Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 166,160 views

vaavu

Posts: 1,324

#381 • • vaavu vara-vana

Tontsis:
No jaa.. Jos mun kommenttien seurauksena Jonelta sateli suoria loukkauksia profiiliin (mm. äpärä, keskenkasvuinen, ylimielinen kusipää), ja se yritti topikkiinkin keksiä jotain vittuiltavaa, kunnes huomasi, ettei mitään järkevää keksi ja laittoi mut ignoreen, niin mä en menis puhumaan asiallisesta argumentoinnista. *justjoo*



Mä en ole lukenut sun profiilin kommentteja, joten en tosta puolesta osaa sanoa mitään. Tässä topikissa käyty keskustelu on kuitenkin ollut pääosin täysin asiallista. Ja jos asiallista argumentointia kaipaat, voit varmaan itsekin näyttää sitä mallia, eikö niin?

Muutenkin, jos sun mielestä säännöistä keskusteleminen on "nillitystä" ja sitä tekevät "tekee itsestään pellen", niin ehkä sun ei kannattaisi lukea tätä topikkia. Voi muuten otsasuonta ruveta puristamaan liikaa.

*piis*
Jone

Posts: 8,258

#382 • • Edited Jone Archibald Haddock

Tontsis:
No jaa.. Jos mun kommenttien seurauksena Jonelta sateli suoria loukkauksia profiiliin (mm. äpärä, keskenkasvuinen, ylimielinen kusipää), ja se yritti topikkiinkin keksiä jotain vittuiltavaa, kunnes huomasi, ettei mitään järkevää keksi ja laittoi mut ignoreen, niin mä en menis puhumaan asiallisesta argumentoinnista. *justjoo*
Toisaalta toi nyt ei mikään poikkeus olekaan, kun puhutaan Jonesta.



Mä oon nyt mielenkiinnolla seurannut tätä sun persoonaani kohtaan suuntaamaa demonisointikampanjaa, jota olet kehitellyt likipitäen jokaisessa viestissäsi täysin siitä huolimatta onko mulla ollut asioiden kanssa mitään tekemistä tai ei. Ilmeisesti olet elänyt siinä kuvitelmassa, että olen oikeasti laittanut sut ignoreen ja siten voit jauhaa musta aivan määrättömästi ilman, että asiaa mitenkään huomioin. Osittain olet tässä aivan oikeassa - tähän viestiin asti ja tästä lähtien en kamppanjaasi tässä topicissa puutu, mutta "off topic"-topicissa voidaan asiasta jatkaa jos koet siihen tarvetta.

Nyt pyytäisin, että lakkaat häiriköimästä ja vastaisuudessa puhut valokuvauskilpailujen sääntökeskustelussa valokuvauskilpailujen säännöistä, et minusta tai siitä kuinka olet kokenut suurta vääryyttä. Ei liene liikaa vaadittu?
Jone

Posts: 8,258

#383 • • Jone Archibald Haddock

Tontsis:
Aion myös jatkossa kommentoida sua niin kauan kuin annat kommentoimiselle sijaa, samaan tapaan kuin kirjoitin 4. kilpailun topikkiin siitä, kuinka päätit jättää osallistumasta ja samalla arvioit kuvia tylsiksi.



Mä en ole päättänyt jättää osallistumatta - itseasiassa osallistuisin mielelläni, mutta en omista kameraa jolla sen voisin sääntöjen puitteissa tehdä, vaikka niitä on hyllyssä 4.

Mitä taas tulee kuvien arviointiin, niin meillä kaikilla lienee oikeus esittää niistä mielipide? Se, että jopa minä sellaisen esitän ei anna sulle syytä henkilökohtaiseen hyökkäykseen. Jos haluat sellaisia tehdä, niin kaikin mokomin, mutta tee ne vaikka siellä "off topic"-topicissa. Se on oikea paikka sellaisille jos joku.
Jone

Posts: 8,258

#384 • • Edited Jone Archibald Haddock

Tontsis:
blaa blaa blaa.



*justjoo*

Tontsis:
On sulla oikeus mielipiteesees, mutta aika idioottimaiseltahan sellaisen ilmaiseminen vaikuttaa, kun et itse viitsi osallistua ja yritä pistää paremmaksi. Olet päättänyt jättää osallistumasta siinä vaiheessa, kun päätit ola ottamasta onkeen omasta vinkkistäs: "Lainaa kamera".



