D-vitamiini ja terveys

42 posts, 3 pages, 41,838 views

Jusuplussa

Posts: 1,292

#21 • • Jusuplussa UG-///

Replying to D-vitamiini ja terveys:

näitä itkuja mäkin entisenä käteistullaajana postitullissa oon saanut kuulla :D

Jos ei ite halua matkustaa vantaalle niin paketin voi pyytää myös pääpostiin. Jos asuu skutsissa niin paketille voi ostaa huolintapalvelut.

Se nyt vaan on niin että jos eu:n ulkopuolelta kamaa ostaa niin maksuja tulee.

JA HUOM!

Olkaa myös tietoisia siitä että lääkelaitos on antanut tullille määräyksen valvoa myös vitamiinien vahvuuksia. Esim kovinkaan vahvaa D-vitamiinia ei oikeasti saa tuoda maahan ilman lääkkeiden maahantuontilupaa. kiitos tästä siis lääkelaitokselle...ei tullille ;D

että omalla vastuulla



Maksuja ei tule, jos tilaus on alle 43,5 € ja paketti tulee suoraan himaan. Mulla on iHerb-tilauksia takana vajaa 40 ja vain yksi paketti on jäänyt tulliin. Se paketti oli jotain $70 ja mukana oli GABAa, niin enpä viitisinyt mennä hakemaan.

Muuten voisinkin tilata isoja settejä (ei ne maksut nyt niin pahoja ole), mutta kun ei tiedä, että mikä on laitonta ja mikä ei. Esimerkiksi "rinnastettavissa lääkeaineisiin". No lähde nyt sitten itse tulkitsemaan tota ja mietit, että miten tulli tota solvetaa.
Jusuplussa

Posts: 1,292

#22 • • Jusuplussa UG-///

Replying to D-vitamiini ja terveys:



Ai d-vitamiinissakin on rajat? Heh... kaveri just pisti joitaan ihan älyttömän vahvoja d-vitamiineja tilaukseen. Näinköhän tulee sitten ikinä perille. :P



Jos tilaus on alle 43,5 €, niin tulee aika varmasti kotiin asti. Jos on yli, niin se voi jäädä tulliin. Jos epäröi vahvuuksia, niin sinne tulliin voi jättää menemättä. Tällöin paketti lähtee takaisin ja rahat tulee myös takaisin (iHerbistä ainakin). Tulli voi myös itse avata paketin, mutta itsellä on tilauksia vajaa 40 takana iHerbistä, eikä näin ole ikinä tapahtunut.
Jusuplussa

Posts: 1,292

#23 • • Edited Jusuplussa UG-///

Replying to D-vitamiini ja terveys:


---

---
D-vitamiinia oon vetäny vuoden ajan 5000-10000 IU.
---


Päivittäin tollasta määrää?

Mä ostin 10000 IU nappeja jenkeistä joku aika sit 360kpl. Vedän niitä vaan yhen tai 2 viikossa. Kun ne on rasvaliukosia, niin ylimääränen varastoituu.

Jenkeistä kannattaa kyl tilaa kun hintaero on niin älytön.

En syö mitään muuta ylimäärästä kun D-vitamiinia. Alotin vasta reilu viikko sit syömään, niin en tiedä vaikuttaako mitenkään.

Tuskin mikään vitamiini kuolematomaks tekee, eikä tämäkään, mut kylhän tästä on niin paljon tutkimustietoo jo olemassa, et apua pitäs löytyä.



Itsellä on paino reilu 100 kg ja kun tuota taulukkoa katsoo, niin ei se välttämättä liikaa vielä ole.

http://4.bp.blogspot.com/_pohv_nySzJE/S9IQ76xQaEI/AAAAAAAAATM/HSm9oZUafyY/s1600/D-vitamiinin_annosvaste.jpg
hrdkvr

Posts: 3,929

#24 • • hrdkvr KURGO

Replying to D-vitamiini ja terveys:


---
näitä itkuja mäkin entisenä käteistullaajana postitullissa oon saanut kuulla :D

Jos ei ite halua matkustaa vantaalle niin paketin voi pyytää myös pääpostiin. Jos asuu skutsissa niin paketille voi ostaa huolintapalvelut.

Se nyt vaan on niin että jos eu:n ulkopuolelta kamaa ostaa niin maksuja tulee.

JA HUOM!

