Saako bilekuvaajat mielestäsi tarpeeksi tunnustusta tekemistään hommista?

84 posts, 5 pages, 28,219 views

ezzy

Posts: 8,060

#21 • • ezzy Droid-pappa

Pete Input:
En todellakaan ole, enkä aiokkaan.

Postaa vaikka tähän se pykälä, koska mä en sua usko, että sä saat ottaa musta kuvan ja käyttää sitä miten haluat ja mun pitäis vielä kysyä sulta lupa.

Mikäli tuo pitää paikkansa, on se lakiteknisesti aivan vitun perseestä.



lue huviksesi nuo läpi: http://www.villevaavu.org/rights/rights1.html
viimeinen kappale varsinkin.


ja mikäli kuvista tulee sanottavaa, sivuillani on aina sähköpostiosoite poistopyyntöjä varten. pari kertaa näin joutunut tekemäänkin, kun kohde ei ole pitänyt kuvastaan (vaikka niissä ei ollut mitään loukkaavaan, vain tanssivia ihmisiä)

[muokattu 21.7.2004 18:59]
Blues

Posts: 5,414

#22 • • Blues Koning van Afrika
Kuvia tulee otettua omaksi huvikseen ja jos joku tykkää niin ihan kiva. En kuitenkaan odota että tulisi kiitosta. Se riittää jos osa kuvista onnistuu omasta mielestä.
En itse katso pahaksi jos joku ottaa minun ottamani kuvan käyttöönsä mutta kyllä sitä lupaaa tulee kysyä ihan kohteliaisuudesta.
Mielestäni se on ihan sama ketä kutsuu bilekuvaajaksi. Pelkkä titteli se on ja niin kauan kun se on epävirallinen, kuka tahansa voi kutsua itseään bilekuvaajaksi *hymy*

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

ella_

Posts: 1,329

#23 • • ella_
mua itseäni ei haittaa, jos ”joudun” kuvauskohteeksi, mutta on kiva, jos kuvaaja poistaa kuvan saitiltaan jos kuva jotenkin loukkaa minua. esim. anqqa on ollut kiltti ja pitänyt yleisön katseilta salassa jotain kamalia otoksia ^__^

--
Elementary, my dear.

lostgone

Posts: 2,493

#24 • • lostgone
En usko että ns. oikeat bilekuvaajat saavat riittävää tunnustusta kuvistaan, *hmph* Jos heidän osaaminen tunnustettaisiin, siitä maksettaisiin heille palkkaa, ainakin jossain muodossa.*joo*
Kunnon osaajan kuvia on hienoa katsella,heille o itselleen tärkeää että kuvat ovat onnistuneita ja laadukkaita*joo*
Mutta sitten o joka bileissä kasoittain kameralla heiluvia tosiosaajia, jotka iskevät kaikki ottamansa kuvat suoraan nettiin, ilman mitään itsearviointia laadusta tai sitten mitään kuvankäsittelystä puhumattakaan..*eiei* Ei mua vaan valitettavasti kiinnosta nähdä kuvaa kasasta takaraivoja joiden taustalla näkyy ylivalottunut dj-pöytä, puhumattakaan niistä 15 parasta kaveria, ennen bileisiin menoa-kuvaa..*dissaa*

Myönnän, kamera ei pidä minusta ja mä en pidä kamerasta. Eli tähän mennessä oon selvinnyt, että jos näen kameran, kävelen pois ja ennen en tule takaisin kun vaara on ohi.*hmph*mutta koska jokaisella o nykyään kamera ja halu kuvata ihmisiä bilettämässä, ni kameralta välttyminen o melkein mahdottomuus*hmph*
eli voisko aloittelevat, mutta siis tulevat mestarikuvaajat katsoa kuviaan ennen kuin iskevät nettiin, ni voisi tunnustusta tulla laajemmaltakin.. *täh*

Sitten businessnäkökulmasta, Eikö bilejärkkärit voisi kieltää kuvaamista ja palkkaisivat bileisiin muutaman oikean kuvaajan, jolta voisi sitten bileitten jälkeen tietyllä hinnalla lunastaa esim. kuvacd:n kyseisistä bileistä itselleen?

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

ezzy

Posts: 8,060

#25 • • ezzy Droid-pappa

lostgone:
Sitten businessnäkökulmasta, Eikö bilejärkkärit voisi kieltää kuvaamista ja palkkaisivat bileisiin muutaman oikean kuvaajan.



