Teh ultimate IT-heppujen whine topic

248 posts, 13 pages, 59,761 views

kap-pu

Posts: 1,167

#61 • • kap-pu the amazing suction cup boy

siveys,
Joo ctrl-c ja ctrl-v on olemassa, mutta se silti olettaa, että sä navigoit jotenkin graafisesti lähdehakemistoon ja sitten sieltä kohdehakemistoon - tämä on äärimmäisen epäkäytännöllistä kun joutuu usein koskemaan hiireen (koska näppäimistöllä grafisesti navigointi on tuskaa)



tottumuskysymys, sanon minä. itse esim. kopioidessa ja siirtäessä pystyn vallan sujuvasti siirtymään hakemistosta/kansiosta toiseen nuolinäppäimillä, enterillä ja backspacella, vasen käsi nyplää ctrl-c:tä, -x:ää ja -v:tä. sekä shiftiä. ja voisi nyplätä ctrl:iakin nuolinäppäimien yhteydessä, tosin jos on tarkoitus puhdistaa joku temp-hakemisto yksittäisistä ylimääräisistä fileistä ja säästää osa, klikkailen yleensä ctrl pohjassa hiirellä. ei se pikaisesti kokeillen spacebarillakaan ole kovin tuskallista.

itselleni suurinta närää aiheuttaa explorerin näennäinen mielivaltaisuus sen suhteen, minkä kokoisiin ikkunoihin se itsensä avaa, ja sen, näyttääkö se kunkin kansion sisällön milloin mitenkin (esim. thumbeina, isoina ikoneina, pieninä...).

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

$

Posts: 1,802

#62 • • $ Destination weekend!

siveys, 1.4.2005 02:04:
---
nostatus,
Nyt kun tiedän toisin, ihmettelenkin, että mikä on yleensä ihmisten tekosyy olla siirtymättä Macceihin?

---


* Macin valkoiset halpisläppärit ovat mielestäni rumia ja ne likaantuvat helposti, jolloin niistä tulee vielä rumempia.



Eipäs kun kauniita. Se joka sanoo muuta on väärässä. ;)

Edullisia ovat tosin.
rjv

Posts: 731

#63 • • rjv neuron tuoppi kiitos
miks mulle tuli eka mieleen impulse tracker *ding*
ville

Posts: 3,780

#64 • • ville olen oikeasti ujo


Se on ydinsodan kestävä PDA, senki pöljä. ^____^



No eiks siin oo if porttia? Sittenhän sitä voisi käyttää kakena ja olisi vielä ihan kätsy HTPC + muu kotiteatterikäytössä kun on näppis.
mekaanikko

Posts: 1,176

#65 • • mekaanikko don selecta

KarriN, 1.4.2005 02:07:
itselleni suurinta närää aiheuttaa explorerin näennäinen mielivaltaisuus sen suhteen, minkä kokoisiin ikkunoihin se itsensä avaa, ja sen, näyttääkö se kunkin kansion sisällön milloin mitenkin (esim. thumbeina, isoina ikoneina, pieninä...).



Psst... My Computer > Tools > Folder Options > View > Apply to All Folders ja tämän jälkeen kaikki kansiot näkyvät samalla tavalla.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

nostatus

Posts: 343

#66 • • nostatus

siveys, 1.4.2005 02:04:

* Käyttöjärjestelmäpäivitykset ovat maksullisia. Jos haluan uusimmat bugfixit ja featuret se tekee 159e uudesta OSX.126:sta. Vapaidenkin softien päivitys on käsittääkseni hankalampia kuin apt-getillä.



Siis mitäkö? Kyllä mä oon ainakin saanu Applen virallisilta sivuilta uudet päivitykset käyttikseen ja moneen muuhunkin koneen mukana tulleeseen softaan aivan ilmaiseksi. Ja iLife-ohjelmistopaketin (johon kuuluu useita erilaisia hyödyllisiä ohjelmia, kuten eposti, idvd, imovie, iphoto) päivityksestä maksoin jopa 19 euroa. Tilasin sen netistä, ja kuriiri toi paketin seuraavana päivänä ovelle.

