Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 165,615 views

ville

Posts: 3,780

#361 • • ville olen oikeasti ujo

Tontsis:
Ei vai? Kyllä makrokuvastakin saa vaikka juonellisen tarinan, jos vähän viitsii miettiä. Ja vaikka ei vaatisikaan, voi paras kuva olla hyvä kuva mielenkiintoisesta esineestä tai pinnasta. Ei kait aina tarvi hyvään kuvaan sisältyäkään mitään jippoa?



Jos vertaa tämän kisan kuvia vaikka kahteen edelliseen, oletko sitä mieltä, että tässä kisassa lopullisten kuvien tarinoihin on panostettu yhtä paljon kuin edellisillä kierroksilla?

Idioottimaista tässä lähinnä on se, että "joku" ei osaa sopeutua sääntöihin toivotulla tavalla. Teilläkään ei näkynyt verkkosivuilla kuin muutama makro - hyvää harjoitusta siis teillekin.



Niin, oman osuuteni olen tässä kisassa tehnyt eli sinun käsityksen mukaan sopeutunut? Vai onko sittenkin niin, että vaikka osallistun, mutta samaan aikaan moitin sääntöjä, en olekaan sopeutunut?

Uskotko muuten, että kaikki kuvat joita me kuvataan on meidän nettisivulla?

Ja miksei se voisi olla joku kodin esine; jos sen esineen kuvaustapa on mielenkiintoinen, niin en näe mitään syytä naputtaa.



Tässä lienee kyse on siitä, miten suhtautuu valokuvauskisaan. Itse mielelläni näkisin, että kisassa annetaan aihe, jota tulkitaan sekä kuvallisin että teknisin keinoin. Tässä kisassa on käynyt niin, että teknisiin keinoihin ei juuri saa vaikuttaa ja varsinaista aihetta ei ole:

Suora paste kilpailun säännöistä: "Valokuvan ei ole tarkoitus olla esittävä vaan nyt mennään todellakin pintaa syvemmälle. Parhain esimerkki on lähikuva kärpäsen silmistä".

eli alkuperäisenä ideana on ollut, että kuvat esittäisivät nimenomaan yksittäisiä pintoja. Yksittäinen pinta voi olla vaikka metallia, puuta, ihoa, lasia jne jne. Ehkä mä sitten olen vaan tosi rajoittunut, mutta mun insinööripäähän ei kyllä mahdu, miten puhtaan pinnan kuvaamisesta saa suuria tulkintoja (pitäisi varmaan olla joku taitelija)? Siten tämän kisan anti (jos kisan tekee tarkalleen niin kuin pitäisi) on se, että valitsee pinnan x ja kuvaa sen teknisten rajoitusten mukaisesti.

Nyt kun näitä kuvia katsoo, niin siihen olen kyllä todella tyytyväinen, että käytännössä kukaan ei ole noudattanut kisan alkuperäistä sääntöä. Tällä tarkoitan sitä, että lähes kaikki kuvat ovat esittäviä ja niissä on erittäin vaihtelevasti pintoja/ideoita/asioita.

Todella positiivinen asia tässä kierroksessa on myös ollut suuri osaanottajamäärä.


Sun täytyy voittaa tää skaba ensin, kuten jo todettu..



No sillä mun kuvalla ei tätä skabaa voi voittaa, eikä se ole edes tarkoitus =)

Jos ja kun joskus jotenkin ihmeen kaupalla onnistuisin skaban voittamaan niin voin jo nyt luvata, että kilpailun säännöissä luovuus jätetään 100% kuvaajalle.
akir0

Posts: 2,554

#362 • • akir0 idleRPG champion 2009

Tontsis:
---
akir0:
Ainakin oma makro-kuvani olisi vaatinut ihan selkeästi pätkän tekstiä alleen :)

---

Aijjai, eihän se sitten ole hyvä kuva (tai jotain) *vink*



Juu, sen tiedänkin. Mut ois voinu jo etukäteen selitellä huonoa menestystään.
UnityF

Posts: 15,721

#363 • • UnityF joo just se
miulta jää tämänkin kisa vällin koska kuvausaika kilpailulla on niin lyhyt että en kerkii mitenkään lainaa kameraa ja ottaa mikä lie makro kuva..*ding* Hyvä kun osaan ees normaali perustoimintoja käyttää niin saatikka sitten jotain tälläisiä joten jätän tän kisan suosiolla väliin.

