Huokeat MIDI koskettimet + knobit/slaiderit

36 posts, 2 pages, 8,940 views

Avatar
#1 • • anra Guest
Olisiko suosituksia napakasta kiipparista jossa olisi myös knobit tai slaiderit. Esim. samplerin ohjausta varten pitäisi koskettimien lähettää Velocityä ja Aftertouchia. Mistä hinnoista lähtevät ja mitkä merkit.

Katselin jotain noita muovisen oloisia edirolleja mutta eivät taida toimia ilman tietokonetta vai käsitinkö väärin?

J
Avatar
#2 • • H_Lecter Guest
Itelläni on samanlainen tilanne tällä hetkellä, eli midi-kiippari hyvin varusteltuna olis hankinnassa. Itse ainakin oon katsonut seuraavaa:

M-Audio Evolution:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-166416.html

jonka hinta ei ole mun mielestä paha, ja josta löytyy ainakin:

5 oktaavia, pitch-wheel, modulation-wheel, tarpeeks assignattavia nappeja, liukuja ja potikoita.

Edit: ja siis tosta sekä sun mainitsemista Ediroleista löytyy USB-liitäntä tietokonetta varten, mutta ihan normaalisti potikoiden yms lähettämien arvojen pitäis liikkua midiporttejakin kautta.
Avatar
#3 • • anra Guest
Tarkoitin noissa edirolleissa juuri sitä että kun ne ottavat virran USB:stä niin onkohan niissä mahdollisuus verkkovirrallekin..
Avatar
#4 • • Edited H_Lecter Guest

Tarkoitin noissa edirolleissa juuri sitä että kun ne ottavat virran USB:stä niin onkohan niissä mahdollisuus verkkovirrallekin..



Kyllä mun mielestä noissa on verkkovirta-mahdollisuuskin, koska muita midilaitteita ohjatessa ei virtaa oikeen muulla tavalla siihen saa. Piuhaa/muuntajaa ei näyttäis tulevan mukana. Tietokoneen kanssa käytettäessä sitä taas ei tarvita, jos USB:n kautta saadaan tarvittava virta.

Korjatkaa joku muu jos oon väärässä.

Edit: ainakin Evolution -kiippareissa on erillinen virtaliitäntä:

http://www.m-audio.com/images/en/callouts/big/COuts_MK461c_CC779.gif
Avatar
#6 • • H_Lecter Guest

Valikoimassa on myös kätsy 2oktaavinen UBS (toimii myös paristoilla) kaikilla kontrollereilla varustettu kiippari



Kyseessä taitaa olla just toi Ozone. Mun mielestä vaan on turha maksaa siitä niin paljoa, jos saat paljon monipuolisemman laitteen (enemmän oktaaveja/nappeja/potikoita/liukuja) ~50e halvemmalla. ;-)
Avatar
#7 • • anra Guest
Tuossa Evolutionissa ei taidakaan olla Aftertouchia :(
Avatar
#8 • • R24 Guest

Valikoimassa on myös kätsy 2oktaavinen UBS (toimii myös paristoilla) kaikilla kontrollereilla varustettu kiippari



Kyseessä taitaa olla just toi Ozone. Mun mielestä vaan on turha maksaa siitä niin paljoa, jos saat paljon monipuolisemman laitteen (enemmän oktaaveja/nappeja/potikoita/liukuja) ~50e halvemmalla. ;-)


Vai kenties toi Oxygen8 jossa ei oo audio liitäntöjä ja on puolet halvempi?
Ozone on samalla audiointerface.

Mä ostin mun Oxygen8:n käytettynä 80e:llä. Se on ollu Accu:n live keikoilla ohjaamassa Akai S-5000:sta.
Avatar
#9 • • bulk Guest

Tuossa Evolutionissa ei taidakaan olla Aftertouchia :(



Aika harvasta mun mielestä "oikea" aftertouch löytyy. Pitää panostaa selkeesti enemmän, että saa keyboardin, jossa on "kaikki".

Tossa Novationin Remotessa se taitaa olla, mutta eipä ole enää halvimmasta päästä. Lisäksi 2-oktaavinen koskettimisto voi olla vähän kivulias.
Avatar
#10 • • H_Lecter Guest

Vai kenties toi Oxygen8 jossa ei oo audio liitäntöjä ja on puolet halvempi?



Näin olikin, muistin mallit väärin.

edit: jeesus mä oon väsyny...
Avatar
#11 • • whuf. Guest

Tuossa Evolutionissa ei taidakaan olla Aftertouchia :(




Mihin tarvii aftertouchia?? Ikinä ei oo tullu käytettyä vaikka semmonenkin kyllä löytyy tosta mainkiippari/samplerirotiskosta.
Avatar
#12 • • SamZa Guest

Mä ostin mun Oxygen8:n käytettynä 80e:llä. Se on ollu Accu:n live keikoilla ohjaamassa Akai S-5000:sta.