Onhan tässä varmasti huonojakin puolia, en sitä väitä. Varsinkin jollekin extreme-käyttäjälle (kuten selvästikin olet - kukaan peruskäyttäjä ei tee omaa graafista käyttöliittymää *vink*) Mutta peruskäyttäjälle pidän tätä aivan ylivoimaisena windowsiin verrattuna juuri hyvän käytettävyyden* takia.

* Käytettävyyshän riippuu siitä kuka käyttää, missä käyttää ja mitä tekee. Tarkoitankin tässä ihan tavallista koneen käyttäjää, en bitti-hirmua jonka näppäimistössä on vain nappulat 1 ja 0.

--
dj NoStatus / dj LIEBHERR

nostatus

Posts: 343

#67 • • nostatus

nuance, 31.3.2005 21:34:
---
ville, 31.3.2005 21:11:
Massiv kake, mulle tollanen o/

---


Se on ydinsodan kestävä PDA, senki pöljä. ^____^



Ydinsodan kestävä laite... ja siinä on Windows? *nauru*

Sehän on vähän kuin Commodore 64:n pakkauksessa. Siinä oli kuva ihmisestä, joka makaa sairaalassa jossain hengityskoneen näköisessä laitteessa, jota ohjataan kuusnepalla. Olisko ollu vielä C-kasetti-asema siinä vieressä. En nyt ihan luottais henkeäni siihen vekottimeen. *hih*

--
dj NoStatus / dj LIEBHERR

Avatar
#68 • • Dorka Guest

ville, 1.4.2005 08:54:
No eiks siin oo if porttia? Sittenhän sitä voisi käyttää kakena ja olisi vielä ihan kätsy HTPC + muu kotiteatterikäytössä kun on näppis.


Jos haluat tehdä PDA:sta kaukosäätimen niin hommaa HP iPAQ rx3715 tai rx3115. Niissä tulee mukana Nevo:n kaukosäädin softa mukana ja niissä on erikseen tehty sellainen IR portti joka vastaa "normaaleja" kaukosäätimiä. Normaalisti, kun noissa PDA ja muissa laitteissa on tosi onneton toi IR kantosäde ja toimii huonosti stereoiden ja muiden kanssa...

http://www.mynevo.com

...toi PDA mistä on kuvia on itseasiassa viivakoodilukija, toi maksaa aivan maltaita verrattuna "normaaliin" PDA:n. Joskin... itsekin tässä joudun ostamaan moisen lähikuukausina, kun koodaan just nyt varastojärjestelmää *hymy*
genki

Posts: 872

#69 • • genki

siveys
Tab-autocomplete



i <3 tab autocomplete!



mut OSX on kyllä paras peruskäyttäjäkäyttis mitä oon käyttänyt. se et se on Darwin BSD -johdannaisen päälle tehty oli kyl niiiiiin hyvä veto Applelta että ohhoh.

--
crop circles in the carpet

genki

Posts: 872

#70 • • genki
ja mitä tulee noihin linuxin ikäviin puoliin, niin rpm -haulikko on ainakin aika perse keksintö.

--
crop circles in the carpet

Cremo

Posts: 117

#71 • • Cremo sinkku

John, 31.3.2005 19:14:
---
T0mbstone, 31.3.2005 18:33:
---

Ootkos kokeillu koneella sitten vaihtoehtoisia käyttöjärjestelmiä? Itse ainakin sai flippailevien koneitten kanssa tapella ylläpitoduunissa ihan riittävästi. Eikä sillä ollut varsinaisesti merkitystä mikä käyttöjärjestelmä oli kysessä. Enemmän ongelmia aiheuttaa klooni pc:ten heikkotasoinen rauta ja osien epäyhteensopivuus.

---


Viimeiset 7 vuotta mulla on ollut kaikissa koneissani linux joko toisella partitiolla tai levyllä, mutta toistaiseksi nihkeä peli- ja musasoftatarjonta rajoittaa käytön lähinnä koodaamiseen ja koulutyöhön. Kyllähän esim. fruity toimii winessä, mutta ei läheskään niin varmasti kuin windowsissa.



