Teosto puukottaa ug-rintamaa silmään

365 posts, 19 pages, 172,423 views

Avatar
#161 • • sakk303 Guest

Charly RePanic:
Luin tätä juttua kolme ekaa "sivua" ja neljännestä osan, sieltätäältä!

MUTTA, eikös asia ole niin tuon lisenssijutun kanssa, että kun ostat (esim.) vinyylin vaikkapa tuosta Streebeatistä ja maksat sen Suomessa käyvällä valuutalla ja viet levyn kotiin, niin eikös lisenssisi ole siinä? Levyssä itsessään. Sinullahan on tuolloin konkreettisesti levy näytettävänä, että "hei kato mulla on täs levy, jota EN TAATUSTI oo warettanu!"



joo, mutta sä olet ostanut sen omaan käyttöön. luepas kaikki pienellä präntätty sieltä kansien ala/yläkulmasta.. teoksen julkinen esittäminen ilman lupaa kielletty ja niin edes päin. eli olet ostanut biisin toisto-oikeudet itsellesi ja mekaanikon jo aiemmin mainitsemiin, olikos ne "pientilaisuuksiin", vai mitä nimeä se mekaanikko noissa esityslupien poikkeusluvasta käyttikään.
Jone

Posts: 8,258

#162 • • Jone Archibald Haddock

Jinx:
Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti.



*ding*
mekaanikko

Posts: 1,176

#163 • • mekaanikko don selecta

Jinx:
Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti.



Ai että meitsi yksinään ostaa yli 10% Suomen vuosittaisesta vinyylimyynnistä? Eiköhän niitä nyt "vähän" enemmän myydä, vaikka melko pientä bisnestä tuo silti on. Pelkästään ÄKT:n jäsenyhtiöt (eli kotimaiset suuret ja keskisuuret levy-yhtiöt) myivät vuonna 8 248 kpl vinyyleitä ja ylivoimaisesti suurin osa vinyylimyynnistähän on import-kamaa (+ käytettyjä mutta niitä ei varmaan tässä tarkastelussa lasketa). Mä sanoisin ihan hatusta vetäistynä arviona että Suomessa myydään kappalemääräisesti ainakin 50 000 (uutta) vinyyliä vuositasolla.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

dixoff

Posts: 199

#164 • • dixoff hmm Terve
Musta tuntuu, että toi 2000 kappaletta on jonkun virallisen tilaston luku, joka sisältää lähinnä isojen levy-yhtiöiden vinyylijulkaisut jotka on myyty isompien levyliikkeiden kautta. Eli tuossa luvussa ei näkyisi ollenkaan pikkuliikkeiden myymä marginaalimusiikki tai ulkomailta ostetut levyt.

Ihan näppituntumalta tuota lukua voisi arvioida niin, että minusta ei ainakaan kuulosta uskottavalta, että minä yksin olisin ostanut 5 % kaikesta Suomesta myydystä vinyylistä.
JayVee

Posts: 887

#165 • • JayVee FINRG / Supercharged
no eihän tänne uskalla koht laittaa mitää jakoo =) ;)

--
FINRG / Supercharged

genki

Posts: 872

#166 • • genki
oops en ees huomannut että tossa yhdessä postissa puhuttiin 2000 kappaleen kokonaismyynnin arviosta! sehän ei nyt selvästikään voi olla totta, vaikka sanonkin, että yhä useammat dj:t ostavat vinyylinsä ulkomaisista nettikaupoista. ite ainakin suurimman osan.

--
crop circles in the carpet

Beliar

Posts: 1,361

#167 • • Beliar

genki:
---
Jinx:
Sillä että näitä DJ-mikxejä täällä jaellaan ei varmastikaan ole paljoa merkitystä ko tuottajien normaalin levy myyntiin. Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti. Tietysti on selvää että artistien kuuluu saada tehdystä työstä heille kuuluvat rahat mutta jos nyt mennään täällä tai plattarilla tapahtuvaan varsin epäkaupalliseen mixien jakeluun niin ei se nyt varmasti maailmoja kaada jos niistä ei teosto maksuja maksella.

