Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,478,366 views

Jone

Posts: 8,258

#5881 • • Jone Archibald Haddock
Potentiaalisesti semityhmä kysymys liittyen salamalaitteisiin:

Onko Canonin 420EX-, 430EX- tai 580EX-salamalaitteisiin saatavilla verkkovirta-adaptereita, joilla ko. laitteita pystyisi siis käyttämään tiettyissä sisäkuvaustilanteissa ilman sitä hillitöntä paristorumbaa, joka niiden käyttämiseen helposti liittyy satoja ruutuja kuvattaessa?

Kysyn siksi että usein ko. laitteiden valoteho on varsin riittävä jo vähän vaativammissakin kuvauksissa ja omaisuuksiensakin puolesta olen havainnut ne monikäyttöisiksi, mutta paristojen kanssa pelleileminen on todella rasittavaa. Paristoja virtalähteenä käytettäessä ensimmäinen hattumainen kohta tulee siinä vaiheessa kun niiden lataus alkaa ehtymään (vieläpä eri aikaan eri salamalaitteissa, joita siis on suurimman osan ajasta käytössä useita samanaikaisesti) ja kuvauksien tempo kärsii tästä. Toinen hattumainen kohta on se kun niitä hemmetin paristoja pitää lähteä vaihtamaan kahteen tai kolmeen salamalaitteeseen ja kolmas se kun miettii vuodessa käyttämieni paristojen määrää - se on ekologisesti ajatellen ihan saatanasta ja tekee vielä lompakkoonkin hyvän vekin.

Soitin asiasta Canonille ja tukihenkilö ei osannut vastata kysymykseeni. Seuraavaksi menen varmaan kysymään asiaa paikallisesta valokuvausliikkeestä, koska se vaivaa minua. Teknisesti ajatellen tällaiset adapterit eivät mun tiedoillani pitäisi olla mikään mahdottomuus tai edes tavattoman kalliita valmistaa. Jos adaptereita ei ole, niin miksi hemmetissä ei ja tähdätäänkö tällä nyt siihen asiaan, joka muuten on edesssä eli styrkempien salama- ja kuumavalosettien myyntiin?

WTF? Tunnen itseni niin kamera-n00biksi just nyt. *nauru*
äm

Posts: 2,376

#5882 • • äm
Miks kaikki mummot käy Stockalla?

(Yleensähän mummot on niin helvetin tarkkoja pennosistaan ja laskee kassoilla senttejä ja juoksee kilometrejä halvimman kahvin perässä. Mitä hevilettiä ne tekee Stockalla? Vai onko Stockan mummot vaan jotain rikkaita perijätär-city-mummoja? Vai eiks Valintatalon kassat suostu vastaamaan niiden "nej men hur är det möjligt?!" -vinkumisiin ruotsiksi? Eihän ne saa Stockalta edes PLUSSA-pisteitä!)

Miks niitä on siellä sadoittain laahustamassa meidän kiireisten tiellä? Miksei ne mene pois?

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

koo

Posts: 379

#5883 • • koo

äm, 7.4.2006 11:35:
Miks kaikki mummot käy Stockalla?

(Yleensähän mummot on niin helvetin tarkkoja pennosistaan ja laskee kassoilla senttejä ja juoksee kilometrejä halvimman kahvin perässä. Mitä hevilettiä ne tekee Stockalla? Vai onko Stockan mummot vaan jotain rikkaita perijätär-city-mummoja? Vai eiks Valintatalon kassat suostu vastaamaan niiden "nej men hur är det möjligt?!" -vinkumisiin ruotsiksi? Eihän ne saa Stockalta edes PLUSSA-pisteitä!)

Miks niitä on siellä sadoittain laahustamassa meidän kiireisten tiellä? Miksei ne mene pois?



Se on se imago. "Minä olen niin hieno ja kultturelli ja rikas että käyn stokmannilla!!!"

--
Backstagella on paratiisi.

