Saako bilekuvaajat mielestäsi tarpeeksi tunnustusta tekemistään hommista?

84 posts, 5 pages, 28,224 views

Juhgu

Posts: 7,921

#61 • • Juhgu Virnistelijä

Jone:
---
Koska tää kommentti oli niin suoraan suunnattu mulle, niin vastaanpa:



Ei ollut pelkästään sinulle suunnattu, eikä ollut tarkoitus ärsyttää, mutta hyvä kun vastasit.

Kuulosti siltä että sinun kannattaisi jättää pari pakollista keikkaa väliin. Kai ne kaverit ymmärtää kun sanoo että ”ei nyt millään jaksa kun on ollut niin paljon kuvattavaa viimeaikoina” tai jos eivät ymmärrä niin omapahan on häpeänsä.

...ellei tuossa ole sitten jotain monimutkaisiakin sosiaalisia kuvioita taustalla :/

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#62 • • fanatic Guest
*uuh* eipä sitä kauheesti tuu kiiteltyä kuvaajia hienoista kuvista*grr* mutta kyllä puhutaan että hieno kuva mut eipä tule mieleen kiittää kuvan ottajaa


Kiitokset kuvaajille *aplodit*
Avatar
#63 • • CryOniC Guest
Vaikea henkilökohtisesti sanoa saavatko vai ei,kun itse en kuviani julkista mitä räpsäilen..ja sekin on harvoin,johtuen sitä ettei ole kunnon kuvaukseen käytettävää kameraa ja muuta oheis tavaraa:( piilokuvaus on asia erikseen;) Mutta näin kun asia on puheena niin SUURKIITOS tilt linkki *kiitoskiitos* Hienoja ja hyvälaatuisia kuvia on myös Ville&Vaavun & Jonen kuvat*joo

[muokattu 27.7.2004 17:36]
ville

Posts: 3,780

#64 • • ville olen oikeasti ujo

Jone:
Mulla menee 30-40 julkaisukelpoisen kuvan saamiseen koko ilta, eikä edes riitä jos kyseessä on vähänkin haastavammat olosuhteet. Osittain tämä johtuu taitotasojemme eroavuudesta, osittain kyseessä on laitteistoon liittyvät tekijät ja osittain varmasti myöskin se, että kuvaamme pääsääntöisesti erityylisissä bileissä.



No tasossa ero on niin että sulla on taitoa enemmän, mutta laitteiston takia aikaa tuhraantuu ihan toisella tavalla ...

Tolla 2h tarkoitin 2h, joka pitää sisällän 100% kuvaamista. Tällöin tuttujen kanssa ei jutella edes yhtä sanaa ja hetkeäkään ei jumitutua paikalle ellei naaman edessä ole kamera. Käytännössä näin tulee tehtyä hyvin harvoin eli kuvaamiseen menee se 3-4h sillä bileet on kuitenkin myös sosiaalinen tapahtuma :)

Toisaalta jos ja kun kuvaa \”tulosvastuulla\” niin oon huomannut että tollainen 100% kuvaaminen tuottaa tosi hyvää tulosta. Esim Pacifiquen kuvat otettiin kaikki (- 5min kuvaamista lopussa) parin ekan tunnin aikana ja lopputulokseen olin huomattavasti tyytyväisempi kuin moniin muihin bileisiin, joissa kamera on mukana 5,5h ....

Mutta tosiaan haittana tossa 100% kuvaamisessa on, että bileet on pelkkää duunia eli hauskaa ei voi pitää lainkaan. Toisaalta jos jaksaa sykkiä pari tuntia täysillä niin lopussa voikin olla mahdollista jumittaa tanssilattialla monta tuntia eikä tule morkkista siitä että ei oo ottanut kuvia :D
Jone

Posts: 8,258

#65 • • Jone Archibald Haddock

ville:
No tasossa ero on niin että sulla on taitoa enemmän, mutta laitteiston takia aikaa tuhraantuu ihan toisella tavalla ...



No höpönhöpön ja hassunpassun. Ruvetaanko nyt kilpaa tähän leikkiin? Faktahan on kuitenkin se, että mä en ymmärrä valokuvauksen teoriapuolesta kuin erittäin rajallisesti ja teidän suhteen asia on toisin, joka luonnollisesti vaikuttaa osaamiseen myöskin käytännön tasolla.

