Annakins, 13.12.2005 07:21:
Mun kokemusten perusteella Suomi on ainoa maa, jossa perusoletus on, etta kengat otetaan pois sisaan tultaessa. Jopa Tanskassa kengat pidetaan jalassa (paitsi jos ulkona on kuraista).
Mun kaveri muutti just tanne San Diegoon, ja nyt jo kaikki niiden kaverit tietaa, etta niiden talo on kengaton
Joo, Kanadassa kans jengi hengaa ulkokengät jalassa sisällä kokoajan, itelle tulee ainakin pakottava tarve käyä potkimassa ne pois (eteistä meillä ei oo, joten joutuu oman huoneen kaapissa säilyttää). Mut siks ku muut käyttää kenkiä niin oon ihan tyytyväinen et tuli otettua intin läpsyt messiin. Naapurit on aina ihmeissään ku kuittaan heti jos joku makoilee kengät jalassa sohvalla. Kämppikset alkaa jo tottua, ja ne tekee sitä vaan sillon ku en oo kattomassa. Meillä on hyvä sota yhen kanssa, se haluaa et kaikki kaapinovet on suljettu ja mä haluan ettei kengät jalassa maata sohvalla.
Eli mitä tämä opettaa, pohjois-amerikan kulttuurissa tärkeempää et on peittää/piilottaa saastasuuden, kun suomalainen haluaa siitä eroon kättelyssä.
edit: ja hei, eikös itämaisissa kulttuureissa, ainakin japanissa ja kiinassa kengät jalassa sisällä olo oo jotenkin jopa loukkaavaa. Sandaalit pois sisälle astuessa ja jotkut sisätossut rituaalisesti jalkaan suunnilleen.