38 posts, 2 pages, 25,938 views
Miksan, 26.7.2005 17:10:
No lentäjien työsopimuksista tiedän sen verran et ne on ihan kauheet.
Perämiehet lentää ekat 1000 tuntia ilman palkkaa (periaatteessa kaikki Ryanairin perämiehet on lentäjiä jotka ei oo muualle päässy töihin ja kerää tiimaa) ja muutenki palkat ihan luokattomat (kapteeni tienaa n.15000 vuodessa virkaiästä riippuen) ja edut huonot, joutuu esim maksamaan vedestä jonka tilaa juotavaks lennon aikana.
Lentoemännistä/Stuerteista ei löydy tietoo.
Miksan, 26.7.2005 17:10:
muutenki palkat ihan luokattomat (kapteeni tienaa n.15000 vuodessa virkaiästä riippuen) ja edut huonot, joutuu esim maksamaan vedestä jonka tilaa juotavaks lennon aikana.
hallucinogen, 26.7.2005 17:20:
Jotenkin vaikee uskoa et siivoja suomessa sais saman verran rahaa ku ryanairin lentäjä ja et joutuis muka ekat 1000 lentotuntia tekee ilmaiseksi duunia Ainoa kokemus mikä ryanairista on sellainen kun piti mennä lontooseen ja menopaluu piti kustantaa yhteensä 60e ja tarjous oli voimassa tiettyyn päivämäärään asti ja sitten kun piti tilata niin hinta olikin 200e enemmän vaikka tarjousta oli voimassa vielä pari viikkoa :/
Miksan, 26.7.2005 17:25:
Noi tiedot on Suomen Liikennelentäjä liiton lehdestä, jossa oli artikkeli koskien Ryanairin lentäjien huonoja työolosuhteita.
Jos lentäjille maksettais Ryanairilla samaa palkkaa kuin esim. Finnairilla koko yhtiötä ei olis, noilla lipun hinnoilla kun ei muuten pärjää.
ville, 26.7.2005 17:33:
---
Miksan, 26.7.2005 17:25:
Noi tiedot on Suomen Liikennelentäjä liiton lehdestä, jossa oli artikkeli koskien Ryanairin lentäjien huonoja työolosuhteita.
---
Tällä lehdellä taitaa olla ns oma lehmä ojassa, eikä siten kaikki varmaan ole ihan paikkaansapitävää.
---
Jos lentäjille maksettais Ryanairilla samaa palkkaa kuin esim. Finnairilla koko yhtiötä ei olis, noilla lipun hinnoilla kun ei muuten pärjää.
---
Mä kyllä veikkaisin et oleellisempaa on lentokone pääomakuluina, koneen ylläpitokustannukset, käyttöprosentti jolla konetta jota käytettään, lennossaoloaika, lentopetroolin hinta jne. Ja sitten sen jälkeen tulee palkat.
Käsittäkseni halpalentoyhtiöillä erityisesti toi koneen käyttöprosentti ja lennossa oleva aika on korkeita ja säästöjä syntyy siten älyttömiä summia.
Jos jollain on tarkkoja lukuja noista olisi tietysti mukava tietää :)
hallucinogen, 26.7.2005 17:20:
Jotenkin vaikee uskoa et siivoja suomessa sais saman verran rahaa ku ryanairin lentäjä ja et joutuis muka ekat 1000 lentotuntia tekee ilmaiseksi duunia Ainoa kokemus mikä ryanairista on sellainen kun piti mennä lontooseen ja menopaluu piti kustantaa yhteensä 60e ja tarjous oli voimassa tiettyyn päivämäärään asti ja sitten kun piti tilata niin hinta olikin 200e enemmän vaikka tarjousta oli voimassa vielä pari viikkoa :/
sts, 26.7.2005 18:45:
---
Johtunee siitä että nuo tarjoukset ovat voimassa vain tiettyinä viikonpäivinä ja pitää olla viikon tms kohde maassa, eli pitää lähteä torstai lennolla ja palata torstai lennolla, että pääsee mahdollisimman halvalla. mutta viikonlopun pikapiipahdus ei onnistu 80e hintaan.
superwoman, 26.7.2005 19:08:
Ihan hyvä keskustelu, olin moneen otteeseen tässä parin vuoden sisällä laittamassa papereita RyanAirin lentoemäntäkurssille. Kyllä tottakai epäilytti, että mitenköhän niillä maksetaan, vaikkakin ilmoitti, että verojen jälkeen käteen jää 1500e. Onkohan tuosta tosiaan mitään takuita? Mutta en mä sinne rikastumaan ollut kyllä lähdössä. Motiivit oli ihan muut...
hege, 26.7.2005 18:54:
---
sts, 26.7.2005 18:45:
---
Johtunee siitä että nuo tarjoukset ovat voimassa vain tiettyinä viikonpäivinä ja pitää olla viikon tms kohde maassa, eli pitää lähteä torstai lennolla ja palata torstai lennolla, että pääsee mahdollisimman halvalla. mutta viikonlopun pikapiipahdus ei onnistu 80e hintaan.
---
Ryanairillahan ei ole mitään perilläolopakkoa (voi olla ettet sitä kirjaimellisesti tarkoittanut) vaan jotkut päiväthän vaan tosiaan on halvempia kuin muut. Mutta ihan hyvin voi mennä pari euroa kalliimmalla (riippuen tarjouksesta voi olla yhtä halpaakin) vaikka pe-su käynnin.
Niissä tarjouksissahan on tietty kiintiö per lento, joten ne voi ihan hyvin loppua vaikka tarjous olisikin edelleen päällä. Ja tietty yleensäkin halpalentoyhtiöillä mitä aikaisemmin ostaa, sen halvemmalla saa.
superwoman, 26.7.2005 19:08:
Ja en mä kyllä nyt mitään suurempaa sisältöä lentoemontyöstä olisi mennytkään hakemaan. Seikkailua ja chillausta kymppikerhon tapaan...
boy-cut, 26.7.2005 18:29:
kuulin että ryanairilla (ja ehkä muillakin halpislentoyhtiöillä) on sellaiset säännöt etteivät työntekijät saa ladata puhelintaan töissä (sähköä menee), joutuvat vuokraamaan työasusteensa eli maksamaan siitä että voivat olla töissä sekä ruokailu tulee omasta pussista
boy-cut, 26.7.2005 18:29:
työolosuhteiden huonoudesta en tiedä enempää mutta eikö se ole niin että jos ei ole suhteita eikä meriittejä niin "sivulta pääsee aina sisään" eli "halpojen" yhtiöiden työntekijänä saat kokemusta mikä vie eteenpäin parempiin töihin muihin firmoihin?