Kyllä voivat. mm. koneistossa, Carl Coxissa ja John digweedissä ei saanut kuvata ilman lupaa. Palkattuja kuvaajia ei taida kukaan käyttää. Palkallisena kuvaajana oleminen on siitä paska homma, että silloin paineet onnistua ovat kovemmat, koska onnistuneita otoksiakin pitää tulle. Joinakin iltoina se ei vaan ole mahdollista.

[muokattu 21.7.2004 19:07]
Avatar
#26 • • astaroth Guest

ezzy:
Kyllä voivat. mm. koneistossa, Carl Coxissa ja John digweedissä ei saanut kuvata ilman lupaa.


Sekä muutamia kuukausia takaperin olleessa Pacifiquessakaan ei saanut.
Jone

Posts: 8,258

#27 • • Jone Archibald Haddock

Pete Input:
En todellakaan ole, enkä aiokkaan.

Postaa vaikka tähän se pykälä, koska mä en sua usko, että sä saat ottaa musta kuvan ja käyttää sitä miten haluat ja mun pitäis vielä kysyä sulta lupa.

Mikäli tuo pitää paikkansa, on se lakiteknisesti aivan vitun perseestä.



Lue postauksesi yläpuolelta viesti niin pääset alkuun. Juridinen ja ”hyvän tavan” mukainen lähestymistapa menevät kieltämättä osittain ristiin. Siitä huolimatta on mun mielestäni sangen ymmärrettävää ettei kenelläkään muulla kuin valokuvaajalla ole oikeutta hänen teoksiinsa ellei hän itse asiasta toisin päätä.

Selvennyksen vuoksi:
SESSIONS2:n kuvia saavat niissä esiintyvät henkilöt käyttää vapaasti esim. irssigalleriassa tai Klubituksen profiilissa sen kummemmin lupia kysymättä. Muuhun tarkoitukseen lupa tulee kysyä.

ezzy:
Palkattuja kuvaajia ei taida kukaan käyttää.



Kyllä käyttää. Palkkiot eivät tosin ole juuri mainitsemisen arvoisia.

[muokattu 21.7.2004 19:10]
Say-Me

Posts: 80

#28 • • Say-Me

ezzy:
---
Say-Me:
(mahtavalla Canon Powershot G3:lla *justjoo*)

---


Mikä vika G3:ssa? Itse kuvannut pari vuotta jo samalla kameralla ja ei suurempaa valittamista. Erillinen salama pitäisi ostaa vielä...



Ei mitään isompaa vikaa, kamerasta itsestään riippuvia lähinnä luvattoman pitkä laukaisuviive. Objektiivisovitteella ja parilla lisäobjektiivilla, ynnä erillisellä salamalla saisi kuviin vähän lisää eloa, mutta ne vaativat jo hieman taloudellista panostusta.

--
Laugh now, but one day we'll make the rules.

Pete Input

Posts: 454

#29 • • Pete Input Asiantuntija
Niin... siis... ei mullakaan ole mitään sitä vastaan että kuvataan ja laitetaan näkyville, mutta jos minusta otettu kuva päätyy nettiin ja haluan käyttää sitä, niin en kyllä paljon lupia kysele. Varsinkin jos sitä samaista kuvaa otettaessa, ei ole kysytty minulta lupaa.

Faktaa kuvaajille:

Kolmannessa pykälässä mainittavia julkisia tiloja ovat esimerkiksi liikehuoneistot, joihin myös ravintolatilat lukeutuvat. Näistä kahdesta pykälästä on siis pääteltävä, että tapahtuman järjestäjä voi kieltää sinua kuvaamasta tapahtumassa.

Tämä laki myös suojaa yksityisen ihmisen kuvaamista edellämainituissa julkisissa tiloissa. Sinulla siis olisi periaatteessa oltava aina lupa ihmisen kuvaamiseen. Kannattaa pitää mielessä, että kaikki ihmiset eivät aina halua tulla kuvatuiksi. Useimmille ihmisille riittää näyttää kysyvästi kameraa, jolloin eleistä voi hyvin päätellä haluavatko he tulla kuvatuksi vai eivät. Ihmisten toiveita myös kannattaa kunnioittaa, ja jättää vastentahtoisten kuvaaminen sikseen.

Jos kuvaat esimerkiksi koko tanssilattiaa, niin sinun ei tietenkään tarvitse käydä kysymässä jokaiselta erikseen lupaa kuvaamiseen. Jos taas kuvaat yksittäistä henkilöä, niin olisi hyvän tavan mukaista pyytää lupa kuvaamiseen. Mikäli kuvattava ei halua, että sinä otat kuvan, niin et voi tehdä muuta kuin suunnata linssisi toiseen suuntaan.


