No huh Viper, sähän kirjotat lähes yhtä paljon ku mä ja vieläpä melkein yhtä sekavasti!
Eli kovaa juttua ja en ole vieläkään kyllä täysin vakuuttunut että ymmärrän mihin tällä keskustelulla pyritään oikein, mutta koitetaan laittaa jotain..
Kokeillaa vähä tota lainausta omin käsin värkättynä kun
ei kerta oo vielä sitä saanut värkättyä tänne...
Viper:
-klip-
Esimerkki yksi: Rakennamme identiteettimme sosiaalisten tapahtumien kautta. Tästä syystä ei ole "viisasta" rakentaa identiteettiään jonkun toisen ihmisen varaan.
-klip-
Ehm tuota, ensinnäkin ihmiset rakentavat
yleensä identiteettinsä sosiaalisten tapahtumien pohjalta opittuihin käyttäytymismalleihin perustuen. Tämä ei tarkoita sitä että sosiaaliset tilanteet määrittelisivät identiteettimme [/u]kokonaan[/u]. Ihmiset oppivat asioita muistakin tapahtumista kuin sosiaalisista sellaisista. Esimerkiksi opetuksen kautta; sinulle opetetaan miten täytyy toimia.
Tuo jälkimmäinen kommentti ei kuulu tuohon lauseeseen eikä asiaan kyllä mielestäni mitenkään, ja toisella tavalla ymmärrettynä se kumoaa edellisen lauseen.
Ehkä missasin pointin?
Olen kuitenkin osittain Viperin kommentin kannalla, sosiaalisina olentoina sosiaaliset tilanteet muodostavat suuren osan ympäröivästä aistittavasta todellisuudesta joka muodostaa identiteettimme. Myös täytyy muistaa että ihminen muodostaa identiteettinsä vaikka ei olisi sosiaalisissa tilanteissa (hypoteettistä kylläkin), koska fysiikan laeista johtuva kausaaliteetti ja maailmasta saadut havainnot antavat jonkin kuvan itsensä tiedostavasta olennosta. Esimerkkinä ihminen tajuaa hyvin pian olevansa kaikkea muuta kuin kaikkivoipa vaikkapa yrittäessään nostaa puuta tai muuta teräsmiehen repertuaariin kuuluvaa.
Viper:
Uskominen perustuu sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja luottamussuhteeseen. Kun identiteetti kristinuskossa rakennetaan oman minän ja Jeesuksen välille, luodaan eräänlainen superidentiteetti jota maanpäälliset tapahtumat eivät kovin helpolla kykene tuhoamaan, koska usko on pysyvää toisin kuin maanpäälliset siteet. Uskonto on käsitykseni mukaan eräänlainen mahdollisuus suojata identiteetti hajoamiselta. Toisaalta olen kyllä nähnyt elävässä elämässä identiteetin katoavan uskonnon myötä ja tämä herättikin kysymyksen siitä palveleeko uskonto enää oikeata tarkoitustaan.
-klip-
Uskonto tarjoaa myös moraalietiketin ja esikuvan, jota voidaan käyttää identiteetin eheyttämiseen pienemmissä määrin. Esikuvan hakeminen oli keskiajalla yleistä (toisin kuin nykyään) ja ihminen saattoi rakentaa identiteettinsä uskonnon koodien mukaan. Uskontoa harjoittaessaan (jumalanpalveluksessa) ihminen asettaa uudelleen järjestykseen elämänsä tärkeät asiat, sekä ymmärtää mikä on oikeaa ja väärää. Tällä tavoin hän saa tukea omalle identiteetilleen. Tätä harjoittaa nykyään taiteen alalla perinteinen draama, televisiossa ja teatterissa.
Taas olen osittain samaa mieltä, vaikkakaan en näe tuossa mitään perusajatusta johon kaikki pohjautuu.