Kalusto on kyllä mun itseni kohdalla valitettavia rajoitteita asettava tekijä. 707 on tosi kiva kamera, eikä mulla oikeastaan ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Olen vain ”kasvanut ulos” siitä ja saanut tarpeekseni orjakennolla toimivan salaman kanssa leikkimisestä, jonka toimintavarmuus on jotain muuta kuin toivoisin ja suuntaaminen helvetillisen tarkkaa peliä. Toivottavasti tossa piakkoin se 300D salalaitteineen, lähettimineen ja kalansilmineen rantautuu tähänkin ruokakuntaan. *vink*

ville:
Tolla 2h tarkoitin 2h, joka pitää sisällän 100% kuvaamista. Tällöin tuttujen kanssa ei jutella edes yhtä sanaa ja hetkeäkään ei jumitutua paikalle ellei naaman edessä ole kamera. Käytännössä näin tulee tehtyä hyvin harvoin eli kuvaamiseen menee se 3-4h sillä bileet on kuitenkin myös sosiaalinen tapahtuma :)



Mun pitäisi kanssa saada itselleni jonkinasteiset ”läppäsakset:” Turhan usein ”I'm on a row”-meininki kuvaamisen suhteen katkeaa siihen, että jää jonkun kanssa suustaan kiinni joko ihan oma- / vapaaehtoisesti tai sitten kohteliaisuudesta.

ville:
Toisaalta jos ja kun kuvaa ”tulosvastuulla” niin oon huomannut että tollainen 100% kuvaaminen tuottaa tosi hyvää tulosta. Esim Pacifiquen kuvat otettiin kaikki (- 5min kuvaamista lopussa) parin ekan tunnin aikana ja lopputulokseen olin huomattavasti tyytyväisempi kuin moniin muihin bileisiin, joissa kamera on mukana 5,5h ....



Oon havainnut ihan samaa. Jos mä pysyttäydyn ainoastaan muutaman kaljan nauttineessa työvireessä ja keskityn (tai saan keskityttyä) täysin kuvaamiseen sen pari tuntia putkeen, niin kyllä se kummasti näkyy tuloksissakin elleivät olosuhteet ole olleet aivan helvetilliset. Se antaa itselle kyllä tosin kivan fiiliksen kun katsoo jossain bileissä otettuja kuvia seuraavana aamuna ja jo raakamateriaalia katsellessaan tietää onnistuneensa. Hyvään fiilikseen riittää ainakin mulle ihan 1 yksittäinen poikkeuksellisen onnistunut kuvakin, jotka onkin sitten lähinnä onnenkantamoisten lopputuloksia.

ville:
Mutta tosiaan haittana tossa 100% kuvaamisessa on, että bileet on pelkkää duunia eli hauskaa ei voi pitää lainkaan. Toisaalta jos jaksaa sykkiä pari tuntia täysillä niin lopussa voikin olla mahdollista jumittaa tanssilattialla monta tuntia eikä tule morkkista siitä että ei oo ottanut kuvia :D



No just ton takia mua ei tällä hetkellä nyt niin nappaa bilekuvaaminen. Tahti on kuvaamisen suhteen ollut viime aikoina liian kova, josta on kärsinyt ihan koko prosessi omista fiiliksistä lopputulokseen. Ehkäpä tämä tästä taas kun pitää vähän hiljaisemman elokuun ja lähtee syksyyn taas uusin voimin (...ja laittein toivottavasti) keräämään kisakuntoa. *vink*

[muokattu 29.7.2004 00:02]
Cremo

Posts: 117

#66 • • Cremo sinkku
Kiitosta olen saanut kuvaamista kuvistani niin kavereilta, tutuilta kuin tuntemattomilta. Palautetta on tullut niin Suomesta kuin ulkomailta mm. Japanista. *plur* Biletyskuvia ei ole tällä hetkellä klubbarissa, mutta koneella on jonkin verran. Ei ole ollut vain aikaa laitella kuvia klubiin, mutta eiköhän sinne jokunen kuvaamani kuva jossain vaiheessa ilmesty. *vink*
cosmic

Posts: 389

#67 • • cosmic :D

Say-Me:
Yritäpä vaan lähettää hotmaililla sanotaanko vaikka 10 kuvaa - not happening.

Nojaa, kuvia pienentämällä ja kuvanlaatua heikentämällä ehkä...