sinäänsä toivon että seuraava kisa on "normaali" että sit voisin again tarttuu kameraan ja ottaa jonkun hassun kuvan sellaisilla säädöillä kun mie osaan käyttää eikä vaadittais jotain ihme hommeleita jotka on osalle ja mulle hebreaa joten kiinostuskin on aika 0.

positiivista on ollu että on noin monta osallistujaa mut mun mielestä kuvalla ei ole selkeetä aihetta joten kuvat on niin laidasta laitaan joten tekee vähän vaikeeta iettii mikä olis voittaja kuva.

voiko joku laittaa tänne kuvan kunnon makrokuvan esim jostain netistä tai jostain niin sais kunnon käsityksen millaisen se siis oikeastaan on niin osais vähän vertailla kelle sitten antaa pisteitä.. siis kun mulle toi sana oli ihan hebreaa.. ok lähikuva.. miten lähilähikuva.. huoh.. mä taidan olla nyt kyl toooosi blondilla tuulella. *poks* mikä sitten on "liian kaukaa otettu kuva?" eli sitä ei enää luokitella makroksi.. missä menee raja? *ding*
Avatar
#364 • • astaroth Guest

Tontsis:
En usko. Kuvittelisin, että siellä on vaan ne parhaat ja makroja niissä ei ollut .)


Kuinka suuri osuus bilekuvista yleensä on makroja?
Avatar
#365 • • Edited sakk303 Guest
bilekuvia 5-10 cm etäisyydeltä? no ehkäpä drinksulaseja ja peilipalloja vois yrittää kuvat siel noin läheltä mut ei siitäkään mitään tulis. no joo ja nänni ois kanssa kiva aihe mut kukapa sitä ny bileissä näyttäis *hih*

siis gimme a break! makrokuvia bileistä!?! *släp*
ville

Posts: 3,780

#366 • • ville olen oikeasti ujo

Tontsis:
En ole. Olen kuitenkin sitä mieltä, että säännöt eivät panostusta estäkään ja ainakin minulla aihe vaati miettimään jonkinlaista lähestymistapaa siinä missä edellinenkin skaba (johon en tosin ottanut kuitenkaan osaa) ja oli jopa vaativampi/mielenkiintoisempi tässä mielessä. Pelkällä kuvauskulmallakin on saatu paljon aikaisiksi monissa lähetetyissä kuvissa.



Joo, tää on totta eli aina voi panostaa oli aihe mikä vaan.

Mä vaan peräänkuulutan hieman parempaa aihetta niin olisi enemmän sitä panostusta :)


Olet kai sitten sopeutunut, mutta nyt en ymmärrä miksi yhä valitat säännöistä?



Siksi, koska en pidä niistä.

Noin yleensä voisi kai sanoa, että erittäin harvaan asiaan on täysin tyytyväinen mutta silti tulee tehtyä vaikka mitä (esim tulee mentyä bileisiin vaikka lineup ei ole täysin kohdallaan). Sillä että valitan täällä pyrin vaikuttamaan siihen, että tulevaisuuden voittajat eivät rajoittaisi kuvien teknistä puolta.


En usko. Kuvittelisin, että siellä on vaan ne parhaat ja makroja niissä ei ollut .)



Parhaat bile- ja ruokakuvat on siellä, mutta siellä ei sitten olekaan :)


Aihe on annettu, voit sen itsekin lukea topikista. Tekniset rajoitukset vaativat osallistujaa ottamaan kohteesta kuvan läheltä. Musta se on loistava idea. Tutustaan erilaiseen kuvaustapaan, rajaukseen ja kohteen esittämiseen.



Joo, mä kyllä hyvin ymmärrän tän pointin.Mä vaan kannatan täysin erilaista näkökantaa eli sitä, että kuvaaja saa itse päättää haluaako ottaa lähikuvan vai ei kilpailun aiheesta.