Mielestäni riittävän puolitieteellisellä empiirisellä havainnoinnilla olen sitä mieltä että uskonnot perustuvat, ovat aina perustuneet, vallankäytölle. Uskontojen alkuperäisajatukset ja ideologiat ovat hyviä, olivat ne sitten mistä tahansa lähtöisin (siihen voisi perustaa oman threadin
), mutta ne perustuvat siihen, että kuka kontrolloi heikkoja ihmismieliä ja miten. Vaikuttaen ja määrittäen ihmisten identiteetin uskontojen dogmien ja jumalallisten lakien mukaan uskonnot vaikuttavat yhtälailla ihmisten mieliin jättäen kirkolle vallan. Uskonnot eivät voi, eikä pitäisi, vaikuttaa kaikkien ihmisten mieliin.
Globaalimassa mittakaavassakin voimme nähdä uskontojen vallanhimon, lähes kaikki maailman sodat ovat lähtöisin uskonnoista.
Uskominen taas perustuu siihen, että henkilö varmistaa itselleen sosiaalisen hierarkiapyramidin ylimmän paikan luonnostaan uskomalleen jumalalle, samalla varmistaen alistuvaisuutensa, kun taas toisaalta haluten olla osa jumaluutta, ja ehkä nousten joskus hierarkiapyramidissa jumalan tai profeetan asemaan.
Kaikki on vallankäytöstä kiinni.
Viper:
Yritän hahmottaa sitä kuinka ihminen tiedostaa todellisuuden. Todellisuus on olemassa, mutta on eri asia miten hahmotamme sen subjektiivisina persoonina. Voitko selventää mulle kysymystä?
Todellisuus on olemassa, tai ei ole olemassa, riippuen henkilöstä, mutta hahmottamisemme ja havannoimisemme
määrittää todellisuuden, ja tekee siitä totta. Ei ole väliä onko se harhaa, koska meille se on totta. Lue mun eka postaus tänne.
Ja kysymykseni oli vain sitä kun ihmettelin että miten poikkeustapaukset voivat määrittää identiteettiä, muuten kuin poikkeuksina, jotka taas merkitsevät eri henkilöille eri asioita.
Viper:
Itse asiassa ihmistä ympäröivät asiat muokkaavat hänelle identiteetin, sitä ei voi syntyä ilman sosiaalista kontaktia eikä kukaan voi luoda itselleen identiteettiä tyhjästä. Kulttuuri on yhtä kuin ihmisen suhde ympäristöön ja taiteen tehtävänä on näyttää mitä todellisuus on, sekä tarjota kontakti todellisuuteen ja itseen.
Ehkäpä oma tämänhetkinen kulttuurimme on kriisin partaalla, koska ihmiset eivät tunne sitä omakseen. Tästä johtunee tuo syrjäytyminen. Kyse voi tietenkin olla myös siitä miten mieltää oman ympäristönsä, asenteesta. Tai siitä että omassa ympäristössä on jotain epämiellyttävää?
Identiteetti voi syntyä ilman sosiaalista kontaktia. On eri asia millainen identiteetistä muodostuu.
Taiteen määritelmä on hyvin hyvin vaikea, jota ei ole voitu yksiselitteisesti esittämään koko historiamme aikana. Olennaista on kuitenkin että taide kuvastaa ja määrittelee kulttuuriamme, ja liittyy jotenkin (yleensä) estetiikkaan ja yleisiin esteettisyyskäsityksiin jotka eivät ole kaikki riippuvaisia kulttuurista vaikka osa onkin. On olemassa ihmisiä jotka elävät ilman taidetta, ja voitko väittää että taidetta ymmärtämättömät, tai siitä kiinnostumattomat, ihmiset eivät ole muodostaneet riittävää identiteettiä ja todellisuudenkuvaa?
Ja tuo jälkimmäinen kommentti. Miten voi tuntua ihmisestä kulttuuri ja ympäristö ahdistavalta, epämielyttävältä ja oudolta, jos kerran ympäristö on luonut ko. ihmisen identiteetin?
Identiteetin luomiseen liittyy paljon muitakin asioita kuin sosiaaliset suhteet ja kulttuuri. Todellisuus luo identiteetin ja todellisuus on paljon paljon suurempi, eroava kaikilla ihmisillä.
Joo alkoi jo menee ajatukset sekaisin ja ristiin, ideat ja punaiset langat hukkaan. Jos ja kun tästä ei saa mitään selvää niin voi yrittää kysyä (omalla vastuulla!)
Edit: Lainaukset vähän paremmin järjestetyksi
(muokattu 21.2.2002 20:59:24)