Liikkeiden hallinta tanssiessa

250 posts, 13 pages, 168,167 views

camelon

Posts: 2

#21 • • camelon
Opettele ensiks muutamia tanssikoreografioita. Siitä sit lähet laajentaan ja yhdisteleen eri kuvioita. Jonkunajan päästä huomaat hallitsevas laajan skaalan eri muuvseja.
toma

Posts: 2,009

#22 • • Edited toma Tototoototo
Suosittelen: tanssimista.

Minä karsastan todella paljon valmiiden liikkeiden tahi koreografioiden opettelua, tanssissa aina ja ensisijaisesti tärkeintä on spontaanius.

Kaikenlaisesta liikunnasta lienee hyötyä kehonhallinnan kannalta. Mutta tanssikurssille en itse suostuisi menemään.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

T0mbstone

Posts: 728

#23 • • T0mbstone The Process.
Jo mainitut kamppailulajit kehittävät lihaskoordinaatiota, ja valinnan varaa on runsaasti ja samalla saattaa oppia myös jotain hyödyllistäkin...

Ensimmäisenä tuli mieleen capoeira. *hihu*

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

S-T

Posts: 1,195

#24 • • Edited S-T Pieni
Kuten monet jo sanoivat, tanssimaan oppii vain tanssimalla - ja juuri siinä ympäristössä ja siihen musiikkiin, mitä haluaa tanssia. Vaikka mulla on pohjalla vuosien tanssiharrastelu jos jonkinlaisten tanssilajien parissa, en silti mieti mitään valmiita kuvioita tanssiessani bileissä. Joku on joskus väittänyt, että mun tanssiminen näyttää hallitulta ja sulavalta, mutta siinä ei kyllä ole mitään tietoista. Liikkeet vaan tulevat jostain sopivassa flow-mielentilassa :P Läheskään aina sellaista tilaa ei edes saavuta ja silloin totean yleensä, että tänään ei ole tanssi-ilta :]

Tanssiharrastuksesta oli alussa ehkä jopa haittaa, kun tunneilla iskoistetut "oikeat" liikkeet tunkivat väkisin mukaan ja lopputulos oli kuin tikku paskassa. Apua taisi olla suht hyvin kehittyneestä rytmitajusta ja eri ruumiinosien tiedostamisesta.

[pieni]edit: kirjoituserheitä[/pieni]

--
Pieni on kaunista.

Syder

Posts: 2,255

#25 • • Syder Vois paistatella leveästi ku näyttää hyvältä.
Sanoispa muutaman sanasen itsekin aiheeseen. Kehoa on sitä helpompi hallita mitä harjaantuneemmat lihakset, korostaen nimenomaan monipuolisuutta enkä nyt tarkoita mitään kehonrakennusta mm. uinti on äärimmäisen hyvä kuntolaji kestävyyden kohottamiseen. Uidessa myös opettelet käyttämään käsiä ja jalkoja yht'aikaa sekä tarvittaessa erikseen. Itselläni tasapaino ja koordinaatio tulee pitkän kaavan taistelulajiharrastuksesta joka on myöskin antaa tanssimiseen eväitä eikä vain sitä vaan on myös henkisesti oikein kehittävää.

Itse tanssimisen tulisi aina lähteä tunnepohjalta, eli jos himassa jorailet mielelläsi ni ei muutaku huivi silmille jos ei muuten pysty olemaan katsomatta mitä tekee. Näin aistii ja tuntee helposti missä asennossa kroppa milloinkin on, etenkin erilaiset lantion liikutukset korostuu täten harjoitellessa. Liekö tuo harjoittelu -sana pitäisi poistaa käytöstä koska oman fiiliksen vuoksihan sitä kotonaan jammailee, eikä se suinkaan ole treeniä :)

Pennusta asti porukoitten kanssa lavoilla ravanneena on noi perustanssit iha hyvi näpeis ja on tullu tanhuryhmäski pyörähdettyy tuossa matkan varrella ja omaa tyyliä yms alettu rakentamaan ihan muita katsomalla ja siitä itselleen hyviks bongatuilla ominaisuuksilla jatkettu eteepäin ja tänä päivänä se näyttää siltä miltä se näyttää eri musatyylit huomioiden. Sääntö numero yks itellä on se et jos on tunnelmaa ni sit vedetään TÄYSII, aivan sama vaikka hiki virtais jokena ja ihmiset karsastais sitä juuri sen näkyvän hien vuoksi. Itseäni mä siellä pääasiassa olen viihdyttämässä, toki on aina kiva saada palautetta varsinkin silloin kun se on rakentavaa tai muuten monipuolista eikä vain perus hyvä/huono linjaa.

ezzy, 14.8.2005 19:18:
Dance like no-one is watching *sydän*



Ja juurikin näin. Tuohon ei minulla ole muuta lisättävää.

