Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,482,617 views

Freja

Posts: 8,775

#8441 • • Freja Sihteeri
Saanko mä viedä kamerajalustan lentsikan matkustamoon vai pitääkö se viskaa ruumaan?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

daffy

Posts: 737

#8442 • • daffy duck and cover

xcft, 22.2.2007 03:38:
---
Snaggo, 22.2.2007 00:47:
Miten uudesta kovalevystä saa "boot-kovalevyn"?

öh.

Muotoilenpa kysymyksen toisin, kun taisin juuri älytä mistä kiikasta;

Miten aseman tunnistekirjainta(C:/) voi vaihtaa kun se valittaa että system-osion kirjainta ei voi vaihtaa?

Ostin siis uuden kovon, asensin sille kans winukkan, tarkoituksena heivata myöhemmin vanhat paskat. kopioin eka kaiken tarvittavan jne.

edit: Lisätietona; Uusi kovo on SATA ja vanhat IDE...

---
C-asema taitaa yleisesti olla ensisijaisen levyn eka osio. Eli laitat BIOSista SATA-levyn ensisijaiseksi (heti CD-aseman jälkeen?) ja sit kai toivot parasta. Ongelmia voi myös aiheuttaa olemassaolevat osiot. Eli jos sieltä löytyy vanhalta levyltä C-osio, niin winukka ei taida sitä automaagisesti jyrätä. Muistin mukaan se tarkistais aina levyn MBR:stä et miltä osiolta buutataan ja sen mukaan arvailis noi kirjaimet. Eli ennen asennusta boottijärjestys kuntoon niin vois toimia.


Noi levyasemien tunnisteet ei oo mitenkään kovakoodattuja itse levylle, vaan jos koneeseen isketään uus levy niin Windows automaagisesti arpoo sillä oleville osioille uudet kirjaimet. Riippuu sit vaan BIOS:ssa asetetusta levyjen järjestyksestä että miltä levyltä se aloittaa sen "kirjaimien asettelun" ja boottauksen. Itse olen monesti duunissa iskenyt "hajonneen" levyn (ts. sellaisen joka ei suostu enää boottaamaan Windowsiin) kiinni toiseen koneeseen slaveksi ja yleensä sieltä saa pelastettua datat. Sen levyn C:stä vaan tulee toisessa koneessa esim. F jne.

<disclaimer>Vain empiiristä todistusaineistoa, en tunne ko. tekniikkaa sen tarkemmin</disclaimer>

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn

Snaggo

Posts: 1,147

#8443 • • Edited Snaggo ;__;

daffy, 22.2.2007 10:14:


xcft, 22.2.2007 03:38:




Taisin ratkaista ongelman, asensin ikkunat uudestaan ilman että IDE-kovot oli kytketty, sen jälkeen se tosin ei antanut valita kumpaa windowssia mä haluun käyttää käynnistyksen yhteydessä. Pääsen siis wanhaan windowssiin vain vaihtamalla kovojen boot orderia(jonka jälkeen se antaa valita kumman winukan haluan päälle, miksköhän se ei tee näin kun boottaa siitä uudesta kovosta...).
Edellisellä kerralla mulla tuli siis sillai että kun vanhat kovot ei ollut kytkettynä tää iski system disk erroria ruutuun, vaikka sitä teki mitä biosissa. Eipähän enää, huh*hikoil*.
Ja noi kirjaimet menee muuten erilailla noissa kahdessa windowsissa, käynnissä olevan windowssin on siis näemmä PAKKO olla C:/.

--
bojoing.

Dementation

Posts: 2,892

#8444 • • Dementation wednesday?

Snaggo, 22.2.2007 11:59:
Ja noi kirjaimet menee muuten erilailla noissa kahdessa windowsissa, käynnissä olevan windowssin on siis näemmä PAKKO olla C:/.