Millaisia kokemuksia sulla on kyseisestä kiipparista? Itse olen myös ajatellut hommata koskettimiston ja oxygen 8 vaikuttaisi näin yhtäkkiä hyvältä vaihtoehdolta.
Avatar
#13 • • whuf. Guest
Vähän kiinnostais mitenkä ihmiset käyttää noita potikkahärveleitään?
Saako softista jotenkin järkevästi säädettyä että ne kaikki tottelis samoja kontrolleja vai mitä ihmettä pitää tehä että se työskentely ois jouhevaa?
Vai onko noitten käyttö just semmosta että "hups koskin tohon potikkaan kun sekkari oli väärällä kanavalla ja nyt meni toi yks saundi ihan paskaks".
Itteä pisti ainakin vituttaan v-stationin novationimaiset kontrollerinumerot.
Avatar
#14 • • Peter Skogberg Guest
Tuollainen M-Audio kyllä olisi aika kivannäköinen laite..

http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=SYN0002320-000

Mutta jos en esim. tarvitse slaidereita tai knobeja välttämättä, niin onko tuollainen ^ huono vaihtoehto? Aion siis basslinejen lisäksi soitella jotain ihan kunnollista, jaa kiinnostaisi tietää onko tuo peli laadukas. Onko esim koskettimissa ja niiden laadussa jotain suuria eroja Ediroleihin ja Evolutioneihin?
Avatar
#15 • • pakana Guest
@ Peter:

tossa kuvassa oli Miditechin kiippari, ja jos tuota tarkoitit niin kyseessä on todellinen halpismerkki josta en ole kuullut mitään hyvää. En tosin ole kokeillut, mutta olen melko varma että laatu seuraa hintaa mitä näinkin monimutkaisiin laitteisiin tulee.

Kosketintuntuma on M-Audioissa, Evolutioneissa ja Ediroleissa ja halvemmissa Rolandeissa kaikissa vähän erilainen, mutta mistään järisyttävästä soittokokemuksesta lienee turha puhua minkään kohdalla. Jos vaan pääset kokeilemaan noita jossain niin selviää parhaiten mikä sopii sun sormille.

Evolutionia pari vuotta sormeilleena voin vain todeta että se on parempi ja ponnekkaampi kuin halpissynissa ja IMO noissa muissa kilpailevissa kiippareissa, mutta jää tuntumaltaan esim. Virus Kbstä (vaikkei sekään mitään sähköpiano/työasematasoa ole).

Suosittelen kyllä vakavasti harkitsemaan knobillista mallia- kun esim soittelet bassolinjoja yhdellä kädellä, niin performanssiin saa huomattavasti enemmän sitä fiilistä kun pääsee samalla ruuvailemaan säätöjä. Ja soundia vääntäessä tulisin hulluks jos en vois hieroa envelopeja knobeista samalla kun soittelee.

@ whuf:

Oon säätäny kiipparin lähettämät arvot ohjaamaan Waldorfin Attackia (kovakoodatut CC:t), ja sitten muokannu muut softasynat (siis ne joissa tän pystyy tekemään) kuuntelemaan näitä arvoja. Käytän suuripiiretin samoja knoppeja samoihin tehtäviin eri synissa:

1. cutoff, 2. reso, 3-6 filter env. 7-10 amp env ja 11 & 12 sitten vaihtelee vähän synakohtasesti, esim. efektin määrää tai equa. Volaslider ohjaa... volaa.

Jos tulee "erikoistilanne" eli muka ihan pakko syventyä jonkun tulokassynan ruuvailuun niin noiden CC-arvojen vaihtaminen on helppoa, ja uudemmissa kiippareissa on muistipaikkoja joihin saa talteen synakohtaset arvot, ja mukana tulee kasa presettejä tunnetuimmille synille ja ohjelmille. Ois kätevää, mut kun mulla on teipillä vedetty knoppien alle Attackin arvot ni sujuu takas vaihtaminen minuutissa-parissa.

Kaikissa softissa ei tosiaan saa CC-arvoja säädettyä, mutta melkein kaikissa uusimmissa ja parhaissa vanhoissa. Oon ite huomannu ton niin oleelliseks käytön kannalta et käytän mieluummin sellasia synia joissa on MIDI Learn tms. Paskinta on jos joutuu synan manuaalista kaivamaan ne CC-arvot, se rikkoo kyllä workflown.

Enpä muista nyt yhtään kertaa kun ois vahingossa ruuvaillu väärää synaa, enemmän tulee vedeltyä huteja hiirellä. Lisäks ton Evolutionin potikat on melko jäykkiä, eli siitä pitää kyllä ottaa kiinni ja kääntää ennen kun mitään tapahtuu.


Huomaa kyl et ei duuni näin keväällä juuri maistu :D hyvät jaarittelut irtos.
Avatar
#16 • • OSC8 Guest
Jeesataan vielä toi Transistorin kyssä tännekkin :) Elikäs:

Kertokaapa esimerkkejä parhaista midi-keyboardeista. Lähinnä ajattelin sellaista missä on riittävästi ohjelmoitavia potikoita ja riittävän monta oktaavia. Tuollainen on jossain vaiheessa hankintalistalla.