Olkaa myös tietoisia siitä että lääkelaitos on antanut tullille määräyksen valvoa myös vitamiinien vahvuuksia. Esim kovinkaan vahvaa D-vitamiinia ei oikeasti saa tuoda maahan ilman lääkkeiden maahantuontilupaa. kiitos tästä siis lääkelaitokselle...ei tullille ;D

että omalla vastuulla
---


Maksuja ei tule, jos tilaus on alle 43,5 € ja paketti tulee suoraan himaan. Mulla on iHerb-tilauksia takana vajaa 40 ja vain yksi paketti on jäänyt tulliin. Se paketti oli jotain $70 ja mukana oli GABAa, niin enpä viitisinyt mennä hakemaan.

Muuten voisinkin tilata isoja settejä (ei ne maksut nyt niin pahoja ole), mutta kun ei tiedä, että mikä on laitonta ja mikä ei. Esimerkiksi "rinnastettavissa lääkeaineisiin". No lähde nyt sitten itse tulkitsemaan tota ja mietit, että miten tulli tota solvetaa.



Tulli soveltaa sitä katsomalla lääkelaitoksen lääkeaine ja rohdosaine listaa.
Ne on varmaan myös saatavilla lääkelaitoksen nettisivuilta..eli kantsii väijyy ne ennen tilausta

--
-keep it hard-

Jusuplussa

Posts: 1,292

#25 • • Jusuplussa UG-///

Replying to D-vitamiini ja terveys:



Tulli soveltaa sitä katsomalla lääkelaitoksen lääkeaine ja rohdosaine listaa.
Ne on varmaan myös saatavilla lääkelaitoksen nettisivuilta..eli kantsii väijyy ne ennen tilausta



Toi tossa onkin hauskinta, kun esimerkiksi inositoli ja glukosamiini löytyvät lääkeaineluettelosta, mutta noita kuitenkin myydään ihan Suomessakin ilman reseptiä. Tota inositolia löytyy monista monivitamiineistakin.
hrdkvr

Posts: 3,929

#26 • • hrdkvr KURGO

Replying to D-vitamiini ja terveys:


---


Tulli soveltaa sitä katsomalla lääkelaitoksen lääkeaine ja rohdosaine listaa.
Ne on varmaan myös saatavilla lääkelaitoksen nettisivuilta..eli kantsii väijyy ne ennen tilausta
---


Toi tossa onkin hauskinta, kun esimerkiksi inositoli ja glukosamiini löytyvät lääkeaineluettelosta, mutta noita kuitenkin myydään ihan Suomessakin ilman reseptiä. Tota inositolia löytyy monista monivitamiineistakin.



Ota huomioon että tässä ei ole kyse pelkästään ostosta vaan myös maahantuonnista.
Periaatteessa et saa suomen ulkopuolelta tilata aspiriiniakaan vaikka sitä reseptivapaasti täälläkin myydään. Lääkkeiden maahantuonti ja myynti on nimittäin niin lääkelaitoksen lekan alla että ei voi mitään.

--
-keep it hard-

Amuck

Posts: 2,396

#27 • • Amuck dub-i-dub
Onko sillä merkitystä hankkiiko mitälie-teollista d-vitamiinia halvalla jenkeistä, vai Parasta ja Laadukasta vitskua jostain luomuliikkeestä? Noena, eikö sulla ollut tähän jotain kommentoitavaa?

Jos nyt haluaa nappuloita popsia sen sijaan että saisi ruuasta tarvitsemansa.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

hrdkvr

Posts: 3,929

#28 • • hrdkvr KURGO
juo uutta maitoa, tulee vitskut, kalsiumit ja rasvat samasta lähteestä ja on halpaa

--
-keep it hard-

Freja

Posts: 8,774

#29 • • Freja Sihteeri

Replying to D-vitamiini ja terveys:

juo uutta maitoa, tulee vitskut, kalsiumit ja rasvat samasta lähteestä ja on halpaa



Mut kyse on siitä, että riittävästi Suomen oloihin sitä D-vitamiinia ei ruoasta saa. Nykyiset suositukset on ihan liian alhaiset. Kalsiumit toki ja noita muitakin, mut täs kun on tuosta D-vitamiinista puhuttu..

