mitä aseita omistat?

296 posts, 15 pages, 130,365 views

d_c

Posts: 185

#81 • • d_c

Ana-5000, 26.8.2005 22:36:
Tosi ikävää. Ei pitäis leikkiä aseilla :(



surullisen kuuluisia viimeisiä sanoja, "ei tää ladattu ole".
d_c

Posts: 185

#82 • • d_c

mekaanikko, 27.8.2005 20:35:
Itse aiheesta viel sen verran että kun on ollut hyvin läheisissä tekemisissä ihmisen kanssa joka hyvin vakavissaan suunnitteli pitkään 1) itsemurhaa, 2) murhaa (ei tässä järjestyksessä), olen vallan tyytyväinen ettei aseiden hankkiminen ole ihan niin helppoa kuin vaikka Ameriikassa.



Suomessa on enemmän aseita asukasta kohti kuin Yhdysvalloissa. Tosin niiden perään katsotaan hieman paremmin, etenkin kun on tuota metsästysperinnettä. Mutta yhtäkaikki, kyllä niitä täällä piisaa ihan riittämiin.
ezzy

Posts: 8,060

#83 • • ezzy Droid-pappa

mayah, 26.8.2005 19:45:
---
Ps. Voin luvata, että "kalustonsa" esitteleminen tämäntyyppisessä threadissa ei välttämättä tuo lämpöä naisrintamalle. Nimimerkillä "En tulis juttelee sun kaa bileissä" *nauru*



Do i make you horny, baby?

ezzy-ase.jpg
Freja

Posts: 8,775

#84 • • Freja Sihteeri
Lähes aina sanavalmiin suuni, joka laukoo totuuksia joskus myös väärille ihmisille eikä säästele myöskään lapsia tai nuoria! *pahis*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

mekaanikko

Posts: 1,176

#85 • • mekaanikko don selecta

d_c, 27.8.2005 22:58:
Suomessa on enemmän aseita asukasta kohti kuin Yhdysvalloissa. Tosin niiden perään katsotaan hieman paremmin, etenkin kun on tuota metsästysperinnettä. Mutta yhtäkaikki, kyllä niitä täällä piisaa ihan riittämiin.



Ei kyl itse asiassa oo, vaikka Suomessakin aseita on per capita maailman mittakaavassa tosi paljon. Suomessa aseita on 384 per 1000 asukasta, Jenkeissä 673-808 arviosta riippuen. Olennainen ero on myös se, että täällä aseista suurin osa on pitkäpiippuisia metsästysaseita yms. jotka soveltuvat murha-aseiksi hiukka paljon heikommin kuin pistoolit ja muut pikkupyssyt joita taas USA:ssa on liikkeellä paljon. Puhumattakaan automaattiaseista joita Suomessa ymmärtääkseni on todella vaikea saada hankittua luvallisesti.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

d_c

Posts: 185

#86 • • d_c

mekaanikko, 27.8.2005 23:18:
Ei kyl itse asiassa oo, vaikka Suomessakin aseita on per capita maailman mittakaavassa tosi paljon. Suomessa aseita on 384 per 1000 asukasta, Jenkeissä 673-808 arviosta riippuen.



Muistin väärin, tosiaan Yhdysvalloissa on enemmän aseita, mutta Suomessa on maailman kolmanneksi eniten aseita, vain Yhdysvalloissa ja Jemenissä on enemmän asukasmäärään suhteutettuna.

http://209.157.64.200/focus/f-news/942388/posts

http://www.vaikuttava.net/print.php?sid=3712
$

Posts: 1,802

#87 • • $ Destination weekend!
Minulla on To, eli suora katana sekä deaktivoitu sodanaikainen Beretta.

Lisäksi on floretti ja kalpa, mutta niitä ei lasketa fataaleiksi. Matsia anybody? (T. Waterloon ´93 junioreiden mestaruus.)
vanhus

Posts: 889

#88 • • vanhus
tällänen aika pelottava tää kyl on

ransu.jpg
Caro²

Posts: 5,301

#89 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kasa erilaisia (pieniä) teräaseita. Ei mikään iso kasa, mutta pieni kasa.
Mukaan kulkee yleensä Spyderco Endura.
Sjel

Posts: 371

#90 • • Sjel Apprentice.
kasa veitsiä, pari kirvestä, hampaat, haulikko, lihakoukkuja ja tietenki rakas subaru <3

lisäksi lähistöllä: rk62, ak47, beretta 92f ja läjä haulikot ja kivääreitä plus joku megakivääri

haaveena olis itkk takapihalle kodinpuolustukseen ja et pääsis leikkii minigunilla

--
Will work for bandwith. :)

PieceOfMind

Posts: 628

#91 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

Galadhan, 27.8.2005 15:34:
Ammuntaa tai vaikkapa metsästystä harrastavat eivät rinnasta harrastusvälineitään vasemman jalan nilkkapotkuun tai nyrkkeihin, saati että ajattelisivat aseitaan samalla tavalla kokoajan snagarijonomatsia ajatellen mukana kannettaviksi.



Varmastikin totta. Mutta jos omistaa aseen, niin on paljon helpompaa käyttää sitä väärin vahingossa/suutuspäissään/mielenhäiriössä kuin jos ei omista asetta. Jos tietää aseen olevan kotona, tulee varmasti joissain tilanteissa kiusaus pelotella tai jopa satuttaa sillä toisia. Se, että joku on omistanut aseen useita vuosia ja käyttänyt sitä oikein, ei takaa sitä etteikö juuri kyseinen aseenomistaja voi joskus seota ihan täysin.

Sanna Sillanpää, monet näistä uutisten "sanaharkan jälkeen kävi hakemassa aseen kotoaan" -tyypit ja se paska, joka huumepäissään murhasi ampumalla mun ystävän, jota ei edes tuntenut entuudestaan... Eipä noissa tilanteissa paljoa paina, että kyse on laillisesta harrastusvälineestä. Sen jälkeen, kun mun kaveri kuoli, jokainen ase on ollut mun silmissä potentiaalinen tappaja.

Mulla ei oo varsinaisia aseita. Kadulla liikkuessani uskon puheeseen ja nopeisiin jalkoihin.
evvk

Posts: 1,918

#92 • • evvk
Rampapuukkon
Hixxy

Posts: 522

#93 • • Hixxy HaroPup
Kaameaakin kaameampi ruostumaton NIKKEI veitsisarja komeilee keittiössä *hih*
Exlex

Posts: 497

#94 • • Exlex

PieceOfMind, 28.8.2005 09:46:

Varmastikin totta. Mutta jos omistaa aseen, niin on paljon helpompaa käyttää sitä väärin vahingossa/suutuspäissään/mielenhäiriössä kuin jos ei omista asetta. Jos tietää aseen olevan kotona, tulee varmasti joissain tilanteissa kiusaus pelotella tai jopa satuttaa sillä toisia. Se, että joku on omistanut aseen useita vuosia ja käyttänyt sitä oikein, ei takaa sitä etteikö juuri kyseinen aseenomistaja voi joskus seota ihan täysin.



Varmastikin totta. Mutta jos omistaa leipäveitsen, niin on paljon helpompaa käyttää sitä väärin vahingossa/suutuspäissään/mielenhäiriössä kuin jos ei omista leipäveistä. Jos tietää leipäveitsen olevan kotona, tulee varmasti joissain tilanteissa kiusaus pelotella tai jopa satuttaa sillä toisia. Se, että joku on omistanut leipäveitsen useita vuosia ja käyttänyt sitä oikein, ei takaa sitä etteikö juuri kyseinen leipäveitsenomistaja voi joskus seota ihan täysin.

*justjoo*

Onhan tuossa totuuden jyvänen taustalla mutta ei teoista voi syyttää tekovälinettä, vaikka joissain tapauksissa aseella on helpompi aiheuttaa suurempaa tuhoa kuin esim. autolla tai veitsellä ja sen takia niiden hankintaa, hallussapitoa, kuljetusta ja säilytystä kontrolloidaan lainsäädännöllä huomattavasti tarkemmin kuin esim. leipäveitsien.

Olen vilpittömän pahoillani ystäväsi puolesta, mutta tuskin tekovälineellä loppujenlopuksi on suurtakaan merkitystä omaisille ja muille läheisille jos perheenjäsen tai ystävä menehtyy rikoksen seurauksena.
mekaanikko

Posts: 1,176

#96 • • mekaanikko don selecta

Exlex, 28.8.2005 13:46:
Varmastikin totta. Mutta jos omistaa leipäveitsen, niin on paljon helpompaa käyttää sitä väärin vahingossa/suutuspäissään/mielenhäiriössä kuin jos ei omista leipäveistä. Jos tietää leipäveitsen olevan kotona, tulee varmasti joissain tilanteissa kiusaus pelotella tai jopa satuttaa sillä toisia. Se, että joku on omistanut leipäveitsen useita vuosia ja käyttänyt sitä oikein, ei takaa sitä etteikö juuri kyseinen leipäveitsenomistaja voi joskus seota ihan täysin.



Jos verrataan tilastoja, esimerkiksi 2003 itsemurhia tehtiin ampuma-aseilla 232, "terävillä esineillä" 13. Henkirikoksissa vastaavat luvut ovat 18 ja 37. Tilastossa ei eritellä työkaluja ym. ns. vaarallisista teräaseista, jotka ovat siis pelkästään ihmisen vahingoittamiseen tarkoitettuja kuten vaikkapa stiletti tai pistin.

Minusta sillä on tietty ero, onko välineelle olemassa muuta hyödyllistä käyttöä kuten on vaikkapa leipäveitsen, puukon tai kirveen tapauksessa vai onko kyseessä pelkästään elävien olentojen vahingoittamiseen ja sellaisen harjoitteluun tarkoitettu väline kuten ampuma-ase tai vaarallinen teräase.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

PieceOfMind

Posts: 628

#97 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

Exlex, 28.8.2005 13:46:
Varmastikin totta. Mutta jos omistaa leipäveitsen, etc...



Jos olis pakko valita, että hyökkääkö joku mun kimppuun leipäveitsen vai pistoolin kanssa, niin valitsisin leipäveitsen ilman sen kummempia pohdintoja. Leipäveistä vastaan mulla vois olla edes jotain mahdollisuuksia puolustautua. Onhan ihmisiä tapettu vaikka paistinpannulla hakkaamalla, mutta ampuma-aseen kanssa on silti vähän liian helppoa saada henki pois mun mielestä.
Exlex

Posts: 497

#98 • • Edited Exlex
Onhan se totta ettei ampuma-aseita ja teräaseita (mukaan lukien terävät esineet) voi samalle viivalle asettaa. Ne on suunniteltu eri käyttötarkoituksiin. Mutta rikoksien määrään ja ihmiseten itsetuhoiseen käyttäytymiseen se tuskin paljoa vaikuttaa, vaikka ampuma-aseiden käytön näennäinen helppous voi joissain tapauksissa vaikuttaa päätökseen sen viimeisen pisaran verran. Onhan se helpompi puristaa liipaisimesta kuin ryhtyä tylsällä moralla raastamaan ranneetta auki, mutta päätöstä itsemurhasta/murhasta tuskin monikaan tekee sen perusteellä että omassa käytössä sattuu olemaan ampuma-ase.

Mutta mihin nuo teidän kommentit tähtäävät? Haluaisitteko tiukentaa aselakia vai kieltää ampuma-aseiden yksityisomistuksen kokonaan? Vai oliko tarkoitus vain laajentaa omaa käsitystäni asiasta tuomalla esiin omia mielipiteitä?

[pieni]
Edited to add:
Itsekkin puolustautuisin mieluummin veitsellä varustautunutta hyökkääjää vastaan kuin ampuma-aseella varustautunutta.
[/pieni]
Pauha

Posts: 515

#100 • • Pauha
Ontario Spec Plus Mark 1 Spc-21

--
Leave me alone, I am doing my rum and noodles.