Teosto puukottaa ug-rintamaa silmään

365 posts, 19 pages, 172,424 views

nigel

Posts: 792

#181 • • nigel

mkuisma:
Onhan siinä perää että nettiradiot ja jaetut dj mixit syövät kokoelmien myyntiä



Nettiradiot ovat mielestäni vielä jotenkin siinä rajoilla jos promoomista ajatellaan. Streamejä pystyy (kuulemma) tallentaa mutta aika harvinaista ilmeisesti. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Anywho, pointti siinä että biisi tulee -> se on hyvä -> pitää saada itselleen jostain. Tai sit sama juttu dj:n kanssa. Muistiin stream ei kuitenkaan jää.

mkuisma:
Silti en pidä ajatuksesta että makuuhuone DJ:den elämästä tehdään entistäkin vaikeampaa.. Harvapa on saanut sitä ensimmäistä keikkaa ilman että on jaellut miksauksiaan yleisesti.



No..
Kyllä sitä duunii pitää painaa ja tehdä oli duuni mikä tahansa.
Caro²

Posts: 5,301

#182 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Joku mainitsi miulle "useiden" levyfirmojen kotisivuilla olevista maininnoista, että heidän materiaaliaan saisi käyttää "Non commercial use" hässäköissä. Tarkoittaien lähinnä mix-tapeja. Pitäisikö tylysti kerätä lista kaikista lafkoista joiden tuotantoa saa käyttää näissä, ja julkistaa se. Samalla voisi lähettää ko. listan teostolle suoraan. Imekää siitä..
tomppi

Posts: 1,600

#183 • • tomppi thzombie ™

nigel:
---
Streamejä pystyy (kuulemma) tallentaa mutta aika harvinaista ilmeisesti.



Pystyy joo ja on varsin helppoa esim. Streamripper:llä - linkki

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

nigel

Posts: 792

#184 • • nigel

Caro²:
Joku mainitsi miulle "useiden" levyfirmojen kotisivuilla olevista maininnoista, että heidän materiaaliaan saisi käyttää "Non commercial use" hässäköissä. Tarkoittaien lähinnä mix-tapeja.



En tiedä mutta minusta jotenkin tuntuu että jos kerrot heille että miksausta tullaan imuttaa _vain_ n. 400-1000 kertaa niin...
iam

Posts: 3,085

#185 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

nigel:
No..
Kyllä sitä duunii pitää painaa ja tehdä oli duuni mikä tahansa.



Tietenkin.. mutta nyt ei ole kyseessä ehkä ihan samasta asiasta. Olisko kiva painaa duunia kottikärryillä josta puuttuu rengas? *igor*
Caro²

Posts: 5,301

#186 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

nigel:
---
Caro²:
Joku mainitsi miulle "useiden" levyfirmojen kotisivuilla olevista maininnoista, että heidän materiaaliaan saisi käyttää "Non commercial use" hässäköissä. Tarkoittaien lähinnä mix-tapeja.
---
En tiedä mutta minusta jotenkin tuntuu että jos kerrot heille että miksausta tullaan imuttaa _vain_ n. 400-1000 kertaa niin...


Kyseessähän on kuitenkin non commercial käyttö. Kyllä levyfirmat tietää minkä verran dj:den miksauksia haetaan. Todennäköisesti paremmin kuin teosto *hihu*

Itse käsitän miksauksien jaon myös melkoisena promootiokanavana. Ite ainakin ostan mahdollisimman monet hyvät raidat ittelleni mitä kuulen. Tietääkseni näin tekee myös yllättävän moni.
Avatar
#187 • • kelasin Guest
paska homma, ei voi midist
Jussi Soro

Posts: 6,385

#188 • • Jussi Soro choon!

Caro²:
Kyseessähän on kuitenkin non commercial käyttö. Kyllä levyfirmat tietää minkä verran dj:den miksauksia haetaan. Todennäköisesti paremmin kuin teosto *hihu*

Itse käsitän miksauksien jaon myös melkoisena promootiokanavana. Ite ainakin ostan mahdollisimman monet hyvät raidat ittelleni mitä kuulen. Tietääkseni näin tekee myös yllättävän moni.


No siis, ainakin omalta kohdaltani tiedän sen, että Five AM _toivoo_ että soittaisin heidän promojaan radioissa, keikoilla _JA_ miksauksillani. Sen takia niitä mulle annetaan, että mä _promottaisin_ niitä biisejä.

