Teosto puukottaa ug-rintamaa silmään

365 posts, 19 pages, 172,673 views

CM

Posts: 1,507

#121 • • CM

Individual:
---
Esimerkki elävästä elämästä:
Eräs nimeltämainitsematon yritys olisi halunnut käyttää Samuli Edelmanin kappaletta Sinä olet aurinko äänimainoksessaan ja siitä asiasta soitin Teostoon, että miten tässä toimitaan, niin Teoston ihminen kysyi kappaleen säveltäjältä Kalle Chydeniukselta antaako hän siihen luvan ja paljon se maksaa. Säveltäjä ainakin tässä tapauksessa antoi luvan ja määritteli hinnan, ei Teosto.



Vähän vastaavanlainen esimerkki myös. Eräs rokkarituttu päätti kysyä Teostolta, saako hän tehdä Juice Leskisen biisistä Kaksoiselämää oman version (omilla sanoilla;), niin Teosto kysyi sitä Juicelta ja lähetti hänelle uudet sanat. No, Juicen vastaus oli tyyliin "haista vittu". Eli ei Teostokaan tässä tapauksessa mitään päättänyt vaan itse artisti :)
Sepistö

Posts: 621

#122 • • Sepistö eläin saalistaja

mkuisma:
Nyt kukaan ei rikastu, mutta sekä artistit että DJ:t saavat ilmaista mainosta oikaan kohderyhmään. Monet ihmiset bongaavat seteistä biisejä ja ostavat ne sen jälkeen kokonaisina itselleen, jolloin artisti saa rahansa.



Ja mikä pahinta, ihmiset päätyy ostamaan hyvää musiikkia, sellaista mistä itse tykkää, eikä pelkästään sitä mitä kuulee radiosta ja MTV:ltä. Tuntemattomammatkin artistit voivat saada levyjään myydyksi, mikä syystäkin huolestuttaa isoja levy-yhtiöitä.
Neko

Posts: 943

#123 • • Neko No äläpä kerro enempää

sts:
2400bps modeemit ja bbs:t takas.


Tässä on totta toinen puoli, eipä tässä megaista nopeampaa yhteyttä kohta enää tarvitse, kun ei ole mitä imutella *vink* Voisi oikeastaa laskea vaikka paljonkin alemmas, kyllä mailit laskut hoitelee hitaallakin yhteydellä.
mekaanikko

Posts: 1,176

#124 • • mekaanikko don selecta

CM:
Vähän vastaavanlainen esimerkki myös. Eräs rokkarituttu päätti kysyä Teostolta, saako hän tehdä Juice Leskisen biisistä Kaksoiselämää oman version (omilla sanoilla;), niin Teosto kysyi sitä Juicelta ja lähetti hänelle uudet sanat. No, Juicen vastaus oli tyyliin "haista vittu". Eli ei Teostokaan tässä tapauksessa mitään päättänyt vaan itse artisti :)



Joo eli biisien uudelleensovittaminen ja -sanoittaminen (sekä sanojen kääntäminen) vaatii luvan suoraan tekijältä. Sen sijaan olemassaolevan sovituksen ja sanoituksen käyttäminen menee Teoston kautta standarditaksalla.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Avatar
#125 • • sakk303 Guest
mekaanikko sen kyllä sanoiksi puki niin että meidän jokaisen ei välttämättä siellä teoston tai gramexin sivuilla tarvitse käydä, jos joku on niin laiska.

Ruohonjuuritason teoriointa : Jos klubitus.org maksaa tietyn suuruisen summan teostolle/gramexille vuodessa ja pannaan klubitusradio pystyyn jossa sitten soisi enemmän tai vähemmän kaikkien tänne kontribuoituja miksauksia aka settejä. Korvaukset teostolle/gramexille olisivat raflatyyliin/radiosoittoon suuntaa-antavia, perustuen kuukausittaiseen/vuosittaiseen kappaleiden toistomäärään. Minä ja varmasti aika moni muukin minua säännöllisemmin ja ahkerammin itseään esilleen haluava levynpyörittäjä siellä omissa makuuhuoneissaan/studiontapaisissaan olisi varmasti valmis nillittämään klubitukselle tietyn määrän euroja, jonka klubitus sitten kohdistaisi tekijänoikeusjärjestöille, ja jotakuinkin meillä olisi hyppysissämme oma lainmukainen nettiradio.