Hanki Lycosiin osoite. 5 Mt liitteet ja 300 Mt kaikkiaan tilaa posteille ja muulle sälälle. Ja jos se on niin kova vaiva hankkia uus osoite niin kokeile laittaa kuvat zip-pakettiin, joka on helpompi liittää sähköpostiin kuin 10 yksittäistä kuvaa ja zip-paketti vie vähemmän tilaa.

--
:D is an unproductive condition.

W

Posts: 1,049

#68 • • Edited W
Tämä on sen verran varmasti arka aihe klubbarissa että varmaan tulisi pitää mielipiteet ominaan....mutta silti, mielestäni ne bilekuvaajat jotka osaavat taltioida bileiden yleistä tunnelmaa/fiilistä ja maisemaa ym täysipainoisesti kaikkien ihailtavaksi klubitukseen, ansaitsevat suuren kiitoksen *kiitoskiitos*
Kuitenkin mielestäni suurin osa klubbarin bilekuvista esittää ns. kaveriporukan toisistaan ottamia örvellyskuvia, joista ei kovin paljon kiksejä saa muut kuin kuvissa esiintyvät ja heidän kaverinsa. Joistain nimeltä mainitsemattomista bilettäjistä on mielestäni julkaistu klubituksen kuvissa jo enemmän kuin tarpeeksi monta irvistyskuvaa. Jos minä nyt vaikka ostan kaverini kanssa kameran ja otamme seuraavissa hallmarkeissa toisistamme sata kuvaa ja tungemme ne klubbariin, pitäisikö silloin minun viellä saada "työstäni" kiitosta? No, tämä varmasti selkeyttää mielipidettäni...*justjoo*
raisport

Posts: 445

#69 • • raisport raisa
mental.clubissa pyydämme viikolle sijoittuvaan tapahtumaan vähintään yhden, viikonloppubileisiin jopa kaksi kuvaajaa, joiden sisäänpääsyn, viinat ja ruoat kustannamme takahuoneessa. tämä siksi että olemme nähneet viikkotolkulla vaivaa ja tehneet niska limassa töitä jokaisen tapahtuman eteen. koska bileet itse menevät yleensä ohi asioita hoitaessa, haluamme edes jälkikäteen nauttia työmme lopputuloksesta hienoja ja tasokkaita kuvia katsellessa. paikalle pyytämämme kuvaajat valitsemme aikaisempien näyttöjen perusteella, itse ylläpitämä, tyylikäs ja runsas galleria on loistava käyntikortti. tästä voin laittaa esimerkkinä Lankin saitin: http://www.djlank.com/kuva_galleria/

myös kuvaajan kotikunta on tärkeä, toisista kaupungeista kyytien järjestämistä bilekuvaajalle voisimme harkita ainoastaan isoimpiin projekteihimme. kiitosta pyrimme antamaan, mutta itse olen myös hoputtanut ellei kuvia ole julkaistu vielä viikon päästä bileistä. mikäli bileiden järjestäjät osoittavat luottamustaan kuvaajaa kohtaan hyvittämällä tälle kuvaajan näkemää vaivaa menettäen itse budjettiaan, mielestäni kuvaajan vastuu on silloin myös ottaa kuvia kohtuullinen määrä että esimerkiksi yli 10 kuvaa julkaistaan. eli toisin sanoen jos saat bäkkäriviinaa, ansaitse se äläkä ole niin turvat että tulos on nolla.

kiitollinen olen myös kavereille jotka ottavat digikameroitaan bileisiin. se tosiaan on riskaabelia touhua, sillä kamerat eivät ole halpoja kapistuksia. on hienoa että bileistä tulee kaikenlaista materiaalia, ja pidän klubituksen kuvaosiosta sillä kaikilla ei ole omaa saittia missä otoksiaan esitellä. ellei kiitoksen sana ole kiirinyt jokaiselle kuvaajalle asti, iso kumarrus mentaleissa kuvanneille ja otoksiaan esille laittaneille *piis*

raisa
leka

Posts: 373

#70 • • leka anteeksi olen eläin
MInne vanhat filminkäyttäjät o kadonnu? digikuvaus on tuonu kuvaamisesta "räpsimistä" joissakin bileissä - Tämä ymmärrettäköön. Itse kuvaan vai ja ainoastaan filmille *heiii*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

anthocyan

Posts: 1,511

#71 • • anthocyan Kohti valoa...
Ei kyl varmaan saa... Tosin eiks sitä hommaa pitäis tehä sen vuoks, että siitä itse nauttii... *ding*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Jone

Posts: 8,258

#72 • • Jone Archibald Haddock

leka:
MInne vanhat filminkäyttäjät o kadonnu? digikuvaus on tuonu kuvaamisesta "räpsimistä" joissakin bileissä - Tämä ymmärrettäköön. Itse kuvaan vai ja ainoastaan filmille *heiii*



Horisonttiin.