Avatar
#17 • • H_Lecter Guest

@ Peter:

tossa kuvassa oli Miditechin kiippari, ja jos tuota tarkoitit niin kyseessä on todellinen halpismerkki josta en ole kuullut mitään hyvää.



Ite kokeilen kerran liikkeessä samankaltaista Miditechin kiipparia ja se oli kieltämättä aika järkytys. Koskettimet heilui vähän sivuttaissuunnassakin ja niistä kuului semmosia click&crack -soundeja. Se oli yhtä melkein yhtä surkean tuntuinen koskettimisto kuin Yammun CS1X:ssä. En sitten tiedä koko laitteen luotettavuudesta, muusta kestävyydestä, yms., mutta ainakin tuo koskettimien testaaminen poisti Miditechin pois mun midi-kiippari-vaihtoehdoista.
Avatar
#18 • • OSC8 Guest
M-Audion Oxygen8 tuli hommattua läppärin kaveriksi, alla sit pari kommenttia vekottimesta..

Ihan ekana huomio kyllä kiinnitty tohon USB-virtajuttuun, nimenomaan tälläisessä liikuteltavaksi meinatussa lisälaitteessa tuo on aivan ehdoton juttu! Mukana ei tarvii raahata mitään ylimääräsiä virtamokkuloita, ja datakin liikkuu samaa kaapelia pitkin. Virrankulutuskin on todella pientä, tai ainakaan en huomannu et pelkällä akkuvirralla pelittäessä tulis latauksen tarve mitenkään aikasemmin vastaan. Tämä ominaisuus siis ROK! :)

Hassua kuitenkin on, että vaikka laitetta voi käyttää myös verkkovirralla, niin mukana ei tule muuntajaa, eli se pitää itse ostaa jos sellaisen tarvitsee. Outoa mun mielestä.

Itse kiippari on tuntumaltaan semi-ok. Okei, tää on kaks oktaavia joten eihän tällä voikaan kuin vähän tapailla tai korkeintaan sointuja kattoo, velocitykin löytyy, mut vähän on tunnoton fiilis tossa. Varsinkin velocity tuntuu toimivan vähän turhan kovilla portailla, mut ehkä mun pitäis vaan koittaa säätää senkin asetusta.

Vekotin on k e v y t, mikä on ensiarvosen tärkeetä kun ajatellaan käyttötarkotusta, mutta downsidena on että yleistuntuma/fiilis on snadisti hepponen, tai paremman sanan puutteessa "muovinen". No, ei toi nyt suinkaan paha/kovin tärkee juttu ole tälläsellä systeemillä, ja ihan laadukkaan oloinen laite tää kyllä on, mut toisaalta ei oxygen8 nyt mikään ihan ilmainenkaan ole tai pelkäksi leluksi meinattu.. Imho kritiikki pikkujutuistakin on silloin aina paikallaan.


Lopuks: oon ihan helvetin tyytyväinen että ostin ton enkä sitä isoo edirollia. Nyt voi himassa visioida tarpeen mukaan ja kun koko on näinkin kompakti niin musanteko onnistuu missä vaan. Porukoilla kyläilemässä tai kesällä sit on da balearic islands ;) :D Hyvää laatutyötä toi kyllä on - jos yhtään ootte miettiny tollasen hommaamista mut epäröitte niin mä ainakin suosittelen ihan varauksetta :)


Tsekatkaas muuten miten m-audion oma Studio Pack vie homman himaan, tosta näkee hyvin miten pieneen tilaan laite menee! Kätsy setti kyllä :)
Avatar
#19 • • Elvish Guest
Edirol PCR-50 / PCR-30 http://www.edirol.com/products/info/pcr50.html

Ite oon ollu tyytyväinen ko. vekottimeen, tosin emmä tiiä onko siinä aftertouchia ku en oo koskaan tarvinnu. Ainakin ihan kohtuu määrä nuppeja ja liukuja, vaik eihän niit koskaan oo tarpeeks ;)

Joo ja onhan se muovisen oloinen koska se on muovia :laugh: , mutta ihan kestävän oloinen silti jos sitä meinasit (vaikkei sitä nyt ehkä kannata kuitenkaan mattopiiskana käyttää.. :winkwink: )
Avatar
#20 • • OSC8 Guest
Joo just toi PCR-30 oli mulla se kakkosvaihtoehto. Kolme oktaavia mut heti kokoakin on sit reippaasti enemmän :)

Muovisuudella meinasin kyl just sitä, että tulee fiilis helposti hajoavasta lelusta ;) Oxygen8 on kuitenkin meinattu matkaseuraks niin kolhunkestävyys on imho aika tärkeetä. Mut joo, en nyt halua liioitella tota asiaa, et ei se nyt niiin muovisen oloinen sentään ole..