Tämä kaikki on vain mutu-tuntumaa, joten älkäätten hermostuko jos olin liian suurpiirteinen ja asioista tietämättömän oloinen. Tämä on vain yksi lentävistä ideoista ajateltaessa sitä mahdollista ja toimivaa ratkaisumallia, millä me voisimme jatkossakin tuoda itseämme ja omia selektio/soittokykyjämme esille. Kuten jo aiemmin mainitsin, maksaisin mielelläni jollekin taholle tietyn summan esim. vuodessa vain siksi, jotta saisin esittää/jakaa sitä musiikkia toisille, jota eniten itse tykkään kuunnella ja soittaa toisille. Jotenkin vain tuntuu että ne tahot, minne tuo oma osuuteni maksuista pitäisi kohdistaa, ovat joko minulle välillisesti vieraita tai vaikeasti saavutettavissa. Eikä minulla toisaalta ole hajuakaan kuinka suurista rahasummista sitten olisikaan kyse kaikkinensa, jotta toimiva/virallinen miksausten esitys-systeemi/uusien dj:iden esille tuominen olisi mahdollista. Meistä kaikista kun ei kuitenkaan ole suoraan sinne yökerhon tanssilattialle soittamaan - saati tarpeeksi lankoja/suhteita päästä sellaiseen mahdollisuuteen koskaan ilman, että jotain toista kautta pyrkisi esittämään selektioitaan/kykyjään niitä arvostaville tahoille.
jazmo

Posts: 393

#126 • • jazmo techmu
Kehenkään ei ole otettu yhteyttä? Yhdellä postauksella jossa vähän vihjaillaan, saadaan aikaan 7 sivua pakokauhua ja oksennusta.

Tekijänoikeusjärjestelyjen pitäisi muuttua.
Coma

Posts: 705

#127 • • Coma

jazmo:
Kehenkään ei ole otettu yhteyttä? Yhdellä postauksella jossa vähän vihjaillaan, saadaan aikaan 7 sivua pakokauhua ja oksennusta.



Itseasiassa asiassa on jo tapahtunut päätöksiä, ainakin muualla euroopassa. Muutamat labelit on joutunut vetään jaossa olevat miksaukset veke ja deejiitäkin on ahdisteltu.


Mut onhan toi nyt persiistä, nykypäivänä vielä 80% levy-yhtiöiden promoista ja artistien demoista tulee cd-r muodossa. Päällä on hyvällä säkää tarra, tai sit tussilla vaan kirjoiteltu jotain epäselvää. Niistä ei erkkikään ota kyl selvää, vakuutena vaan mun sana. Tietty kaikilta levy-yhtiöiltä ja artisteilta voi pyytää kirjallisen luvan todisteeks et 'jee, voin käyttää niitä'. Mut arvatkaas vaan onko niillä parempaakin tekemistä etc, tuskin hirveen monesta paikkaa tulis pyyntöön mitään takas. Pointti kuitenkin, et demobiisejä ei kuitenkaan ole ilmoitettu teostoon ja kai niitä promojakin joku laki ees tukee, mikä järki niissä sit edes muuten olis!? :D Mut pahimmassa tapauksessa joku taho taatusti löytäis jonkun pykälän minkä mukaan en vois käyttää niitä silloinkaan. Noh, otan chillisti siihen asti kun tullaan ovelle koputteleen, mut siinä vaiheessa mennään sit jo ilomielin oikeuteen. En todellakaan rupea kärsiin mitään natsimeininkiä kun en tue piratoitua musaakaan. Itsekin kuitenkin yritän elää musasta ja soitosta tulevilla masseilla, eikä tod oo herkkua. Varsinkaan kun ainoaan tekijänoikeusjärjestöönkään ei viitti liittyä :~(
nigel

Posts: 792

#129 • • Edited nigel
Kyseenalaistan kyllä jonkin verran tuota että joku kävisi ostamassa erikseen sinkun tai whatever sen jälkeen kun on saanut biisin miksauksessa. Miksausten laatu on sen verran korkeatasoista (puhun äänenlaadusta) että biisiä saa nautittua ihan hyvin sen kanssa. Ainoat poikkeukset tässä ovat dj:t ja vaikka kuinka paljon niitä tuntuu tässä piirissä olevankin, se on pieni prosentti isommasta massasta.
Mitä oon katsonut noita imutusmääriä niin monia miksauksia menee tolkuton määrä ja joiltain tuntuu tulevan niitä jopa viikottain. Joku roti mielestäni pitäisi saada. Homma meinaa levii käsistä.
Enkä kiellä etteikö miksauksella esiintyville artisteille kyseisellä olisi suurta promootioarvoa mutta jos se on se mitä te hakee takaa ni sen saa tehtyä paljon pienemmällä bitratella ja streamillä.
Olen täysin jakelun kannalla mutta jotain rajoitusta tähän on mielestäni saatava meidän puolesta ja samalla päivitettävä tekijänoikeusjärjestöjen sääntöjä.

