15,958 posts, 798 pages, 6,667,055 views
Zenni:
voiko mitkään eliöt nähdä atomeita?
duvin:
---
Zenni:
voiko mitkään eliöt nähdä atomeita?
---
Atomeita ei voi nähdä. Muutama selvennys:
Näkeminen:
Näkemistä tapahtuu kun silmän verkkokalvolla olevat sauva- ja tappisolut reagoivat silmämunan niihin taittamaan näkyvään valoon.
Valo:
Valo on sähkömagneettista säteilyä, joka on yleensä jonkin atomin aikaansaamaa (yleensä jonkin subatomisen reaktion seurauksena). Ihmissilmän erottamaa valoa, jonka aallonpituus on 400-700 nm, kutsutaan näkyväksi valoksi.
Koska atomit ovat pienempiä kuin näkyvän valon aallonpituus, emme (eivätkä muut eliöt, jotka "näkevät" samalla tavalla kuin me) voi nähdä atomeita.
Ana-5000:
Tota mä yritin selittää mun kaverille mut se ei uskonu ku se väitti et elektronipyyhkäsymikroskoopilla on saatu kuvia atomeista, ts. nähty atomeita.
K:
---
Ana-5000:
Tota mä yritin selittää mun kaverille mut se ei uskonu ku se väitti et elektronipyyhkäsymikroskoopilla on saatu kuvia atomeista, ts. nähty atomeita.
---
Elektronipyyhkäisymikroskooppi on siitä vinkee peli, että sillä voi kuvata asioita, jotka on näkyvän valon aallonpituuksille liian pieniä.
Cera:
minkäköhän takia joskus, tai siis mulla ainakin tosi usein ja yleensä, ..........
toinen jalka tärisee niinku vaikka nyt esim istun täs koneella ja mietin jotain.
tuskin se on mitenkään verrannollinen siihen miettimiseen :D
Astaroth:
Millainen hymiö oli ilmeisesti edesmennyt ?
Puistokemisti:
Haa nyt tiedän että et tiedä.
Laboratorio oloissa on valo hidastettu ensin kulkemaan 60km/h ja se on säilyttänyt tämän nopeuden myös hidastuksen jälkeen, ihan normaali oloissa joissa autokin voi kulkea.
Ns. suprajäähdytettyä valoa.
Ana-5000:
sapeli:
Kertokaapas ihmiset mitä hyviä ja halpoja sokerittomia / vähäsokerisia vaihtoehtoja olisi karkeille jos haluaa jotain makeaa (tai suolaistakin) naposteltavaa?