Homman pitäisi mennä niin, että aiheen nähdessään kuvaaja miettii millaisen kuvan hän haluaa sekä teknisesti että kerronnallisesti ottaa. Tähän mietintäprosessiin voi sisältyä tuo lähikuvan mahdollisuus, sen kuvaustapa sekä rajaus, samalla tavalla kun mietintäprosessiin voi sisältyä jokin telekuva.

Esimerkiksi tässä kisassa aihe "pintaa syvemmältä" ilman teknisiä rajoituksia olisi hyvin todennäköisesti johtanut tilanteen, jossa kuvaajat lopulta kuvaavat lähikuvia, sillä lähikuvat ovat osallistujien mielestä "pintaa syvemmältä". Tämä päätös, eli lähikuvan ottaminen, pitäisi (mielestäni) tapahtua kuvaajan päässä oivalluksena.

Pinnoista tossa ei puhuta sanallakaan. Mistä luit sen? Mutta kyllä pintojakin voi kuvata tavalla, joka antaa tilaa tulkinnoille. Joku ruosteinen metallilevy voi näyttää vaikka kartalta tms.



Mä en keksi miten kuva voi olla jotain muuta kuin pintaa, jos se ei saa esittää mitään ja kuva pitää olla äärimmäisen läheltä kohdetta.


Tarkoitat kai, ettei ole noudattanut toivomusta :)



no vaikka niin :)
Avatar
#367 • • sakk303 Guest

Tontsis:
---
sakk303:
bilekuvia 5-10 cm etäisyydeltä? no ehkäpä drinksulaseja ja peilipalloja vois yrittää kuvat siel noin läheltä mut ei siitäkään mitään tulis. no joo ja nänni ois kanssa kiva aihe mut kukapa sitä ny bileissä näyttäis *hih*

siis gimme a break! makrokuvia bileistä!?! *släp*

---


*justjoo* Se sun mielikuvituksestas.



Joo mulla on kyllä aika kuiva mielikuvitus. Tulee vaan mieleen et makrokuva bileistä ois vähän sama asia kuin ottaa kuva paatuneesta numismaatikosta itse arvokkaan kolikon sijaan. [sarjassa loihakkaan typerät vertauskuvat taas *hih* ]
siveys

Posts: 2,492

#368 • • siveys lovely
Kaikista pikkujutuista ei voi / ole mielekästä tässä topicissa kirjottaa sivukaupalla, joten mun mielestäni olisi älykästä jos kisan järjestäjällä olisi jonkin verran päätösvaltaa ratkaista kiistatilanteet ja sääntötulkintojen erikoiskiemurat - näin homma toimisi sujuvasti. Jos on jotain napinaa järjestäjän päätöksistä niin niistä voi sitten tulevia kisoja varten avautua täällä, kisan järjestäjän päätös olisi kuitenkin sen kisan ajan laki.

Se ehkä lienee kuitenkin lopulta parasta, että säännöt eivät tule "tyhjästä", eli ne perustuvat tässä topikissa hyväksyttyihin periaatteisiin. Jos ei halua lukea tätä topikkia läpi järkkärinakin iskiessä niin hyvällä omallatunnolla voi vaan kopioida edellisen kisan säännöt, mutta jos jotain variaatiota haluaa kisaan (joka mun mielestäni olisi toisinaan ihan suotavaa) niin voisi lukea mitä täällä on turistu ja omista ajatuksistaan voisi käydä keskustelua tässä topicissa jo etukäteen.

Esimerkkinä otettakoon nyt, että tuon kuvaajan nimettömyyden vastustajiakin löytyi, ja heillä oli muistaakseni jotain ihan valideja argumenttejakin. Jos siis joku, jonka mielestä nimellä julkaistut kuvat on parempi idea saa järjestysvastuun, voisi hän oman kisansa ajaksi muokata sääntöjä siten, että kuvat julkaistaan nimellä, sillä tästä asiasta on sääntökeskustelussa puhuttu, eikä mitään pakottavia syitä nimettömyydelle ollut. Kisasta tulee tällöin vain hieman erilainen - ja se voi joskus olla ihan piristävää. Samaan tyyliin uusista ideoista voidaan keskustella täällä sääntökeskustelussa ja jos niiden toteuttamiselle ei löydy mitään perustavanlaatuista estettä niin nämä ideat olisivat sitten tulevien kilpailujen järjestäjien harkinnan varassa mahdollista ottaa käyttöön.