äm

Posts: 2,376

#5884 • • äm

koo, 7.4.2006 11:42:

Se on se imago. "Minä olen niin hieno ja kultturelli ja rikas että käyn stokmannilla!!!"



Eli ne käy siellä vaan näyttäytymässä parhaassa turkissaan ja menee sit oikeille ostoksille Siwaan?

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

wiwi

Posts: 1,575

#5885 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

koo, 7.4.2006 11:42:
---
äm, 7.4.2006 11:35:
Miks kaikki mummot käy Stockalla?

(Yleensähän mummot on niin helvetin tarkkoja pennosistaan ja laskee kassoilla senttejä ja juoksee kilometrejä halvimman kahvin perässä. Mitä hevilettiä ne tekee Stockalla? Vai onko Stockan mummot vaan jotain rikkaita perijätär-city-mummoja? Vai eiks Valintatalon kassat suostu vastaamaan niiden "nej men hur är det möjligt?!" -vinkumisiin ruotsiksi? Eihän ne saa Stockalta edes PLUSSA-pisteitä!)

Miks niitä on siellä sadoittain laahustamassa meidän kiireisten tiellä? Miksei ne mene pois?

---


Se on se imago. "Minä olen niin hieno ja kultturelli ja rikas että käyn stokmannilla!!!"




Joo ja mummoissa on eroja. On sellasia "tyylikkäitä" city-mummoja (Kirsti Paakkanen vaikka se yrittääkin meikata mummoutensa piiloon) ja sitten noita mainitsemiasi epäluuloisia nillittäjä-mummoja ja vielä ainakin mukavia maalaismummoja ("Voi ku sä oot laiha! Nyt syöt lisää sämpylää ja pullaa ja...") niin kuin mun mummo. Tähän asti mun Mummo 2006-tutkimus on edennyt. Vielä on tosin paljon selvitettävää.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Euphoria

Posts: 542

#5886 • • Euphoria 4 everyone

yaya, 4.4.2006 12:24:
Is it just me..

Olen uudelleensijoittanut muutamia kodinkoneitani, enkä voi enää keittää kahvia käyttämällä kahvinkeittimen kyljessä olevaa mittataulukkoa.

Tästä johtuen olen kaatanut vettä rennolla "kuppimitalla", eli jos haluan kaksi kupillista kahvia niin olen kaatanut vettä sen kahden kahvikupillisen verran.

Kahvia tulee kuitenkin tällä tavalla reilusti enemmän kuin pitäisi. Esimerkiksi kahdesta tuleekin reilu kolme *ding* Irtoaako kahvinpuruista nestettä todella niin paljon vai onko keittimessäni salasäiliöitä? *nauru*



1 kuppi on 1.25dl kahvipaketin mukaan.. Sul on vaan iso kuppi.*hih*
andi--

Posts: 1,381

#5887 • • andi-- lunttu

Euphoria, 7.4.2006 12:10:
---
yaya, 4.4.2006 12:24:
Tästä johtuen olen kaatanut vettä rennolla "kuppimitalla", eli jos haluan kaksi kupillista kahvia niin olen kaatanut vettä sen kahden kahvikupillisen verran.
---

1 kuppi on 1.25dl kahvipaketin mukaan.. Sul on vaan iso kuppi.*hih*


Pointtinahan tässä oli siis se, että veden määrä mitataan juuri noilla samoilla kupeilla joista juodaan.

--
- RAAH -

embie

Posts: 531

#5888 • • embie Shwoopsie poo
Saako nimikirjoitustaan muuttaa ja jos muuttaa, niin pitääkö uusia esimerkiksi passi, ajokortti ja muut kortit, missä nimikirjoitus takapuolella oikeellisuuden tarkistamista varten?
ezzy

Posts: 8,060

#5889 • • ezzy Droid-pappa

Jone, 7.4.2006 11:26:
Toinen hattumainen kohta on se kun niitä hemmetin paristoja pitää lähteä vaihtamaan kahteen tai kolmeen salamalaitteeseen ja kolmas se kun miettii vuodessa käyttämieni paristojen määrää - se on ekologisesti ajatellen ihan saatanasta ja tekee vielä lompakkoonkin hyvän vekin.