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hrdkvr

Posts: 3,929

#30 • • hrdkvr KURGO

Replying to D-vitamiini ja terveys:


---
juo uutta maitoa, tulee vitskut, kalsiumit ja rasvat samasta lähteestä ja on halpaa
---


Mut kyse on siitä, että riittävästi Suomen oloihin sitä D-vitamiinia ei ruoasta saa. Nykyiset suositukset on ihan liian alhaiset. Kalsiumit toki ja noita muitakin, mut täs kun on tuosta D-vitamiinista puhuttu..



siis näissä uusissa maidoissa on lisätty extra d-vitamiinit. Riippuu vähän kulutuksesta riittääkö se vai ei.

--
-keep it hard-

Freja

Posts: 8,774

#31 • • Freja Sihteeri

Replying to D-vitamiini ja terveys:


---

---
juo uutta maitoa, tulee vitskut, kalsiumit ja rasvat samasta lähteestä ja on halpaa
---


Mut kyse on siitä, että riittävästi Suomen oloihin sitä D-vitamiinia ei ruoasta saa. Nykyiset suositukset on ihan liian alhaiset. Kalsiumit toki ja noita muitakin, mut täs kun on tuosta D-vitamiinista puhuttu..
---


siis näissä uusissa maidoissa on lisätty extra d-vitamiinit. Riippuu vähän kulutuksesta riittääkö se vai ei.



Lasillisesta maitoa 1 mikrogramma D-vitamiinia? Joutuis aika paljon juomaan :(
(http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Ravitsemus_ja_Hyvinvointi/maito_ravitsemuksessa10082006100618/maidosta_kalsiumia_ja_d_vitamiinia10082006102137/maidon_d_vitaminointi_ja_saantisuositukset10082006102539)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

hrdkvr

Posts: 3,929

#32 • • hrdkvr KURGO
laske mukaan myös juusto, reajuusto, rahka, kerma, levitteet yms joita tehdään maidosta

--
-keep it hard-

Freja

Posts: 8,774

#33 • • Freja Sihteeri

Replying to D-vitamiini ja terveys:

laske mukaan myös juusto, reajuusto, rahka, kerma, levitteet yms joita tehdään maidosta



No kun.. Ei. Mm. Valio on itse lisännyt tuotteisiinsa D-vitamiinia. On toki olemassa tuo Valio Maito Plus, jossa on 2 mikrogrammaa D-vitamiinia 100 grammaan. Muissa maidoissa on 1 mikrogramma sataseen. Jos tutkii juuri mm. Valion nettisivuja, löytää nopeasti tietoa että ei sitä D-vitamiinia niissä ole tarpeeksi vaikka olisikin lisättynä. Sivuilla on myös peedeeäffä tuotteista, joihin on lisätty ravintoaineita, se d-vitamiinin määrä on todella pieni (tai vaihtoehtoisesti joutuis 'hieman' suurempia määriä tuotetta käyttämään).

Lisäksi esim minä itse ei pahemmin maitotuotteita käytä enkä varmastikaan ainoa ole(ok erona kesän hillittömän isot jäätelösatsit :D), joten se minimaalinenkin hyöty mikä d-vitaminoidusta maidosta tulisi, menee kankkulan kaivoon.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

OlliS

Posts: 3,999

#34 • • OlliS Further
Ruuasta on käytännössä mahdotonta saada tarpeeksi d-vitamiinia (D3). Suosittelisin kaikille lisää pillerinä, kehon koosta ja muista terveystottumuksista riippuen 75-125mikrog/vrk.

Kannattaa myös käydä mittauttamassa labrassa D3-pitoisuus, sen tulisi olla yli 95nmol/l, jotta on hyöytä esim. virustauteja ja influenssaa vastaan. D-vitamiinilla on muitakin lukuisia suotuisia vaikutuksia terveyteen ja se vaikuttaa käytännössä jokaiseen kehon soluun (kilpirauhashormoni on ainoa d-vitamiinin lisäksi; d-vitamiini onkin rakenteeltaan ja vaikutukseltaan oikeasti hormoni).

Asiasta tarkemmin kiinnostuneille:

http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/D-vitamiinitasot-ja-sydan-verisuonisairaudet

HUOM! d-vitamiinia ei käytännössä pysty ottamaan yliannosta ellet sitten kaada koko purkkia suuhusi kerralla. Ja haittavakituksia ei ole myöskään raportoitu placeboa enempää.
noena

Posts: 3,138

#35 • • Edited noena first breath after coma

Replying to D-vitamiini ja terveys:

Onko sillä merkitystä hankkiiko mitälie-teollista d-vitamiinia halvalla jenkeistä, vai Parasta ja Laadukasta vitskua jostain luomuliikkeestä? Noena, eikö sulla ollut tähän jotain kommentoitavaa?