Kyllä levy-yhtiöt tietää ihan tarkkaan, että kuinka paljon noita biisejä käytetään miksauksilla, ja veikkaan että joku siellä on joskus laskenut, että parempi hyöty niistä on kuin haitta. Kokoelmalevyjen myyntihän ei ole suoranaisesti levy-yhtiön talouteen vaikuttava asia, yleensä lafkat myy biisistään lisenssin summalla x, jonka jälkeen heille on ihan sama paljonko kokoelmaa myydään. Tähän ei siis kuulu labeleitten omat kokoelmat, jotka julkaistaan suoraan labelin alla. Yleensä muutenkin CD-julkaisut ulkoistetaan jollekin toiselle lafkalle, joka on erikoistunut niihin (esim. BigStar jne).

Totta on, että noitten kokoelmien myyntiin ilmaiset mixtapet vaikuttaa, mut toisaalta noista kokoelmista voiton/tappion saa täysin ulkopuoliset ihmiset (ei artisti / labeli), ja kai niilläkin joku jossain vaiheessa on laskenut että se kannattaa.
genki

Posts: 872

#189 • • genki

Lauri:
...
Eli laitontahan DJ toiminta ei missään nimessä ole, vaikkei teosto/gramex maksuja hoitaisikaan, poikkeuksen tekee vain teosto/gramexin alaiset kipaleet, jolloin teosto&gramex voivat vaatia tilaisuuden järjestäjän maksuvelvolliseksi.
...



sori, tein väärän sanavalinnan. olisi näemmä pitänyt iteroida tarkemmin tarkoitukseni niin olisi tullut kaikille kerralla selväksi.

--
crop circles in the carpet

iam

Posts: 3,085

#190 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

JussiS:
Kokoelmalevyjen myyntihän ei ole suoranaisesti levy-yhtiön talouteen vaikuttava asia, yleensä lafkat myy biisistään lisenssin summalla x, jonka jälkeen heille on ihan sama paljonko kokoelmaa myydään. Tähän ei siis kuulu labeleitten omat kokoelmat, jotka julkaistaan suoraan labelin alla.



Jussiiiii ... kokoelmista tulee ylivoimaisesti suurin osa kaikesta rahasta. lisensöintivaiheessa saa ennakkorojaltia muutaman satasen ja sitten 6kk / 12kk välein tulee royalty statement. Yksi biisi gatecrasher kokoelmassa toi vanhaan hyvään aikaa noin 60,000mk rahaa. Nykypäivänä ehkä tuhat euroa tai kaksi jos on hyvä tuuri.
genki

Posts: 872

#191 • • genki

JussiS:
...
Kyllä levy-yhtiöt tietää ihan tarkkaan, että kuinka paljon noita biisejä käytetään miksauksilla, ja veikkaan että joku siellä on joskus laskenut, että parempi hyöty niistä on kuin haitta.
...



ja onhan joskus niinkin, että levy-yhtiötä ei haittaa vaikka pyörisivät pidempäänkin +-0 budjetilla, kunhan saa puskettua uusia levyjä ulos. monet ug-labelit on kuitenkin pääasiassa vain muutaman henkilön pyörittämiä, joten palkkakustannukset ei oo huikeita eikä promoomiseenkaan mene paljoa rahaa kun jengi promoaa levyjä ilmaiseksi netissä mm. soittamalla niitä miksauksissa.. usein itse label head honcho on myös dj, joka tekee sitten hyvät rahat keikkailemalla - samalla kun promoaa oman labelin materiaalia taas kerran ilmaiseksi (tai itse asiassa hänelle maksetaan tästä promoomisesta :).

--
crop circles in the carpet

Jussi Soro

Posts: 6,385

#192 • • Jussi Soro choon!

mkuisma:
Jussiiiii ... kokoelmista tulee ylivoimaisesti suurin osa kaikesta rahasta. lisensöintivaiheessa saa ennakkorojaltia muutaman satasen ja sitten 6kk / 12kk välein tulee royalty statement. Yksi biisi gatecrasher kokoelmassa toi vanhaan hyvään aikaa noin 60,000mk rahaa. Nykypäivänä ehkä tuhat euroa tai kaksi jos on hyvä tuuri.


