D-vitamiini ja terveys

41 posts, 3 pages, 24,926 views

aform

Posts: 291

#1 • • Edited aform
Lueskelin tuossa yhden kokonaisen päivän aiheesta d-vitamiini. *justjoo*
Muropaketin, tiede-lehden ja pakkotoiston foorumeilla on asiasta hyvät threadit.

Päätin sitten tilata d-vitamiinia ja kokeilla miten kys. hormoonista on apua. Aineen pitäisi vaikuttaa mielialaan ja pitää flunssat poissa. Parantaa siis elimistön vastustuskykyä.

Mitä on hyvä tietää d-vitamiinista.
1. Rasvaliukoisena sen imeytyminen onnistuu kunnolla kun samalla nauttii rasvaa sisältävää ruokaa tai d-vitamiinin kapseleina joissa rasvaa mukana.

2. Ruuasta d-vitamiinia on aika hankala saada. Rasvaisissa kaloissa sitä on jonkin verran.
3. D-vitamiinin imeytymistä edistää magnesium.
4. D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä luihin. Osteoporoosilääkkeissä on d-vitamiinia.
5. Suomen virallinen turva raja päivittäiselle d-vitamiinin maksimiannokselle on 50mikrogrammaa eli noin 2000 IU.

6. Reportoidut toksisuus raja on noin 40 000 IU ja 50 000 IU. D-vitamiinia ei siis pidä ottaa liikaa.

D-vitamiinin riittävä saanti on yhdistetty perinteisesti kalsiumin ja luuston aineenvaihduntaan, mutta viimeaikaiset tutkimukset osoittavat D-vitamiinilla olevan laajempia vaikutuksia terveyteen: sydän- ja verisuonitaudit[2], syöpätaudit, MS-tauti, fibromyalgia, reumataudit, metabolinen oireyhtymä[3] ja tyypin 2 diabetes ym.[4][5]. Veren korkea D-vitamiinipitoisuus, etenkin alle 20-vuotiaana, voi vähentää 70 % MS-taudin riskiä verrattuna pieneen veren D-vitamiinipitoisuuteen[6]. Harvardin yliopiston tutkijat analysoivat veren D-vitamiinin määrän 257 henkilöltä, joille oli asetettu MS-diagnoosi vuosina 1992–2004. Korkea D-vitamiinipitoisuus osoittautui suojaavaksi tekijäksi.
wikistä lainattua

Vinkkinä jos haluaa säästä rahaa www.iherb.com ensimmäisestä ostoksesta 5 dollaria.
käytä koodia: AKI810 (ostin omat d-vitamiinini tuolta) toi 5 dollaria kattaa käytännössä postikulut kys. puljusta. Eli postikulut on käsittämättömän alhaiset. Lähetin jouluna yhden maxi kirjeen ja maksoin siitä 6,8 €*grr*

Vitamiinien ym tilamiinen netistä on aina riski. Toi pulju on ilmeisen kovassa suosiossa Suomessa ja se on perustettu 1997. Aika luotettavasta puljusta vaikuttaisi olevan kyse. Iherbissä on protskutkin eri hinnoissa kuin suomessa. D-vitamiinit on vähintään 10 kertaa halvempia.

Itselläni on tilauksessa vitskuja / hormooneja kumpaa d-vitamiinista nyt sitten haluaakaan käyttää. Kirjoittelen tänne sitten kokemuksista.

D-vitamiini arvoja voi käydä mittauttamassa terveyskeskuksien labrassa. Testaus olisi hyvä alussa ja n. 2-3 kk päästä. Silloin näkee omien kapselien vaikutuksen elimistöön.
pirpeli

Posts: 5,533

#2 • • Edited pirpeli
Lyhyesti meikäläisen vitamiinien käytöstä. Olen ostanut ihan Life- liikkeistä ja viimeksi tuolta iHerbistä.
(Koodilla ATI357 saat minultakin käyttöösi ekalla kerralla 5 dollarin alen.) Viimeksi tilasin D-vitamiinia, jonka pitoisuus on 600% päivittäisestä tarpeesta(2400 IU)... Mahtaako olla jo liikaakin, en usko näillä "keleillä", eli siis pimeänä aikana.