Nyt tämän kyseisen macro/mv jutun tiimoilta olisi siis saatava sellainen konsensus tulevaisuutta ajatellen, että voiko tulevissa kilpailuissa järjestäjä valita kisaan säännöksi, että kuvat saavat olla vain mustavalkoisia tai että kuvan pitää olla makroperspektiivistä - tai molempia - tai ylipäätään saako kilpailun järjestäjä sanoa mitään tähän kuvauksen "tekniseen" puoleen?

Argumentteja on ollut sekä puolesta, että vastaan, mutta muuttuuko esim. vastustajien näkemys jos lähdetään pohtimaan asiaa nimenomaan tulevaisuuden kannalta - jos vaikka tästä kisasta on opittu jotain ja mahdollisten teknisten rajoitteiden kaveriksi asetettaisiin jotain muita ohjenuoria, jotka pitäisivät nämä tekniset rajoitteet sellaisissa mitoissa, että ne eivät sodi kilpailun ideaa vastaan. Voisivatko ne silloin olla hyödyllisiä/suvaittavia?
Nacu

Posts: 1,293

#369 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside
Tästäkin kilpailusta selviää sillä, että painaa kamerasta kukkasen päälle, menee mahdollisimman lähelle kuvattavaa kohdetta (max. 10 cm päähän), nappasee kuvan ja muuttaa sen photarilla melkein mustavalkoiseksi saturaatiolla 1. *justjoo*

Ei oo tän vaikeempaa vissiin? *vink*

Ja eikös se loputulos ratkaise tässäkin kisassa? Kun eipä täällä näy kyselyjä käytettävistä laitteista tai photariosaamisista.

Ja pisteitä kukin antaa omantunnon mukaan. Voittaja on se, ken niitä eniten saa.

Että naamat umpeen ja leikkimielisesti kisailemaan!! *jiihaa*

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

Fyrisch

Posts: 4,525

#370 • • Fyrisch

Nacu:
Että naamat umpeen ja leikkimielisesti kisailemaan!! *jiihaa*



Juuri näin! :)

Välil vaikuttaa et tää meno onku ylä asteel ku pelas sählyy, ne jotka hävis katkas mailansa ja poistu kyyneleet silmis pukkariin
siveys

Posts: 2,492

#371 • • siveys lovely

Nacu:
Että naamat umpeen ja leikkimielisesti kisailemaan!! *jiihaa*


Itse ainakin näen sen niin, että säännöistä on hyvä keskustella, että voitaisiin joskus päästä sellaiseen tilaan, jossa kaikilla on helppoa olla hauskaa siinä leikkimielisesti kisaillessa. Tämä ei aina ole ihan triviaalia. Jos joku valittaa niin sillä on yleensä ihan hyvä syy valittaa, eikä se syy mene pois sillä, että käskee pitämän naaman ummessa.

Jos se keskustelu vielä tapahtuu pääosin tässä topicissa, jossa se on jopa ihan on topic, niin mun mielestäni siinä ei ole mitään vikaa, vaan se olisi päinvastoin hyvin toivottavaa.
Nacu

Posts: 1,293

#372 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside
Ei saa ottaa mua niin vakavasti... *justjoo*

Mielestäni vaan keksin maalaisjärjelle sopivan ratkasun uusien sääntöjen mukanaan tuomaan dilemmaan ja halusin sen jakaa kanssanne. Että ei se nyt niin hankalaa ole osallistua tähänkin kisaan (vaikkakin ilman sopimista annettujen) sääntöjen puitteissa.

Mutta mitäpä täällä saisi sanoa ilman, että tulee heti nenille?

Välillä vaan tuntuu, että joillekuille on ihan sama mistä keskustellaan ja miten kunhan saadaan päteä vimosen päälle ja toiset hiljentymään...

*hiljentyy*

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

:D

Posts: 3,707

#373 • • :D
Itse näkisin parhaana, että olisi pelkkä aihe ja jokainen saa sitten parhaan mukaansa
toteuttaa. Ethän sä varmaan mene isälleskään sanomaan, että seuraavan pennun
teet siinä ja siinä asennossa. ~:[] Nojo :)
siveys

Posts: 2,492

#374 • • siveys lovely
Me tarvitan selkeesti *pätee* hymiö.. Se vois olla sellanen, joka hakkaa jollain karttakepillä puolihuolimattomasti toista hymiötä päähän tms. *nauru*

Itselläni nimittäin taitaa olla tuo jonkun silmissä pätemiseksi tulkittu kirjoitustyyli niin veressä, että en oikeasti tajua aina joka käänteessä miettiä, että voinkohan nyt laittaa tähän rakentavassa mielessä kritiikkiä ja ilmaista eriävän mielipiteeni niin, että en vahingossa tallo jonkun herkille varpaille.

Joskus tylsinä iltapäivinä sitä kieltämättä saattaa haksahtaa pätemään jollekin vihjeettömälle teinille ihan pätemisen ilosta, mutta useimmiten sillä argumentoinnilla, joka toisinaan sattuu onnistumaan niin hyvin, että vetää toisen hiljaiseksi, on ihan oikeasti tarkoitus tuottaa hyvää ja edistää lopulta kaikkien hyvinvointia - tai edes yleistä valaistumista ja erilaisten näkökulmien huomioonottamista.

Esimerkiksi minun mielestäni tämä valokuvauskilpailun sääntökeskustelu on hyvä esimerkki sellaisesta paikasta, jossa voi ihan oikeasti panoksellaan vaikuttaa siihen kuinka kivaa muilla on ja mun mielestäni se on todella hieno asia. Siinä jää joku henkilökohtainen päteminen kyllä selkeäksi kakkoseksi.

Mitä yritän sanoa lienee kai, että musta ihan olisi kiva jos mun argumentit luettaisiin argumentteina, joilla on tarkoitus, eikä vain pelkkänä pätemisenä, sillä harvemmin ne ovat pätemiseksi tarkoitettu.
Nacu

Posts: 1,293

#375 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside
Voi siveys, siveys... Minäkin taisin hieman huolimattomasti tuon tekstin kirjoittaa, sillä en tässä nyt juuri sinua tarkoittanut.

Ihan yleisenä avautumisena tuon kommenttini voi ottaa. Mutta tottapa tuokin, että myös täällä topikissa on törmäilty näiden tiettyjen hahmojen mielipiteisiin ja napotuksiin aiheesta, jonka kuului alunperin olla leikkimielinen...

Erittäin hyviä pointteja täällä toki on myös tuotu esille. Olen täysin samaa mieltä, ettei voittajan tulisi muutella sääntöjä oman pään mukaan vaan kaikesta pitäisi keskutella. Mutta se, että väitetään, ettei kykene osallistumaan kisaan kun on liian hienot laitteet tai luetaan ohjeita kuin piru raamattua, ni saa meikäläisen hieman tuohtumaan.

Maalaisjärkeä ja leikkimielisyyttä nyt kaivataan. Kai niille ammattikuvaajille on omat sivustonsa...

Porsaanreiät ruleZ ja mä ainakin käytän niitä hyväkseni niin pitkälle kuin suinkin, sillä mulla käpänen kamera, eikä minkäänlaista ammattitaitoo. *vink**aplodit*

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

vaavu

Posts: 1,324

#376 • • vaavu vara-vana

Nacu:
Tästäkin kilpailusta selviää sillä, että painaa kamerasta kukkasen päälle, menee mahdollisimman lähelle kuvattavaa kohdetta (max. 10 cm päähän), nappasee kuvan ja muuttaa sen photarilla melkein mustavalkoiseksi saturaatiolla 1. *justjoo*

Ei oo tän vaikeempaa vissiin? *vink*



Valitettavasti toi maalaisjärki ei toimi, jos kyseessä on digitaalijärjestelmäkamera. Vaikka tosta mv-porsaanreiästä pääsisikin läpi saturaation säädöllä, ei tota max. 10cm etäisyyttä saa millään makrolinssillä.

Väännän vielä mun pointin rautalangasta. Mun mielestä ei ole hyväksyttävää, että teknisiin sääntöihin laitetaan sellaisia rajoituksia, jotka estävät jotakin kuvauslaitteistoa käyttäviä osallistumasta. Tämä sotii monellakin tapaa kisan alkuperäistä ideaa vastaan (innostaa ihmisiä kuvaamaan, toimia tasaväkisenä kilpailuna kaikille taidoista ja laitteistosta riippumatta).

