Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,483,088 views

Janisa

Posts: 2,226

#8721 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Janisa, 28.3.2007 20:02:
Voiko nukkuessa (EI siis nukahtamisvaiheessa) haukotella...?



Ma kun kelasin, etta kylla nyt vahintaan Lyylikki olis mulle tahan vastannut... *tirsk*
Tietaako kukaan tahan vastausta...? Anyone, anyone...? *iloinen*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Nacu

Posts: 1,293

#8722 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside

Lyylikki, 30.3.2007 15:06:
Miksei Tampereella tapahdu mitään huomenna? Vai tapahtuuko, mutta Klubbarin kalenteri ei vaan osaa kertoa sitä?



http://www.huviopas.net/tampere/1_keikat.php

Tuolta käyn aina kurkkimassa sellaiset menot, jotka eivät ole Klubbarin listoille päässeet :)
mm. Stand upit ja sen sellaiset

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

Lyylikki

Posts: 2,975

#8723 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Janisa, 30.3.2007 16:37:
---
Janisa, 28.3.2007 20:02:
Voiko nukkuessa (EI siis nukahtamisvaiheessa) haukotella...?

---


Ma kun kelasin, etta kylla nyt vahintaan Lyylikki olis mulle tahan vastannut... *tirsk*
Tietaako kukaan tahan vastausta...? Anyone, anyone...? *iloinen*



Mä en tiedä miten tähän pitäisi suhtautua, joten suhtaudun omaan tapaani, naurahdan ja totean, että mä kyllä mietin tota kysymystä, mutta en siihen keksinyt vastausta. Ainakaan sellaista, joka olisi perustunut muuhunkin, kuin mutu:un.

No nyt muutaman neuvoa antavan ottaneena vastaus on täysin kirkas ja puhtaasti empirisen tutkimuksen tuloksena syntynyt. Ensinnäkin haukotushan ei johdu väsymyksestä, kuten usein luullaan, vaan sehän siis johtuu aivojen happivajauksesta. Tätä myös tukee kantani, että nukkuessa VOI haukotella.

Joskus kun on päässyt jonkun ihmisen viereen nukkumaan, niin silloin sen huomaa. Ihmiset haukottelevat vaikka ovat jo täydessä unessa. Varsinkin pienet vauvat tekevät sitä itseasiassa melko usein. Juuri eilen huomasin ystäväni vauvan haukottelevan unissaan, nyt kun tarkemmin ajattelee. Se oli vielä niin hassun näköistä, että sen muistan.

Ja silti, mikä se onkaan se korkein totuus *känni* *vink*
Lyylikki

Posts: 2,975

#8724 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Ai nii...oli mulla kysymyski...

Miksi pesukoneissa on se aikaviivelukko? Että miksi ne pyykit saa sieltä koneesta vasta minuutti sen jälkeen, kun kone on pyssänny?
Avatar
#8725 • • Edited niomic Guest

Lyylikki, 30.3.2007 19:42:
Ai nii...oli mulla kysymyski...

Miksi pesukoneissa on se aikaviivelukko? Että miksi ne pyykit saa sieltä koneesta vasta minuutti sen jälkeen, kun kone on pyssänny?



Kyse lienee ihan säädöksestä ainakin täällä (eu:ssa?) - Eli pesuohjelman pitää olla täysin pysähtynyt ennen kuin kone avaa lukon. Ohjelmahan ei lopu tasan silloin kun toiminta koneen sisällä tuntuu loppuneen, vaan voi vielä hetken aikaa raksuttaa ennenkuin siirtyy takaisin ohjelmattomaan tilaan. Eli varmaan tuo aika on osa ohjelmaa. Ainakin jenkeissä homma taitaa olla taas niin, että koneen pitää pysähtyä mikäli avaat luukun, mutta luukku ei välttämättä ole erikseen lukittu ohjelman aikana.

Ainakaan omassa koneessani ei tunnu toimivan kovin intuitiivisesti tämä lukkomekanismi virtanapin suhteen. Pitäis varmaan lukea manuaali kun tuo on monesti jäänyt pidemmäksikin aikaa lukkoon, jos on väärässä kohdassa virran painanu pois.
Janisa

Posts: 2,226

#8726 • • Edited Janisa vaikeasti kesytettävä

Lyylikki, 30.3.2007 19:41:
---
Janisa, 30.3.2007 16:37:
---
Janisa, 28.3.2007 20:02:
Voiko nukkuessa (EI siis nukahtamisvaiheessa) haukotella...?