Koetko, että kamerattoman henkilön kameranlainaamistarve ja 4:n kameran omistajan kameranlainaamistarve ovat täysin sama asia? Mun käsitykseni mukaan ensimmäinen kertoo lähinnä siitä, että pelaajalta oikeasti puuttuu peliväline ja toinen siitä ettei pelaajan lukuisia pelivälineitä kelpuuteta kilpailuun. Jos pelivälineitä on hyllyssä useita ja niiden käyttöä ei hyväksytä, niin kyllä siinä vaiheessa melkein mieluummin jättäytyy suosiolla pois kilpailusta - eikä siinä ole mitään maata kaatavaa, skaboja tulee lisää.

Tontsis:
Jos sä ja Vaavu saisitte työtehtäväksi ottaa rahaa vastaan sellaisen kuvan vaikkapa paidan napista, joka näyttäisi olevan kuvattu 10cm:n päästä, niin ettekö ottaisi tuota kuvaa ja jäisittekö ihmettelemään kameranne ominaisuuksia?
(ehkä ei parhaimpia vertauksia, mutta toivottavasti antaa jotain suuntaa siitä, mitä mä ja muutamat muut ovat tässä ihmetelleet)



Itseasiassa asia etenisi aivan samoin kuin se on tehnyt tässä sääntökeskustelussakin; kertoisin asiakkaalle, että hänen antamiensa kriteerien mukaisen kuvan ottaminen ei onnistu laitteistollani. Kysyisin myöskin (aivan samoin kuin sääntökeskustelussa on kysytty muutamaan otteeseen), että onkohan asiakas nyt aivan varmasti tietoinen siitä mitä pyytää, koska se ei tunnu korreloivan sen kanssa mitä hän haluaa.
e-will

Posts: 372

#385 • • e-will joor worst naitmeir
taas alkaa tuntua että tää hiekkalaatikko on liian pieni meille kaikille.

--
vailla täyttä ymmärrystä

littlebig

Posts: 753

#386 • • littlebig aaat-chi kung
mulla on jonesta aika samoja kokemuksia eli asiatonta v***uilua tulee ja halua päästä pätemään ainakin sanomalla viimeisen sanan. ignoressa on ja pysyy.

kilpailusta sen verran että vaikka säännöt eräiden mielestä vaikuttavatkin epäreiluilta ovat ne kuitenkin tuoneet osallistujia suuret määrät. itsekin räpellyksen jälkeen löysin sen kukkanäppäimen. (klubituksessa kun kaikki aina ymmärretään väärin niin olisi ilmeisesti pitänyt tajuta että kukka toiminta tarkoittaa sitä että sinun pitää olla paukuissa kuvaa otettaessa) *nauru**nauru**nauru**nauru*
seuraava voittaja voi sitten diktatuurillaan tai älyllisellä nokkeluudellaan luoda uuden HAASTAVAN kilpailun aiheen uusilla säännöillä/ohjeilla.

vielä kysymys näille valittaVille puoliammattilaisille: kyselin ammattilaiskuvaaja kavereiltani miten kertomistanne kameroista saa porsaan reiän kautta makrokuvan. tekstiä ja asiaa tuli niin etten tajunnut mtn.
yksi ohje kuitenkin oli kiikarit.
jos olisitte luovia ja ottaisitte haasteen vastaan niin koko tämä monen sivun jankutus sääntöjen oikeudellisuudesta olisi poissa. ei jokapäiväinen hyvä olo voi olla niin heikosta kiinni että tarvitsee monta päivää potea pahaa oloa klubbariin siitä että leikkimielisessä kilpailussa, jossa ei edes ole palkintoja, ei pystykään ilman apuja osallistumaan. olisiko tässä teille nöyrtymisen paikka? vaikka olette hyviä niin silti joku teitä vähemmän arvostettu kuvaaja voi tuoda niinkin vaikean haasteen eteen että joudutte oikeasti miettimään miten siitä selvitä

kannatan sääntökeskustelua mutta en monen päivän sääntöruikutusta

ps. koska en itse jaksa vaivautua kommentoimaan tästä kirjoituksesta syntyvää megaväärinkäsitystä mikä klubituksessa on tapana niin kerron jo nyt ettei minulla ole aikaa ja halua alkaa vastailla tuleviin kommentteihin. olen oman osuuteni kilpailuun ja sääntökeskusteluun tuonut, se riittäköön *piis*

--
straight ______

gay ^______^

ville

Posts: 3,780

#387 • • ville olen oikeasti ujo
Voi hyvää päivää taas mitä komentteja täällä on tullut.