Itselläni olen huomannut D-vitamiinin ja kirkasvalon yhteisvaikutuksen hyvinkin selkeästi. Eli mieliala on korkealla, mitään kaamosmasennuksia ei tänäkään talvena ole ollut. Kun säännöllisesti käyttää noita, niin makeanhimonkin saa talttumaan. Osa meikäläisen kokemuksesta on varmaan se, että uskon tuotteen tehoon, mutta kuten tutkimuksetkin kertovat, iso osa vaikutusta on todistetusti tutkittua.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

UkeUke

Posts: 394

#3 • • UkeUke
Multitabs tulee napattua päivittäin, aikasemmin pelkkää d-vitaa mut tuntuu jotenkin turhalta syödä pelkästään sitä. Jostain luin joskus, että jos vitamiinejä vetää sitte liikaa, niin siitä tulee samat haitat mitä liian alhasesta tulee.
Freja

Posts: 8,774

#4 • • Edited Freja Sihteeri
100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä on mun summa. Pirpan mainitsema kirkasvalo viel hankkimatta, mut jo itse d-vitsku auttaa selkeesti (verrattuna parin vuoden takasiin masennuksiin). Joka kerta D-vitskuu ostaessani tarkistan ihan mielenkiinnosta myyjän mielipidettä, ja kysyn et haittaako jos otan 4 tabuu päiväs (á 25 mikrogrammaa). Jokanen sanoo aina epäröimättä että "ehei".

D-vitamiini on se, jota ei oikeen mistään ruoasta saa, se on ainoo vitamiinilisä mitä syön, muun saan oikeanlaisesta ruokavaliosta. Aurinkoa ei korvaa mikään, joka on siis paras D-vitamiinin lähde. Ja kaikkihan tietää, että talvisin sitä aurinkoa ei pahemmin ole.

Suosittelen D-vitamiinilisää ihan jokaselle joka Suomessa asuu. Muiden vitskujen puolestapuhuja en oo, pelkän D:n.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

tomii

Posts: 3,594

#5 • • tomii kallion herttua
Nyt on tullut rouskittua päivittäin d-vitamiinia, ja joutuu toteamaan, että tuntuisi pikkaisen auttavan yleiseen vireystasoon. Olen siis ollut ennen vähän vastahakoinen, kun meikäläinen on silleen noihin nappeihin aika skeptinen, vaikkei nyt vitamiinit mitään varsinaisia lääkkeitä olekaan. Mutta kuten sanoin, d-vitamiinin ottaminen tänä talvena on tuntunut hyvältä. Suosittelen ainakin testaamaan.

--
reivaan kunnes kuolen

Arsk4_

Posts: 833

#6 • • Edited Arsk4_ Lihis
Joka aamu (ainakin melkein) monivitamiini poretabu naamariin :)

ps. jossa ei näytä olevan kuin 5 mikrogrammaa d-vitamiinia, ehkä vois ostaa talveksi erikseen kyseisiä nappuloita...

--
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.GET WASTED!.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:

aform

Posts: 291

#7 • • aform

Replying to D-vitamiini ja terveys:

Viimeksi tilasin D-vitamiinia, jonka pitoisuus on 600% päivittäisestä tarpeesta(2400 IU)... Mahtaako olla jo liikaakin, en usko näillä "keleillä", eli siis pimeänä aikana.

Itselläni olen huomannut D-vitamiinin ja kirkasvalon yhteisvaikutuksen hyvinkin selkeästi. Eli mieliala on korkealla, mitään kaamosmasennuksia ei tänäkään talvena ole ollut. Kun säännöllisesti käyttää noita, niin makeanhimonkin saa talttumaan. Osa meikäläisen kokemuksesta on varmaan se, että uskon tuotteen tehoon, mutta kuten tutkimuksetkin kertovat, iso osa vaikutusta on todistetusti tutkittua.