Tässä tosiaan Blushin helmikuun alussa julkistama

päätös.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#130 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

mayah:
-clip-



[iso]Toinen sana[/iso]

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#131 • • Aziz Combat Fighter
Mjaa, Maijalla on ihan hyvä teoria, mut mä epäilisin et suurin osa tästäkin possesta kuuntelee kotona pääasiassa miksauksia, joista ei mene penniäkään artistille. Sit fanitetaan vitusti miksauksen tehnyttä deejiitä, ja rynnitään sen keikoille.
nigel

Posts: 792

#132 • • nigel

mayah:
Ja mitä mä hyödyn siitä imasemastani kiksusetistä dj:nä muuten kuin saamalla jotain ideoita? En mä sitä settiä cd:lle polta ja koita niitä valmiiksi miksattuja biisejä sieltä uudelleen miksailla "kolme päällekkäin"-menetelmällä.



Sitä yritinkin sanoa että ainoa miten äänenlaadultaan hyvä miksaus realistisesti tukee levy-yhtiöitä/artisteja taloudellisesti on lähettämällä niitä promoottoreille ja dj:lle. "Normipopula" ei tule menemään sinne levykauppaan.
Ja tottakai kuuntelisin "normitallaajana" sen 8min biisin ilman introja, outroja, ym turhia pätkiä mutta se ei silti oikeuta siihen että artisti ei saa mitään vastineeksi.

Se mikä on myös hieman huvittavaa on se kuinka paljon tulee tätä "tuen artistia ja kulttuuria levittämällä miksauksia" siinä vaiheessa kun sormea osoitetaan soittavaa dj:tä kohtaan kun useimmiten useimmilla ajatukset ovat jossain ihan muussa miksausta pistäessä jakoon.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#133 • • Aziz Combat Fighter

mayah:
---
Ana-5000:
Mjaa, Maijalla on ihan hyvä teoria, mut mä epäilisin et suurin osa tästäkin possesta kuuntelee kotona pääasiassa miksauksia, joista ei mene penniäkään artistille. Sit fanitetaan vitusti miksauksen tehnyttä deejiitä, ja rynnitään sen keikoille.

---


Ja sit se vitusti fanitettu dj menee sinne levykauppaan ja ostaa lisää niitä levyjä.

Ja älkää nyt ymmärtäkö väärin, mä todellakin olen sitä mieltä, et artistille se, mikä artistille kuuluu. Kyllä mä olen biisintekoprosessia vierestä seurannut, kyllä siitä työstä kuuluu liksa saada. Mut fakta(tm) on se, että tuottajat suoltaa ulos vinyylilevyä, jotka on tarkoitettu dj-käyttöön, eikä sellaisenaan kuunneltavaksi kotona. Silloin dj on se tyyppi, joka sen tuottajan palkan maksaa ostamalla niitä levyjä ja dj ostaa niitä levyjä, kun sitä fanitetaan vitusti keikalla, jonne se pääsee siks, et se on tehnyt työnäytteensä osoittaen teknistä osaamista ja selektiota, jonka se löytää hankkimalla niitä levyjä, joita tuottajat tekee, että saisivat palkkaa.



Toki, vinyylijulkasu on tarkotettu pääsääntösesti dj-käyttöön, mut must on pikkasen sinisilmästä olettaa et ihmiset menis kauppaan ostamaan Tiestön levyn siks, et ne on kuullu sen biisejä orkidean miksauksissa. Suurimmalla osalla ihmisistä sitäpaitsi ei tunnu olevan mitään käsitystä mitä dj edes tekee, joten levyn kannessa oleva (Deejiin) nimi otetaan heti palvonnan kohteeksi, ja hänen settejään imutetaan ja luukutetaan autossa. Sit huudetaan yhteen ääneen et Proteus on kingi, vaik musa on Lab nelosen. Toki täällä aktiivisten klubbaajien foorumilla tilanne on toinen, mut mä puhunki siitä harmaasta massasta joka noissa bileissä ravaa, joita taitaa olla kävijöistä se 60-70% (mutu-tuntumalla).