--
Divida et impera.

jansku=p

Posts: 108

#26 • • jansku=p sheikkeri
Kädet ylös ja pylly pyörimään*jiihaa*

--
Everything looks bad if you remember it

Avatar
#27 • • . Guest

toma, 15.8.2005 19:06:
Suosittelen: tanssimista.

Minä karsastan todella paljon valmiiden liikkeiden tahi koreografioiden opettelua, tanssissa aina ja ensisijaisesti tärkeintä on spontaanius.

Kaikenlaisesta liikunnasta lienee hyötyä kehonhallinnan kannalta. Mutta tanssikurssille en itse suostuisi menemään.




Aika pitkälti samaa mieltä!!
pietari

Posts: 337

#28 • • pietari -..-

Epailija, 14.8.2005 15:59:
Housetanssista löytyy videoclippejä ainakin urlista www.style2ouf.com. (Videos -> funkstyles ja sitten etsimään clippien nimistä termiä "house").



Löytypä hyviä breikkipätkiäkin. Tuli ihan nuoruusajat mieleen. (...jos vain vielläkin pystyis...)


Kuten jo moneen kertaan on täälläkin todettu: tanssimisen oppii tanssimalla, mutta tuskin valmiista "mooveistakaan" mitään haittaa on. Tosin en ole itse käynyt yhdelläkään tanssikurssilla (ja sen kyllä huomaa).
Kaikki aerobinen liikunta kehittää lihastenhallintaa. Kamppailulajit omasta mielestäni parhaiten.


ja ainakin breikin suhteen tuli aikoinaan otettua mallia videoista joissa isot pojat tekivät edellä.. niin ja pikku-pietari perässä *nauru**nauru*

--
...umdah...

remotion

Posts: 5,283

#29 • • remotion nostatus guru
Itselle tärkeintä on kova keskittyminen musiikkiin koska sitten kun on hetken tanssinut lämpimikseen ni pääsee musiikkiin sisään (varmaan sama kun joku tuossa puhui "flow"sta) ja liikkeet tulevat itsestään.

Liikkeitä pystyy laajentamaan kun ajattelee tanssin aikana sitä mitä kroppa tekee sillähetkellä jos tuntuu että joku osa kropasta on jumissa eikä liiku vaan muut huitoo sitäkin enemmän niin sitten pitää vaan päättää että selästä tai polvista tai perseestä lähtee lukko pois änyyteeheti! Ja sitten mennään taas astetta soljuvammin ja näyttävämmin.
Olen kyllä varsinkin alkuaikoina usein katsonut miten viereinen tai edessä olija vetää ja sitten tehnyt suoraan perässä ja sitten tullut uusia liikeratoja helposti tutuksi.

Itse olen tosi jäykkäkroppainen mutta kun pääsee ihan täysin mukaan musaan ni itsekin tulee vedettyä sellasta akrobatiaa ja steppejä joita ei edes osaisi ilman musiikkia. Viimeksi näin sundance festareilla.
Tietty täysii pitää vetää aina. Jos vaan norkoilee ja vähän keinuttaa päätä musan tahtiin ni ei siihen ees voi päästä mukaan. Hiki on ystävä! :)
remotion

Posts: 5,283

#30 • • remotion nostatus guru
Kiinnostaisi kokeilla tota poppingia helsingintanssiopistolta tai electric boogieta footlaitilta.
pääseeköhän noita katsomaan ennalta jostain et millasta se sitten siellä tunneilla ois. oon tosi huono menemään mihinkään ohjattuun juttuun koska tykkään tehdä asioita ilman komentelua mut toisaalta tuolla oppis jotain uutta ja hauskaa...
Verano

Posts: 4,649

#31 • • Verano Merituuli
Välillä käy niin, että siihen musiikkiin ja tanssiin vaan hukkuu, eikä enää edes ajattele/ tiedosta miten sitä tanssii. Eikä sitä kai oikeestaan koskaan "päätä", että nyt tanssin näin ja näin, vaikka tottakai sitä tanssii erilailla vaikkapa housea, breiksiä tai drum 'n' bassia. Yleensäkin sitä tulee tanssittua aika monella eri tyylillä vaikka muutamalla enemmän kuin toisilla.

