

Karski, 3.4.2007 13:36:
---
MiMoSa, 3.4.2007 13:22:
Testailin työpaikan digikameraa ja huomasin et kameran läpi tietokoneen näyttö vilkkuu. Miks ihmeessä se näyttää kameran läpi sellaselta mut ei pelkillä silmillä katsottaessa?

---


Koska molemmilla näytöillä on ns. virkistystaajuus,
ts. taajuus jolla kuva näytöllä päivittyy. Molempien
päivitysnopeus on silmälle niin nopea ettet havaitse
välkettä. Kameran näyttö päivittyy kuitenkin eri
nopeudella kuin tietokoneen, joten kameran näytöllä
näet monitorin kuvan eri piirtovaiheissa.



Ahaa, jännittävää. Oonki miettinyt tätä, kun jos esimerkiksi televisio-ohjelmassa on taustalla joku tietokone tms. niin sen ruutu vilkkuu, mutta nytpä tämäkin selvis *hihu*

--
Rainchild is back home

Freja

Posts: 8,775

#8773 • • Freja Sihteeri

hemuz, 3.4.2007 10:17:
Oisko Tiimari taikasana tässä asiassa.



Itseasias ei muuten ollu Tiimari taikasana. Pari tuoksugeelikynää sielt löyty, mut ei oikee innostanu. Taikasana oli Sinelli *joo*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#8774 • • niomic Guest

larzizi, 2.4.2007 14:53:
---
Sallakat, 2.4.2007 14:50:
koska kissa pitää sitä hyökkäävänä erityisesti silloin kun se ei tunne tuijottajaa hyvin. Katkeamaton, suora katse kontakti ei ole mun mielestä hyvä hirveän monen koirarodunkaan kanssa.
Kissoja tuijotellessa pitää siristellä ja räpsytellä silmiään niin kissa ymmärtää sun olevan liikkeellä hyvillä aikeilla, etkä ole hyökkäämässä kimppuun.

---


Anteeksi, olisi pitänyt tarkentaa jo aikaisemmin. Eli siis en ajatellutkaan mitään viiden minuutin katkeamaton silmät pyöreinä tuijottelua kummankaan eläimen kohdalla :) Mutta siis esim. jos kissaakin toruu tai komentaa pois jostain, niin kyllä ainakin itse olen huomannut paljon tehokkaammaksi sanoa se kissalle katsoen samalla kissaa *ding*

Tuo siristely ja räpsyttely olikin uusi tieto *hihu*



Vaihtelevia on kokemukset. Joskus on tullut leikittyä kohtuu tuntemattoman (veljen) kissan kanssa tuijotusleikkiä toista minuuttia, se vaan päätty siihen ku kissa yritti koko ajan kurottaa lähemmäs tuijottamaan kiipeilypuustaan ja tuli niin pitkälle et meinas tippua ku huomas olevansa jo ihan maksimivenytyksis ^_____^
larzizi

Posts: 1,661

#8775 • • larzizi

niomic, 3.4.2007 13:54:
Vaihtelevia on kokemukset. Joskus on tullut leikittyä kohtuu tuntemattoman (veljen) kissan kanssa tuijotusleikkiä toista minuuttia, se vaan päätty siihen ku kissa yritti koko ajan kurottaa lähemmäs tuijottamaan kiipeilypuustaan ja tuli niin pitkälle et meinas tippua ku huomas olevansa jo ihan maksimivenytyksis ^_____^



Joo, eiköhän se jonkun verran myös riipu kissasta :) Ja siis alkuperäisessä kysymyksessä tarkoitinkin asiaa oman kissan kohdalla. En hirveen helpolla menis täysin tuntematonta kissaa tuijottelemaan, enkä edes katsomaan silmiin ^^

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

MiMoSa

Posts: 1,664

#8776 • • MiMoSa
Tänään töihin pyöräillessä tuli mieleen et jos talo on kahden kadun kulmassa, niin miten määräytyy se et kumpi niistä on sit sen talon katuosote?

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Karski

Posts: 6,049

#8777 • • Karski Pomon kätyri

MiMoSa, 4.4.2007 08:00:
Tänään töihin pyöräillessä tuli mieleen et jos talo on kahden kadun kulmassa, niin miten määräytyy se et kumpi niistä on sit sen talon katuosote?