Pelkillä dj-vinyylimyynneillä tuskin kovin moni artisti itseään elättää. CD-julkasut taas usein jää hyllylle jäähtymään, ellei niihin lätkästä jonkun nimekkään deejiin nimeä päälle, tyyliin DJ SANDSTORM PRESENTS: A NIGHTFALL IN IBIZA 2005 SUPER TRANCE ANTHEM COLLECTION MEGASUPERMIX. Kuka kerää propsit? Miks ylipäänsä deejiitä fanitetaan niin vitusti?

Must deejiit kerää tällä skenellä ihan liikaa propseja, mitkä kuulus musan tuottajille. Keikalla tietty deejiin hommilla on iso merkitys, mut en ihan tykkää siit et soitetaan kuus biisiä alusta loppuun tunnin setiks, jota jaetaan "promona" ilman träklistiä. Beatmatchaus ei oikeesti oo niin vaikeeta, et sen takia tarttis ketään hehkutella. Junon top kybää seuraamalla voi kunnostautua melkeen millä tahansa musagenren saralla, kunhan hallitsee hieman itsensä markkinoinnin perusteita.

Must ajatus siitä, et ihmisiä kiinnostais musiikki niin paljoa et ne jaksais syynää träklistiä (tai ees erottais et millon loppuu viides biisi ja alkaa kuudes) on pikkasen väärä. Toki ymmärrettävää musiikkiinsa rakkaudella suhtautuvalta deejiiltä, mutta peruskuluttajalta? Tuskin. Kyllä siellä mankassa soi se Hard NRG 923 ja ihailun kohde on deejii.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#134 • • Aziz Combat Fighter

mayah:
---
Ana-5000:
Toki, vinyylijulkasu on tarkotettu pääsääntösesti dj-käyttöön, mut must on pikkasen sinisilmästä olettaa et ihmiset menis kauppaan ostamaan Tiestön levyn siks, et ne on kuullu sen biisejä orkidean miksauksissa.

---
Niin, näytä toki se kohta, jossa sanoin, että ihmiset, jotka _eivät_ soita levyjä olisivat sinne levykauppaan ryntäämässä oli niitä settejä jaossa tai ei.

Mäpä väännän vielä rautalangasta:

Ihminen joka EI SOITA LEVYJÄ (=yleistäen ihminen joka ei silloin myöskään omista tähän tarkoitettua soitinta), EI OSTA (="suoranaisesti rahallisesti tue") artistin tekemää biisiä, joka on vinyylilevylle kaiverrettu remikseinä, jotka on suunniteltu DJ-KÄYTTÖÖN.



Mä en tiiä miten se eroo sun skenessä, mut junkassa se menee niin et biiseistä on yleensä vaan ne yhet versiot, jotka menee vinyylille ja cd:lle sellasinaan. Ei niist tehä erikseen mitään dj-remixejä.

No, taisin käsittää väärin. Mun pointti vaan oli se, ettei mixtapejen levittäminen varmaankaan hirveesti lisää mixtapen biisien artistien myyntiä, ennemminki se siirtää sitä hehkuttelua artisteilta sille deejiille. Eri asia sit sellaset artistit, jotka vetää paljon liveä. Mut eipä toisaalta tunnu kansa tajuavan deejiin ja artistin eroa sitten niin millään.

mayah:
Kysynkin siis uudestaan, _keneltä se on pois_, jos dj pistää biisin bilekansan kuultavaksi ja edes välillisesti tukee artistia hankkimalla levyjä ja promotoimalla biisiä?



No, tavallaan se on pois niiltä artisteilta, joiden biisit deejii pistää ceedeelle ja oman nimensä päälle. En sit tiiä miten vaikuttaa artistien levymyyntiin, vai vaikuttaako edes, mut mun mielestä deejiit saa ihan liikaa krediittiä suhteellisen pienestä hommastaan.

mayah:
Seuraava vaihtoehto on tehdä "Darudet" ja tehdä niistä biiseistä sellaisia, jotka myy sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka eivät soita levyjä. Ja mitä silloin tekee *plur*-kansa? Se sanoo *dissaa*



Niinpä. Ne sanoo vaan et "Darude on paskaa ja Orkidea on hyvää".
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#135 • • Aziz Combat Fighter

mayah:
No _mun_ skenessä se menee sillee, et kaikki vaan palvoo mua ja saan syödä niin paljon karkkii ku haluun ja näytän silti tooosi hyvältä.



