Digilabelia Perustamassa

1 post, 1 page, 1,268 views

DrunknDnkey

Posts: 1

#1 • • DrunknDnkey
Tämä ei varmasti ole ensimmäinen, eikä viimeinen levy-yhtiön perustamista koskeva topic. Tässä on nyt kuitenkin suurimpana erona se, että kyse on digilabelista ja sen perustamiseen liittyvistä asioista. Mä olen vuodesta 2009 asti pyörittänyt omaa pienyritystä, joten yritystoimintaan liittyvät asiat on suurinpiirtein hallussa - tai sitten ei...

Olen nyt noin vuoden verran pyöritellyt, käännellyt ja väännellyt ajatusta oman digilabelin perustamisesta. Isoimpana syynä oman musiikin julkaiseminen ja siirtyminen enemmän ammattimaisempaan kokonaisuuteen.

Mulla on kuitenkin suuria epäselvyyksiä esimerkiksi seuraavissa asioissa:

- Miten biisit saadaan myyntiin esim. Beatport, Junodownload, iTunes ym. mp3 kaupat?

- Maksaako yllämainituiden palveluiden käyttö jotain vai ottaako palvelun tarjoaja esimerkiksi jonkin prosentuaalisen rahasumman per myyty biisi?

- Kun kyse on ns. kansainvälisestä labelista niin minkälaisia asioita pitää ottaa huomioon? Pitääkö esimerkiksi ostaa jotain kansainvälisiä lisenssejä tms?

- Teosto ja Gramex ovat vissiin myös tässäkin tapauksessa pakollisia? Onko jotain muita pakollisia instansseja mihin pitää tehdä jotain ilmoituksia tms.? (Tässä nyt on tietenkin oletuksena se, että firma on jo perustettu ja kirjanpito, verot jne. ovat selkeitä asioita).

Mä olen varmasti unohtanut nyt monta oleellista kysymystä. Laittelenpa niitä heti kun ne mieleen taas juolahtavat.

Toki olisi erittäin mukavaa mikäli jaksatte vain kirjoitella enemmänkin oman labelin perustamisesta myös näiden omien kysymyksieni lisäksi!