Kuvasin joskus filmille bileissä about vuoden tjsp, mutta se oli taloudellisesti ja muutenkin täyttä tuskaa. Digien mahdollisuudet valkotasapainon säätämiseen, useiden satojen ruutujen kuvaamiseen illassa ja muu vastaava tekevät niistä vaan yksinkertaisesti filkkarunkoihin verrattuna täydellisen ylivoimaisia bilekuvaamiseen.

Kuvittelen jotenkin edelleen, että otan joskus ton filmirungon tuolta hyllystä, mutta käytännössä se on eksynyt käteen lähinnä puhdistettavaksi aika ajoin sen jälkeen kun sain ekan digini.
MM

Posts: 215

#73 • • MM kaappimörkö
Niin ja tuossa digissä painaa varmaan kuitenkin aika paljon, jos omaa hienot sivut, niin kuvat saa kätevästi sitten nettiin*joo*

--
Humppaa ja kuole:)

Cremo

Posts: 117

#74 • • Cremo sinkku
Nykyään tulee kuvattua ainoastaa filmille silloin kun otetaan vedenalaisia kuvia, koska en omista digikameraan sellasta vesitiivsitä suojaa. Omistaisin ja ostaisin jos ne ois edes hieman halvempia, mutta en ala maksaa ~500e sellasesta. Mielummin ostan kertakäyttöisen vedenkestävän kameran ja kuvaan sillä.
Caro²

Posts: 5,301

#75 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kyllä sitä kiitosta olen ainakin itse saanut jos/kun sitä on ansaittu. Samalla tulee myös kritiikkiä kuvista jotka ovat selkeästi paksista (näitä ei onneksi o kovin montaa ollut).

Ja ennenkuin Jone huutaa...

Jone:
....ja kukas sä taas olitkaan? *ding*



.. niin kommentoin jo valmiiksi: Aloitteleva leikkikameran käyttelijä, joka joskus toivoo omistavansa kaluston joka ei rajoita kuvaajaa *blush*

---

Sitten sitä asiaa:

Eniten pistää ehkä ärsytämään puusilmäiset ihmiset, joiden taiteellinen käsitys valokuvauksesta rajoittuu siihen tunnistaako kuvasta kaveria vai ei. Sitten valitetaan / avaudutaan / naristaan jostain taiteellisemmista kuvista, koska ne on.. "tylsiä", tai niissä ei ole mitään "mielenkiintoista".. hymph.. Itse ainakin mieluusti katselen harkittuja ja taiteellisia kuvia bileistä, kuin niitä kymmeniä naamoja.
Ne jotka on jollain tapaa taiteellisia ihmisiä kyllä todellakin antavat välitöntä palautetta niin värimaailmasta, kuvasta, valosta, varjoista, jne. Se palkitsee paljon. Varsinkin, jos saa vielä kritiikkiä siihen päälle miten olisivat itse ehkä tehneet toisin.

Iso käsi niille kuvaajille, jotka tosiaan kulkevat bileistä toiseen ja yrittävät kuvata erilaisia, hienoja otoksia.

Jonelle rispektit siitä, että puhuu suunsa puhtaaksi siitä mitä bilekuvaaminen todella on (mikäli näin pystyn vielä tässä vaiheessa itse sanomaan). Joka bileissä (riippuen siitä onko kuvaaminen ihan toivotonta savun tai valon puutteen vuoksi) ammun 350-700 ruutua, joiden läpikäyminen (osittain jo bilepaikalla) vie aikaa yhteensä about 30min/100kuvaa (mukaan lukien editointi, värisäädöt, jakoon laittaminen, jne). Kuvat pyrin käymään läpi mahd. nopeasti bileiden jälkeen, ehkä jopa samana aamuyönä. Sekin ihan lähestulkoon vain sen takia, että bilettäjät saisivat kuvat mahdollisimman nopeasti silmien eteen. Tokihan sitä itsekin haluaa nähdä ihan oikeasti mitä sai aikaan. Nukkumaan päästäänkin liian usein vasta aamukuuden jälkeen. Seuraavana päivänä mietitäänkin sitten oliko se 1+2 kolme, vai pii.