---


Ma kun kelasin, etta kylla nyt vahintaan Lyylikki olis mulle tahan vastannut... *tirsk*
Tietaako kukaan tahan vastausta...? Anyone, anyone...? *iloinen*

---


Mä en tiedä miten tähän pitäisi suhtautua, joten suhtaudun omaan tapaani, naurahdan ja totean, että mä kyllä mietin tota kysymystä, mutta en siihen keksinyt vastausta. Ainakaan sellaista, joka olisi perustunut muuhunkin, kuin mutu:un.

No nyt muutaman neuvoa antavan ottaneena vastaus on täysin kirkas ja puhtaasti empirisen tutkimuksen tuloksena syntynyt. Ensinnäkin haukotushan ei johdu väsymyksestä, kuten usein luullaan, vaan sehän siis johtuu aivojen happivajauksesta. Tätä myös tukee kantani, että nukkuessa VOI haukotella.

Joskus kun on päässyt jonkun ihmisen viereen nukkumaan, niin silloin sen huomaa. Ihmiset haukottelevat vaikka ovat jo täydessä unessa. Varsinkin pienet vauvat tekevät sitä itseasiassa melko usein. Juuri eilen huomasin ystäväni vauvan haukottelevan unissaan, nyt kun tarkemmin ajattelee. Se oli vielä niin hassun näköistä, että sen muistan.

Ja silti, mikä se onkaan se korkein totuus *känni* *vink*



Kiitos tasta!
Ma nimittain mietin ja mietin oonko koskaan nahnyt aikuisen haukottelevan unissaan mutten ainakaan muistanut... Hauskaa etta itse olen huomannut vauvoissa saman haukottelu-jutun mutten aikuisissa...
Tai sitten ma oon vaan tavannut ei-happivajaisia-tyyppeja... *tirsk*

edit. Ma tiesin etta suhun voi luottaa vastaajana! *vink*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

remotion

Posts: 5,283

#8727 • • remotion nostatus guru

Janisa, 30.3.2007 20:27:
-Kiitos tasta!
Ma nimittain mietin ja mietin oonko koskaan nahnyt aikuisen haukottelevan unissaan mutten ainakaan muistanut... Hauskaa etta itse olen huomannut vauvoissa saman haukottelu-jutun mutten aikuisissa...
Tai sitten ma oon vaan tavannut ei-happivajaisia-tyyppeja... *tirsk*

edit. Ma tiesin etta suhun voi luottaa vastaajana! *vink*


Janisa nyt me hommataan sulle niiiiin paljon kivempaa mietittävää seuraavaksi *vink**vink*
Janisa

Posts: 2,226

#8728 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

remotion, 31.3.2007 04:16:
---
Janisa, 30.3.2007 20:27:
-Kiitos tasta!
Ma nimittain mietin ja mietin oonko koskaan nahnyt aikuisen haukottelevan unissaan mutten ainakaan muistanut... Hauskaa etta itse olen huomannut vauvoissa saman haukottelu-jutun mutten aikuisissa...
Tai sitten ma oon vaan tavannut ei-happivajaisia-tyyppeja... *tirsk*

edit. Ma tiesin etta suhun voi luottaa vastaajana! *vink*

---

Janisa nyt me hommataan sulle niiiiin paljon kivempaa mietittävää seuraavaksi *vink**vink*



Really...? *vink* Shoot me... *vink*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Lacerta

Posts: 239

#8729 • • Edited Lacerta

sätyli, 20.9.2006 23:03:
Miks edistä menee sekaisin?*hih* 3pulloa ku juo, niin on ihan hiphei....



Miks toiset menee sekaisin energiajuomista ja toiset ei?