Itelle tilasin 5000 IU kapseleita. Millainen kirkasvalolamppu sulla on? Mulla on parhaillaan suunnittelupöydällä Fullspectrum valaisin järjestelmän hankinta. Lähinnä olen katsellut 5500K 35W-> energiansäästö lamppu mallisia. 45W ja 115W lamppuja sais valtamerten takkaa aika hyvään hintaan.
RFD

Posts: 37

#8 • • RFD
Ite oon 100 µg D3:a vetäny päivittäin ja voin kompata että hyvin potkii. Virkeyttää pimeällä ajalla ja parantaa vastustuskykyä.

Jos itselleen haluaa yhden hyvän palveluksen tehdä niin se on aloittaa D:n popsiminen syksystä kevääseen. Suomalaisten D-tasot on alhaalla ja se näkyy kansanterveydessä.
pirpeli

Posts: 5,533

#9 • • pirpeli

Replying to D-vitamiini ja terveys:



Itelle tilasin 5000 IU kapseleita. Millainen kirkasvalolamppu sulla on? Mulla on parhaillaan suunnittelupöydällä Fullspectrum valaisin järjestelmän hankinta. Lähinnä olen katsellut 5500K 35W-> energiansäästö lamppu mallisia. 45W ja 115W lamppuja sais valtamerten takkaa aika hyvään hintaan.



Tämä lamppu löytyy meiltä
http://www.innojok.fi/kirkasvalo/valaisin.php?valaisin=387

sekä Valkee- firman
http://www.valkee.com/
...johon kaikki ei kyllä usko...
Tuo ipe pääsi tuohon ihmiskokeeseen ja kyllä laite ainakin hänellä vaikutti suotuisasti.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Morrowe

Posts: 864

#10 • • Edited Morrowe
Oma henkkoht näkemykseni, noi purkista otetut ei korvaa monipuolisesta ruuasta ja auringosta saatua D-vitamiinia. Kasvissyöjänä oon yrittänytkin D-vitamiiniin kiinnittää huomiota, veriarvot olleet kohdallaan aina kun tsekattu. Syön kuitenkin maitotuotteita ja kananmunia, sieniä ja satunnaisesti talvisin kalaa.

D-vitamiinia saa ruuassa tietty eritoten kalasta, ja kantarelleja oon opetellut syömään kans. Tässä ei-kalaisa lista D-vitamiinin lähteistä.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2271&fuclass=all&specdiet=lacvege&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

Toisaalta, suomalainen D-vitamiinin virallinen saanti"suositus" on tasolla joka lähinnä estää erilaiset puutostilat ja hampaiden putoamisen, joten mitä enempi saa D-vitamiinia sen parempi :) eli ei niistä napeista varmaan haittaakaan ole :)

edit: niin, se "virallinen" saantisuositus on joku 20mikrogrammaa (ug) päivässä, eli sen saa syömällä vaikka 200g paistettuja kanttarellejä tai noin 100-150g kalaa päivässä.

--
not really

aform

Posts: 291

#11 • • Edited aform

Replying to D-vitamiini ja terveys:

Oma henkkoht näkemykseni, noi purkista otetut ei korvaa monipuolisesta ruuasta ja auringosta saatua D-vitamiinia. Kasvissyöjänä oon yrittänytkin D-vitamiiniin kiinnittää huomiota, veriarvot olleet kohdallaan aina kun tsekattu. Syön kuitenkin maitotuotteita ja kananmunia, sieniä ja satunnaisesti talvisin kalaa.

