MUMMOT

170 posts, 9 pages, 37,482 views

Avatar
#21 • • serotonot Guest

Omasta mielestäni on lähinnä itsestään selvyys, että sinä nuorena henkilönä annat vanhukselle istumapaikan - ainakin mulla on tapana antaa julkisissa oma paikkani vanhukselle ja olenpa pariin kertaan huomauttanut koululaisillekin asiasta.

Onko vaikeaa ymmärtää, että vanhojen ihmisten jalat eivät enää välttämättä kanna kovinkaan hyvin ja motoriikassa saattaa olla ongelmia. Eikö tällöin ole kohteliasta antaa mummolle paikka, jos itse pystyy seisomaan täysin ongelmitta? Kun sinä tulet vanhaksi ja pyydät kohteliaasti istuinpaikkaa terveyteesi vedoten, niin tuskin teet sitä vittuilun vuoksi!



Kyllä vain. Pointtina nyt oli se että tein tilaa arvon rouville mukisematta mutta piti heidän vielä selän takana alkaa morkkaamaan. Eikä he nyt niin sairailta näyttäneet, ns. "nuorekkaita" mummoja olivat pilke silmäkulmassa ja liikkuminen oli vielä suhteellisen vetreää.



Niinno. Hyviin käytöstapoihin kuitenkin kuuluu että vanhemmille annetaan istumapaikka ilman että heidän erikseen tarvii sitä edes pyytää
Tai näin minut on ainakin kasvatettu.

Omalta kohdaltani joudun sanomaan että minulla ei vanhempien ihmisten kanssa ole oikeastaan koskaan ollut ongelmia. Ja jos on jotain ollut niin puhumalla on niistä selvitty.

Toisekseen jos heidän pitää päästä kaupan jonossa ohi, niin menköön. Minulle se on ainakin ihan ok, koska luulen että minulla on kuitenkin pidempi aika jäljellä täällä pallolla, joten päästetäköön heidät viettämään vähempää aikaansa nopeammin.

Yleensäkään en ymmärrä että miten ihmiset voi olla noin takakireitä. Ei se oo niin vakavaa jos joku muutaman ylimääräisen hetken kaivaa niitä kolikoita siinä bussissa tai kassalla. Koitetaan mieluummin ymmärtää sitä niin ehkä meitäkin sitten ymmärretään kun ollaan vanhuksia ja höperöitä.
Avatar
#22 • • irokeesi Guest

. Hyviin käytöstapoihin kuitenkin kuuluu että vanhemmille annetaan istumapaikka ilman että heidän erikseen tarvii sitä edes pyytää
Tai näin minut on ainakin kasvatettu.

Toisekseen jos heidän pitää päästä kaupan jonossa ohi, niin menköön. Minulle se on ainakin ihan ok, koska luulen että minulla on kuitenkin pidempi aika jäljellä täällä pallolla, joten päästetäköön heidät viettämään vähempää aikaansa nopeammin.

Yleensäkään en ymmärrä että miten ihmiset voi olla noin takakireitä. Ei se oo niin vakavaa jos joku muutaman ylimääräisen hetken kaivaa niitä kolikoita siinä bussissa tai kassalla. Koitetaan mieluummin ymmärtää sitä niin ehkä meitäkin sitten ymmärretään kun ollaan vanhuksia ja höperöitä.



Näistä voimmekin palata taas topicin alkuun. Onhan se toki ymmärrettävää että mummot ovat vanhoja ja heikkoja, mutta voisi heilläkin olla käytöstapoja jos niitä meiltä (nuorisolta) odottavat.
Mitä tuohon istumapaikan antamiseen tulee, voihan olla että olisin tallonut omat jalkani rusinoiksi kaupungissa kävellessäni ja shoppaillessani ja istumatauko olisi paikallaan.
Ja mitä tulee rahan kaivamiseen linkussa ja jonossa ohittamiseen, ehkä minulla olisi kiire töihin, työhaastatteluun tm. tärkeään tapaamiseen josta ei sovi myöhästyä, koska myöhästyminen on myöskin hyvien tapojen vastaista eikä anna minusta hyvää kuvaa. Olettamuksia <> olettamuksia...
Henk.kohtaisesti en ole koskaan sanonut rumasti vanhuksille tai töninyt, kaatanut, potkinut, lyönyt, kampannut, taklannut tms.
Avatar
#23 • • Daniel Braun Guest
Mummot ja peliautomaatit!
Herran jumala! Ei voi olla maailmassa toista yhtä hirveää yhdistelmää...
Tosielämässä tapahtunutta:

Joskus about 16v jässikkänä olin mutsin mukana ruokakaupassa.
Jossakinvaiheessa kyllästyin seuraamaan äippää hyllyjen välissä ja ajattelin mennä pelailemaan RAY kolikkopelejä.
No, jonkun 10-20 markkaa pelasin ja kappas takana jo oli pari mummoa töllistelemässä!
No, siinä joukolla he valittivat kovaan ääneen että "näillä nuorilla nyt on aina tota rahaa pelata täällä. Eikös niillä parempaa tekemistä ole. Kuluttavat viikkorahansa noihin peleihin."
Teki mieli siinävaiheessa kääntyä ja tokaista "vittuakos te pelaatte sitten kaikki eläkkeenne ja valitatte sitten että sitä tulee liian vähän!"
No, en sitten viitsinyt sitä tehdä. Nostin voittoni (tais olla voitoissa 5 markkaa) ja käännyin kannoillani tokaisten "no nyt on teidän vuoro pelata rahanne..."
Helvetti, mä oon liian kiltti ja kohtelias...

Mummot saavat todellakin verenpaineeni kohoamaan.
Taas tänään kaupassa tuli todettua sitä että kuinka vitun rasittavia ne on.
Prismaan oli tullut joulukinkkuja myyntiin ja joukko mummoja olikin pakkautunut pakastealtaan luokse valitsemaan jo etukäteen kinkkujaan.
Voi helvetti, kuvitelkaa nyt 10 mummoa ja heidän ostoskärrynsä yhdessä pikkuisessa käytävässä.
Yritä siitä sitten hakea pakastealtaasta ranskanperunoita...
Ja vaikka yrittää kuinka ahtautua välistä, niin ei. Eivät he väistä.
Eiks mummoille vois varata ihan omaa kaupaa tai vaihtoehtoisesti kaupassakäynti aikaa??
Menee hermot! :mad:

Ja mikä sitten vaivaa vanhuksia muuten?
He pitävät kaikkia nuoria rikollisina ja saamattomina idiootteina.
Paitsi tietenkin niitä omia lapsenlapsia Mattia ja Maijaa, jotka nyt ovat maailman kilteimmät ja mukavimmat nuoret... :scared:
Mikä aiheuttaa sen että jokainen mummo tarttuu yhä tiukemmin ostoskassiinsa kun tällainen 20 vuotias, ihan normaalilta näyttävä kaveri kulkee ohi?
Onko heillä kaikilla käsityksenä se, että me kaikki alta 35v olemme rikollisia?
Tsiisus!
Mummorasistiksi todellakin ilmoittaudun.
Niin paljon pahoja kokemuksia heistä on.

Mutta, onhan niitä mukaviakin mummoja.
Ihan tosissaan.
Mutta, heitä vain on se pikkuruinen vähemmistö...
Avatar
#24 • • Individual Guest
Noh, se ikäluokka on kuitenkin tämän maan rakentanut, sitä ei kai kukaan pysty täälläkään kiistämään...

Joten kohteliashan vanhoille ihmisille pitää olla, eikös ole jämpti niin...

Mitä tahansa ei tietenkaan tarvitse sietää, mutta eikö noihin vittu hehtaarin kokoisiin maksimarketteihin mahdu hieman isompakin porukka...
Mutta tuosta pankkiasiasta olen kyllä samaa mieltä,että jos erehdyt sinne poikkeamaan vaikka juuri kuun tahi viikon ekana päivänä...niin aikaa pankin aistikkaissa tiloissa istumiseen on syytä varata runsaasti...
Mummo: " Jos minä tuonne kummipojan tilille vielä viisi euroa, jääkö sinne vielä rahaa.?"
Pankkivirkailija: " Jää tänne tilille vielä 200 000 euroa."
Mummo: No, jos minä vielä sille lapsenlapselle 4 euroa."
Ja näissä merkeissä kuluu hyvinkin puoli tuntia yhdellä tiskillä.

T:Tero
Avatar
#25 • • Hugo Guest

Noh, se ikäluokka on kuitenkin tämän maan rakentanut, sitä ei kai kukaan pysty täälläkään kiistämään...



Juu, ei tietenkään. Ja hyvä muistaa että on vielä elossa niitäkin vanhuksia jotka puolustivat tätä maata sodissa jne. Mutta, joutuvathan tulevat sukupolvet kuitenkin korjailemaan aiempien tapausten tekemiä virheitä ja elämään niiden (siis virheiden) kanssa.

Joten kohteliashan vanhoille ihmisille pitää olla, eikös ole jämpti niin...



Ehdottomasti. Jos kerkeää tehdä aloitteen "kohteliaisuudellaan" niin sillä voi olla yllättävän positiivinen vaikutus. Mutta sitten (taas) näistä bussi/linja-autojutuista. Itse istuin pysäkin penkillä Ateneumin edessä kaikenmaailman laukkujen ja pussien kanssa. Kun siihen tuli vanhempi rouva seisoskelee, niin kaavin siitä tietty hänelle tilaa - no, eipä kuitenkaan uskaltanu istua siihen (ai miksköhän ;)) Eikai mun velvollisuus oo tehdä kilometriä rouvalle tilaa... Bussissa ne harvoin jaksavat takapenkkiin (=dmz :D) tulla räyhäämään.

Ja näissä merkeissä kuluu hyvinkin puoli tuntia yhdellä tiskillä.



Tähän keksin ratkaisun. Vaihdoin pankkia, eikä paljoa ole niitä tatteja (?) pankissa asioidessa enää nähnyt. Asiointi tiskillä onnistuu lähes välittömästi... Muutenkin kuin välttää tilanteet (esim Stockmann päiväsaikaan) jossa saattaa kohdata mummoja, on helpompi pysyä niiden kanssa hyvissä väleissä :excellent:
Avatar
#26 • • dixoff Guest

Noh, se ikäluokka on kuitenkin tämän maan rakentanut, sitä ei kai kukaan pysty täälläkään kiistämään...



Vastaavasti voidaan miettiä, kuka mahtaa maksaa kyseisen ikäluokan eläkkeet... joten ympäri käydään jne.
Avatar
#27 • • anna S. Guest

Jos haluatte hyvää treeniä mummoruuhkan kesyttämiseen, suosittelen lämpimästi Stockan Herkkua. Siellä niitä riittää, ainakin Helsingissä missä erityisesti ylempi kerros on aivan älyttömän ahdas erityisesti jouluruuhkassa, pyhien aattona ja Hulluilla päivillä.



Heh.Stockan Herkussa on ilo työskennellä em.ajankohtina.Kassalla :)
Avatar
#28 • • Timmo Guest
Ne kaikki jotka oli Helsingin kadunvaltausbileissä psyketeltan ääressä muistanevat "Heimomummon", joka ainakin kaksi tuntia tanssahteli hymysuin muistaen välillä nostaa kädet ilmaan ja kätellä artisteja... :heart: Eikä ne muutkaan mummot niin kamalia ole....eivät ainakaan kaikki. :)
Avatar
#29 • • ER Guest
Minä kunioitan ihmisiä ihan muiden avujen perusteella kuin iän. Jos vanhukset käyttäytyy hyvin saavat he varauksettoman kunnioitukseni, jos taas huutelevat rivouksia kadulla toivotan haudan lepoon.
Avatar
#30 • • Hasse G Guest

Onko heillä kaikilla käsityksenä se, että me kaikki alta 35v olemme rikollisia?
Tsiisus!



Joo mä rupesin kelaamaan tota, että miksi mummoilla on valitettavan usein just tuollainen tai edes tuonsuuntainen käsitys "nykynuorisosta", ja päädyin seuraavankaltaiseen teoriaan:

Silloin kun mummot (ja papat) olivat nuoria, Suomen "media" oli lähinnä harvoin ilmestyvä sanomalehti tms, joka oli täyttä asiaa, eikä siinä olevia asioita tarvinnut kansalaisen kyseenalaistaa. Nykyään on tilanne toinen, eli on kaiken maailman seiskat ja iltalehdet, joiden isoja, liioiteltuja ja kärkeviä uutisotsikoita mummot pitävät aina absoluuttisena totuutena, sillä he eivät ole tottuneet suhtautumaan mediaan ja uutisiin samalla tavoin kuin me. He eivät myöskään ymmärrä, että ko. otsikot painetaan lehteen tasan siksi, että ne MYYVÄT, eikä siksi, että ne olisivat asioita, joita kunniallisen päätoimittajan mielestä suomen rehdin kansan tulisi tietää nykyajan tilanteesta noin yleensä. Vanhoja käyttäytymis- ja suhtautumismalleja on vaikea muuttaa, varsinkin kun ei edes tajua että niissä voisi olla muuttamisen varaa tahi tarvetta.
Avatar
#31 • • khatt Guest

Mummo: " Jos minä tuonne kummipojan tilille vielä viisi euroa, jääkö sinne vielä rahaa.?"
Pankkivirkailija: " Jää tänne tilille vielä 200 000 euroa."
Mummo: No, jos minä vielä sille lapsenlapselle 4 euroa."
Ja näissä merkeissä kuluu hyvinkin puoli tuntia yhdellä tiskillä.



Tuossa asioinnin syynä ei ole niinkään tilisiirtojen tekeminen vaan juttuseuran haku. Mummot tekevät joskus kaikkensa saadakseen edes vähän huomiota virkailijalta tai vaikkapa lapsenlapselta. Se, että toiset joutuvat joskus sen vuoksi kärsimään, menee heiltä tietenkin yli ymmärryksen.
Avatar
#32 • • Hansu Guest

Silloin kun mummot (ja papat) olivat nuoria, Suomen "media" oli lähinnä harvoin ilmestyvä sanomalehti tms, joka oli täyttä asiaa, eikä siinä olevia asioita tarvinnut kansalaisen kyseenalaistaa. Nykyään on tilanne toinen, eli on kaiken maailman seiskat ja iltalehdet, joiden isoja, liioiteltuja ja kärkeviä uutisotsikoita mummot pitävät aina absoluuttisena totuutena, sillä he eivät ole tottuneet suhtautumaan mediaan ja uutisiin samalla tavoin kuin me. He eivät myöskään ymmärrä, että ko. otsikot painetaan lehteen tasan siksi, että ne MYYVÄT, eikä siksi, että ne olisivat asioita, joita kunniallisen päätoimittajan mielestä suomen rehdin kansan tulisi tietää nykyajan tilanteesta noin yleensä.



Hyvä pointti!
Avatar
#33 • • greenie Guest
Olen Khatt:n kanssa samoilla linjoilla. Vaikka mummot ovatkin joskus rasittavia, kaipaavat he vain huomiota. Ei sitä kannata ottaa niin rankasti, koska harvat niistä enää itselleen mitään voi - valitettavasti. Itsekin olen yrittänyt opettaa omaa mummoani esim. maksamaan laskuja koneella, pelaamaan Windowsin pasianssia ja kirjoittamaan tekstiviestejä, mutta mikään ei ole onnistunut. Voi olla, että olen huono opettaja tai että mummoni on idiootti, mutta siitä huolimatta olen yrittänyt vain hyväksyä sen, että vanhuus ei tule yksin, vaan esim. koko ajattelutapa saattaa muuttua vanhuuden myötä, joko suuntaan tai toiseen.
Avatar
#34 • • Taedium Guest

Niinno. Hyviin käytöstapoihin kuitenkin kuuluu että vanhemmille annetaan istumapaikka ilman että heidän erikseen tarvii sitä edes pyytää
Tai näin minut on ainakin kasvatettu.

Istun aina dösissä ikkunapuolella, jolloin se käytävänpuoleinen on vapaa. Jos tulee sekin täyteen, annan kyllä paikan pois. Ja näsäviisaana ihmisenä nuoremmilta kysyn, jos istuvat ja paikalla on vanhuksia seisomassa, että ovatko he (ne nuoret) vammaisia vai raskaana.

Ja jos olen omissa maailmoissani, enkä välttämättä huomaa, kun joku tarvitsee paikkaa, yleensä tarjoan huomattuani paikan ja tokaisen: "Pahoittelen, mutten aluksi huomannut, että olette jo iäkäs." - Varsinkin juuri mummoutuneet on otettuja aina, eivätkä jaksa marmattaa hitaudestani. Epäkohteliaasti vaatimalla saa aikaan sen, että istun, vaikka vanhus seisoo - tarjoan paikan jollekkin muulle mieluummin ja antaessani paikkaa katson epäkohteliasta vanhusta silmiin ja hymyilen. Kääntävät aina katseensa pois. Uskon vahvasti syyn ja seurauksen yhteiseloon. Miten se metsä vastas ku sinne huutaa?

Toisekseen jos heidän pitää päästä kaupan jonossa ohi, niin menköön. Minulle se on ainakin ihan ok, koska luulen että minulla on kuitenkin pidempi aika jäljellä täällä pallolla, joten päästetäköön heidät viettämään vähempää aikaansa nopeammin.

Ähäp! Jos iäkkäämpi henkilö tulee kysymään minulta, että pääsisikö tästä etuilemaan, niin hyvin suurella todennäköisyydellä teen samoin, kun liikenteessä ajaessani jos ruuhkassa joku kysyy pääseekö eteeni. Toki päästän. Mutta asia on täysin satakahdeksankymmentä astetta toiseen suuntaan, jos siitä vaan tullaan vaatimaan tai ei kysytä ollenkaan ja vain putkahdetaan eteen. Silloin pidän paikastani kynsin hampain kiinni ja ilmoitan, jos mahdollista, että ko. henkilö on nyt pilannut omalla käyttäytymisellään mahdollisuuden tulla eteeni.

Jos kiellän tai muuten tulee ryppyjä kanssaihmisten kanssa, ilmoitan syyn käyttäytymiseeni jos vain mahdollista. Muistan yleensä kyllä ilmoittaa, että vihaan sitä, että ko. henkilö pakottaa minut käyttäytymään näin ikävällä tavalla. En pidä siitä, että minua pakotetaan.

Yleensäkään en ymmärrä että miten ihmiset voi olla noin takakireitä. Ei se oo niin vakavaa jos joku muutaman ylimääräisen hetken kaivaa niitä kolikoita siinä bussissa tai kassalla. Koitetaan mieluummin ymmärtää sitä niin ehkä meitäkin sitten ymmärretään kun ollaan vanhuksia ja höperöitä.

Silloin, kun mun ei pidä olla missään enää tänään, eikä väsytä yms. ei mua haittaa jos joku säätää jossain kassalla kauemmin. Vaan valitettavasti asun länsimaisessa yhteiskunnassa, jossa kellolla on melkoinen osuus mun elämästä. Mä en tajua sitä itsekkyyttä jolla toi homma hoidetaan.

"Minun ei tarvitse miettiä etukäteen paljonko joku maksaa ja tarkistaa onko sen verran rahaa. Minun ei tarvitse välittää vaikka muut joutuvat odottamaan sen vuoksi, etten viitsi laskea rahojani itse. Minun ei tarvitse välittää vaikka maksankin Hong Kongissa sen 500mk krääsän kolikoilla."

Pankit ottaa vastaan kolikoita! Ja lapsenlapset!

Vaikka mulla ei olisi yhtään kiire mihinkään, niin itsekin suoriudun ripeästi ostoksistani. Monasti mietin ennen kauppaan menoa mitä ostan ja arvioin paljonko rahaa menee. Kaupassa lasken päissäni paljonko loppusumma on ja maksan sen kassaneidille. (On muuten aika hauska ilme joskus kassaneideillä, kun laskee päissään summan, laittaa sen ennen kassalletuloa toiseen taskuun, loppurahat toiseen ja sitten kassalla kun täti ilmoittaa summan, niin ylimalkaisesti kaivaa "jotain" taskunpohjalta ja :o oho! Tasaraha!)

vanhempi rouva seisoskelee, niin kaavin siitä tietty hänelle tilaa - no, eipä kuitenkaan uskaltanu istua

Eivät ne ikinä. Aina hivuttaudun sivuun dösärillä, jos siinä joku toinen on (ikään ja sukupuoleen katsomatta) mutta harvemmin vanhemmat naiset siihen uskaltavat istua. (No mä en kyllä aina näytä kovin tasapainoiselta kaverilta...)
Avatar
#35 • • vaavu Guest
Mummoja on tosiaan moneen lähtöön, on sekä iloisia että takakireitä mummoja. Paras tapa käsitellä molempia on avoin käytös. Kohteliaille mummoille ollaan kohteliaita, sikaileville mummoille kannattaa sanoa suoraan. Esimerkiksi kerran Stockalla Hullujen päivien aikaan eräs mummo yritti seniilin huomaamattomasti hivuttautua pitkän jonon kärkipäähän, jolloin kajautin kovaan ääneen (niin kovaan että kaikki jonossa sen kuulivat) että "ohhoh mikä törkeä kiilaus".

Kyllä epäkohteliaille mummoille pitää sanoa aina takaisin, että ymmärtävät että ikä ei ole mikään etuoikeus käyttäytyä törkeästi.
Avatar
#36 • • serotonot Guest
ja kaiken muun lisäks vanhat naiset osaa opettaa mitä rakkaus todella on... :heart:
Avatar
#37 • • taro Guest
Miks mummot on aina kärttysiä??
Miksei ne oo sellasii kivoi ja pyöreitä?

Musta tulee isona kiva ja pyöree mummo :hah:
Avatar
#38 • • Timce Guest
Itse olen hyvää pataa meidän talon mummojen kanssa. "Pokailen" aina niitä:avaan ovia, kannan ostokset, juttelen mukavia jne. Jos ne vaikka muistais testamentissään sitä "ystävällistä nuortamiestä"
Näin ehkäisen myös paskan puhumisen/perättömät jutut "seiska kerroksen hulttiosta"

:excellent:
Avatar
#39 • • Timmo Guest

Jos ne vaikka muistais testamentissään sitä "ystävällistä nuortamiestä"



Hyvät työt ja vapaaehtoiset auttamiset tehdään ilman taka-ajatuksia.... :winkwink:
Avatar
#40 • • Ezzy Guest
kärtyisistä ihmisistä tulee kärttyisiä mummoja jne.

:heart: lähimmäisiänne