gallup: dyykkaatko?

169 posts, 9 pages, 66,730 views

Android

Posts: 3,908

#161 • • Android
Hmm, vastaan näin diplomaattisesti, että en ole dyykannut mutta voisin kokeilla. Miksei ruokaakin kunhan se ei ole pilaantunutta.
ETJ

Posts: 1,229

#162 • • ETJ Failed specimen

mekaanikko, 2.7.2005 15:01:
---
mk, 27.6.2005 04:03:
Kysyn vaan, että onko se oikein opastaa muita tekemään jotakin josta menee vatsa sekaisin, tai parhaassa tapauksessa kuolee? Siihenhän joka hippi pyrkii, eiks vaa... piis vaa teillekki
---


Öh, mainitses yksikin tapaus jossa joku olis kuollut dyykatun ruuan takia?



Ja niin yritin pysyä pois tästä topikista, muttakun itseäni vaivaa, että tietääkö kukaan tutkitaanko ruokamyrkytystapauksia miten pitkälle tapahtuneen jälkeen? Korviini on ainakin kantautunut monta ruokamyrkytystapausta (äiti on sairaalassa töissä), missä lopputulos on ollut hengenlähtö. Mutta ei ole ikinä kantautunut korviin, että onko sitä sitten selvitetty sen kummemmin mistä sitä pilaantunutta ruokaa on sitten tullut elimistöön. Jos jollain on tietoa niin valaiskaa ihmeessä meikäläistä.
DiamonDie

Posts: 676

#163 • • DiamonDie mediahippi
Tiedän ainakin tusinan verran ruokansa dyykkaavia ihmisiä, osa on dyykannut jotakuinkin kaikki syötävänsä monen vuoden ajan. Lähes kaikki dyykkaavat myös lihaa ja maitotuotteita, jotkut jopa kalaa. Tietääkseni kukaan heistä ei ole koskaan saanut ruokamyrkytystä. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö joku heistä voisi joskus sellaisen saada, mutta ainakaan tähän mennessä niin ei ole käynyt.

Kaikki tuttavapiirissä sattuneet ruokamyrkytykset (joista yksikään ei ole johtanut sairaalahoitoon asti) joista tiedän ovat johtuneet ravintola- tai vastaavasta ruoasta. Itse syön suht surutta päiväyksensä reilusti ohittaneita tai lämpimään unohtuneita ruokia. Kaksi kertaa elämässäni olen saanut lievän ruokamyrkytyksen oireita, kumpanakin kertana syynä oli todennäköisesti helsinkiläisen kebabpaikan falafelannos (todennäköisesti riisi).
hannaok

Posts: 145

#164 • • hannaok investigator of micro things! wonderer of life!

Specimen, 2.7.2005 15:27:
---
mekaanikko, 2.7.2005 15:01:
---

Öh, mainitses yksikin tapaus jossa joku olis kuollut dyykatun ruuan takia?

---


Ja niin yritin pysyä pois tästä topikista, muttakun itseäni vaivaa, että tietääkö kukaan tutkitaanko ruokamyrkytystapauksia miten pitkälle tapahtuneen jälkeen? Korviini on ainakin kantautunut monta ruokamyrkytystapausta (äiti on sairaalassa töissä), missä lopputulos on ollut hengenlähtö. Mutta ei ole ikinä kantautunut korviin, että onko sitä sitten selvitetty sen kummemmin mistä sitä pilaantunutta ruokaa on sitten tullut elimistöön. Jos jollain on tietoa niin valaiskaa ihmeessä meikäläistä.



Ruokamyrkytystapauksia pyritään seuraamaan mahdollisimman pitkälle juuri sairaalahoitoon tai lääkärille tulleiden tapauksien kohdalla. Kuitenkin vain pieni osa ihmissitä hakee ruokamyrkytyksiinsä hoitoa, sillä useimmiten ne oireilevat suht lievästi ja/tai lyhyen aikaa. Epidemiaksi Suomessa luokitellaan tapaus, jossa vähintään kaksi ihmistä on sairastunut todistettavasti samasta lähteestä. Tällöin potilasnäytteestä löydetty bakteeri/virus löydetään myös tartunnan aiheuttaneesta ruoasta, joten ensin täytyy saada näyte ja vielä jäljittää saastunut elintarvike. Tämän takia vain pieni osa ruokamyrkytyksistä tilastoidaan.. Esimerkiksi salmonellalla on tyyppiluokitus, jonka perusteella potilasnäytteestä löydetty kanta voidaan jäljittää elintarvikkeeseen, ainakin useimmiten.

Sanoisin kuitenkin että vain murto-osa ruokamyrkytyksistä johtaa kuolemaan. Mutta on kuitenkin olemassa erittäin ärhäköitä bakuja, joita ei tarvitse olla ruoassa kuin muutamia ja joiden tuottamat toksiinit aiheuttavat kuoleman tai vähintään ainakin hengenvaaralliset oireet. Mutta pitäisin kuitenkin itse ravintola- ,catering- ym. massaruokailua suuremman riskin safkaamisena kuin dyykatun ruoan nauttimisen.

--
-nature is ancient, it surprises us all-

MissKoo

Posts: 1,289

#165 • • MissKoo
Mun naapuri dyykkas kerran mun kukan jonka vein sinne kun olin muuttamassa *nauru* Itse en voisi dyykata ruokaa ikinä, ajatuskin ällöttää vaikka periaatteessa idea on kaunis.
*Jonne*

Posts: 220

#166 • • *Jonne* rataprinssi
En varsinaisesti kaivele missään ihmisten roskalaatikoita.... Mut duuni roskiksesta sillon tällön pelastan aina jotain käyttökelposta ja tulee itselläkin jemmattua jotain osia nurkkiin jotka muuen heittäisin pois.... "jos joskus sattuu tartteen" Sit aina ku on suursiivouksen aika tulee heitettyä niit jemmattuja romuja roskiin... Ni sillon niit sit viikon pääst ois tarvinu...*joo*

--
se mikä ei tapa vahvistaa......

ella_

Posts: 1,329

#167 • • ella_
en dyykkaa. enkä aio. en syö edes päivän vanhoja tuotteita.

olen siis hygieniafriikki.

sen sijaan muut voi surutta dyykata mun päivän vanhat safkat :D ja kyllä mun matto meni heti kaupaks kun sen roskikseen vein :D

--
Elementary, my dear.