Noniin just. Mä tarkotin vaan sitä, ettei ainakaan junkassa hirveesti väännetä erikseen mitään dj-käyttöön tarkotettuja erityisiä biisejä, vaan sama tavara laitetaan sekä CD:lle että vinyylille.

mayah:
No joo, ehkä mä sitte vaan en ihan oo ymmärtäny, et tässä on kyse jostain palvomisesta vaan luulin tässä puhuttavan miksausten jakamisesta toisten iloksi. Mut mä suhtaudunkin yleensä asioihin vähän vähemmän vakavasti, ku ilmeisesti pitäis ja ehkä mä tajuun sen sitte, ku se osuu omalle kohdalle.



...Mä meinasin vaan sitä, et miksauksien jakaminen ei varmaankaan hyödytä artisteja yhtä paljon kuin deejiit haluais, et ne hyödyttää. Ennemminkin DJ kerää kunnioitukset muiden matskusta, kun peruskuuntelija ei oikein tunne deejiin roolia.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#136 • • Aziz Combat Fighter

mayah:
---
Ana-5000:
...Mä meinasin vaan sitä, et miksauksien jakaminen ei varmaankaan hyödytä artisteja yhtä paljon kuin deejiit haluais, et ne hyödyttää. Ennemminkin DJ kerää kunnioitukset muiden matskusta, kun peruskuuntelija ei oikein tunne deejiin roolia.

---


No mä en tietty voi puhua ku omasta puolestani, mut mun tarkotusperät ei ainakaan oo kerätä mitään rispektiä ja fanitusta keikoilla tai miksausta tehdessä. Tosin, eipä se nimenomainen tarkotus oo myöskään kerätä sitä rispektiä sen enempää niille biisin tekijöillekään, vaan lähden liikenteeseen siitä, et itsellä ja sitä kautta jollain toisellakin vois olla kiva ilta. Sääli, jos joku soittaa levyjä sen takia, mut sille mä en sitte mitään mahda.

Mutta kuten todettu, mä en suhtaudukaan näihin asioihin niin vakavasti, ku mun ilmeisesti pitäis suhtautua. Ja toistaiseksi tässä kahdeksassa sivussa ei viel oo todettu mitään sellasta, miks mä kokisin, et mun pitäis mielipidettäni muuttaa. Ehkä sekin tulee vielä.



Hei, en mä sano et se on deejiin vika tai pyrkimys tai yhtään mitään sen suuntasta; en mielestäni arvostellut ketään tän asian pohjalta. Se on mun mielestä vaan fakta. Jos otettais bileissä sivuun yks rivibilettäjä ja pyydettäis sitä eka nimeemään viis deejiitä ja sen jälkeen viis tuottavaa artistia, ni vois olla et deejiit tulis nopeesti ja artistit vasta ku on käyty tarkistaa joku träklisti.

Deejiin hommat on kivoja ja hyvä deejii ansaitseekin kunnioitusta selektiostaan, taidoistaan, sitoutumisestaan hommiinsa ja rakkaudestaan siihen, mitä tekee. Hyvä DJ tekee illasta sen mitä se on ja toimii bileitten sydämenä. Deejii päättää mitä soitetaan ja millon soitetaan ja soitetaanko ollenkaan. Tää bileskene eroo tossa mielessä paljon perinteisistä musajutuista, et täällä sen musiikin levyltä soittava ihminen saa hirmu propsit ja kiitosta siitä, että soittaa muiden tekemää musaa. Loppupeleissä kuitenkin se on se artisti, joka on laittanut joka biitin kohilleen ja säätänyt saundeja vaik kuin pitkään, mut se jää takapiruks deejiin olalle katselemaan, kuinka biisi tippuu yleisöön.

