kysymyksiä softasynistä...

41 posts, 3 pages, 10,008 views

Arismus

Posts: 277

#1 • • Arismus
kääk..nyt tulee aika liuta tylsiä kysymyksiä softasynistä kun tietämätön olen..heh!..Niin, että miten softasynat toimivat?..miten ne toimivat sekvensserien kanssa ja tarvitaanko niiden kanssa esim. kosketinsoitinta, että ne toimivat?Sen olen ymmärtänyt, että tietokoneesta ne vaativat tehoja paljon mutta siihen se tieto sitten jääkin...olen oikeasti aika tietämätön tästä aiheesta,mutta eikös sitä kysymyllä asiat selvitetä..
leka

Posts: 373

#2 • • leka anteeksi olen eläin
Ne liittyvät sekuun/alusta ohjelmaansa yleensä VSTi liitännän kautta. Koskettemiston käyttö riippuu taas sekvenseristä (kaikki ei välttis tue ulkopuolista plug in soitinta omalla koskettemistollaan- yritä tällöin käyttää midi liitäntää)-> Osa synista liittyy myös midi liitännän avulla master ohjelmaan, kuten oikeat synatkin. Toimivat yleensä ilman suurempia ongelmia, ellei sitä tehon syöntiä lasketa (riippuu ohjelmasta & montako pluggaria käytössä...)

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

Apo

Posts: 1,574

#3 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Kun kysymykset on aseteltu noin epämääräisesti niin pitää kysyä että minkä tiedon puutteesta on nyt kyse:

1. softasyna-, plugin- tai sekvensseritietouden
2. yleisesti musanteosta tietokoneella
3. musatekotietouden

Perustietoutta musiikin teosta tietokoneella (ja ilman) löytyy ainakin Mikseri.net:in Usein kysyttyjä kysymyksiä tietopaketista.
Arismus

Posts: 277

#4 • • Arismus
ok...itselläni on Fruity Studio 5 käytössä, eikä vielä ole kosketinsoitinta ja teen trance/house musiikkia (tai ainakin yritän)..mutta onko suositella hyviä trancetyylisiä softasyniä, jotka toimivat Fruity 5:en kanssa...absynth kolmosta kehuttu mutta...
hrdkvr

Posts: 3,929

#5 • • hrdkvr KURGO

dj scilla, 28.12.2005 20:07:
ok...itselläni on Fruity Studio 5 käytössä, eikä vielä ole kosketinsoitinta ja teen trance/house musiikkia (tai ainakin yritän)..mutta onko suositella hyviä trancetyylisiä softasyniä, jotka toimivat Fruity 5:en kanssa...absynth kolmosta kehuttu mutta...



et välttämättä tarvii kiipparia..mut kyl esim mä sain ihan eri sfäärit kun vaihdoin.. vaik ihan hyvin hakkasin tätä näbistäkin :D
hyvii synii tranceen ja houseen on periaatteessa noi tunnetuimmat...

z3ta+ !!!!!
v-synth
reaktor 5( rb2k1 ens paras jp80xx klooni mitä on)
vanguard (valimiina jo monta kivaa räns soundia, jotka saa kivoiks pikku säädöllä)
(superwave niminen bundle on kans kiva (halpa), jos haluut supersahaa vääntää, mut siin on vähä phaseongelmii)
sytrus on kova

drum and bassia vääntäessä käytän bassoissa aika paljon absynthiä

fm7
kontakt sampleri

onhan noita..

periaatteessa kaikilla synillä saa tehtyy melkee kaikki soundit, mut laadussa on eroja.. ja käyttöliittymässä..
preseteillä on kiva kyl aloittaa ja niistä ainakin mä olen opiskellut miten nuppien vääntäminen muuttaa soundia ja miten sais tyhjästä sellaisen äänen kun haluaa.. ja se onkin sit ihan eri juttu..

eli kandee poistaa esim zeta+ ja opetella sitä sit käyttää oikein...

--
-keep it hard-

Arismus

Posts: 277

#6 • • Arismus
joo toi sytrus on mukana tos fruity 5:essa..ihan hyvä on mut jotenki tuntuu, että sen käytös tuli jo raja vastaan.täytyy katsella ja lukea, mitä porukat todella suosittelee ja latailla demoja..noita native instrumentsin softasynia on ainaki kehuttu paljon..kyllä mulla on ainaski sellanen tietokone, että tehoja ainaki riittää..
hrdkvr

Posts: 3,929

#7 • • hrdkvr KURGO
hanki nyt eka vaik se z3ta tai v-synth.. niit (ainakin v-synthii) on suht helppo käyttää ja niis on hyvä ääni..
z3ta on tosi munakas laite ja se vie sit tehoja sillä 2x äänillä.. mut sulhan sitä tehoo löyty..

sytrus on kyl tosi vaikee käyttää ..ainakin noin aluks.. mut jos vertaa suurimpaan osaan vst synista, jotka oikeesti näyttää joltain synalta niin niissä on sit kaikki nupit ruuvvit joita vääntämällä tapahtuu kummia..

--
-keep it hard-

CM

Posts: 1,507

#8 • • CM
Hommaa pad/rumpuosastoksi sellaset Spectrasonics plugarit kuin Atmosphere ja Stylus RMX. Noita ilman et voi enää sen jälkeen elää :)
Imposcaria suosittelen myös (hinta/laatusuhde 10/10). Ja koskettimisto ehdottomasti, pelkällä hiirellä sohimalla saa aikaan helpommin sielutonta ja elotonta konemusiikkia. Ja onhan noi nuotit kiipparilta soittamalla 100x nopeampi saada koneellekin, jos omaa soittotaitoa edes ukkonooan verran. Sit tietysti nupeilla on kivempi kontrolloida filttereitä jne. Ei kyllä ole hajuakaan Fruityn MIDI-tuesta tänäpäivänä. Sitä kyselinkin jossain muualla aiemmin ilman vastausta.
hrdkvr

Posts: 3,929

#9 • • hrdkvr KURGO
spectrasonicin tuotteet maksaa vaan aika maltaita.. jotai 600 usd

--
-keep it hard-

CM

Posts: 1,507

#10 • • Edited CM

hardikaveri, 29.12.2005 13:22:
spectrasonicin tuotteet maksaa vaan aika maltaita.. jotai 600 usd



RMX maksaa pari hunttia ja Atmo 300. Joskus noita on myyty pakettihintaan johonkin 400e:kin.

Z3ta+ 149e, FM7 268e, Reaktor 5 n.400e jne, ei oo noikaa ilmasia :)
hrdkvr

Posts: 3,929

#11 • • hrdkvr KURGO
onks atmo vaa 300..

hmm pitäiskö ostaa

--
-keep it hard-

CM

Posts: 1,507

#12 • • CM
Juu 300e.

Filtteriks suosittelen U-he Filterscape. Paras filsu techimpään osastoon. :) Jos chordikikkailut ja humina kiinnostavat.
blender

Posts: 2,552

#14 • • blender Arcade | KAIKU
Onkos olemassa hyvää softaa klassisen musan tekoon + jotain millä saa kunnon pianosaundia? Omilla oon saanu vaan aika digitaalisen kuulosta, voi tosin olla vaan taidon puute!
pakana

Posts: 307

#15 • • pakana
Proper Pianotteluun tarviit painotetun kiipparin ja gigaluokan samplatyn grand pianon.

Garritan Personal Orchestra tai Vienna Symphonic Library lienee orkkasoundipaketeista suosituimmat, jos on kengännauhabudjetilla liikenteessä ni homma on vähän hankalampaa. Maestro Grand on ihan ok freebie piano (löytyy muist. Audioshotsista), ja ehkä joku orkkasoundfont siihen kylkeen.

Uskottava perinteinen klassinen vaatii paljon taitoo, näkemystä, näperrystä ja keskusmuistia.

--
Ei savua ilman multaa.

CM

Posts: 1,507

#16 • • Edited CM

blender, 29.12.2005 18:09:
otain millä saa kunnon pianosaundia? Omilla oon saanu vaan aika digitaalisen kuulosta, voi tosin olla vaan taidon puute!



Mites olis http://www.synthogy.com/pages/ivory.html ?
40 GB pianosämplee, vähän eri maata kuin noi muutaman gigan vst-pianot.

En tosin uskalla edes arvata paljon toi maksaa :)

edit: 239e näyttikin olevan. Eli eipä oo paha
Arismus

Posts: 277

#17 • • Arismus
joo kävin tos lataamassa ton vanguardin demon ja sit ton z3tan demon..kyl ainaki ensitutkimuksen jälkeen pyörii hyvin Fruity 5:en kanssa...
Arismus

Posts: 277

#18 • • Arismus
niin ja kyl mun koneen tehot näyttäis pyörittävän hyvin noita softasyniä niinku ajattelinki..tai ainaki noi demot pyöri hyvin..olishan se kumma jos mun reilusti yli tuhannen euron prossu ei jaksaiska pyörittää...
hrdkvr

Posts: 3,929

#19 • • hrdkvr KURGO
it's not all bout prossu.. ram needed also..

joo mut ei ne paljoa vaadi.. mut kun laitat biisiin 10 zetaa jokaisessa kaikki oscit käytössä 2x oversample kaikkine wavesin efekteineen(spacedesingeristä puhumattakaan) niin alkaa sunkin kone kyykkii :D

--
-keep it hard-

Arismus

Posts: 277

#20 • • Arismus
joo aivan varmasti alkaa kone kyykkiin..täytyy noit demoja kokeilla kunnolla ja katsoa sit et mikä ois hyvä aluks meikäläiselle...