Testasin yhtee päivää: 7 aamul ensimmäin kuppi kahvia. Klo 14:30 viiestoist kuppi kahvia. Siinä välissä 1 Battery ja yksi TEHO, (piti nyt maistaa)(TEHO=Teit Erittäin Huonon Oston). Noin klo 16 viel yks Battery. Ja siin klo 18 alkoi olla sellain "ding, ding, ding"-olo.
Mut ei mul tärissy kädet tai mitää.. Toisil kädet rupee tärisee jo parin batteryn jälkee.. En tajuu *ding*

ja vielä..

palaten vielä kerran aiheeseen "voileipä" : Jos voitelee leivästä kummatki puolet tasaisesti, kummalle puolelle se sit putoaa? Voidetulle vai voidetulle? *ding*

--
-Happy DJ-

Bio

Posts: 4,429

#8730 • • Bio The Bullies / Pinky
Moro!

Ostin tänään tölkin tällästä olutta ja puolesvälis huomasin et joku kolisee sisällä tölkissä. Kaadoin loput oluet lasiin ja avasin tölkin josta löytyi muovinen hyrrän muotoinen kapine. Onko sillä joku tarkoitus olla siellä, esim. jotenkin sekoittaaksen sitä olutta? Vai onko se jostain valmistuskoneesta irronnut osa? Ei vaan nyt tajuu..
pirpeli

Posts: 5,533

#8731 • • pirpeli

Bio, 31.3.2007 23:31:
olutprobleema



sama homma kuin Guinnessissa, se härpäke siellä pitää kaataessa vaahdon oikeanlaisena, ja hiilihapot kondiksessa :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Bio

Posts: 4,429

#8732 • • Bio The Bullies / Pinky

pirpeli, 31.3.2007 23:35:
---
Bio, 31.3.2007 23:31:
olutprobleema

---


sama homma kuin Guinnessissa, se härpäke siellä pitää kaataessa vaahdon oikeanlaisena, ja hiilihapot kondiksessa :)



ahaa.. oukei.. kiitos *hihu*
larzizi

Posts: 1,661

#8733 • • larzizi
Kun on esim. ostamassa kaverin kanssa karkkia kaupasta ja molemmat ostaa eri pussin, niin miksi ihmeessä lähes joka kerta kauppareissun jälkeen sun alkaa tehdä mieli juuri niitä kaverin karkkeja ja mietit, miksi et ostanut itsekin niitä?

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

fosa

Posts: 382

#8734 • • Edited fosa

Bio, 31.3.2007 23:31:
Moro!

Ostin tänään tölkin tällästä olutta ja puolesvälis huomasin et joku kolisee sisällä tölkissä. Kaadoin loput oluet lasiin ja avasin tölkin josta löytyi muovinen hyrrän muotoinen kapine. Onko sillä joku tarkoitus olla siellä, esim. jotenkin sekoittaaksen sitä olutta? Vai onko se jostain valmistuskoneesta irronnut osa? Ei vaan nyt tajuu..



Tuossa edellä vähä tuliki jo selvennystä, se on siis alunperin Guinnessin patentoima systeemi..

Suurimmassa osassa oluita hapokkuuden perustana on hiilihappo. Oluen ollessa tölkissä, osa hiilihaposta on liuenneena olueen ja osa on tölkin yläosassa. Se osa hiilihaposta, joka on liuenneena olueen, tekee oluen hapokkaaksi. Tölkin ollessa suljettu, paine sisällä on suurempi kuin sen ulkopuolella. Tästä syystä kun avaat tölkin, paineen äkillinen laskeminen ja kaatamisen aiheuttama ravistus aiheuttavat hiilidioksidin ”kuplimista” josta taas seuraa vaahdon muodostuminen.

Guinnessin kaltaisella stoutilla on kermaisempi, kestävämpi vaahto kuin normaalilla tölkkilagerilla. Tästä johtuen Guinness on hapottomampi, kuin perinteinen olut. Guinness on tölkitetty yhdessä hiilidioksidin ja typen kanssa. Typpi ei liukene olueen läheskään yhtä hyvin kuin hiilidioksidi, joten vaikka Guinness-tölkissä saattaa olla yhtä suuri paine kuin lager-tölkissäkin, se sisältää vähemmän hiilidioksidia (ja on siksi hapottomampi), koska typpi aikaansaa osan paineesta.

Koska Guinnessin tyyppinen olut sisältää vähemmän liuennutta hiilidioksidia, kaadettaessa sitä tölkistä jossa ei ole widgettiä, vaahdosta ei tulisi kovin paksu koska suurin osa hiilidioksidista pysyisi liuenneena.