Ei siin varsinaisesti oo mitään pahaa, eikä väärää. Eikä se oo kenenkään syy, eikä deejiit varmaan sen takia levyjä soita. Kyl mäkin tykkään, kun joku propsittaa mun selektiota tai skillejä, mut kyl musta artistina tuntuis pikkasen pahalta jos mun biisi ois sellanen mikä tunnetaan lähinnä "sen ja sen deejiin setinalotusbiisinä".

Ei täs ny kyse oo siitä et kuka suhtautuu vakavasti ja kuka ei, vaan siitä miten DJ-kulttuuri tukee tai ei tue artisteja, eli niitä, jotka loppujen lopuksi sen musiiki tekee jota kaikki tulee bileisiin kuuntelemaan. Must tuntuu et tilanne on nyt sellanen, et tarjoilijaa ylistetään hyvästä ateriasta, mut kukaan ei tiedä kokin nimeä.

Tyypillisimmillään tää aiheuttaa epäsopua ja riitaa sellasessa tilanteessa, missä artistit tarttis korvauksia musiikista, millä deejii mahdollisesti jopa elättää itsensä. Se, että se deejii omistaa 25 tietyn artistin levyä, ei paljoa artistia nappaa. Niinku orkidea sano, deejiit ajaa limusiineilla ja juo shampanjaa samalla ku tuottajat syö tonnikalaa yksiöissään.

Mun mielestä se ei oo ihan oikein.
lank

Posts: 2,164

#137 • • Edited lank www.djlank.com
En jaksanut lueskella ihan kaikkee todellakaan mutta
kuka olisi niin rohkea ja ottaisi teostoon yhteyttä ja
kysyisi niiden näkökulmaa tähän mix hommaan,
sais ainakin varmaan selvän vastauksen kandeeko
noita yleisesti vielä jaella vai ei..*uuh*

Ja sais tietää mitä voi seurata jos jakelee kuitenkin,
joutuuks linnaan va ei *piis*

Otin myös omat, ateah fall:n ja sebin miksit pois
jaosta, kyselkää jos kiinnostaa, ehkäpä löytyvät
vielä jostain bittiavaruudesta tai muualta ;)
Sammy_G

Posts: 61

#138 • • Sammy_G Coffeebreakz Presidente / Åbojungle massive
Kyllähän tämä ainakin junkka skenessä on aika paskamaista, jos noita miksejä ei saa levitelle.
Ottaen huomioon, että varmaan >80% biiseistä tulee ainoastaan vinyylillä ulos. En jaksa uskoa että hirveän monella diggailijalle on mahkuja/kiinnostusta ostaa levareita ja sen jälkeen muutamaa sataa vinyylisinkkua vuodessa, että pääsis kuuntelemaan lempparimusaansa.
Muissa genreissä joissa biisit saa myös kotikuunteluun sopivilla medioilla ymmärrän tavallaan tämän nillityksen, jos se tosiaan johtaa tähän em. tilanteeseen ettei levyjä enää osteta vaan hankitaan biisit näistä mikseistä.


Coffeebreakzin miksaukset menee nyt hetkeksi hyllylle, kunnes asiaan tulee jotain selkeyttä.

-Sami
nigel

Posts: 792

#139 • • Edited nigel

Sammy_G:
En jaksa uskoa että hirveän monella diggailijalle on mahkuja/kiinnostusta ostaa levareita ja sen jälkeen muutamaa sataa vinyylisinkkua vuodessa, että pääsis kuuntelemaan lempparimusaansa.



Mutta artisti olisi silti oikeutettu saamaan jotain tuosta että joku "omistaa" sen biisin vaikkakin miksauksessa. Miksaukset ei toivottavasti tule ikinä poistumaan mutta jokin pätevä kaikkia osapuolia tyydyttävä korvausjärjestelmä olisi jees. :)
Sammy_G

Posts: 61

#140 • • Sammy_G Coffeebreakz Presidente / Åbojungle massive

nigel:
Mutta artisti olisi silti oikeutettu saamaan jotain tuosta että joku "omistaa" sen biisin vaikkakin miksauksessa.



Ehdottomasti artistille kuuluu palkka duunistaan, sinänsä en oikein näe siinä järkeä että dj maksaisi kuitenkaan tätä palkkaa, sillä dj:hän maksaa ensin levystä ja sen jälkeen soittelee biisiä (josta on maksanut) ja näin ollen tekee kyseistä artistia tunetummaksi. Ei ehkä näin mustavalkoisesti mutta kuitenkin.

-Sami