1 word. Akut.
extramppa

Posts: 217

#5890 • • extramppa hengailija

ceecee, 6.4.2006 12:37:
---
ALIEN, 6.4.2006 12:30:
miksi nainen kenen kanssa seurustelee / seurusteli ei ota kuuleviin korviinsa kun häntä kehuu kauniiksi, mutta sit puoli tuntemattomien miesten kommenteista puhutaan ja niistä ollaan ihan niin kuin et "olipa se ihanaa, tosi mukava mies jne! hihihhi *plur*..." ? *täh*

---

Ei kuullosta(ne) enää mitenkään erikoiselta jos tutusta suusta kuulee jotain sellasta mitä on jo kuullut X-kertaa Y-pituisena aikana. Ja sitten tottakai jos joltain toiselta/tuntemattomalta miltä ei oo kuullu kehuja, tai ei sitä osaa odottaa, kuulee jotain imarreltavaa niin säväyttäähän se aina eri tavalla *hymy*



Mä olisin ainakin onnesta soikeana, jos mun oma kulta sanois mua kauniiksi, tai edes jotain että "näytätpä sä hyvältä tänään". Se ei koskaan sano*nyyh* (yhdessä pian 4v...)
Okei, mä tiedän, etten oo mikään prinsessa, mutta oman rakkaan silmissä haluais olla se kaikista kaunein. Ihan niinkuin mun mies on mulle maailman komein.

Koska mä oon huomannut, että ihmisen persoona voi kaunistaa(tai rumentaa) ihmistä, niin silloin vieraan ihmisen kehu voi tuntea todemmalta (eli paremmalta), kun sen mielipide pohjautuu vaan siihen mitä se näkee.

Eli minä kaipaan kehuja omalta mieheltäni, koska en niitä koskaan saa. Vaikka vieraiden ihmisten kommentit tuntuu tietysti mukavalta, en niitä niin kaipaa (koska usein niistä paistaa läpi heruttaminen*igor*)Jollain muulla voi olla toisinpäin.
Jone

Posts: 8,258

#5891 • • Jone Archibald Haddock

ezzy, 7.4.2006 13:12:
1 word. Akut.



Valitettavasti tämä ei ole käyttökelpoinen ratkaisu useimpiin esittämiini ongelmiin vaikka äkkiseltään saattaisi niin kuvitella. Akkujen käyttö olisi kyllä pidemmän päälle taloudellisempaa ja melko lyhyen käytön jälkeen ekologisempaa, mutta valitettavasti kaikkien testaamieni akkujen väsyminen käytössä on huomattavasti nopeampaa kuin hyvillä paristoilla pelatessa. Sanotaan, että jos paristolla paukuttaa toistasataa ruutua menemään ennenkuin ensimmäiset häiritsevät oireet niiden lähenevästä loppumisesta ilmaantuvat, niin eri merkkisten testaamieni akkujen kanssa puhutaan enemmänkin muutamista kymmenistä ruuduista ja latauksen loppumisen ilmeneminen tapahtuu erityisesti tästä pisteestä eteenpäin piinaavan nopeasti.

Akkujen kanssa pystyisin siis kuvaamaan muutaman kymmenen ruutua ja sen jälkeen jälleen hyppimään kahden tai kolmen salamalaitteen luokse vaihtamaan uusia sisään ja käytössä olleita laturiin. Kiinnostaa kuin kuppa ja siksi haluaisin kokonaan eroon paristoilla ja vastaavilla pelleilemisestä tilanteissa, jotka sen sallivat.
akiapina