Kyllä mun windows oli ennen D:/ asemalla ja hyvin toimi.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

aivastus

Posts: 499

#8445 • • aivastus Ärsyttävä

Snaggo, 22.2.2007 11:59:
---
daffy, 22.2.2007 10:14:

---


---
xcft, 22.2.2007 03:38:

---



Taisin ratkaista ongelman, asensin ikkunat uudestaan ilman että IDE-kovot oli kytketty, sen jälkeen se tosin ei antanut valita kumpaa windowssia mä haluun käyttää käynnistyksen yhteydessä. Pääsen siis wanhaan windowssiin vain vaihtamalla kovojen boot orderia(jonka jälkeen se antaa valita kumman winukan haluan päälle, miksköhän se ei tee näin kun boottaa siitä uudesta kovosta...).
Edellisellä kerralla mulla tuli siis sillai että kun vanhat kovot ei ollut kytkettynä tää iski system disk erroria ruutuun, vaikka sitä teki mitä biosissa. Eipähän enää, huh*hikoil*.
Ja noi kirjaimet menee muuten erilailla noissa kahdessa windowsissa, käynnissä olevan windowssin on siis näemmä PAKKO olla C:/.

Windowsin voi kyllä asentaa mille tahansa osiolle, ei sen pakosta tarvi olla C:\
Mut toi boottausongelma vois korjaantua kun otat sen vanhan levyn irti, boottaat XP:n CD:llä, menet recovery consoleen (suomeksi joku mikäliekonsoli ehkä) ja sinne kirjotat fixboot (ehkä vaatii myös fixmbr komennon). Ton toimenpiteen pitäis kirjottaa sinne levylle tieto siitä, että Windows löytyy ko levyltä. Tällä hetkellä se tieto lukee ilmeisesti siellä sen vanhan levyn MBR:ssä ja ilman sitä levyä se kone luulee ettei sulla oo käyttistä siellä.

--
I don't believe in rules that tell me how I should live.

asdf

Posts: 3,155

#8446 • • asdf
Paheneeko krapulat iän myötä?

Jos tässä tilanteessa ollaan nyt, niin tulevaisuudessa mä oon kusessa.
UnityF

Posts: 15,721

#8447 • • UnityF joo just se
Broidin kanssa oli vähänaikaa sitten keskusteluu ja se valitti kun sen selänraaputin on menny rikki. Hän oli voittanu sen lintsiltä aikoinaan. Siis sellainen muovinen keppi jossa on käden muoto toisessa päässä ja sillä on hyvä raaputtaa selkää kun kutittaa. Kysymys kuuluukin että onko tollaisia missään myynissä tai jotain vastaavanlaisia vai pitääkö mennä ens kesänä vai lintsille onkimaan kunnes voittaa sellaisen *hih*




Sit toinen kysymys että miksi sitten ihmistä kutittaa? Esim joskus alkaa yllättäen kutittaa jalkapohjaa ja se ei meinaa millää heltyy vaikka kuinka raapii tai kun selkään alkaa kutittaa niin sit tuntuu että se kutina levii ja pitää raapii ittensä päästä varpaisiin.
Janisa

Posts: 2,226

#8448 • • Janisa vaikeasti kesytettävä
Ma oon nyt tehnyt itsellani "tieteellisia tutkimuksia..." *iloinen*

Jos nukun normaalit (lue: pitkat) younet, olen levoton ja naen painajaisia pitkin yota.. Mutta jos nukun lyhyet ja vajaat younet, kaikki on heratessa enemman kuin hyvin...?

Tiedan etta ekspertit vastailee nyt etta jos nukkuu pitkia unia, se uni ei ole enaa niin syvaa ja nakee unia (mun kohdalla ne on aina painajaisia -mista tamakin johtuu...?), mutta ei kai sita nyt ihminen jaksa elaa 5 tunnin younilla joka yo...? *raapii paataan*

Tahtoo nukkua! Ja hyvin! *joo*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Janisa

Posts: 2,226

#8449 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

UnityF, 22.2.2007 13:03:
Broidin kanssa oli vähänaikaa sitten keskusteluu ja se valitti kun sen selänraaputin on menny rikki. Hän oli voittanu sen lintsiltä aikoinaan. Siis sellainen muovinen keppi jossa on käden muoto toisessa päässä ja sillä on hyvä raaputtaa selkää kun kutittaa. Kysymys kuuluukin että onko tollaisia missään myynissä tai jotain vastaavanlaisia vai pitääkö mennä ens kesänä vai lintsille onkimaan kunnes voittaa sellaisen *hih*



Muuten noihin kutinoihin en sen syvallisemmin osaa vastailla, mutta ainaskin taalla maailmalla noita selanrapsuttimia olen nahnyt ns. hupikaupoissa... Kokeile jostain semmosesta, niin ei tartte kaikkia rahoja tuhlata ens kesana lintsilla narunvedossa... *vink*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Apo

Posts: 1,574

#8450 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Janisa, 22.2.2007 16:57:
Ma oon nyt tehnyt itsellani "tieteellisia tutkimuksia..." *iloinen*

Jos nukun normaalit (lue: pitkat) younet, olen levoton ja naen painajaisia pitkin yota.. Mutta jos nukun lyhyet ja vajaat younet, kaikki on heratessa enemman kuin hyvin...?