Rahaa kuvaamisesta olen saanut muistaakseni kerra. Juomat on tarjottu illan aikana parikolme kertaa (silloin on kyseessä ollut kyllä aina paljon muutakin, kuin pelkkä kuvaaminen. esm levarit lainaan, tai muuta). Vaikka kieltämättä, jos juomat tarjotaan illan aikana, imasen helposti sen parikymmentä vesseliä. Ravintolahinnoilla mennään 100-130e välillä...*iloinen*
Se mikä onneksi toimii kohtuullisen hyvin, on se, ettei tarvitse maksaa sisälle tapahtumiin kuvaamista varten. Joskus jopa tapahtuman järjestäjä tarjoaa siiderin tai kaksi *sydän*.

Sitten se armoton (Jonenkin mainitsema) "Missä kamera", "Onks hyviä kuvia", "monta kuvaa oot jo ottanu", "Vittu jos miusta tulee kuva, ni tapan sut", "Tunnet nahoissas jos miusta on kuva netissä", jne kysymykset saattaa joskus hieman ottaa päähän. Eniten ehdottomasti vituttaa känninen kaveriporukka joka tulee kesken jonkun kuvauksen nykimään ja tönimään: "Ota meistä hei kuva!!Ota kuva! OTAOTAOTAOTA!". En taida olla ihan ainoa kuvaaja joka pitää tuota ehkä kaikkein vittumaisimpana asiana bileissä. Kaipa sekin on kuitenkin kiitosta osallaan, halutaan itsestä kuvia (ehkä jopa hyviä kuvia) jakoon. Henk.koht. kavereita on helppo kuvata, ne yleensä tietää missä mennään eivätkä esitä tai poseeraa. Poseeraus on perseestä. Keimailkaa peileille.

Itse odotan aina innolla minkälaista palautetta kuvaamisesta tulee. Klubitus tarjoaa siihen (mielestäni) loistavat puitteet palveluineen, vielä ilmaiseksi (kiitos iso A).

Treeniä vaan kaikille, unohtakaa se salama vaikka näin alkuun *kiitoskiitos*
Caro²

Posts: 5,301

#77 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

diffas:
---
Caro²:
unohtakaa se salama vaikka näin alkuun

---
Oosny!



.. niin siis jos ei tiedä mitä salamalla tehdään *hihu*

Vaikuttaa siltä, että useat kuvaajat haluaa kertoa minkälaisia savukiehkuroita bileissä on aina ollu milloinkin *eiei*
Avatar
#78 • • . Guest
Mun mielestä on tosi kyseenalaista kuka on ns. bilekuvaaja koska joka
toinen napsii kuvia jollain digikameralla tai kännykällä...
Caro²

Posts: 5,301

#79 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

SamHard:
Mun mielestä on tosi kyseenalaista kuka on ns. bilekuvaaja koska joka
toinen napsii kuvia jollain digikameralla tai kännykällä...


.. ja jos on silmää, ja halua tutkia ihmisten kuvia, niin kyllä sieltä yleensä ne bilekuvaajat erottuu räpsijöistä.
Jos halutaan pelkistää, niin erottuu jo pelkän laitteiston ansiosta.. yleensä.

Sama asia varmaan, että kuka on oikeesti deejii ja kuka ei.. "kaikkihan kuitenkin soittaa levyjä"..
TanyaK

Posts: 745

#80 • • TanyaK karkeakielinen kujakissa
Riippuu ihan kuvaajasta..joillain sivuilla on esim saattanut olla sen tasoisia kuvia etten sanois niiden ottajaa kuvaajaksi..lähinnä räpsijäksi. Kiitos kuuluu niille oikeille kuvaajille joilla on silmää ja taitoa saada ne kuvat oikeesti näyttää esittämisen arvoisilta. Se että ottaa kymmenen kuvaa jokaisesta kaveristaan bileissä tanssimassa aina sama irvistys naamassa ei tee ihmisestä bilekuvaajaa.