Onkos noin? Mä oon ymmärtänyt että noi CD-lisenssit on kertaluontoinen homma jossa myydään oikeudet x summalla y määrään kopioita. Mitäilmeisimmin olen väärässä, veikkaan että tiedät paremmin noi hommat ;)

Mut noita vanhoja Gatecrashereitä tuskin voi verrata mihinkään, tohon aikaanhan noita klubien omia kokoelmia tehtiin ihan hillitön rahankiilto silmissä, jolta sit lähti jossain vaiheessa matto pois alta, kun jengi tajus ettei se ookaan kauheen siistii kuunnella noita 30 biisii / levy-miksauksia. Noihinhan kaatui aikanaan muutamakin iso superklubi briteissä, kun eivät muutenkaan tajunneet oikein rahan arvoa tuolloin...
iam

Posts: 3,085

#193 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

JussiS:
Mut noita vanhoja Gatecrashereitä tuskin voi verrata mihinkään, tohon aikaanhan noita klubien omia kokoelmia tehtiin ihan hillitön rahankiilto silmissä, jolta sit lähti jossain vaiheessa matto pois alta, kun jengi tajus ettei se ookaan kauheen siistii kuunnella noita 30 biisii / levy-miksauksia. Noihinhan kaatui aikanaan muutamakin iso superklubi briteissä, kun eivät muutenkaan tajunneet oikein rahan arvoa tuolloin...



Gatecrasher, MoS, Godskitchen, Euphoria.. siinä muutama esimerkki noista, eikä kissanpäivistä ole oikeasti edes pitkä aika. Kyllä noita hyviä rahoja on kuulemma vielä tälläkin vuosituhannella tahkottu. 2003 se sitten ilmeisesti hyytyi juuri kun itse sai noihin levyihin jotain *kivatsulle*

Ja hitto Euphoria kaatui siihen että Telstar meni maksamaan Victoria Beckhammille miljoonien ennakot parista singlestä ja albumista jotka sitten floppas *grr* Nyt Euphoria on jonkun italialaisen lafkan omistuksessa ja voi hyvin taas.

edit: sori.. offtopic
antonsonin

Posts: 2,712

#194 • • antonsonin laserpoint.

Jone:
---
Jinx:
Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti.

---


*ding*



Kuinka moni ostaa levynsä ulkomailta? Itselleni tulee aika usein ulkomailta levyjä ja uskon että monelle muullekkin.
Caro²

Posts: 5,301

#195 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Unohdin mainita. Soitin aikoinaan Teostolle ja tiedustelin "huolestuneena kansalaisena", että mistä tietää onko joku tietty levy teoston alaista musiikkia vai ei. He kertoivat asian niin, että levyissä on joko [TEOSTO] -merkki, tai BIEM / N(c)B merkinnät. Jos näitä ei ole, on ko. levy mitä suurimmalla todennäköisyydellä "vapailla markkinoilla". Muisti toki mainita olevan mahdollista, että artistilla olisi sopimus vaikkei levyssä niin lue. Joten, taidan ainakin itse tästä lähtien tarkistaa onko soittamissani levyissä ko. merkinnät. Jos ei, niin muistan kyllä mainita myös asiasta :)

ant1:
Kuinka moni ostaa levynsä ulkomailta? Itselleni tulee aika usein ulkomailta levyjä ja uskon että monelle muullekkin.


Mie kyl luulen että striitbiitin vuosittainnen myynti on jo aika moninkertainen verrattuna tuohon lukuun...
Avatar
#196 • • sakk303 Guest

mkuisma:

Jussiiiii ... kokoelmista tulee ylivoimaisesti suurin osa kaikesta rahasta. lisensöintivaiheessa saa ennakkorojaltia muutaman satasen ja sitten 6kk / 12kk välein tulee royalty statement. Yksi biisi gatecrasher kokoelmassa toi vanhaan hyvään aikaa noin 60,000mk rahaa. Nykypäivänä ehkä tuhat euroa tai kaksi jos on hyvä tuuri.



onko yksi syy siihen, miksi gatecrashereista ei enää sa niin tolkusti hilloa, et musanteko on ylettynyt kohta jokaiseen makuuhuoneeseen ja ministudioon ja kilpailu on nykyään kovempaa ja materiaalia tarjolla hurjasti enemmän? Vai mistä moinen lama palkkioiden suhteen?
KeijoK

Posts: 1,495

#197 • • KeijoK Member of L.I Groovecommunity | 1845 Celebrity Ale
Näin kuuntelijafiilistelijä-persoonan kannalta pakko myöntää että ei ymmärrä ei ymmärrä....jos nyt poistetaan mahdollisuus saada hyviä juttuja save as-mentaliteetilla niin ei mahdu mun kaaliin mitä pahaa siinnä on...tavallaan ymmärrän mutta taas osa menee ihan hitosti yli...jos olisin dj itse niin olisin varmaan paremmin perilllä kaikenlaisista pykäläviidakoista mutta näin non-dj-persoona-groove-ihmisenä voin vain todeta että ei hyvä ei kiva jne.....