Widgetin tarkoituksena on vapauttaa hiilidioksidia osasta olutta muodostamaan vaahto. Widgetti on muovinen, typpitäytteinen pallo jossa on pieni reikä. Pallo on lisätty tölkkiin ennen sen sulkemista. Se kelluu oluessa, reikä juuri ja juuri pinnan yläpuolella.

Juuri ennen sulkemista, olueen on lisätty pieni määrä nestemäistä typpeä. Tämä nestemäinen typpi höyrystyy tölkityksen aikana ja paineistaa tölkin. Paineen noustessa tölkissä, olutta hakeutuu palloon tiivistäen siellä olevan typen.

Kun avaat tölkin, paine sisällä romahtaa ja paineistettu kaasu pallossa pakottaa oluen pienen reiän kautta tölkkiin. Oluen syöksyessä reiän läpi, tämä virtaus aikaansaa siihen liuenneena olevan hiilidioksidin muodostamaan pieniä kuplia jotka nousevat oluen pinnalle. Nämä kuplat auttavat muodostamaan vaahdon.


edit. täsmennystä

--
Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hänkin...

Miinapiina

Posts: 3,494

#8735 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

larzizi, 31.3.2007 23:41:
Kun on esim. ostamassa kaverin kanssa karkkia kaupasta ja molemmat ostaa eri pussin, niin miksi ihmeessä lähes joka kerta kauppareissun jälkeen sun alkaa tehdä mieli juuri niitä kaverin karkkeja ja mietit, miksi et ostanut itsekin niitä?



just tää on käynyt niiiiin monta kertaa (ja tätä on pohdittu yhtä monta kertaa), esim ku kaverin kanssa haetaan leffa ja irtokarkkeja, ni ne toisen karkit on vaan parempia ja alkaa miettii et miks ei itekkii ostanut niitä... *ding*

tiedä sit mistä johtuu... *nauru*

--
pinkki on pop!!!

Freja

Posts: 8,775

#8736 • • Freja Sihteeri
Huoh. Palkastani meni siis veroja 40% vaikka veroprosenttini on 21.5%. Tuo 40 on lisäveroprosentti, enkä todellakaan tajua miks palkanlaskija tällasen yllärin teki. Kaiken lisäks se on taktisesti nyt talvilomalla kun soittelen asian perään.
Jos nyt sitten kuitenkin todetaan, että multa on menny liikaa veroja, niin mä tuskin saan niitä rahana, vaan ne tulee takaisin ens vuoden joulukuussa, onko näin? Vai tulisko ne jo tän vuoden joulukuussa, kun työsuhteeni päättyi 20.2 mutta loppuliksa maksettiin 7.3? Missä se raja ees menee et mikkä saa tän vuoden veronpalautuksis ja mikkä seuraavan? Ja kai mä ny saan ne veronpalautuksis takas vai HÄ.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

-Kerttu-

Posts: 4,542

#8737 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

Freja, 2.4.2007 10:59:
Huoh. Palkastani meni siis veroja 40% vaikka veroprosenttini on 21.5%. Tuo 40 on lisäveroprosentti, enkä todellakaan tajua miks palkanlaskija tällasen yllärin teki. Kaiken lisäks se on taktisesti nyt talvilomalla kun soittelen asian perään.
Jos nyt sitten kuitenkin todetaan, että multa on menny liikaa veroja, niin mä tuskin saan niitä rahana, vaan ne tulee takaisin ens vuoden joulukuussa, onko näin? Vai tulisko ne jo tän vuoden joulukuussa, kun työsuhteeni päättyi 20.2 mutta loppuliksa maksettiin 7.3? Missä se raja ees menee et mikkä saa tän vuoden veronpalautuksis ja mikkä seuraavan? Ja kai mä ny saan ne veronpalautuksis takas vai HÄ.