Ainoan kerran, kun olen tarkoituksella jäljitelly muiden tanssityyliä oli Tukholmassa -96, kun ekan kerran näin jengin tanssivan tietyllä tavalla (about niin et kantapäät ei missään vaiheessa koske maahan ja päkiöllä sit hypitään vuoroaskelin).

Jos satubalettia ei lasketa niin ainoot tanssitunnit, joilla oon käynyt on salsatunnit. Välillä kyllä huomaan, et tyyliin bongojen soidessa sitä klubilleillakin tanssii "salsamaisesti", tosin tuota varmaan on tapahtunut jo ennen kuin salsaa olen vuoden yliopistolla tanssinut.
Avernian

Posts: 7,451

#32 • • Avernian Kerettiläinen
Olen tarkkaillut tieteellisesti kanojen viehkoa liikuskelua ja pitkällisen soveltamistyön jälkeen onnistunut derivoimaan sieltä itselleni aivan saatanan viileän tanssityylin. Tee sinäkin näin.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Verano

Posts: 4,649

#33 • • Verano Merituuli

Avernian, 16.8.2005 14:58:
Olen tarkkaillut tieteellisesti kanojen viehkoa liikuskelua ja pitkällisen soveltamistyön jälkeen onnistunut derivoimaan sieltä itselleni aivan saatanan viileän tanssityylin. Tee sinäkin näin.



Tai sit jos hakee hieman agressiivisempaa tyyliä, niin metsojen soidinmenot on aika hyvä juttu.
Itse kyllä olen aina halunnut päästä tarkkailemaan kurkia.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#34 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Esa, 14.8.2005 14:45:
-clip-



Sori Esa mutta sä oot nörtti *uuh* Ja nörtit ei osaa tanssia *lmao*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Avernian

Posts: 7,451

#35 • • Avernian Kerettiläinen

Steven Hoaks, 17.8.2005 16:54:
Ja nörtit ei osaa tanssia *lmao*



Paskapuhetta! *nauru* Et selvästikään tiedä mistä puhut.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Yediah

Posts: 1,090

#36 • • Yediah FINRG, Spacehouse
tanssia osaan.. sen tiedän itekin. muuta mä sit en osaa enkä tiedäkkään*nauru*
Avatar
#37 • • Muussika Guest
Minäpäs olen sitä mieltä, että aivan sama miten kukin tanssii, kunhan on hauskaa! Tämä varmaankin näkyy myös omasta tanssityylistäni, hehhe! *jiihaa* Tähänhän pätee vähän sama kuin kikkeleihin: ei se, miltä näyttää, vaan se, miltä tuntuu. *hahjust*

Parempi olla tanssilattialla sammakko tehosekoittimessa kuin tylsistyneenä istuskelemassa lattian laidalla ja pohtimassa, että ''Kyllähän määkin haluisin, mutku en osaa''. Antaa musan viiä vuan!

JA NÖRTITKIN OSAAVAT TANSSIA! *nauru*
Epailija

Posts: 5,636

#38 • • Epailija Physicist, 2nd class.

toma, 15.8.2005 19:06:
Minä karsastan todella paljon valmiiden liikkeiden tahi koreografioiden opettelua, tanssissa aina ja ensisijaisesti tärkeintä on spontaanius.



Valmiiden liikkeidenkin kanssa voi olla spontaani ja improta, eikä se rajanveto muutenkaan ole niin helppoa kuin luulisi. Esimerkiksi ihan perus-tamppaaminenkin voidaan laskea valmiiksi liikkeeksi ja jos sen osaa tarpeeksi hyvin, sitä voi muunnella ja yhdistellä toisiin valmiisiin liikkeisiin. ^^

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

toma

Posts: 2,009

#39 • • toma Tototoototo

Epailija, 17.8.2005 18:05:
Valmiiden liikkeidenkin kanssa voi olla spontaani ja improta, eikä se rajanveto muutenkaan ole niin helppoa kuin luulisi. Esimerkiksi ihan perus-tamppaaminenkin voidaan laskea valmiiksi liikkeeksi ja jos sen osaa tarpeeksi hyvin, sitä voi muunnella ja yhdistellä toisiin valmiisiin liikkeisiin. ^^


Toki, toki. Mutta pointtini oli se, että tanssikursseilta opitut muuvit hyvin harvoin johtavat teknobileiden tanssilattialla hyvään lopputulokseen.¨

Etkä sä voi tamppaamista laskea valmiiksi liikkeeksi, toi on saivartelua! :D

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac