Digital Beat - Chemical Reaction

49 posts, 3 pages, 11,642 views

dB

Posts: 1,317

#41 • • dB Digital Beat Music

nomic, 22.11.2005 20:21:
---
rewind, 22.11.2005 12:05:
---
Oikeesti, täällä on kyllä porukka kommentuinut asiallisestikin sun biisejä, mutta sun ylimielinen suhtautuminen muuttaa vähitellen kommentit suuntaan "Tää on ihan paskaa, ei mulla muuta". Jos on kusi noussut siitä päähän, että tekee biisejä jollekin norjalaiselle turskan pyytäjälle, niin se on aika surullista.

---


Samaa mieltä. Oli palaute mitä tahansa (unohdetaan ne yhden rivin palautteet silti), niin olisi hyvä ottaa kaikki vastaan, eikä ignoroi palautetta. Tosiaan, kyllä se vituttaa kun tulee tyyliin "Tää on ihan paska!!09", mut kaikki rakentava palaute on aina plussaa, oli se sitten millaista tahansa.


---

Omat heikkoudet pitää oppia tajuamaan / hyväksymään, muuten ei pääse eteenpäin.

---


Tässäkin olen samaa mieltä. Esimerkiksi aina kun olen tänne biisejä laittanut, olen koittanut oppia palautteesta aina jotain, varsinkin tuotantopuoli on ollut itselläni todella hakusessa, mutta nytten erään henkilön avustuksella olen alkanut oppia paremman käyttämään niitä softia mitä on ollut, ja täältä, klubituksesta on tullut paljon hyviä vinkkejä moniin asioihin.

Mutta sitten itse biisistä:
Biisissä on oikeasti ideaa, itse pidän alun syntikoista (saisi tulla kylläkin lisää variaatiota), bassline on ensimmäinen joka pilaa tunnelmaa, ja nyt komppi tuntuu siltä, kun heittäis kapuloita rattaiden väliin, uskoisin tän toimivan paljon menevämmällä kompilla = rullausta/groovia lisää IMO
en sitten tiedä oliko se tarkoitus, mutta muhun ei toimi tuommoinen (eikä näköjään moniin muihin)

Itse vaihtaisin kaikki muut soittimet, paitsi alun sointu-synan, ja haitsun kohdalle lyövä bassline ei toimi tässä, tai voisi toimia, jos sillä olisi tukenaan jokin astetta kevyempi semi-basso josta on alapää poistettu.

Kokeile luoda radikaalimpi runko, nyt tää tuntuu vähän liian 'onkohan toi liian radikaalia?'-tyyliseltä, ujolta. *ding*

Propsit siitä, että biisis herättää keskustelua, se on aina plussaa. ;)


Jos leikkaan alapään bassosta niin onko silloin biisissä enää sitä munaa?
Jos vaihtaisin kaikki soittimet niin tämä biisi olis vasta jouluaattona valmis. Lisäksi se mun Norjalainen turskanpyytäjä odottaa biisiä jo julkaistavaksi. Kaiken päälle pitää tehdä vielä ns. underscore versio ilman radikaalempia soundeja päällä.
Ehkäpä tämä on sitten semmosta ujoa electronic trancea. Otan kuitenki neuvoista vaarin ja seuraavassa biisissä osaan varmaan tehä paremmanki basslinen. :)
dB

Posts: 1,317

#42 • • dB Digital Beat Music

blender, 19.11.2005 16:24:
sulla on kyllä aika omalaatunen tapa "kiittää" jos joku antaa palautetta. Sinuna menisin itseeni ja ottaisin kaikki neuvot vastaan avoimena, enkä niinkään puolustaisi tai väittäisi vastaan. Mielluummin ottaisin 2 sivuja haukkuja biiseist ku että kukaa ei antais palautetta. Ja omasta mielestä aika suoraan on kyllä ihan itse biisistäkin annettu palautetta / jos tuotannolliset seikat on ihan hakoteillä on vaikee napata sitä ideaakaan sieltä kun päällimäisenä tulee mielee vaan hakoteillä olevat saundit ;)



Otin neuvosta vaarin ja kuuntelin sun biisin tuolla electronicaexposed sivulla. Hyvän kuulosta jälkeä. Ei sillä väliä miten kauan musaa on tehny. Soundeilla on kieltämättä erittäin tärkeä osuus biiseissä jos aikoo saada label sopimuksen.
gerry

Posts: 979

#43 • • Edited gerry

Digital Beat,
Oma tyyli on kompressoida kaikki rumpusooundi aika lyttyyn. Kompressori yleensä sekä alussa heti laitteiden jälkeen että vielä lopussa master tai ns. end kompressori. Kompressoinnissa hieman haittapuolena voi olla liiallinen voluumin aleneminen. Kirjanmerkeissä mulla oli yks hyvä sivu jos haluaa perehtyä kompressoinnin/masteroinnin saloihin: http://www.nthelp.com/mastering/faq.htm
Reason 2.5 peruskompressori on kohtalainen mutta tietenki oikeat studiokompressorit ovat sitten asia erikseen.
Rumpusoundit mun biiseissä ovat yleensä klassisia "oldskool" teknorumpuja, kaikki eivät välttämättä niistä pidä (kuulostavat vanhoilta pieruilta). Kannattaa käydä tsekkaamassa alkuperäiset rumpukonesamplet täältä:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Studio/7012/