Kuten tämä kisa osoitti, on yllättävän vaikeaa laatia sellaisia teknisiä sääntöjä, jotka eivät aseta rajoituksia laitteistolle. Tämä erityisesti silloin, jos ei ihan tarkkaan tiedä, miten asiat toimivat ja miten erilaiset kamerat käyttäytyvät. Tässä suhteessa olisikin melkein parempi, että niitä teknisiä rajoituksia ei asetettaisi kisoille ollenkaan.


Mutta se, että väitetään, ettei kykene osallistumaan kisaan kun on liian hienot laitteet tai luetaan ohjeita kuin piru raamattua, ni saa meikäläisen hieman tuohtumaan.



Eli mielestäsi ei ole niin väliksi, noudatetaanko noita ohjeita vai ei? Mitä järkeä on laatia sääntöjä, jos niitä ei ole tarkoitus noudattaa? Samalla periaatteellahan voisi ruveta laistamaan tosta photarisäännöstä - ei kai se mitään haittaa, jos kuvaa vähän tviikkaa vielä photarissa, ei sitä kukaan huomaa... En mäkään mikään sääntöjen rakastaja ole, ja mieluiten toivoisin mahdollisimman kevyitä sääntöjä näihin kisoihin (eli vaikkapa ne kaikki tekniset rajoitukset hiiteen *vink*). Mutta kun kerran niitä sääntöjä on kisalle laitettu, eikä kisan aloittaja niitä suostu muuttamaan, niin on kaikin puolin reilua, että niitä annettuja sääntöjä myös noudatetaan.

Noista "hienoista laitteista" vielä: pointtini tässä ei koske mitenkään erityisesti laitteiden hintaa, vaan sitä, että rajoitetaan ihmisiä osallistumasta. Jos seuraavan kisan voittaja määrää, että kaikki kuvat on otettava veden alla, tai vähintään 300mm polttovälillä, ja ihmiset täällä valittavat tästä säännöstä, onko tämä valitus edelleenkin mielestäsi typerää nillitystä?
sapeli

Posts: 11,768

#377 • • sapeli jokukukamikä?
Yks pointti mikä kannattaa muistaa löytyy kilpailun säännöistä:

- kuvan tulee noudattaa skaban teemaa parhaaksi katsomallasi tavalla (tätä ei valvota, mutta äänestäjät päättävät)

Elikkä toisin sanoen, ei se oo niin justiinsa jos kamera on 15 cm päästä kohteesta (jos siinä on zoomaus) tai jos kuva on otettu värillisenä ja photoshopattu jos ei ole mahdollista ottaa mustavalkokuvaa. Teemaa (ja siis myös näitä vaatimuksia) ei valvota, ja äänestyksessä se näkyy jos joku kuva pitäisi diskata. *joo*

Mutta myönnän myös sen että nuo vaatimukset olisi voitu laatia vähän joustavemmin. Minun mielestäni tämä aihe oli siinä mielessä hyvä että se todella pisti ajattelemaan kuvaamista eri lailla ja katselemaan ympäristöään eri lailla - vaikkakaan tällä kertaa ei tarvinnut pohtia mitään syvempää merkitystä kuvaan niinkuin aiemmin...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

vaavu

Posts: 1,324

#378 • • vaavu vara-vana

sapeli:
Yks pointti mikä kannattaa muistaa löytyy kilpailun säännöistä:

- kuvan tulee noudattaa skaban teemaa parhaaksi katsomallasi tavalla (tätä ei valvota, mutta äänestäjät päättävät)



Ai kappas, niinpä tosiaan löytyykin. Ihan hyvä sääntö tässä.


Elikkä toisin sanoen, ei se oo niin justiinsa jos kamera on 15 cm päästä kohteesta (jos siinä on zoomaus) tai jos kuva on otettu värillisenä ja photoshopattu jos ei ole mahdollista ottaa mustavalkokuvaa. - - - Mutta myönnän myös sen että nuo vaatimukset olisi voitu laatia vähän joustavemmin.