Tsägällä, ja parhaassa tapauksessa taloyhtiön
virallisissa papereissa lukee jotain ja posti
tuntee toisen osoitteen. Valintaan vaikuttaa
sekin, kumpi kadunnimi kuulostaa fiinimmältä,
ts. jos talo on Sörsselinkujan Guggenheiminkadun
risteyksessä niin todennäköisesti virallinen osoite
jälkimmäinen.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Freja

Posts: 8,775

#8778 • • Freja Sihteeri

Karski, 4.4.2007 17:34:
---
MiMoSa, 4.4.2007 08:00:
Tänään töihin pyöräillessä tuli mieleen et jos talo on kahden kadun kulmassa, niin miten määräytyy se et kumpi niistä on sit sen talon katuosote?

---


Tsägällä, ja parhaassa tapauksessa taloyhtiön
virallisissa papereissa lukee jotain ja posti
tuntee toisen osoitteen. Valintaan vaikuttaa
sekin, kumpi kadunnimi kuulostaa fiinimmältä,
ts. jos talo on Sörsselinkujan Guggenheiminkadun
risteyksessä niin todennäköisesti virallinen osoite
jälkimmäinen.



Mä luulin aina et se menee sillä, et se puoli, jolla talo on ns. pidemmältä puolelta, on kadunkin nimi sitten. Tai sit seki on ollu joku vaasa-juttu.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Karski

Posts: 6,049

#8779 • • Karski Pomon kätyri

Freja, 4.4.2007 17:36:
---
Karski, 4.4.2007 17:34:
---
MiMoSa, 4.4.2007 08:00:
Tänään töihin pyöräillessä tuli mieleen et jos talo on kahden kadun kulmassa, niin miten määräytyy se et kumpi niistä on sit sen talon katuosote?

---


Tsägällä, ja parhaassa tapauksessa taloyhtiön
virallisissa papereissa lukee jotain ja posti
tuntee toisen osoitteen. Valintaan vaikuttaa
sekin, kumpi kadunnimi kuulostaa fiinimmältä,
ts. jos talo on Sörsselinkujan Guggenheiminkadun
risteyksessä niin todennäköisesti virallinen osoite
jälkimmäinen.

---


Mä luulin aina et se menee sillä, et se puoli, jolla talo on ns. pidemmältä puolelta, on kadunkin nimi sitten. Tai sit seki on ollu joku vaasa-juttu.



No, itseasiassa sisäänkäynnit vaikuttaa postiosoitteeseen
mutta jos esim. taloyhtiön sisäänkäynnit menee
katujen välillä tasan kuten esim. edellisessä taloyhtiössä
niin lantilla heitetty on se taloyhtiön osoite.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#8780 • • Jussi Soro choon!

Freja, 4.4.2007 17:36:
Mä luulin aina et se menee sillä, et se puoli, jolla talo on ns. pidemmältä puolelta, on kadunkin nimi sitten. Tai sit seki on ollu joku vaasa-juttu.


Noin se käytännössä meneekin. Keskustassa, kun ei oikein noista pitkistä sivuista osaa sanoa kulmatalojen kohdalla, järjestelmä on yleensä siten, että "isomman" kadun mukaan mennään, yleensä siis sen joka on etuajo-oikeutettu.

Asia ei kuitenkaan ole ihan näinkään yksinkertainen.

Kohteella voi olla myös kaksi osoitetta Postin mukaan, esimerkiksi saman talon A ja B -raput voivat olla eri osoitteissa siten, että A-rapun osoite voi olla Sörsselssöninkatu 2 A, ja B-rapun voi olla Guggenheiminkatu 14 B.

Tämän lisäksi tosiaan hommaa on vielä sotkemassa ns. kaavoitusosoite (joka on siis se virallinen osoite) ja Postin käyttämä osoitejärjestelmä. Postin järjestelmää käyttää vain posti, kun taas kaikki asennustoiminta hoidetaan kaavoitusosoitteilla. Ihminen yleensä tietää vain Postiosoitteensa, jolloin esimerkiksi internet-yhteyden tilaaminen oikeaan osoitteeseen saattaa vaatia selvittelyä.