Onko Canonin 420EX-, 430EX- tai 580EX-salamalaitteisiin saatavilla verkkovirta-adaptereita, joilla ko. laitteita pystyisi siis käyttämään tiettyissä sisäkuvaustilanteissa ilman sitä hillitöntä paristorumbaa, joka niiden käyttämiseen helposti liittyy satoja ruutuja kuvattaessa?
Kysyn siksi että usein ko. laitteiden valoteho on varsin riittävä jo vähän vaativammissakin kuvauksissa ja omaisuuksiensakin puolesta olen havainnut ne monikäyttöisiksi, mutta paristojen kanssa pelleileminen on todella rasittavaa. Paristoja virtalähteenä käytettäessä ensimmäinen hattumainen kohta tulee siinä vaiheessa kun niiden lataus alkaa ehtymään (vieläpä eri aikaan eri salamalaitteissa, joita siis on suurimman osan ajasta käytössä useita samanaikaisesti) ja kuvauksien tempo kärsii tästä. Toinen hattumainen kohta on se kun niitä hemmetin paristoja pitää lähteä vaihtamaan kahteen tai kolmeen salamalaitteeseen ja kolmas se kun miettii vuodessa käyttämieni paristojen määrää - se on ekologisesti ajatellen ihan saatanasta ja tekee vielä lompakkoonkin hyvän vekin.
Soitin asiasta Canonille ja tukihenkilö ei osannut vastata kysymykseeni. Seuraavaksi menen varmaan kysymään asiaa paikallisesta valokuvausliikkeestä, koska se vaivaa minua. Teknisesti ajatellen tällaiset adapterit eivät mun tiedoillani pitäisi olla mikään mahdottomuus tai edes tavattoman kalliita valmistaa. Jos adaptereita ei ole, niin miksi hemmetissä ei ja tähdätäänkö tällä nyt siihen asiaan, joka muuten on edesssä eli styrkempien salama- ja kuumavalosettien myyntiin?
WTF? Tunnen itseni niin kamera-n00biksi just nyt.