Tahtoo nukkua! Ja hyvin! *joo*



Jos lyhyet unet riittää niin miksi tarvitsee nukkua pitkään? *hih*

Voi olla että sun unirytmit osuu silleen että kun nukut sopivan lyhyesti niin heräät virkeenä ja jos nukut pitkään niin heräät just siinä väsyttävimmässä vaiheessa mistä kestää herätä paljon pitempään. Ne "8 tuntia on oikea määrä unta"-mutut on yleistyksiä, ihmisillä on erilaiset unentarpeet.

Tästä tuntu löytyvän sopivasti infoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Sleep
Janisa

Posts: 2,226

#8451 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Apo, 22.2.2007 17:04:
---
Janisa, 22.2.2007 16:57:
Ma oon nyt tehnyt itsellani "tieteellisia tutkimuksia..." *iloinen*

Jos nukun normaalit (lue: pitkat) younet, olen levoton ja naen painajaisia pitkin yota.. Mutta jos nukun lyhyet ja vajaat younet, kaikki on heratessa enemman kuin hyvin...?

Tahtoo nukkua! Ja hyvin! *joo*

---


Jos lyhyet unet riittää niin miksi tarvitsee nukkua pitkään? *hih*

Voi olla että sun unirytmit osuu silleen että kun nukut sopivan lyhyesti niin heräät virkeenä ja jos nukut pitkään niin heräät just siinä väsyttävimmässä vaiheessa mistä kestää herätä paljon pitempään. Ne "8 tuntia on oikea määrä unta"-mutut on yleistyksiä, ihmisillä on erilaiset unentarpeet.

Tästä tuntu löytyvän sopivasti infoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Sleep



No kun ne lyhyet unet riittaa hetken aikaa, mutta sitten aina jossain vaiheessa paivaa rupee vasyttaa ihan alyttomasti... *uuh*
Mutta juuh, tuossa on ainakin asiaa tuossa artikkelissa... Siemailen tassa aamukahvia ja luen sen loppuun samalla... *vink*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Apo

Posts: 1,574

#8452 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

UnityF, 22.2.2007 13:03:
Sit toinen kysymys että miksi sitten ihmistä kutittaa? Esim joskus alkaa yllättäen kutittaa jalkapohjaa ja se ei meinaa millää heltyy vaikka kuinka raapii tai kun selkään alkaa kutittaa niin sit tuntuu että se kutina levii ja pitää raapii ittensä päästä varpaisiin.



Kutina on (ihon) tuntohermojen lähettämä tuntoaistimus. Eli joku / jokin aiheuttaa sen aistimuksen ja aivot tulkkaa sen sitten kutinaksi. Syitä siihen tuntoaistimukseen voi olla monia: jotain ylimääräistä iholla (karva, hius, ötökkä, pölyhiukkanen,...), iho ei käyttäydy normaalisti (allerginen reaktio, kuiva iho, arpi, parantuva arpi vetää ihoa,...) tai sitten se voi olla myös ihan väärä hälytys eli aivot tulkkaa jonkin signaalin kutinaksi mikä ei alunperin ollutkaan kutinaa.

Käytännössä raapiminen auttaa jos häiritsevä tekijä jollain tavalla poistuu. Se ei kuitenkaan aina välttämättä paranna kutinaa vaan se voi myös peittää alkuperäisen aistimuksen toisella (kipu, lämpö,...). Koska kyse on aistimuksesta, niin aistumus itsessään tai sen peittäminen voi aiheuttaa harha-aistimuksia, eli kutina siirtyy toiseen paikkaan vaikka oikeasti se lähtee alkuperäisestä paikasta.