Kai tällä lomalla olevalla palkanlakijalla on tuuraaja? Kyllä jonkun pitää osaa vastata kysymykseesi ko. firmassa, vaikka oma palkanlaskija olisikin lomalla! *joo* Vähän firman säännöistä ja tavoista riippuen, niin jos palkanlaskija on tehnyt virheen, esim. tallentanut vero% väärin tms. palkkaohjelmaan, niin palkanlaskijan kuuluu korjata tuo virhe mahd. pian. Tietty eri firmoissa voi olla eri käytäntöjä. Ensi jouluna saat vuoden 2006 palautukset ja mätkyt..eli vuoden 2007 liikaa maksetut saat vasta jouluna 2008.

Terkkuja palkkaosastolta! *hymy*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Freja

Posts: 8,775

#8738 • • Freja Sihteeri
Aini, semmonen ei-niin-virallinen-tai-tärkeä kysymys vielä; Mitkä kukat ois kivoja parvekekukkia? Aattelin tänää hipsiä ostelemaan jotain, mutta kun en pahemmin rehuista tiedä mitään.. Mulla on yks semmonen suorakaiteen muotonen partsikukkaruukku, ja yks amppeliruukku. Haluisin jotain helppohoitosta, runsaskasvuista ja värikästä partsilleni. Minkänimisiä kukansiemeniä siis etsiskelisin?

Viherpeukaloita täällä?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Kon-tiki

Posts: 1,936

#8739 • • Kon-tiki The Unsinkable

Freja, 2.4.2007 11:28:
Aini, semmonen ei-niin-virallinen-tai-tärkeä kysymys vielä; Mitkä kukat ois kivoja parvekekukkia? (---) Minkänimisiä kukansiemeniä siis etsiskelisin? Viherpeukaloita täällä?



Aloittelijan ei kannata kasvattaa parvekekukkiaan siemenestä vaan ostaa taimia (hinta esim. Hagiksen torilla max. 4e per taimi). Yhteen pitkulaiseen parvekelaatikkoon mahtuu n. kolme pelargoniaa tai useampi orvokki, mutta ihan vielä ei kukkia kannata istuttaa partsille <- voivat paleltua tän viikon yöpakkasissa. Voihan laatikon toisaalta nostaa sisälle jos täst vaikka takatalvi saataisiin.

Se mitkä kukat on kivoja parvekkeella riippuu parvekkeen suunnasta ja lasituksesta: lasitetulla eteläparvekkeella kasveja pitää aurinkoisella ilmalla kastella reilusti ja siellä menestyvät parhaiten paksulehtiset kasvit kuten pelargonia tai kasvihuonekasvit, esim. tomaatti. Lasittamattomalla länsi- tai pohjoispartsilla menee hyvin esim. mainitut orvokit, koska ne ovat kylmänkestävimpiä kukkia. Petuniat sopivat monenlaisille parvekkeille.

Ruokakaupan yrttejä voi siirtää ruukkuun ja parvekkeelle, kun parvekkeen lämpötila ei laske alle +7 asteen yölläkään. Kandee kaupassa tarkistaa, minkä väriset yrtin juuret ovat. Jos ruskeat eli mädät = ei kestä uudelleen istutusta, mutta jos valkeat = juurtuu uudelleen isompaan ruukkuun. Pari janoista basilikaa vaikka altakasteluruukkuun ja siinä on maustetta lähes koko kesäksi *hymy*

Loppuun vihje nro 1: kysy kauppiailta/myyjiltä, mitkä sopisivat sun parvekkeen olosuhteisiin, ne ovat yleensä puutarhurikoulutettuja ja auttavaisia.
fosa

Posts: 382

#8740 • • fosa

Miinapiina, 1.4.2007 18:05:
---
larzizi, 31.3.2007 23:41:
Kun on esim. ostamassa kaverin kanssa karkkia kaupasta ja molemmat ostaa eri pussin, niin miksi ihmeessä lähes joka kerta kauppareissun jälkeen sun alkaa tehdä mieli juuri niitä kaverin karkkeja ja mietit, miksi et ostanut itsekin niitä?

---


just tää on käynyt niiiiin monta kertaa (ja tätä on pohdittu yhtä monta kertaa), esim ku kaverin kanssa haetaan leffa ja irtokarkkeja, ni ne toisen karkit on vaan parempia ja alkaa miettii et miks ei itekkii ostanut niitä... *ding*

tiedä sit mistä johtuu... *nauru*



Oisko se perinteinen "ruoho on aina vihreempää aidan toisella puolella"?? *ding*

--
Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hänkin...