Lauruska, 4.2.2008 00:08:
Käyn indoor cyclingissä motivuksessa. Kyseinen sali sijaitsee niin että sinne pitää kulkea osittain kuntosalin läpi.
Tänään yhdellä salin kuntopyöristä pyöräili aivan älyttömän anorektisen laiha tyttö/nainen. Hän oli siis niin laiha, että kun katsotte googlessa kuvia anorektikoista, niin tämä edusti niistä pahinta. Vain luu ja nahka jäljellä.
Jäin myöhemmin pohtimaan miten minun olisi kuulunut toimia, sillä nyt vain kävelin ohi omalle tunnille. Olisiko minun pitänyt ilmoittaa tiskille tästä tytöstä? Luultavasti tyttö oli ohittanut tiskin tullessaan salille, joten heillä oli jo tiedossaan se, että tällainen tyttö treenasi tällä salilla.
Saako sairaan treenaamiseen puuttua, olisiko pitänyt sanoa tytölle itselleen että miten voit? Tai soittaa jopa hätänumeroon?
Muut törmänneet samankaltaiseen ongelmaan? Miten te toimitte?
Itselle tuli niin huono olo, että jatkossa on pakko tehdä jotain jos samanlainen tilanne tulee eteen.
No itselläni kun oli paha anoreksia päällä, niin salin henkilökunta tuli juttelemaan mun kanssa asiasta ja saivat mut ymmärtämään, että asiat ovat nyt oikeasti helevetin huonosti. Mun kohdalla siis auttoi, mutta avaintekijä oli se, että nämä työntekijät eivät uskoneet mun perussössötyksiä ("siis mähän syön kuin hevonen..mulla on kasvukausi.."), vaan abt pakottivat ravitsemusterapeutin puheille. Siitä sitten lähti vuosien hoitoprosessi käyntiin.
Tosin, voisin kuvitella, että olin poikkeustapaus. Usein anorektikot eivät kuuntele mitään tai ketään. Olen kuullut, että joillain saleilla on kielletty treenaaminen sairailta tapauksilta. Mutta kyllähän saleja Stadissa riittää.
Pakkohoitoon ei voi yli 18-vuotiasta viedä ja alle 18-vuotiaan vanhempien suostumuksella. (Tilanne varmaan eri, jos joku nyt on heittämässä veiviänsä stepperille).
Eli aina sitä voi koittaa, että esim. henkilökunnalle mainitsee asiasta (usein reaktio vaan on, että "ollaanhan me koitettu sanoa, mutta.." On se mahdollista, että se auttaa*hymy* Tai sitten menee itse juttelemaan (muista, että anorektikot osaa valehdella)
Paska olohan siitä tulee,kun noita tapauksia näkee. Eikä oikein mitään pysty tekemään.