Kutinan "leviäminen" voi johtua myös siitä että kun kutinan huomaa siihen keskittyy niin paljon että kun alkuperäisen kutinan saanut hoidettua (poistettua tai peitettyä) niin huomaa herkemmin myös muita kutinoita. Raapiminen voi myös ihan käytännössä aiheuttaa kutinaa muualla. Raapiminen irroittaa kuollutta ihoa, pistää veren kiertämään ja voi ärsyttää ihoa. Raapiessa voi tulla myös harhaosumia, varsinkin jos rapsuttaa liian raivoisasti *hih*
Apo

Posts: 1,574

#8453 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Janisa, 22.2.2007 17:14:
No kun ne lyhyet unet riittaa hetken aikaa, mutta sitten aina jossain vaiheessa paivaa rupee vasyttaa ihan alyttomasti... *uuh**



No sit vaan herätyskellon kanssa kokeilee mikä unirytmi sopii parhaiten *nauru*
Janisa

Posts: 2,226

#8454 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Apo, 22.2.2007 17:32:
---
Janisa, 22.2.2007 17:14:
No kun ne lyhyet unet riittaa hetken aikaa, mutta sitten aina jossain vaiheessa paivaa rupee vasyttaa ihan alyttomasti... *uuh**

---


No sit vaan herätyskellon kanssa kokeilee mikä unirytmi sopii parhaiten *nauru*



Kiitti.. Tarkottaako tama etta mun taytyy ruveta herailee neljan aikaan aamuyosta...? *nauru*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Umbala

Posts: 769

#8455 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

Zenni, 22.2.2007 12:59:
Paheneeko krapulat iän myötä?

Jos tässä tilanteessa ollaan nyt, niin tulevaisuudessa mä oon kusessa.


No ei tästä mitään ihan faktaa löydy, mut empiirisen tutkimuksen perusteella, kyllä ja paljon *nauru* *lohduttel*

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Apo

Posts: 1,574

#8456 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Janisa, 22.2.2007 17:33:
Kiitti.. Tarkottaako tama etta mun taytyy ruveta herailee neljan aikaan aamuyosta...? *nauru*



Juu, ei sitä voi tietää millä rytmillä kukin on tehokkaimmillaan *hih*

Kannattaa huomioida että vireystilaan vaikuttaa unen määrän lisäksi myös muut tekijät. Fyysinen & henkinen kunto ja tila, unen laatu, motivaatio, stressin määrä, ruokavalio jne. Kokonaisvaltaisuus on valttia.
Janisa

Posts: 2,226

#8457 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Apo, 22.2.2007 17:39:
---
Janisa, 22.2.2007 17:33:
Kiitti.. Tarkottaako tama etta mun taytyy ruveta herailee neljan aikaan aamuyosta...? *nauru*

---


Juu, ei sitä voi tietää millä rytmillä kukin on tehokkaimmillaan *hih*

Kannattaa huomioida että vireystilaan vaikuttaa unen määrän lisäksi myös muut tekijät. Fyysinen & henkinen kunto ja tila, unen laatu, motivaatio, stressin määrä, ruokavalio jne. Kokonaisvaltaisuus on valttia.



Kuulostaa silta, etta susta on kovaa vauhtia tulossa mun henk.koht. unitreenari... *vink*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Apo

Posts: 1,574

#8458 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Janisa, 22.2.2007 17:41:
Kuulostaa silta, etta susta on kovaa vauhtia tulossa mun henk.koht. unitreenari... *vink*



Oishan se hauskaa olla personal trainer, mutta toisaalta pitäis varmaan ekaks pistää omat elämäntavat kohdilleen *nauru*
Janisa

Posts: 2,226

#8459 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Apo, 22.2.2007 17:44:
---
Janisa, 22.2.2007 17:41:
Kuulostaa silta, etta susta on kovaa vauhtia tulossa mun henk.koht. unitreenari... *vink*

---


Oishan se hauskaa olla personal trainer, mutta toisaalta pitäis varmaan ekaks pistää omat elämäntavat kohdilleen *nauru*



Eli siis paraskin puhuja siella... *vink*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

asdf

Posts: 3,155

#8460 • • asdf

Umbala, 22.2.2007 17:36:
No ei tästä mitään ihan faktaa löydy, mut empiirisen tutkimuksen perusteella, kyllä ja paljon *nauru* *lohduttel*



Mun elämältä putos pohja siis. :D