Jos en nyt väärin muista, niin koko valokuvauskilpailu lähti siitä, että aluksi laaditaan säännöt, jonka puitteissa kuvia otetaan. Se joka ei ole samaa mieltä, voitko esittää perustelusi?

Jos ja kun nyt sovitaan säännöt, jonka puitteissa niitä kuvia otetaan, niin mitä järkeä on todeta: "Nää säännöt ei oo sääntöjä, nää on vaan ohjeita, joita saa tulkita miten haluaa". Jos esim te boy-cot ja tontsis olette sitä mieltä, että nämä säännöt ovat vain ohjeellisia, voisitteko sanoa yhdenkin syyn, miksi sääntöjä pitää olla olemassa?

Toisekseen te molemmat ootte nyt takertuneet vain ja ainostaan tähän kisaan ja tuohon 10cm. Yrittäkää tajuta, että me "valittajat" puhumme kokonaisuudesta nimeltä tekniset rajoitukset. Tämä 10cm on yksi tekninen rajoitus. Minä en ainakaan halua, että teknisiä rajoituksia annetaan koska:

1) Ne rajoittavat osaanottajien määrää, jos sääntöä noudatetaan, koska kaikki laitteistot eivät kykene kaikkeen

2) Ne johtavat tilanteeseen, jossa osa osallistujista joutuu rikkomaan sääntöä (miksi se sääntö sitten on?)

3) Ne rajoittavat luovan prosessin (eli sen valokuvan) syntyä, koska teknikka asetaan tulkinnan yläpuolelle (kuten tässä kisassa on suurimmaksi osaksi käynyt)

Jos olette edes yhdestä ylläolevasta kohdasta eri mieltä, voisitteko edes yrittää perustella väitteenne ja lopettaa henkilökohtaisten kommenttien heittämisen.

Leikkimielisyydestä: Sitä voitte varmaan itsekin lisätä sillä, että jätätte pois nuo henkilökohtaisuudet.

tontsis:
Kriteerit olivat "näyttäisi olevan otettu 10 cm:stä". Miten missasitkaan tuon kohdan..



Kun lainaat, lainaa edes oikein. Tässä suoraa quotea meown kahdesta postista:

"maksimietäisyys kohteesta on 10cm" ja uudestaan "missään vaiheessa en ole määrännyt etäisyydeksi tasan 10cm, vaan MAKSIMI etäisyydeksi."

Henk koht olen sitä mieltä, että tämä 10cm jauhaminen alkaa olla jo naurettavaa, mut jos siitä puhutaan, niin yritetään tehdä se edes oikein.
Avatar
#388 • • astaroth Guest

Tontsis:
*justjoo* Hieno postaus Ville!


Jos saan kysyä, niin mikä tuossa oli niin *justjoo*?
siveys

Posts: 2,492

#389 • • siveys lovely

Tontsis:
Oh re-a-a-a-a-a-a-a-lly?


Hei. En tunne sinua, joten minulla ei voi olla mitään ennenaikaisia henkilökohtaisia kaunoja sinua kohtaan. Voit siis jättää tämän mahdollisuuden huomiotta jo alkuunsa. Kaikki mitä nyt kirjoitan perustuu sille mitä olen tästä topicista lukenut.

Haluaisin tässä nyt kertoa sinulle ja kaikille muille, jotka kirjoittavat kasoittain täysin off-topic kommentteja, quottaavat olemattomia tekstejä, muokkaavat tekstejään useaan kertaan, pasteavat topicciin mauttomia kuvia ja kommentoivat toisten ihmisten persoonaa:

Tässä topicissa yritetään keskustella aiheesta sivistyneesti. Mikäli sinä et siihen kykene vaan ainoat keinosi puolustaa argumenttejasi on hyökätä henkilökohtaisella tasolla eriävien mielipiteiden esittäjiä kohtaan, keksiä jotain ihan käsittämättömiä pahvikamera-kommentteja ja käyttää tyytymättömyyttä kuvaavia lausahduksia tai hymiöitä perustelematta mielipidettäsi sen enempää, niin pyydän, että yksinkertaisesti menet muualle.

Jos sinun on ihan pakko jauhaa henkilökohtaisuuksia ja laukoa täysin irrelevantteja argumentteja niin tee se vaikka tuolla http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=33999 tai perusta vaikka ryhmäviesti niille, joille kommenttisi suuntaat.