---


roger that!

olen ihan samaa mieltä, puhutaan kuitenkin niin marginaalisesta markkinaraosta, että suuria rahoja ei kalastella näissä hommissa kyllä mitenkään päin (ehkäpä kuitenkin darude poissuljettuna).

tämän takia olen sitä mieltä että teosto puree itseään jalkaan tällä tempauksella, ja saa mainettaan entistäkin rapaisemmaksi tässä...



No mutta niinhän se homma menee, että kaikki kaivaa mixauksista haluamansa uutuus-biisit ja soittaa niitä sitten keikoilla, eikä osta ollenkaan sitä ko. biisiä vinyylinä... *muhaha**igor* <-- Toi oli sitten ironinen läppä!


Jone:
---
Jinx:
Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti.

---


*ding*



Ahaa! Meitsi siis ostaa Suomessa vuoden aikana myydyistä kakstoista tuumaisista aböyt puolet...? *jiihaa* Joo, mutta pointti oli kyllä hyvä!

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

Juhgu

Posts: 7,921

#168 • • Edited Juhgu Virnistelijä

mayah:
---
No mä en tietty voi puhua ku omasta puolestani, mut mun tarkotusperät ei ainakaan oo kerätä mitään rispektiä ja fanitusta keikoilla tai miksausta tehdessä.



Turhan monien muiden tarkoitusperät kuitenkin on.

Tuohon Anan ja Mayahin keskusteluun liittyen linkki. KO. mixtape koostuu kokonaan Alek Szahalan ja Carbon Basedin biiseistä, ja kuten tuota ketjua lukemalla huomaa, puolijumalaksi nousee tuo Kanadalainen DJ, artistien jäädessä täysin huomiotta. Monet huutavat että mixtape on pakko saada, ja tarjoavatpa eräät siitä rahaakin.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Lauri

Posts: 1,051

#169 • • Lauri Devoted

genki:
---
esim. koneiston puristamossa on laitonta harjoittaa dj-toimintaa, koska siitä tilasta ei ole maksettu niitä perus-baarimaksuja teostolle / gramexille mitä baarien pitää maksaa saadakseen pyörittää dj-iltoja.



Tuohan on taas täyttä puppua.
yksittäisiä julkisia tapahtumia varten on oma räätälöity teosto/gramex ilmoitus, jonka kustannukset ovat sidoksissa kävijämäärään ja lipunhintaan. Koneiston ollessa kyseessä ihmettelen suuresti, mikäli eivät maksa ko. maksuja.

Baareille, ravintoloille, yökerhoille jne. on oma kuukausittainen teosto-maksunsa, joka sekin on sidoksissa paikan kokoon (yleisökapasiteettiin).

TJEU: www.teosto.fi

Lauri
Individual

Posts: 10,942

#170 • • Individual HYPNO!

Juhgu:
---
mayah:
---
No mä en tietty voi puhua ku omasta puolestani, mut mun tarkotusperät ei ainakaan oo kerätä mitään rispektiä ja fanitusta keikoilla tai miksausta tehdessä.
---


Turhan monien muiden tarkoitusperät kuitenkin on.

Tuohon Anan ja Mayahin keskusteluun liittyen linkki. KO. mixtape koostuu kokonaan Alek Szahalan ja Carbon Basedin biiseistä, ja kuten tuota ketjua lukemalla huomaa, puolijumalaksi nousee tuo Kanadalainen DJ, artistien jäädessä täysin huomiotta. Monet huutavat että mixtape on pakko saada, ja tarjoavatpa eräät siitä rahaakin.