D-vitamiinia saa ruuassa tietty eritoten kalasta, ja kantarelleja oon opetellut syömään kans. Tässä ei-kalaisa lista D-vitamiinin lähteistä.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2271&fuclass=all&specdiet=lacvege&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

Toisaalta, suomalainen D-vitamiinin virallinen saanti"suositus" on tasolla joka lähinnä estää erilaiset puutostilat ja hampaiden putoamisen, joten mitä enempi saa D-vitamiinia sen parempi :) eli ei niistä napeista varmaan haittaakaan ole :)

edit: niin, se "virallinen" saantisuositus on joku 20mikrogrammaa (ug) päivässä, eli sen saa syömällä vaikka 200g paistettuja kanttarellejä tai noin 100-150g kalaa päivässä.



Mistä veriarvoista puhuit tekstissäsi ?

Käsitykseni mukaan ruuasta ei millään pysty saamaan tarpeeksi D-vitamiinia.

tässä wikistä poimittua

Salmon, cooked, 100 g (3.5 oz) provides 360 IU (3.6 IU/g)
Tuna, canned in oil, 100 g (3.5 oz), 235 IU (2.35 IU/g)

Mushrooms are the only vegan source of vitamin D (besides UV light or sunlight exposure).[35][36] 100g provides: (regular) 14 IU (0.14 IU/g), (exposed to UV) 500 IU (5 IU/g)


wikipedia. (eng)

tän copy pastesin www.dvitamiini.com (en tiedä kuinka hyvin tuon sivun tiedot pitävät paikkaansa)

Optimaalinen saanti

Uusimpien tutkimusten mukaan[3] D-vitamiinia pitäisi saada noin 1000IU (25 mikrogrammaa) per 11,3kg. Suomessa suositus raskaana oleville naisille on 10 mikrogrammaa päivässä, aikuisille 7,5 mikrogrammaa ja lapsille 5 mikrogrammaa. Keskimääräinen saanti naisilla on 5,2 mikrogrammaa/vrk ja miehillä 7,1 mikrogrammaa/vrk. Se on, kuten edellä totesimme, liian niukasti. Esimerkiksi aurinkoisena kesäpäivänä ilman paitaa ulkona, saa puolessa tunnissa n. 250-500 mikrogrammaa D-vitamiinia! Ihminen kuluttaa noin 125 mikrogrammaa päivässä, joten osa tästä varastoituu. Talvella ainoa vaihtoehto on D-vitamiinin lisäys pillerimuodossa. Suomesta saatavat pillerit ovat toistaiseksi liian mietoja, joten ainoa vaihtoehto on tilata Yhdysvalloista, joka onneksemme on erittäin helppoa ja edullista. Lisätietoa saat napsauttamalla ylhäältä

Huomaa edellisen lainauksen lopussa oleva .. lisätietoja saat naupauttamalla ylhäältä. Sitten linkin takaa löytyy kas kas Iherb.com linkki ja tuon saitin (www.dvitamiini.com) omistajan iherb koodi. Eli tuo sivusto kuten minäkin on osittain omahyväisellä mielellä liikkeellä.
NwB

Posts: 327

#12 • • NwB
Mun aamu alkaa A:lla

--
Jee! Kumpi voitti!!

Jimmyfi

Posts: 901

#13 • • Jimmyfi
ite nappailen joka päivä D-Vitamiinii (ja omega pilsui) ja ei oo nyt ollu flunssaa 2 talveen,,,, et kai siitä jotain apuva on ;)

--
solarSwarm Recordings : Worlds only social network record label
http://www.solarswarm.com Le Brand New Super WEbsite! Tsek it Outties

Motto: syö mitä tahot kuhan naatit!

Jusuplussa

Posts: 1,292

#14 • • Edited Jusuplussa UG-///

Replying to D-vitamiini ja terveys:

ite nappailen joka päivä D-Vitamiinii (ja omega pilsui) ja ei oo nyt ollu flunssaa 2 talveen,,,, et kai siitä jotain apuva on ;)



Noin mäki sanoin vielä muutama viikko sitten. Sitten iski flunssa ja nyt ollaan mahataudissa. D-vitamiinia oon vetäny vuoden ajan 5000-10000 IU + kaikki monivitskut ja kalaöljyt päälle. Vireystaso on ollut syksystä lähtien paljon parempi ja olo muutenkin parempi, et kaipa noista hyötyä on.

iHerbistä on tullut tilailtua kaikenlaisia tuotteita testiin (gaba, ginkgo, korean ginseng, tribulus, DMAE jne.)