Posts: 2,729

#5892 • • akiapina apinaki
Mittä vinkei miten tommosen lidlin kurkkupurkin mallia järkäle sais auki? Se kansi on niin perhanan liukas eikä liikahda mihinkään *igor* Kotona asuessa tä mun tyttömäinen ongelma ois ratkennu huutamalla "iiskää kurkkupurkki ei aukee" mutta nyt jää suolakurkut mun lihapullanakkispagettiananasfetajuustojuustoraastemajoneesi-sekoituksesta pois :))
Jone

Posts: 8,258

#5893 • • Jone Archibald Haddock

Aki A., 7.4.2006 15:30:
Mittä vinkei miten tommosen lidlin kurkkupurkin mallia järkäle sais auki? Se kansi on niin perhanan liukas eikä liikahda mihinkään *igor* Kotona asuessa tä mun tyttömäinen ongelma ois ratkennu huutamalla "iiskää kurkkupurkki ei aukee" mutta nyt jää suolakurkut mun lihapullanakkispagettiananasfetajuustojuustoraastemajoneesi-sekoituksesta pois :))



Sulla tuskin sattuu olemaan superlonin palaa siinä käsillä? Jos olis, niin siitä olisi huomattavasti apua riffin saamisen suhteen.

Sitkeiden penteleiden suhteen suosin itse vanhaa "purkki vasempaan käteen ja oikealla kyynärpäällä mojaus pohjaan"-tekniikkaa. En oikein tiedä mihin toi nyt sit perustuu, mutta sen jälkeen on säännönmukaisesti lähtenyt auki purkki kuin purkki.
remotion

Posts: 5,283

#5894 • • remotion nostatus guru
tunge veitsi sinne korkin ja pullon väliin reunaan ja taivuta jollon ilma pääsee liikkuu purkkiin. näin se todennäkösesti aukee helpommin kun purkissa ei ole niin kova alipaine.
remotion

Posts: 5,283

#5895 • • remotion nostatus guru

ALIEN, 6.4.2006 12:47:
Eli sanonnan merkitys on kadonnut? Olisko sit parempi lopettaa kokonaan? En mä nimittäin edes ole koskaan sanonut kuin kerran tai kaks kuukaudessa. Ja mä sanon vain koska tarkoitan sitä ja haluan toiselle hyvän olon siitä, sekä itsevarmuutta, en koska on jotain taka-ajatuksia.



En usko että siitä ois mitään haittaa vaikka sanoisit sen joka päivä, ei se siihen kyllästy, vaikka niin vois tuntua...
ezzy

Posts: 8,060

#5896 • • ezzy Droid-pappa

Jone, 7.4.2006 13:54:
---
ezzy, 7.4.2006 13:12:
1 word. Akut.

---


Valitettavasti tämä ei ole käyttökelpoinen ratkaisu useimpiin esittämiini ongelmiin vaikka äkkiseltään saattaisi niin kuvitella. Akkujen käyttö olisi kyllä pidemmän päälle taloudellisempaa ja melko lyhyen käytön jälkeen ekologisempaa, mutta valitettavasti kaikkien testaamieni akkujen väsyminen käytössä on huomattavasti nopeampaa kuin hyvillä paristoilla pelatessa. Sanotaan, että jos paristolla paukuttaa toistasataa ruutua menemään ennenkuin ensimmäiset häiritsevät oireet niiden lähenevästä loppumisesta ilmaantuvat, niin eri merkkisten testaamieni akkujen kanssa puhutaan enemmänkin muutamista kymmenistä ruuduista ja latauksen loppumisen ilmeneminen tapahtuu erityisesti tästä pisteestä eteenpäin piinaavan nopeasti.

Akkujen kanssa pystyisin siis kuvaamaan muutaman kymmenen ruutua ja sen jälkeen jälleen hyppimään kahden tai kolmen salamalaitteen luokse vaihtamaan uusia sisään ja käytössä olleita laturiin. Kiinnostaa kuin kuppa ja siksi haluaisin kokonaan eroon paristoilla ja vastaavilla pelleilemisestä tilanteissa, jotka sen sallivat.