Tästä on ollu aikaisemminkin puhetta mutta.... Valaistkaa mulle kiXusuperstarat minkä helvetin takia sitä kompuraa täytyy änkee joka väliin?? Ja miks kaikki pitää kompuroita lyttyyn??

Basariin kun laittaa kompuraa niin siitä häviää kokonaan se "muhevuus" ja alapääjytä joka säilyy kun kasat basarin itse vaikka kolmesta basarista. Jos ei potki niin vaihdat jonkun niistä kolmesta/neljästä basarista tai equtat eritavalla, mut EI kompuraa.

Voisko joku laittaa muuten jotakin previkkaa basareista jonka on tehnyt kompuroimalla lyttyyn?? Mä voisin sitten laittaa muutaman basarin jossa ei ole kompuraa lähelläkkään.


Kompura ON okei, kunhan tietää mitä sillä tekee. Esim. joissakin liideissä tai näinkin yksinkertaisessa asiassa kuten cympalin sent deläys tai reverbis käytän kompuraa pitämään sen saundin kauemmin pinnalla. Myös sidechainia tulee käytettyä usein.

Basari saa mielestäni olla ihan kompuroimaton (jotakin napsuja kun yläpääbasaan haluaa niin se onnistuu kyl kätevästi kompural) toki ne voi ajaa samaan bussiin ja jonku warmeriplugarinläpi kautta. Haikat voi niputtaa samaan bussiin ja vetää ne kevyen särön ja kevyen kompuran läpi jolloin ne on "pinnalla".

Clap menee kans itsenäisenä elementtinä.

Mut vitun kompuratauti sullakin on=)? Tainnu liikaa lukea jotakin "Näin mixataan rock bandia" vai? Akustises musas sitä kompuraa kyl käytetään useammin. Myös basariin haetaan jytää kompuralla. samoin basso, kitara, laulu.... Ne kaikki on melkein vedettävä kompuran läpi jotta biisi kuulostaa tasaiselta. MUT EI konemusassa.

--
by B.C.S

CM

Posts: 1,507

#44 • • CM

gerry, 25.11.2005 12:55:
---Tästä on ollu aikaisemminkin puhetta mutta.... Valaistkaa mulle kiXusuperstarat minkä helvetin takia sitä kompuraa täytyy änkee joka väliin?? Ja miks kaikki pitää kompuroita lyttyyn??



Nimenomaan.. Kuuntelin eilen ASOTin pitkästä aikaa ja kyllä siellä erotti pari pitemmän linjan kovaa tuottajaa VST-tranceilijoista (jota melkein koko show oli täys). Yks mikä soundista tekee niin softan ja ohkasen kuulosen on just se helvetin kompurointi. Bassoista lähtee muna ihan ensimmäisenä. Sit kun tresholdit on päin p:tä niin esim diskanttisoundit alkaa kuulostaa Radio NRJ:ltä, eli karmealta. Toisekseen vituttaa kuunnella 10 biisiä putkeen, joissa diskantit ja keskiäänet huutaa täysillä kokoajan. Dynamiikka puuttuu nykyään trancesta lähes kokonaan. Porukka tietyst yrittää saada soundia kuulostaa rankemmalta, mut esim kunnon jynkkyhouse kuulostaa paljon rankemmalta, koska se rankkuus tulee niistä soundeista, eikä kompurasta.
dB

Posts: 1,317

#45 • • dB Digital Beat Music

gerry, 25.11.2005 12:55:
---
Digital Beat,
Oma tyyli on kompressoida kaikki rumpusooundi aika lyttyyn. Kompressori yleensä sekä alussa heti laitteiden jälkeen että vielä lopussa master tai ns. end kompressori. Kompressoinnissa hieman haittapuolena voi olla liiallinen voluumin aleneminen. Kirjanmerkeissä mulla oli yks hyvä sivu jos haluaa perehtyä kompressoinnin/masteroinnin saloihin: http://www.nthelp.com/mastering/faq.htm
Reason 2.5 peruskompressori on kohtalainen mutta tietenki oikeat studiokompressorit ovat sitten asia erikseen.
Rumpusoundit mun biiseissä ovat yleensä klassisia "oldskool" teknorumpuja, kaikki eivät välttämättä niistä pidä (kuulostavat vanhoilta pieruilta). Kannattaa käydä tsekkaamassa alkuperäiset rumpukonesamplet täältä:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Studio/7012/

---



Tästä on ollu aikaisemminkin puhetta mutta.... Valaistkaa mulle kiXusuperstarat minkä helvetin takia sitä kompuraa täytyy änkee joka väliin?? Ja miks kaikki pitää kompuroita lyttyyn??