--
On myönnetty se että nämä mekanoidit ovat syntyneet valmiiseen maailmaan joka on katettu voittopositioilla

Jone

Posts: 8,258

#198 • • Edited Jone Archibald Haddock

whispering:
EDIT: Jone sano tossa DI'n topicissa että "some of the tracks haven't even been published yet - so, this DJ is also playing and sharing pirated material.", onko toi totta?



Tässä kyseisen "miksauksen" tracklist kahta biisiä lukuunottamatta:

DJ FireWire - Finnish Remedy (78:43)
§ Alek Szahala - "Anmitzcuaca"
§ Carbon Based, E-nrg, Nemes - "Prologue" - Electrolysis [ESIS006]
§ Alek Szahala - "Comet Catcher" - Electronic
§ Carbon Based - "Outer Rings" - Electronic [ETRIC008]
§ Alek Szahala - "Caballo" - Camel
§ Carbon Based, Nemes - "Heaven N Hell" - Electrolysis
§ Alek Szahala - "Tlaloc" - Electronic
§ Carbon Based - "Ultimate Protection" - Electronic [ETRIC011]
§ ?? - "??" - ??
§ Carbon Based - "Kraateri" - Finrg [FINRG001]
§ Alek Szahala - "Invitation" - FINRG Hard [FINRGHARD001]
§ Carbon Based - "Cyclone" - Electronic [ETRIC011]
§ ?? - "??" - ??
§ Carbon Based, Nemes - "Charmed Dreams" - Electronic [ETRIC014]
§ Alek Szahala - "The Hater"
§ Carbon Based - "Reactivated" - Electronic [ETRIC011]
§ Alek Szahala - "Vengeance"

Alek ja Carbonit voivat tietysti kaikkien parhaiten itse selvittää asian, mutta mun käsityksen ja pikaisen webbitarkastuksen mukaan tossa olis ainakin 4 tälläkin hetkellä julkaisematonta raitaa ja toi miksaus on puskettu ulos 29.08.2004 (tjsp).

Jos nää on kaikki olleet muovilla ulkona viime elokuussa, niin myönnän olevani väärässä pahoittelun kera.

IMO on myöskin vähintäänkin kyseenalaista koostaa "promomix" tasan kahden artistin biiseistä. Kyllä munkin tekisi mieleni soittaa noita Tinribejä tuolta hyllystä putkeen, mutta se on taidettu tehdä aikaisemminkin ja ulkona nimellä "Best of Tinrib 96-02" ihan lafkan itsensä puolesta.
remotion

Posts: 5,283

#199 • • remotion nostatus guru

Jinx:
Sillä että näitä DJ-mikxejä täällä jaellaan ei varmastikaan ole paljoa merkitystä ko tuottajien normaalin levy myyntiin. Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti.



Hohhohoo! Okei, harva vakavasti työkseen tekevä dj ostaa alle 50 levyä vuodessa. Ja veikkaanpa että useimmat niistä ostaa lähes 100 tai enemmän.

Ja mietippä paljonko suomessa on tuollaiseks luokiteltavia dj:tä, no ehkä 100. mietippä sitten paljonko on harrastelijoita / makkari dj:tä / ravintola dj:tä. varmaan vähintään 3000.
jos niistäkin jokainen ostaa vaikka 5 vinyylilevyä vuodessa niin niin... taitaa olla silloin aika alakantissa... itse uskoisin että luvut jotka tässä heitin on vielä kovasti alakanttiin...
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#200 • • Aziz Combat Fighter

ant1:
---
jUSSi:
Yksi vaihtoehto on, ettei julkista miksauksen tracklistiä. Vaikeuttaa hieman teoston hommia ;)

---


Noin teen itse jatkossa ^__^



Nii, ton jälkeen tosin on vaikee sanoo et "haluaa edistää artistien tunnettavuutta"..