Jos sinun otsalohkosi halkeaa tästä viestistä ja sinun on pakko siihen vastata niin vastaa minulle joko henkilökohtaisesti yksityisviestillä tai sitten yllämainitussa topicissa, sillä vastaus ei todellakaan kuulu tänne. Tämäkin viesti olisi ehkä joutanut kyseiselle alueelle, mutta haluan, että tämä viesti ei mene sinulta ohi ja quotaamalla kirjoitustasi saan sen todennäköisemmin huomioosi. Toivottavasti tämä viesti auttaa myös muita valitsemaan paikan kirjoituksilleen, jotka eivät millään tavalla edistä topiccina olevaa valokuvauskilpailun sääntökeskustelua.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#390 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
Me tarvitan selkeesti *pätee* hymiö.. Se vois olla sellanen, joka hakkaa jollain karttakepillä puolihuolimattomasti toista hymiötä päähän tms. *nauru*



teacher.gif
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#391 • • Aziz Combat Fighter
"Leikkimielinen kilpailu" more like "vittu mä oon oikeessa älä väitä vastaan" am I rite?

Miks tohon vedotaan koko ajan? Tarkottaako se, että joku on leikkimielistä, ettei sääntöjä tarvitse sopia, ja ettei niistä saa puhua? Kyllä sillon kun lapsenakin oltiin kirkonrottaa ala-asteen pihassa kortsupipot silmillä, säännöistä pidetiin kiinni ja ne sovittiin yhdessä, ja sekin oli taatusti ihan leikkimielistä touhua.

Jos ainoo annettava tähän topikkiin on sellanen "älkääheiriidelkö, eiks tää oo vaan leikkii"-plurahtelu, niin menkää postaamaan vaikka "Päivän ällösöpöily"-topikkiin. Täällä keskustellaan pääasiassa aiheesta asiaa, muutama henkilökohtaisuuksiin asti menevää kirjoittajaa lukuunottamatta. Ei ole mitään syytä polttaa hihoja, hermostua tai ottaa henkilökohtaisesti yhtäkään postausta. Säännöistä keskustelu ja toisen mielipiteen kyseenalaistaminen ei ole riitelyä, vaan yhteiseen päämäärään, eli hyviin ja oikeudenmukaisiin sääntöihin, tähtäävää toimintaa.

Mitä jos pidetään se leikkimielisyys elossa sillä tavoin, ettei hermostuta turhasta, ok?
littlebig

Posts: 753

#392 • • littlebig aaat-chi kung
kysymys säännöistä:
onko kilpailijoiden sallittu äänestää itseään?
ainakin edellisien kilpailujen pisteitä katsellessa osa ei itseään ole äänestänyt koska ei ole vähintään 3p saanut
ja osa on äänestänyt sillä sitä tarkistelin kun kuvien ottajien nimet julkaistiin
olisiko tässä paikka keskustelulle ENNEN kuin aletaan äänestää?

tämä kilpailu ja aihe on osoittautunut sen verran suosituksi että kilpailusta tulee tiukka
en ainakaan itse näe selvää voittajakuvaa ja siksi itsensä äänestäminen varmasti houkuttaa jos se siis on sallittua
IMO asiasta kannattaisi päättää ennen äänestystä

kannatan itsensä äänestämistä siksi että vielä ei ole selvinnyt kuka ja miten sen asian tarkistaa. jos joku ehdottautuu niitä tarkistelemaan niin voin muuttaa mielipiteeni, mutta nyt ainakin näin

täyttäkää jatkoa;

saa äänestää 1
ei saa äänestää 0

--
straight ______

gay ^______^

Avatar
#393 • • astaroth Guest

boy-cut:
kysymys säännöistä:
onko kilpailijoiden sallittu äänestää itseään?


Tästä keskusteltiin homman alkaessa. Muistaakseni itseään äänestämiselle näytettiin vihreää valoa.

Mutta noin sivuhuomautuksena itse en kehtaisi tehdä noin. Selkärangatonta, jos minulta kysytään.
Fyrisch

Posts: 4,525

#394 • • Fyrisch

boy-cut:
saa äänestää 1
ei saa äänestää 1



Mun mielest se olis vaa aika hassuu jos äänestäis itteensä :D Jollai taval aivot sanoo automaattisesti ei. Jotkut on itserakkait jotkut ei.
Lost-Soul

Posts: 3,107

#395 • • Lost-Soul los pallos

Astaroth:
Mutta noin sivuhuomautuksena itse en kehtaisi tehdä noin. Selkärangatonta, jos minulta kysytään.