Jos nyt haluaa nappuloita popsia sen sijaan että saisi ruuasta tarvitsemansa.



Se miten paljon mä olen tuohon aiheeseen perehtynyt on oikeastaan hyvin vähän, mutta siis tuo"Parasta ja Laadukasta" viittaa kommenttiini haluta ostaa ja käyttää orgaanista D-vitamiinia? =)
Tähän on tavallaan syynä yhden kemiaa ymmärtävän foliohattuystäväiseni hyvin onnistunut ja pitkään jatkunut aivopesu liittyen epäilyihin teollisesti valmistetun D-vitamiinin rakenteesta ja tämän pitkäaikaisvaikutuksista ihmiseen :P Mut tähän ko. liittyen osaisiko joku enemmän asiasta tietävä lisätä jotain? :)(:
Nyt tällä hetkellä olen pitkälti yrittänyt päästä eroon tästä sisäänajetusta ajattelutavasta, koska en osaa enää perustella sitä itsellenikään millään loogisella tavalla :D

Ja Dillikselle suurkiitos kiitos vinkeistä !! ^__^

--
TwistedLife™ Amusement Park

aform

Posts: 291

#37 • • aform
Hesari juttu


Uusi suositus: D-vitamiinia purkista ympäri vuoden 18-vuotiaaksi asti

Uuden suosituksen mukaan lapset ja nuoret tarvitsevat D-vitamiinivalmisteita ympäri vuoden aina 18-vuotiaaksi asti. Suosituksessa vuorokausiannos pysyy entisellään eli alle kaksivuotiaille 10 ja vanhemmille 7,5 mikrogrammaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Uusi+suositus+D-vitamiinia+purkista+ymp%C3%A4ri+vuoden+18-vuotiaaksi+asti/1135262942844/?cmp=tm_etu_luetuimmat_uutiset

THL lyhenne voisi tarkoittaa Terveyden heikentämisen laitosta. Jokainen ajatelkoon itse.
ezzy

Posts: 8,060

#38 • • ezzy Droid-pappa

Replying to D-vitamiini ja terveys:

Hesari juttu


Uusi suositus: D-vitamiinia purkista ympäri vuoden 18-vuotiaaksi asti

Uuden suosituksen mukaan lapset ja nuoret tarvitsevat D-vitamiinivalmisteita ympäri vuoden aina 18-vuotiaaksi asti. Suosituksessa vuorokausiannos pysyy entisellään eli alle kaksivuotiaille 10 ja vanhemmille 7,5 mikrogrammaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Uusi+suositus+D-vitamiinia+purkista+ymp%C3%A4ri+vuoden+18-vuotiaaksi+asti/1135262942844/?cmp=tm_etu_luetuimmat_uutiset

THL lyhenne voisi tarkoittaa Terveyden heikentämisen laitosta. Jokainen ajatelkoon itse.



Kommenteista voi poimia oleelliset pari linkkiä :)
Avatar
#39 • • Annakins Guest
Saako auringosta tarpeeksi d-vitamiinia ja jos saa, niin kuinka paljon auringossa pitaa olla, ts. pitaako mun liehakoida ulkona koko paiva vai miten se toimii?
ezzy

Posts: 8,060

#40 • • ezzy Droid-pappa

Replying to D-vitamiini ja terveys:

Saako auringosta tarpeeksi d-vitamiinia ja jos saa, niin kuinka paljon auringossa pitaa olla, ts. pitaako mun liehakoida ulkona koko paiva vai miten se toimii?

Annakins


"Annan potilailleni joitakin käytännön suosituksia, jotta he saisivat riittävästi D-vitamiinia, lääkäri Erkki Antila kertoo. – Kesällä heidän pitäisi olla ulkona auringossa vähintään 12 minuuttia päivässä plus miinus kaksi tuntia puolestapäivästä eli käytännössä lounasaikaan."

"Paras D-vitamiinin lähde on siis aurinko, ja Erkki Antila suositteleekin potilailleen parinkymmenen minuutin auringonottoa huhti-syyskuussa puolenpäivän aikaan. Näin voidaan saada jopa 20 000 kansainvälistä yksikköä (IU tai ky) D-vitamiinia."

http://www.terveyshymy.fi/artikkelit/d-vitamiinin-puutos-on-suuri-terveysriski