Että näin. Lupa siis pitäisi kysyä, ennenkuin voit ”omistaa oikeudet” kuvaan.

Tämä polemiikki siis vain sen takia, koska tuttu on käyttänyt (ilman lupaa otettua) netistä löytämäänsä omaa kuvaansa, omiin tarkoituksiinsa, ja kuvaaja on siitä hänelle valittanut.

[muokattu 21.7.2004 19:28]

--
Input Sessions

[Nuclear]

Posts: 5,855

#30 • • [Nuclear] el aprendiz

Jone:
Lue postauksesi yläpuolelta viesti niin pääset alkuun. Juridinen ja ”hyvän tavan” mukainen lähestymistapa menevät kieltämättä osittain ristiin. Siitä huolimatta on mun mielestäni sangen ymmärrettävää ettei kenelläkään muulla kuin valokuvaajalla ole oikeutta hänen teoksiinsa ellei hän itse asiasta toisin päätä.


Eli siis ootko sitä mieltä, että kuvaaja saa ottaa kuvia kenestä tahansa ja jos hän on ottanut kuvan henkilöstä x kysymättä siltä lupaa ja henkilö x haluaa kuvan poistettavan niin päätös on loppupeleissä täysin sen kuvaajan käsissä?

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

dB

Posts: 1,315

#31 • • dB Digital Beat Music
no eikös tänne voi laittaa niitä kuvia. Käyttäjät saavat sitten antaa palautetta. Muuten voi olla huono saada palautetta ehkä.
Avatar
#32 • • astaroth Guest

Digital Beat:
no eikös tänne voi laittaa niitä kuvia. Käyttäjät saavat sitten antaa palautetta. Muuten voi olla huono saada palautetta ehkä.


Monilta löytyy kotisivunsa kohdalta linkit heidän kuviinsa. Ja tuolla kuvat-osiossahan on copyrightit merkattu joka kuvaan käyttäjätunnuksen mukaan, eli jos tarvitsee arvostella, niin eiköhän se onnistu.
Jone

Posts: 8,258

#33 • • Jone Archibald Haddock

Pete Input:
Tämä laki myös suojaa yksityisen ihmisen kuvaamista edellämainituissa julkisissa tiloissa. Sinulla siis olisi periaatteessa oltava aina lupa ihmisen kuvaamiseen. Kannattaa pitää mielessä, että kaikki ihmiset eivät aina halua tulla kuvatuiksi. Useimmille ihmisille riittää näyttää kysyvästi kameraa, jolloin eleistä voi hyvin päätellä haluavatko he tulla kuvatuksi vai eivät. Ihmisten toiveita myös kannattaa kunnioittaa, ja jättää vastentahtoisten kuvaaminen sikseen.

Jos kuvaat esimerkiksi koko tanssilattiaa, niin sinun ei tietenkään tarvitse käydä kysymässä jokaiselta erikseen lupaa kuvaamiseen. Jos taas kuvaat yksittäistä henkilöä, niin olisi hyvän tavan mukaista pyytää lupa kuvaamiseen. Mikäli kuvattava ei halua, että sinä otat kuvan, niin et voi tehdä muuta kuin suunnata linssisi toiseen suuntaan.[/i]

Että näin. Lupa siis pitäisi kysyä, ennenkuin voit ”omistaa oikeudet” kuvaan.

Tämä polemiikki siis vain sen takia, koska tuttu on käyttänyt (ilman lupaa otettua) netistä löytämäänsä omaa kuvaansa, omiin tarkoituksiinsa, ja kuvaaja on siitä hänelle valittanut.



&

[Nuclear]:
Eli siis ootko sitä mieltä, että kuvaaja saa ottaa kuvia kenestä tahansa ja jos hän on ottanut kuvan henkilöstä x kysymättä siltä lupaa ja henkilö x haluaa kuvan poistettavan niin päätös on loppupeleissä täysin sen kuvaajan käsissä?



Kummallekin teistä:
Mä olen käynyt tän keskustelun kymmeniä ja kymmeniä kertoja, eikä mulla just riitä paukkuja toistaa taas itseäni eikä sen puoleen juuri kiinnostustakaan. Asiasta on olemassa ennakkotapaus ja kyllä, niin omituiselta kuin se saattaa kuullostaakin, myös esimerkiksi ravintolassa saa kuvata ketä tahansa vaikka ilman lupaa. Don't shoot the messenger, mutta näin on. Eri asia on sit onko kauhean korrektia tehdä niin ja itse pyrinkin tekemään tiettäväksi kuvia ottaessani niiden kohteille että heitä kuvataan. Siitä voi sitten kieltäytyä jos haluaa ja näin on muutama joskus tehnytkin.