Sekä CS:n saa toimimaan winen kautta, mutta ensin pitää hieman koodata wineä. Eli tehdä siitä oma versio.
iam

Posts: 3,085

#72 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

siveys, 1.4.2005 02:04:
* Hinta. Kyllä - se on edelleen kalliimpi kuin PC Linuxilla.



Isosti laskussa tällä hetkellä. Esim mini-mac maksaa (ilman näyttöä) 519 ja riittää kotikäyttöön

* Käyttöjärjestelmäpäivitykset ovat maksullisia. Jos haluan uusimmat bugfixit ja featuret se tekee 159e uudesta OSX.126:sta. Vapaidenkin softien päivitys on käsittääkseni hankalampia kuin apt-getillä.



Software updatella tulee ilmaiseksi päivitykset kaikkiin applen softiin mitä sulla on koneessa, jopa logic audioon. Windows updatella olisi tässä oppimisen paikka.

* Yhtä Mac konetta voi käyttää vain yksi käyttäjä kerrallaan graafisen käyttöliittymän kautta. En siis voi liittää tehokkaaseen pöytäkoneeseeni ikivanhoja läppäreitä thin clienteiksi toimimaan yhtä nopeasti kuin pöytäkoneeni samaan aikaan kun joku muu käyttää pöytäkonetta.



Käsittääkseni tämä on mahdollista. Sitäpaitsi macillä voit yhdistää koneita firewire tai lan piuhoilla (ei ristiinkytketytkin toimivat) tai luoda uusia wlan verkkoja ilman wlan tukiasemaa. Ja terminaalin voi kyllä konfiguroida käynnistymään suoraan fullscreeniin buutin yhteydessä.

* Macin ikkunointijärjestelmä ei ole vaihdettavissa sellaiseksi kuin sen haluaisin ( http://modeemi.cs.tut.fi/~tuomov/ion/ ).



Tähänkin löytyy kyllä softia :)

* Macin valkoiset halpisläppärit ovat mielestäni rumia ja ne likaantuvat helposti, jolloin niistä tulee vielä rumempia.



makuasia!

Voisin väittää, että Macissa ei ole mitään sellaista mitä minä koneelta kaipaisin jota Linuxista ei löyty vähintään yhtä hyvänä tai jopa parempana. Mutta minä en edusta ihan peruskäyttäjää, jonka tarpeet ovat varmasti varsinerilaiset.



Jos olet linux käyttäjä, väitän että löydät yllätävänkin suuren osan kaipaamistasi jutuista OS X:n alta jos jaksat tutustua siihen vaikkapa yhden viikonlopun verran ;)
ville

Posts: 3,780

#73 • • ville olen oikeasti ujo

Jos haluat tehdä PDA:sta kaukosäätimen niin hommaa HP iPAQ rx3715 tai rx3115. Niissä tulee mukana Nevo:n kaukosäädin softa mukana ja niissä on erikseen tehty sellainen IR portti joka vastaa "normaaleja" kaukosäätimiä. Normaalisti, kun noissa PDA ja muissa laitteissa on tosi onneton toi IR kantosäde ja toimii huonosti stereoiden ja muiden kanssa...

http://www.mynevo.com



Mulla oli käytössä vähän aikaa Palmin PDA, jossa kakesofta. En kuitenkaan hirveesti pitänyt palmin PDA ergonimiasta kakekäytössä, joten toi näytti paljon paremmalta. Palmissa oli onneksi aika tehokas IR, joka toimi hyvin jopa 5m etäisyydeltä.