Ketjusta napattua...
"True Pioneer at work , this is somthing special , keep at it m8 your go far !!! Trust me
BIG UP DJ FIREWIRE"

*eiei*
discopöllö

Posts: 128

#171 • • discopöllö Bijou
Muuten ihan mielenkiintoinen topicci, mutta mitään pahaa Teosto yritystä ei ole olemassa vaan teosto on tekijänoikeuksien yhdistys, jonka säveltäjät sanoittajat yms omistavat.
Teoston täytyy hyväksyttää kaikki toimintansa heillä. Teoston lisäksi on sitten Gramex, joka on esittävien artistien yhdistys, joka ajaa samaa asiaa kuin Teosto, mutta rahat menevät esittäjille, ei alkuperäisille tekijöille Gramexin kautta. Mikä tässä oikeastaan jurppii?

--
The elegant Bijou enjoys her friends, ribbons and jewels. With her refined and delicate nature, she is the Ham-Ham sweetheart.

discopöllö

Posts: 128

#172 • • discopöllö Bijou

Juhgu:
---
discopöllö:
Mikä tässä oikeastaan jurppii?
---


Jos luet tämän ketjun niin asia saattaa valjeta.



Kuten klubituksen aiheet yleensäkin niin eipä valkene vaan menee vaan sekavammaksi ja sekavammaksi, kun puhutaan asioista ja asioiden vierestä ja ihan mitä sylki suuhun tuo ;) Kannattaa tarkistaa faktat ennenkun rupee osoitteleen..

--
The elegant Bijou enjoys her friends, ribbons and jewels. With her refined and delicate nature, she is the Ham-Ham sweetheart.

antonsonin

Posts: 2,712

#173 • • antonsonin laserpoint.

jUSSi:
Yksi vaihtoehto on, ettei julkista miksauksen tracklistiä. Vaikeuttaa hieman teoston hommia ;)



Noin teen itse jatkossa ^__^
Beliar

Posts: 1,361

#174 • • Beliar
401106.jpg

Hitto! Hyvä meininki! *joo*

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

genki

Posts: 872

#175 • • Edited genki

Lauri:
Tuohan on taas täyttä puppua.
yksittäisiä julkisia tapahtumia varten on oma räätälöity teosto/gramex ilmoitus, jonka kustannukset ovat sidoksissa kävijämäärään ja lipunhintaan. Koneiston ollessa kyseessä ihmettelen suuresti, mikäli eivät maksa ko. maksuja.

Baareille, ravintoloille, yökerhoille jne. on oma kuukausittainen teosto-maksunsa, joka sekin on sidoksissa paikan kokoon (yleisökapasiteettiin).

TJEU: www.teosto.fi

Lauri



puristamo ei kuulu kaapelilla hima&salin alueeseen, josta maksetaan nuo tarvittavat teostomaksut automaattisesti.

eli niinkuin sanoin, jos haluaa siellä musaa paukuttaa, pitää maksaa siitä erikseen. olin itse viime koneistossa puristamon stage manager, joten homma tuli tutuksi.

--
crop circles in the carpet

whispering

Posts: 871

#176 • • Edited whispering Super Juusto

Juhgu:
Tuohon Anan ja Mayahin keskusteluun liittyen linkki. KO. mixtape koostuu kokonaan Alek Szahalan ja Carbon Basedin biiseistä, ja kuten tuota ketjua lukemalla huomaa, puolijumalaksi nousee tuo Kanadalainen DJ, artistien jäädessä täysin huomiotta. Monet huutavat että mixtape on pakko saada, ja tarjoavatpa eräät siitä rahaakin.


Hieman selvennystä, eli tota Hardcore kanavaa ylläpitää happyhardcore.com Kaikki lisenssit on kyseisellä radiolla kunnossa. Mikäli käynnistät radion happyhardcore.com'sta siinä aukeaa samalla "realtime tracklist", josta aina näkee mikä biisi milloinkin soi. Tracklistejä ei voi postata tuleviin setteihin, koska se on Amerikan lakien vastaista (serverit on siellä). Samalla noitten mixien myynti, antaminen yms joita tuolla radiossa soi on ehdottomasti kielletty, mikäli jokin happyhardcore.com'in (sama kuin DI'n Hardcore kanavan) DJ näin tekee, kiinnostaisi kyllä tietää kuka ja missä?

