Virallinen "hillopulla" -triidi

8 posts, 1 page, 2,790 views

Max Power

Posts: 186

#1 • • Max Power Techno hoodlum
Tämmöstä en pikasesti löytänyt jotenka nyt on sit tämmönenkin epätodellisen hillopullamäihän triidi, lottoomaan siis.

Mulle kävi eilen vähän hassusti kun piti onnitteleman erästä synttärisankaria, laitoin tekstaria ja hiukan ihmettelinkin miksei mitään kuulu takasin, aina kun on aiemmin tullu jotta "kiitos kiitos jne...". Illalla siinä sitten nukkumaan mennessä hokasin että ei perkele, mähän laitoin sen viestin aivan väärälle henkilölle hieman oudosta yhteystiedon nimeämisestä johtuen. Naureskelin hetken ja totesin kellon jo olevan hiukan liikaa jotenka päätin korjata tilanteen sitten aamulla, onnittelut aristokraattisesti päivän myöhässä, eipä siinä sen kummempaa. Tänään illalla sitten soitin kyseiselle henkilölle jolle olin virheellisen onnittelu viestin eilen laittanut.

- Moro, se eilinen viesti ei ollu tarkotettu sulle, siinä tuli pieni huti.

- Joo, nii mä vähän aattelinkin, mut vähän kyllä ihmetytti kun vaimolla oli eilen synttärit.

- Eikä, noh, kylläpä sattu, siitä mul ei ollu hajuakaan

eli 1/365 ja päälle vielä sitten todennäköisyys väärälle numerolle puhelimesta 1/173, matikka nerot siellä kotona, kynät esiin, mites noi nyt sitten yhdistetään ja mikä on kokonais todennäköisyys tämän päivän lottoriville?
sapeli

Posts: 11,768

#4 • • Edited sapeli jokukukamikä?

Replying to Virallinen "hillopulla" -triidi:

eli 1/365 ja päälle vielä sitten todennäköisyys väärälle numerolle puhelimesta 1/173, matikka nerot siellä kotona, kynät esiin, mites noi nyt sitten yhdistetään ja mikä on kokonais todennäköisyys tämän päivän lottoriville?



Toi synttäripäiväjuttu on itse asiassa yksi näitä millä tilastomatemaatikot aina onnistuu ihmetyttämään maallikoita (kuten minua, en vieläkään oikein ymmärrä miten se toimii - ja ei, ei tarvitse kuitenkaan selittää): todennäköisyys sille, että 23 hengen ryhmästä löytyy kaksi henkilöä, joilla on sama syntymäpäivä, on yli 50%. 57 hengen ryhmässä todennäköisyys on lähes 100%. *ding*

Tokihan tuo oli silti hauska sattuma. *hymy*

Pelailen aika paljon lauta-, kortti- ja roolipelejä, ja välillä tulee noppien kanssa kyllä uskomattomia tilanteita. En nyt muista tarkalleen kun niitä noppia tulee heiteltyä sen verran paljon, mutta muistelen että kerran ainakin heitettiin 20-sivuisella nopalla 20 neljä kertaa putkeen. Siinä on jo todennäköisyydet aika astronomisen pienet.

Lottoamisessa on se hauska puoli, että periaatteessa mikä hyvänsä numerosarja on ihan yhtä todennäköinen kuin mikä hyvänsä muu. Voisin siis lotota sarjalla 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ihan hyvillä mielin, vaikka se tuntuu ihan mahdottomalta riviltä oikeasti tupsahtaa koneesta ulos. (Okei, tiedän että loton tilastohistoriaa seuraten tietyt numerot ja numerosarjat voivat olla yleisempiä, mutta kuitenkin.)

Edit: Niin ja siis todennäköisyyshän Suomen lotossa saada 7 oikein on suunnilleen yksi viidestätoista miljoonasta. *vink*

PS: Voisikohan topikin nimen muuttaa vaikka viralliseksi "munkki" -triidiksi, tai muuten vihjata vähän selkeämmin että kyse ei ole pelkästä lotosta? Minusta ihan hauska idea kyllä topikiksi. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

NwB

Posts: 327

#5 • • NwB

Replying to Virallinen "hillopulla" -triidi:

eli 1/365 ja päälle vielä sitten todennäköisyys väärälle numerolle puhelimesta 1/173, matikka nerot siellä kotona, kynät esiin, mites noi nyt sitten yhdistetään ja mikä on kokonais todennäköisyys tämän päivän lottoriville?



Oikeasti tarvitaan vain 23 ihmistä jotta kahdella on 50% todennäköisyydellä sama syntymäpäivä.
Lisäksi soitit vääränä päivänä, joten kyse on sivuosumasta. Sen lisäksi kyse on vieläpä väärästä ihmisestä (poikaystävä)

Joten sattuma kasvaa molemmissa tapauksissa kolmannessa potenssissa.
Todennäköisyys on siis siltä osin hyvinkin suuri.

Nyt kun päästiin näsäviisastelemalla ohi itse kysymyksen, päästään siihen miksi koit sen merkitykselliseksi.
Jung kutsui sitä kutsutaan synkronisiteetiksi. Kyseistä kutkutusta kutsutaan apofeniaksi.
http://web.mit.edu/cocosci/Papers/random.pdf

--
Jee! Kumpi voitti!!

NwB

Posts: 327

#6 • • NwB
Pahin vitun munkki mulla oli että hävisin värisuoralla.

Ja vittu arvatkaa oliko Bad beat-pöytä. No vittu ei.

--
Jee! Kumpi voitti!!

Oj

Posts: 1,349

#7 • • Oj Keep it FILTHY
Menny fiilarit tähän ku en saa koskaan edes kolmea oikein *haukottel*

Toisaalta ihan sama saako 1 vai 6 jos 7-oikein vain kelpaa..

--
Worth dying for, worth killing for, worth going to hell for!![/CODE][CODE]Worth dying for, worth killing for, worth going to hell for!![/CODE]

Max Power

Posts: 186

#8 • • Max Power Techno hoodlum

Replying to Virallinen "hillopulla" -triidi:

PS: Voisikohan topikin nimen muuttaa vaikka viralliseksi "munkki" -triidiksi, tai muuten vihjata vähän selkeämmin että kyse ei ole pelkästä lotosta? Minusta ihan hauska idea kyllä topikiksi. *joo*



oiskos hillopulla sopiva?