Ensitilaajille:
$5 alennus iHerb-tilauksesta koodilla: YUS075

Tätä ite tulee käytettyä: http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335?at=0

"Lehti: Halvat nettiostokset ulkomailta kuriin veromuutoksella" http://www.tietokone.fi/uutiset/lehti_halvat_nettiostokset_ulkomailta_kuriin_veromuutoksella.

Lisäravinteiden alv on 13%, mutta en sitten tiedä, että pitääkö siellä tullissa rampata availemassa niitä paketteja ja näyttää, että vitskuja täällä vain on. 38,46 € asti saisi siis tolla tulevalla muutoksella tilata. Mutta jos tilaat NYT, pidä tilaus alle 43,5 €, niin paketin pitäisi tulla suoraan himaan. Jos menee yli, niin voi jäädä tulliin ja tarpeeksi virkaintoinen virkailija, niin sinne voi jäädä monivitamiinit ja asia menee poliisille jne. Itsellä on kerran jääny paketti tulliin ja kun en sitä hakenut, niin paketti lähti iherbille takaisin ja rahat palautettiin.
NwB

Posts: 327

#15 • • Edited NwB
Kun mikään ei riitä.

iHerb

--
Jee! Kumpi voitti!!

Worin

Posts: 526

#16 • • Worin

Replying to D-vitamiini ja terveys:


---
D-vitamiinia oon vetäny vuoden ajan 5000-10000 IU.



Päivittäin tollasta määrää?

Mä ostin 10000 IU nappeja jenkeistä joku aika sit 360kpl. Vedän niitä vaan yhen tai 2 viikossa. Kun ne on rasvaliukosia, niin ylimääränen varastoituu.

Jenkeistä kannattaa kyl tilaa kun hintaero on niin älytön.

En syö mitään muuta ylimäärästä kun D-vitamiinia. Alotin vasta reilu viikko sit syömään, niin en tiedä vaikuttaako mitenkään.

Tuskin mikään vitamiini kuolematomaks tekee, eikä tämäkään, mut kylhän tästä on niin paljon tutkimustietoo jo olemassa, et apua pitäs löytyä.
tomii

Posts: 3,594

#17 • • Edited tomii kallion herttua

Replying to D-vitamiini ja terveys:


---

Lisäravinteiden alv on 13%, mutta en sitten tiedä, että pitääkö siellä tullissa rampata availemassa niitä paketteja ja näyttää, että vitskuja täällä vain on. 38,46 € asti saisi siis tolla tulevalla muutoksella tilata. Mutta jos tilaat NYT, pidä tilaus alle 43,5 €, niin paketin pitäisi tulla suoraan himaan. Jos menee yli, niin voi jäädä tulliin ja tarpeeksi virkaintoinen virkailija, niin sinne voi jäädä monivitamiinit ja asia menee poliisille jne. Itsellä on kerran jääny paketti tulliin ja kun en sitä hakenut, niin paketti lähti iherbille takaisin ja rahat palautettiin.



Ehkä hitusen OT:ksi menee, tästä taitaa olla muuallakin jo oma threadi, mutta laitetaan nyt silti:

Kaveri kun tilasi jenkeistä tavaraa (ei vitamiineja) yli 200 euron arvosta, niin paketti jäi tullin haaviin, mutta sen piti kyllä vain käydä Helsingissä pääpostilla maksamassa tullit ja asia oli sillä selvä, pakettikin oli lähetettty (tullista) sinne. Mutta joo, tossa pienessä prosessissa taisi tulla yli viikko lisäaikaa, että frendi sai sen paketin, eli onhan se v-mäistä, vaikka itse vaiva oli aika minimaalinen stadissa töissäkäyvälle jannulle (ja hän osasi paketin hinnan takia jo varautuakin tuohon tullimaksuun). Mutta sitten taas 15v. sitten tilattiin skedekamaa kimpassa jenkeistä (varmaan jollakin reilulla 1500 silloisella markalla), kun asuin vielä pienemmässä kaupungissa, niin silloin jouduttiin mennä ihan tullin tiloihin availemaan pakettia, joka oli aika isokokoinen. Eli toi riippunee ihan paikkakunnasta/paketista/arvosta/virkailijasta, että kuin paljon siitä syntyy vaivaa. Onneksi vitamiinien kanssa aika pieni toi erotus uuteen rajaan. V-mäistä silti.

--
reivaan kunnes kuolen

hrdkvr

Posts: 3,929

#18 • • hrdkvr KURGO
näitä itkuja mäkin entisenä käteistullaajana postitullissa oon saanut kuulla :D

Jos ei ite halua matkustaa vantaalle niin paketin voi pyytää myös pääpostiin. Jos asuu skutsissa niin paketille voi ostaa huolintapalvelut.

Se nyt vaan on niin että jos eu:n ulkopuolelta kamaa ostaa niin maksuja tulee.

JA HUOM!

Olkaa myös tietoisia siitä että lääkelaitos on antanut tullille määräyksen valvoa myös vitamiinien vahvuuksia. Esim kovinkaan vahvaa D-vitamiinia ei oikeasti saa tuoda maahan ilman lääkkeiden maahantuontilupaa. kiitos tästä siis lääkelaitokselle...ei tullille ;D

että omalla vastuulla

--
-keep it hard-

tomii

Posts: 3,594

#19 • • tomii kallion herttua

Replying to D-vitamiini ja terveys:



JA HUOM!

Olkaa myös tietoisia siitä että lääkelaitos on antanut tullille määräyksen valvoa myös vitamiinien vahvuuksia. Esim kovinkaan vahvaa D-vitamiinia ei oikeasti saa tuoda maahan ilman lääkkeiden maahantuontilupaa. kiitos tästä siis lääkelaitokselle...ei tullille ;D

että omalla vastuulla



Ai d-vitamiinissakin on rajat? Heh... kaveri just pisti joitaan ihan älyttömän vahvoja d-vitamiineja tilaukseen. Näinköhän tulee sitten ikinä perille. :P

--
reivaan kunnes kuolen

Freja

Posts: 8,774

#20 • • Freja Sihteeri
Näen, että tämäkin topic alkaa lähteä harharaiteille, huoh. Tuon siis oman panoksen lisää jotta keskustelu pysyisi D-vitamiinissa! :P

Varmaankin kaikki aiheesta kiinnostuneet jo tätä paljon netistä etsineet, mutta tässä himan lisää tekstiä niille jotka ei vielä niin ole meille tärkeään vitamiiniin tutustuneet: http://www.life.fi/index.php?p=d-vitamiini

D-vitamiinin syönti ei itsellä todellakaan ole flunssaa estänyt, mutta jos miettii parin vuoden takaista, kun olin useemman kerran kuukaudessa kipeenä/parantuminen kesti huomattavasti kauemmin, on D-vitamiinin syönnin jälkeen selkee ero huomattavissa.

Viime vuonna (talvi 2009-2010) söin lokakuusta aina huhtikuulle saakka (kunnes lähin aurinkomatkalle lämpimään eikä vitskua tarvinnu) 75 mikrogrammaa, mut tänä vuonna korotin määrän huoletta 100 mikrogrammaan. Mieli on pirteämpi, ei tosin mikään siis Neiti Auringonpaiste ja aamuisin on kyllä hankala herätä, mutta mieliala muuten on parempi, ja masennuksesta ei voi puhuakaan.

Suositukset, mitä D-vitamiinin saantiin meillä on annettu, on todellakin ihan liian alhaiset!

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been