Voin antaa palautetta DJ Silverille (joka noi kaikki soitettavat mixit valitsee) jos joku haluaa? Tai jos joku haluaa oman mixin tonne soimaan, niin kannattaa kans ottaa häneen yhteyttä ;)


EDIT: Jone sano tossa DI'n topicissa että "some of the tracks haven't even been published yet - so, this DJ is also playing and sharing pirated material.", onko toi totta?
Lionel Tiger

Posts: 719

#177 • • Lionel Tiger [Blow! TIIKERI]

Juhgu:
---
Kalle:
---
EMI, Universal tai SonyBMG eivät ole Teoston jäseniä. Teosto ei edusta tuottajia/levy-yhtiöitä, vaan säveltäjiä.

Eli sen syyttävän sormen voi osoittaa jonnekin muualle kuin levy-yhtiöiden suuntaan.

---


Ilonpilaaja! *nauru*



---
JussiS:
---
Sinänsä mielenkiintoista, että mä en saa jakaa edes omaa matskuani miksauksillani, puhumattakaan siitä, että mulla on lupa lähes jokaiselta artistilta käyttää niiiden biisejä miksauksillani. Mä en saa soittaa ees omia promobiisejäni CD-R:ltä keikalla. Et silleen.
---


Tuskinpa sinua kukaan tuossa tapauksessa on edesvastuuseen vetämässä.

jou onko kukaan kuullu dj- lisenssistä...
Lauri

Posts: 1,051

#178 • • Lauri Devoted

genki:
---
puristamo ei kuulu kaapelilla hima&salin alueeseen, josta maksetaan nuo tarvittavat teostomaksut automaattisesti.

eli niinkuin sanoin, jos haluaa siellä musaa paukuttaa, pitää maksaa siitä erikseen. olin itse viime koneistossa puristamon stage manager, joten homma tuli tutuksi.



Eli siis ettei nyt puhuta samasta asiasta samalta kantilta niin, kaapelitehtaalla ainoa tila joka maksaa ravintolalle kuuluvan kuukausittaisen teoston lienee juuri hima&sali, jonka tila rajoittuu tosiaankin niihin lasioviin josta pääsee aulaan. Mikään muu kaapelin tila ei ole tuon hima&salin teosto-härdellin alaisuudessa.

Ja nyt kun jatketaan hieman, niin se kustannus on siis tapahtumakohtainen, ei tilakohtainen. Eli laitontahan DJ toiminta ei missään nimessä ole, vaikkei teosto/gramex maksuja hoitaisikaan, poikkeuksen tekee vain teosto/gramexin alaiset kipaleet, jolloin teosto&gramex voivat vaatia tilaisuuden järjestäjän maksuvelvolliseksi.

Eli esim. sakkoja siitä asiasta ei saa, vaan korvausvelvoite löytyy viimeistään oikeuden päätöksellä, jos oikein väännetään.

Ja sit lisäksi, miten stagemanagerin hommat liittyy suoranaisesti millään tapaa teosto/gramex -maksuihin? :D
nigel

Posts: 792

#179 • • Edited nigel

Jinx:
näitä DJ-mikxejä täällä jaellaan ei varmastikaan ole paljoa merkitystä ko tuottajien normaalin levy myyntiin.



Vähän pitää kärjistää mutta tämä on vähän sama kuin sanoisi että yhden ihmisen ei kannata äänestää vaaleissa koska ei se yksi ääni vaikuta mihinkään. imo.

Se että joillekin miksauksille kertyy 2kk aikana 400-1000 kuuntelu(/imutus)kertaa per miksaus on minun mielestä aika tuimaa määrää. Sen kerrot sillä n+1 miksausmäärällä mitä täältä on haettavissa. Ehkä pisara meressä muuhun maailmaan verraten mut...