...toi PDA mistä on kuvia on itseasiassa viivakoodilukija, toi maksaa aivan maltaita verrattuna "normaaliin" PDA:n. Joskin... itsekin tässä joudun ostamaan moisen lähikuukausina, kun koodaan just nyt varastojärjestelmää *hymy*



Mikä on maltaita =)

Jos muuten joskus koodailet varastojärjestelmää, jossa yhtenä osana viivakoodinlukijat ja langattomuus kiinnostaa, niin ota yhteyttä. Firma jossa oon töissä tuo maahan baracodan BT lukijoita, jotka kilpailee hinnallaan erittäin hyvin tollasten "all-in-one" boksien kanssa :) (ja on hyvälaatuisia toisin kuin monet idänihmeet ;D)
kap-pu

Posts: 1,167

#74 • • kap-pu the amazing suction cup boy

mekaanikko,
Psst... My Computer > Tools > Folder Options > View > Apply to All Folders ja tämän jälkeen kaikki kansiot näkyvät samalla tavalla.



Jep, tiedossa on. Mielenkiintoiseksi homma meneekin siinä vaiheessa, kun selatessani kansiota, joka vielä edellisenä päivänä oli ollut ihan nätisti tileinä, onkin yhtäkkiä thumbeina. Mene tiedä.

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

Avatar
#75 • • Dorka Guest

ville, 1.4.2005 10:56:
Mikä on maltaita =)


En tiedä tarkalleen tuon mallin hintaa, mutta edellinen malli mikä ostettiin makso mummon markkoja yli 20,000mk *ding* Kait hinnat on tullu alas, mutta varmaan kummiskin tuhansissa puhutaan. Noihan on teollisuuskäyttöön tehtyjä joten ne on roisketiiviitä, iskunkestäviä, viivakoodinluku jne. jotka nostaa hintaa huomattavasti tavallisista PDA:sta vaik sinänsä PDA:na toi on aivan "normaali", kuin mikä tahansa iPAQ.
siveys

Posts: 2,492

#76 • • Edited siveys lovely

mkuisma,
Isosti laskussa tällä hetkellä. Esim mini-mac maksaa (ilman näyttöä) 519 ja riittää kotikäyttöön


Ja PC:n joka riittää hyvin kotikäyttöön saa ilman näyttöä alle 300 eurolla. Mikään ei myöskään takaa, että Macin hinnat olisivat pysyvästi laskussa - hintoja säätelee vain yksi instanssi eikä kilpailua noilla markkinoilla ole ollenkaan.

Software updatella tulee ilmaiseksi päivitykset kaikkiin applen softiin mitä sulla on koneessa, jopa logic audioon. Windows updatella olisi tässä oppimisen paikka.


Haluan nähdä kun sä lataat Mac OSX.4 Tigerin Software updatella ;) Lisäksi en usko, että saat softista uusia versioita ilmaiseksi - saat päivitykset vanhoihin, joissa kriittisimmät bugit on korjattu. Sitten kun tulee uutta toiminnallisuutta niin tuotteelle lätkäistään uusi versionumero ja paketin kanteen hintalappu.

Yhtä Mac konetta voi käyttää vain yksi käyttäjä kerrallaan graafisen käyttöliittymän kautta.
---
Käsittääkseni tämä on mahdollista.


No olis kiva jos kertoisit miten. Itse yritin tätä nimittäin jonkin aikaa etsiä. Tämä ei ole applen ohjelmistolisenssipolitiikalle suotuisaa, joten en ihmettele, että se on jätetty pois. Remote desktop löytyy, mutta sillä voi vain seurata ja käyttää olemassaolevaa työpöytäistuntoa - yhtä kerrallaan. Se muu höpinä mitä tähän laitoit ei mitenkään mielestäni liittynyt asiaan ja voidaan käsittääkseni ihan yhtä hyvin hoitaa millä tahansa koneella, jossa on wifi kortti ;)

Macin ikkunointijärjestelmä ei ole vaihdettavissa sellaiseksi kuin sen haluaisin ( http://modeemi.cs.tut.fi/~tuomov/ion/ ).
---
Tähänkin löytyy kyllä softia :)


Ai. Näytätkö minulle mistä? En ole nimittäin itse löytänyt mitään vastaavaa muualta, joten otan todella mielelläni vastaan uudet löydökset.. Mutta tällaiset "kyllä tähän on softia!"-heitot ei oikein vakuuta.

Voisin väittää, että Macissa ei ole mitään sellaista mitä minä koneelta kaipaisin jota Linuxista ei löyty vähintään yhtä hyvänä tai jopa parempana. Mutta minä en edusta ihan peruskäyttäjää, jonka tarpeet ovat varmasti varsinerilaiset.
---
Jos olet linux käyttäjä, väitän että löydät yllätävänkin suuren osan kaipaamistasi jutuista OS X:n alta jos jaksat tutustua siihen vaikkapa yhden viikonlopun verran ;)


Joo mä ymmärrän, että mä löydän paljon suuremman osan kaipaamistani jutuista kuin esim. Windowsista jos tutustun siihen, mutta mitä sitten? En kuitenkaan löydä niitä kaikkia juttuja, enkä saa näiden menetysten tilalle mitään. Miksi ihmeessä maksaisin maltaita käyttöjärjestelmästä ja raudasta joka ei anna mitään lisäarvoa, vaikka löytäisinkin sieltä "yllättävän suuren osan kaipaamistani jutuista"?

[ edit: typo & kesken jäänyt lause ]
siveys

Posts: 2,492

#77 • • siveys lovely
Ohhoh.. Enpä olisi uskonut.. Joku vanha Ion versio on oikeasti portattu OSX:lle, mutta eipä tuo hirveästi mun näkemystäni muuta, sillä OSX natiiveja softia ei ilmeisesti edelleenkään saa pyörimään external window managerien hallinnoimana vaan siihen on käytettäva Aqua. Ja jos en voi käyttää hyvin Macin natiivisoftaa niin miksi vaihtaisin Macciin kun ne ei-natiivi-softat kerran pyörii Linuxillakin ihan yhtä hyvin.
nostatus

Posts: 343

#78 • • nostatus

siveys,
Haluan nähdä kun sä lataat Mac OSX.4 Tigerin Software updatella ;) Lisäksi en usko, että saat softista uusia versioita ilmaiseksi - saat päivitykset vanhoihin, joissa kriittisimmät bugit on korjattu. Sitten kun tulee uutta toiminnallisuutta niin tuotteelle lätkäistään uusi versionumero ja paketin kanteen hintalappu.



Miten tämä eroaa esim. Windowsista? Ei 98:n omistajat ole XP:tä ilmaiseksi saanu. Tai Photoshop 7:n CS:ää. UNIXista en tiedä mitään, Linuxin uudet versiot taitaa ilmaisia olla (ja näppärä koodaa ite).

--
dj NoStatus / dj LIEBHERR

genki

Posts: 872

#79 • • genki
joku sano tässä tredissä että logicin updatet tulee ilmaiseksi jonkun updatejutun kautta macciin. mut siis eihän tuu! esim. kutoseen siirryttäessä maksettiin kyl hyvä kimppu dollareita et saatiin update. ehkä jotain tosi minor patcheja voi tulla updaten kautta mut kyl noi pääasiassa ostetaan vaikka kuinka olisit ostanut full versionin alunperin.

mitä tulee windows updateen, niin sehän toimii ihan hyvin? ette vaan osaa.

--
crop circles in the carpet

genki

Posts: 872

#80 • • genki
niimmuute vielä jotain kätsyä tietoa OSX/Linux meiningeistä:

<<Mandrake Linux PPC can coexist with MacOS, and MacOSX. The yaboot bootloader will allow you to select any of the above OS's at boot, as well as setup a default OS for automatic startup. BootX is provided to initiate the install, as well as boot your final Linux installation on the OldWorld machines.

You will need either a spare disk drive with an Apple partition map setup, or free up some addtitional space on your existing hard drive. For best results, keep the Apple OS(s) at the beginning of the drive, allocating free space at the end of the drive for Linux.>>

Check the following site:

http://www.linux-mandrake.com/en/demos/PPC/Install/doc/mandrake-ppc.html


For additional linux info check these sites:

http://sdb.suse.de/en/sdb/html/olh_ppc_macosx.html

http://www.partimage.org/


juu ja sit vielä finkistä joka on aika kätsy pakettienhallinta tai voisko sanoo 'porttaus' vehje *NIX systeemien ja OSX:n välillä:

http://fink.sourceforge.net

--
crop circles in the carpet