Sori peeloiluni, define "ruutu" ennen kuin nolaan itseni vastauksella :)
Jone

Posts: 8,258

#5897 • • Jone Archibald Haddock

ezzy, 7.4.2006 16:20:
Sori peeloiluni, define "ruutu" ennen kuin nolaan itseni vastauksella :)



Ruutu = Karkeasti ottaen yksi kuva vähän yksinkertaen. Yksi ruutu syntyy siis joka kerta kun painan kameran laukaisinta, mutta mä sinänsä harvoin puhuin ton vaiheen tuotoksista vielä kuvina, koska lopullisia "kuvia" tulee sitten jälkikäsittelyn myötä huomattavasti vähemmän kuin "ruutuja." Pahoitteluni pikkujargonista. :)
onni3mk

Posts: 3,973

#5898 • • onni3mk Onni on.

Aki A., 7.4.2006 15:30:
Mittä vinkei miten tommosen lidlin kurkkupurkin mallia järkäle sais auki? Se kansi on niin perhanan liukas eikä liikahda mihinkään *igor* Kotona asuessa tä mun tyttömäinen ongelma ois ratkennu huutamalla "iiskää kurkkupurkki ei aukee" mutta nyt jää suolakurkut mun lihapullanakkispagettiananasfetajuustojuustoraastemajoneesi-sekoituksesta pois :))



Testaa myös työntää veitsi sinne purkin kannen väliin ja väännä ylöspäin niin et kuuluu naksahdus. Sit pitäs aueta...

--
Onni on.

ezzy

Posts: 8,060

#5899 • • ezzy Droid-pappa

Jone, 7.4.2006 16:37:
---
ezzy, 7.4.2006 16:20:
Sori peeloiluni, define "ruutu" ennen kuin nolaan itseni vastauksella :)

---


Ruutu = Karkeasti ottaen yksi kuva vähän yksinkertaen. Yksi ruutu syntyy siis joka kerta kun painan kameran laukaisinta, mutta mä sinänsä harvoin puhuin ton vaiheen tuotoksista vielä kuvina, koska lopullisia "kuvia" tulee sitten jälkikäsittelyn myötä huomattavasti vähemmän kuin "ruutuja." Pahoitteluni pikkujargonista. :)



Eli tajusin oikein, toi kuvien määrä kuulosti vaan niin järjettömän pieneltä, että oli pakko kysyä. Enpä tuohon mitään järkevää ratkaisua akkujen kannalta siis keksi.
Kapasiteetiltaan kovimmat AA-akut on muistaakseni luokkaa 3000mAh, kun yleisimmät kaupasta saatavat on max 2000-2200mAh. Niissäkin on eroja ja latausajan on käyttöönotettaessa ymmärtääkseni oltava pitkä.

Itse käytän akkuja aivan kaikissa laitteissa mihin niitä vaan voi lykätä. Käyttäaika on lyhyempi esim kaukosäätimessä, koska akut vuotaa vähäisessä käytössä lataustaan, mutta eipä tarvi roudata ikeasta pattereita selkä väärällään.
Exlex

Posts: 497

#5900 • • Exlex

Jone, 7.4.2006 11:26:
Onko Canonin 420EX-, 430EX- tai 580EX-salamalaitteisiin saatavilla verkkovirta-adaptereita, joilla ko. laitteita pystyisi siis käyttämään tiettyissä sisäkuvaustilanteissa ilman sitä hillitöntä paristorumbaa, joka niiden käyttämiseen helposti liittyy satoja ruutuja kuvattaessa?



Jos ei valmiina löydy, mutta juotoskolvi pysyy käsissä, niin rakenna itse *joo*. Eikös noissa ainakin isommissa malleissa ole jonkinlainen pistoke vyöllä kannettavaa akkukoteloa varten? Siihen vaan sopiva liitin ja paikalliselta elektroniikkadiileriltä sopiva muuntaja (ja ehkä pari vastusta), hintaakaan ei kerry kuin muutama kymppi.