Mitä tulee kuvien poistamiseen, niin kyllä, päätös siitä on täysin kuvaajan käsissä. Mikään ei pakota kuvaajaa poistamaan kuvia. Eri asia on sit onko näin fiksua toimia ja ruveta aiheuttamaan eripuraa itsensä ja sen porukan välillä, jota kuvailee. Itse olen aina poistanut sellaiset kuvat joiden poistoa on pyydetty. Tätä ei tosin ole viimeiseen puoleen vuoteen edes tapahtunut. Niinkin on tosin tapahtunut että eräs Klubituksellakin tuttu hahmo on about väkisin puskenut itsensä hemmetin moneen kuvaani eräältä illalta ja sitten tullut huutamaan mulle vittusaatanaa kun julkaisin niistä yhden.

[muokattu 21.7.2004 20:43]
diezel

Posts: 430

#34 • • diezel -

Pete Input:
Että näin. Lupa siis pitäisi kysyä, ennenkuin voit ”omistaa oikeudet” kuvaan.



Pikselissä ainakin oli aika hyvin selostettu muutamissa viime numeroissa missä ja ketä saa kuvata.

Eihän esim. TV-uutisten tarvitse jokaisen pro-kannabis marssijan mielipidettä kysellä että saako niitä näyttää puol yhdeksän uutisissa, vaikka voisi kuvitella ettei ihan ne kaikki halua tulla nähdyksi uutisissa.

Ja mitä itse aiheeseen tulee niin itse olen nyt hieman innostunut kuvauksesta, joiden aiheena tosin ovat olleet pääasiassa kavereita joten ei paljon julkisessa jakelussa kuvia ollut. Ja en ole tähän asti jaksanut alkaa kuvailemaan tuntemattomia ihmisiä ja ”yleiskuvista” korkeintaan pari onnistuu niin on ollut harjoitteluvaiheessa ollut tämä linja. Mutta ainakin niistä kuvista itse olen saanut jonkun verran hyvää palautetta ja onhan sitä kiva tietää, että joku muukin on ollut tyytyväinen kuvien lopputulokseen.

[muokattu 21.7.2004 21:11]
kap-pu

Posts: 1,167

#35 • • kap-pu the amazing suction cup boy

ella_:
esim. anqqa on ollut kiltti ja pitänyt yleisön katseilta salassa jotain kamalia otoksia ^__^



*kui kui* ellaaaa, näytä ne mulle!

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

ezzy

Posts: 8,060

#36 • • ezzy Droid-pappa

Digital Beat:
no eikös tänne voi laittaa niitä kuvia. Käyttäjät saavat sitten antaa palautetta. Muuten voi olla huono saada palautetta ehkä.



juu, siis ne kuvat postataan yleensä sinne bilekohtaisiin topicceihin, sekä vakiintuneemmilta saiteilta voi tietty suoraan selailla kuvia...

tämän topicin tarkoitus ei siis ollut toimia galleriana, vaan keskusteluna.
ella_

Posts: 1,329

#37 • • ella_

KarriN:

*kui kui* ellaaaa, näytä ne mulle!



sulle mä näytän vaan alastonkuvia <3

--
Elementary, my dear.

lohikarme

Posts: 1,730

#38 • • lohikarme RitariVittupää
Kiva saada kiitosta *plur* Kylllähän se aikaavievää hommaa on *joo*

--
Qualis artifex pereo

kap-pu

Posts: 1,167

#39 • • kap-pu the amazing suction cup boy

ella_:
sulle mä näytän vaan alastonkuvia <3



lupaus on lupaus! ^__^

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

OverDose

Posts: 1,714

#40 • • OverDose Team Emmätajuu
Sen mitä olen kuvannut, niin kyllä siitä ainakin eräänlaista kiitosta on tullut. Harva nyt jaksaa erikseen tulla kiittämään, eikä se olekaan se pointti.

Parhaan kiitoksen saa, jos kuvaa on katottu/kommentoitu paljon ja myös kuvassa esiintyvät henkilöt ovat pitäneet otoksistani. *hih* Tuskin kukaan harrastaa bilekuvaamista että siitä erityisiä krediittejä saisi. *ding*

--
Once Upon a Time...