En kyllä sanoisi selkärangattomaksi tuota. Jos ei vaan löydä mitään parempaa kuvaa, niin miksi ei äänestäisi omaa kuvaansa. Ja jos muiden tapa lähestyä aihetta ei oikein mene ymmärrykseen, niin näkisin senkin olevan täysin hyvä syy äänestää sitä omaa kuvaansa...

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jone

Posts: 8,258

#396 • • Jone Archibald Haddock
Kyllähän itseään saa äänestää kaikissa vapaissa äänestyksissä - eri asia on sit kenelle niin tekeminen ei töki. En ainakaan itse pystyisi äänestämään itseäni jo siksikään, että terve itsekriittisyys pistää mut asettamaan omat tuotokseni monien muiden taakse.

Meneillään olevan skaban äänestyksestä tulee kieltämättä varmasti mielenkiintoinen ja hajontaa uskoisi olevan huomattavasti aikaisempia skaboja enemmän. Tähän vaikuttanee se, että aiheesta tai paremminkin ehkä sen puuttumisesta johtuen kuvia on täysin laidasta laitaan ja monien ainoa yhdistävä tekijä on se miten ne on otettu ja esitetty. Toisaalta esittämistavan määrätty samankaltaisuus aiheuttaa myös sen, että kuvien joukosta on vaikeampaa lähteä erottamaan yksittäisiä otoksia toisiaan paremmiksi (tosin muutama erottuu kyllä mun silmääni edukseen muista tylsähköinä pitämistäni).
Avatar
#397 • • Edited astaroth Guest

Lost-Soul:
En kyllä sanoisi selkärangattomaksi tuota. Jos ei vaan löydä mitään parempaa kuvaa, niin miksi ei äänestäisi omaa kuvaansa.


Tässä meillä on sitten vain yksinkertaisesti näkemysero. Minä en vain kehtaisi äänestää omaa otostani, vaikka olisin taitava kameroiden kanssa kuin Spielberg konsanaan. Itsensä äänestäminen ei oikein mene käsi kädessä kanssani reilusta pelistä puhuttaessa. Enkä haluaisi tietoisesti nostaa itseäni muiden yli. Muut tekevät sen, jos minulle suovat.

Ja jos muiden tapa lähestyä aihetta ei oikein mene ymmärrykseen, niin näkisin senkin olevan täysin hyvä syy äänestää sitä omaa kuvaansa...


Silloin en äänestäisi.

Edit: Typotus.
sapeli

Posts: 11,768

#398 • • sapeli jokukukamikä?

boy-cut:
saa äänestää 2
ei saa äänestää 1



En usko että se siitä itseään äänestämisestä tulee jäämään kiinni pääseekö ykkössijalle - mulle ihan sama äänestääkö ihmiset itseään, mutten usko itse niin tekeväni. Jollei tietty oma tuotos satu olemaan mielestäni uskomattoman nerokas. *hih* *justjoo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Nacu

Posts: 1,293

#399 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside
Mä oon nyt tuijottanu noita kuvia ihan liikaa. *haukottel*

Oon jo kyllästyny kaikkiin, enkä haluu antaa pinnoja kellekään. Jos parin päivän tauko ja sit kattois uudestaan....

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

sapeli

Posts: 11,768

#400 • • sapeli jokukukamikä?
Jäi mulle vähän epäselväksi: päästiinkö minkäänlaiseen konsensukseen siitä saako seuraavassa kilpailussa rajoittaa kuvaustyyliä (esim. mustavalkoinen tai tietty etäisyys kohteesta)? Tästä voisi tehdä jopa pienen pika-gallup-äänestyksen ennen seuraavaa kilpailua. Mulle on henk. koht. ihan sama, mutta nämäkin ideat olisi voinut toteuttaa joustavemmin. Jos nyt ihan itse saisin tästä asiasta päättää, sanoisin että kameran kuin kameran pitäisi kelvata kilpailuun, mutta sääntöjä kuten "lopputuloksen pitää olla mustavalkoinen" tai "lopputuloksen on oltava lähikuva kohteesta" pitäisi silti sallia. Toisaalta jos itse pääsen jossain vaiheessa valitsemaan aihetta, annan mieluummin mahdollisimman vapaat kädet kuvaajille ja odotan innolla lopputuloksia jotka ovat kuitenkin sitten paljon vaihtelevampia ja mielikuvituksekkaampia. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.