Basariin kun laittaa kompuraa niin siitä häviää kokonaan se "muhevuus" ja alapääjytä joka säilyy kun kasat basarin itse vaikka kolmesta basarista. Jos ei potki niin vaihdat jonkun niistä kolmesta/neljästä basarista tai equtat eritavalla, mut EI kompuraa.

Voisko joku laittaa muuten jotakin previkkaa basareista jonka on tehnyt kompuroimalla lyttyyn?? Mä voisin sitten laittaa muutaman basarin jossa ei ole kompuraa lähelläkkään.


Kompura ON okei, kunhan tietää mitä sillä tekee. Esim. joissakin liideissä tai näinkin yksinkertaisessa asiassa kuten cympalin sent deläys tai reverbis käytän kompuraa pitämään sen saundin kauemmin pinnalla. Myös sidechainia tulee käytettyä usein.

Basari saa mielestäni olla ihan kompuroimaton (jotakin napsuja kun yläpääbasaan haluaa niin se onnistuu kyl kätevästi kompural) toki ne voi ajaa samaan bussiin ja jonku warmeriplugarinläpi kautta. Haikat voi niputtaa samaan bussiin ja vetää ne kevyen särön ja kevyen kompuran läpi jolloin ne on "pinnalla".

Clap menee kans itsenäisenä elementtinä.

Mut vitun kompuratauti sullakin on=)? Tainnu liikaa lukea jotakin "Näin mixataan rock bandia" vai? Akustises musas sitä kompuraa kyl käytetään useammin. Myös basariin haetaan jytää kompuralla. samoin basso, kitara, laulu.... Ne kaikki on melkein vedettävä kompuran läpi jotta biisi kuulostaa tasaiselta. MUT EI konemusassa.


Tarttunu tuo kompuratauti varmaan jostain. Onhan tuossa perääkin että soundi menee aika lyttyyn jopa liiaksi asti kun käyttää kompuraa. Tai kun hyväksikäyttää kompuraa. Olen kuitenkin eri mieltä että etteikö ihan ammatikseen konemusiikkia (lue trancea/Armin Van Buuren) tekevät vedä joka soundia kompuran läpi. Jotkut jopa sanovat että heidän studiossa ovat kaikki soundit enemmän tai vähemmän ajettu kompressorin läpi. Sekin vielä että ominaissoundi muodostuu siitä että soundi on vedetty lyttyyn. Nyt vaikuttaa siltä että aletaan kuitenkin puhua tuotannon taiteellisesta tyylistä tai taiteellisesta lopputuloksesta. Kyllä kompuraa kannattaa käyttää mun mielestä konemusiikissa mutta ei välttämättä joka ikisessa soundissa. Tarkoitus ei ole päteä, tämä on vain mun oma mielipide. En itsekään henk. koht. pidä näistä ruotsalaisista "radiotrance" biiseistä jossa on vain yksi vokaalisample "I wanna liiivveee!!" ja koko soundi on vedetty kopuralla yhdeksi paskamössöksi.

Olen itse miksannut yhden ainoan rockbiisin joten en voi kommentoida tai edes varmaan osais muutenkaan tuottaa aivan oikeaoppisesti rock biisejä.
gerry

Posts: 979

#46 • • gerry
Itseäni toistaen.


Käytä sitä kompura kun ON tarve. Älä käytä sitä sen takia et joku Van buurenikin käyttää.... Kun et tiedä mitä/mihin/miten se buureni sitä käyttää!

Kompura onkin varmaan väärinkäytetyin efekti ikinä... Instrumenttaalisessa musiikissa se on todella tarpeellinen mutta ei konemusas.

--
by B.C.S

kosmo

Posts: 759

#47 • • kosmo TJH87

Digital Beat, 7.11.2005 21:12:
laitan toka version, joko iskee tai ei :D
Hieman shufflea laitoin tuohon bassosyntikkaan niin tulee groovea.



JES! Mahtavaa miten oot saanu groovea offbiitti bassolinjaan. :peukkupystyynhymiö:
dB

Posts: 1,317

#48 • • dB Digital Beat Music

gerry, 26.11.2005 20:52:
Itseäni toistaen.


Käytä sitä kompura kun ON tarve. Älä käytä sitä sen takia et joku Van buurenikin käyttää.... Kun et tiedä mitä/mihin/miten se buureni sitä käyttää!

Kompura onkin varmaan väärinkäytetyin efekti ikinä... Instrumenttaalisessa musiikissa se on todella tarpeellinen mutta ei konemusas.


No voipi sanoa tuohon että oppia ikä kaikki. Ehkäpä downtempo electronic osastolla kompura menee vallan mainiosti.