Mun mielestä ne vaatimukset voisi alunperinkin laatia niin yleisiksi, että niistä ei tarvitsisi sitten etsiä porsaanreikiä tai soveltaa jälkikäteen. IMHO parempi on, että laaditaan sellaiset säännöt, joita kaikki voivat noudattaa ilman ongelmia.

Ei sinällään noissa teknisissä spekseissä mitään pahaa ole, mutta marssijärjestys teeman ja tekniikan välillä pitäisi olla selvä: kisassa ollaan ennen kaikkea ottamassa aiheeseen sopivaa kuvaa, ja tekninen puoli tulee toissijaisena. Näin kuvien seuraaminen katsojillekin olisi mielenkiintoisempaa.

Minun mielestäni tämä aihe oli siinä mielessä hyvä että se todella pisti ajattelemaan kuvaamista eri lailla ja katselemaan ympäristöään eri lailla - vaikkakaan tällä kertaa ei tarvinnut pohtia mitään syvempää merkitystä kuvaan niinkuin aiemmin...



Nämä kaksi kun saisi vielä yhdistettyä, niin silloin kisan anti olisi kaikin puolin paras mahdollinen. *hymy*


Offtopik: toi sun avatar on muuten ihan uskomattoman söpö. *sydän*
vaavu

Posts: 1,324

#379 • • vaavu vara-vana

Fyraett:
Välil vaikuttaa et tää meno onku ylä asteel ku pelas sählyy, ne jotka hävis katkas mailansa ja poistu kyyneleet silmis pukkariin



Ehkä tässä tapauksessa parempi analogia olisi, että joitakin kielletään pelaamasta omilla mailoillaan, koska niissä on vääränväriset lavat. Kyllä tossa on jo aihetta mennä itkien sinne pukkariin ja huutaa äitiä apuun. *nyyh*


No mutta tosiaan, ainakaan itselläni tässä ei ole mitään henkilökohtaista, eikä tämä liity millään tavoin edelliseen kisaan. Meow todellakin ansaitsi viime kisan voittonsa (tätä indikoi jo ylivoimainen pistesaldo muihin kilpailijoihin nähden), ja sitä kautta ansaitsi myös oikeuden päättää seuraavan kisan aihe ja laittaa kisa pystyyn. Näihin asioihin ei kenelläkään pitäisi olla nokan koputtamista - ja jos on, voi vain sanoa, että voita seuraava kilpailu, niin pääset itse samaan tilanteeseen.

Sen sijaan siitä voidaan olla eri mieltä, ovatko meowin tekemät sääntömuutokset hyvästä vai eivät. Tässä topikissa on esitetty argumentteja puolesta ja vastaan, ja mielestäni argumentoinnin taso on kaiken kaikkiaan ollut hyvinkin asiallista.

Ihan samalla tavoin argumentoitiin aikaisemmin siitä nimettömästä osallistumisesta, jonka seurauksena kisa muuttui anonyymiksi. Hyvän keskustelun seurauksena syntyi päätös, johon näytetään olevan kohtalaisen tyytyväisiä kautta linjan. Toivottavasti tässä asiassa päästään myös jonkinlaiseen konsensukseen.


No, mä taidan olla jo oman näkökantani esittänyt tässä topikissa useampaan kertaan. Olisi ihan kiva kuulla muiltakin kommentteja noihin teknisiin sääntöihin liittyen.
Nacu

Posts: 1,293

#380 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside

vaavu:
Eli mielestäsi ei ole niin väliksi, noudatetaanko noita ohjeita vai ei? Mitä järkeä on laatia sääntöjä, jos niitä ei ole tarkoitus noudattaa?



No ei. Varsinkin kun säännöt on keksinyt joku ihan oman pään mukaan keskustelematta aiheesta.

Jos seuraavan kisan voittaja määrää, että kaikki kuvat on otettava veden alla, tai vähintään 300mm polttovälillä, ja ihmiset täällä valittavat tästä säännöstä, onko tämä valitus edelleenkin mielestäsi typerää nillitystä?



En edes tiedä, mitä polttoväli meinaa, mutta vedenalaiskuvan voin vaikka lavastaa sinisillä paperisuikaleilla. *vink*

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself