Klubituksen kilonpudotus

1,827 posts, 92 pages, 720,128 views

Hansu

Posts: 481

#901 • • Hansu

vaavu, 29.1.2006 21:40:
Voi ei, tän siitä saa kun aloittaa treenaamisen: mun paino on noussut reilun kuukauden aikana kilon. Mä en edes muista milloin viimeksi oon painanut näin paljon.


Anteeksi, en ihan oikeasti tarkoita tätä henkilökohtaisesti: minun korviini kuulostaa suorastaan järkyttävältä, että ihminen joka on lihonnut ennestäänkin varsin hennoista mitoistaan yhden ainoakaisen kilon saa sen kuulostamaan siltä kuin olisi kuukaudessa muuttunut suorastaan mammutiksi. Ja eikös lihas todellakin paina enemmän kuin rasva...?
extramppa

Posts: 217

#902 • • extramppa hengailija
Mä rupesin tarkkaileen painoani tammikuussa 2004, jolloin painoin 56,8kg. Mun pituus on 160cm.
Toi punnituspäivä sattui oleen torstai, joten kahden vuoden ajan olen punninnut itseni joka torstai. Mulla on tällanen vihko, jossa on jokaviikkoiset merkinnät ja diagrammi painonkehityksestä. Joo, kuulostaa varmaan sairaalloiselta tarkkailulta, mutta satun oleen ihminen joka rakastaa kaikennäkösten tilastojen pitämistä ym. pientä väkertelyä.

Anyway, alin paino mulla on ollut 48,8kg ja ylimmäksi on jäänyt toi aloituspaino. Mulla saattaa toi paino heitellä ihan helposti kilon tai parikin viikossa, riippuen erinäisistä asioista.

Oon aina ollut innokas syömään kaikenlaista lihottavaa ruokaa ja huono liikkumaan, joten aluksi rupesin yksi kerrallaan pudottaan näitä herkkuja ruokavaliostani ja suurimman vaikutuksen teki pastan syömisen lopettaminen.

Tämän hetkinen paino näin jouluisen pidentyneen mässäilyn jäljiltä on 53kg. Tavoite paino mulla on 50-52kg, mutta niitä kiloja tärkeämpi mulle kuitenkin on, ettei olo eikä ulkomuoto oo plösö. Eli että syö terveellisemmin ja liikkuu enemmän.
extramppa

Posts: 217

#903 • • extramppa hengailija

siveys, 30.1.2006 03:31:
Nälkää enemmän on häirinnyt tavaksi muodostuneiden karkin napostelujen pois jättäminen - kun on ollut tapana aina ruokailun jälkeen ostaa karkkia niin niitä namuja jää todella kaipaamaan, vaikka maha olisi kuinka täynnä.



Mulla oli myös tapana aina vetää jotain makeeta jälkkäriksi, ja jäi sellanen vajaa olo, kun ei sitten saanutkaan syödä. Samoin tv:tä kattellessa tuli aina naposteltua jotain.

JA SITTEN LÖYSIN VIINIRYPÄLEET! siemenettömät sellaiset on sopivan makeita ja naposteltavia*slurps*
hrdkvr

Posts: 3,929

#904 • • hrdkvr KURGO
ei ne tulokset heti tule..välttämättä..
se riippuu niin monesta tekiästä..kuten ruoansulatuksesta..

esim mun muija kävi melkeen vuoden punttiksella ennenkun alkoi massif laihtuminen..

ensiksikin kannattaa käydä punttiksen palveluiden piiriin.. ekaksi ilmainen ohjauskerta ja sit oma ohjelma..

dietillä ei saa koskaan nähdä nälkää.. paremp jos vaik kokoajan syö jotain kevyttä esim kasviksia.. kanaa yms..

ootko ollu low carbsilla?? toimiiko maha? jos ei niin käy ostaa apteekista kuiturouhetta..


summa

lisää aerobista.. sit kun on läskit lähteny niin sit taas painojen kimppuun

--
-keep it hard-

vaavu

Posts: 1,324

#905 • • vaavu vara-vana

siveys, 30.1.2006 03:31:
Jos "nälän näkemisellä" tarkoitat sitä, että vähentää syömisiään niin mitä todennäköisimmin pitää jos oikeasti haluat vähentää kehoosi kertyneitä vararavinteita. En ole vieläkään nähnyt yhtään sellaista terveellä ihmisellä tapahtunutta rasvakerroksen poistumista, joka ei olisi tulosta siitä, että saa ravinteista vähemmän energiaa kuin mitä keho kuluttaa.



Toki toinen vaihtoehto sen syömisen vähentämisen lisäksi on kuluttaa enemmän. Siihen mun treenaus tähtäsikin: ajattelin, että lisäämällä liikuntaa ei tarvitsisi ruveta millekään ikävälle dieetille. Mutta ilmeisesti liikunnan lisäys nostaa ruokahalua niin paljon, että ilman tietoisia ponnisteluja tulee syötyä saman verran lisää kuin kulutus on noussut.


Salilla käyminenhän ei mitenkään hirveän merkittävästi kuluta energiaa ja salilla käyminen tuppaa yleensä vähän myös lisäämää ruokahaluja, jolloin lihaksen lisäksi kertyy helposti myös lisää rasvaa.



Ehkä tässä suhteessa olen ollut vähän epäselvä, mutta mun termistössä salilla käynti pitää sisällään myös ohjatuille tunneille osallistumisen. Käytännössä tällä hetkellä se tarkoittaa kolmea käyntikertaa viikossa, joista 1-2 kertaa on puolentoista tunnin punttisreissu, ja 1-2 kertaa tunnin spinningtunti + keskivartalon lihaksia. Olen ainakin toivonut, että tällaisella kokoonpanolla saisi riittävän kombinaation sekä aerobista että anaerobista treeniä.


Mitä taas yleiseen rasvan kadottamiseen tulee, ainakin mun käsitykseni mukaan keho suosii lähes poikkeuksetta nopeampia tapoja saada tarvittava energia kuin rasvan polttaminen. Täten jos oikeasti aikoo päästä rasvasta eroon, tulisi pitää huoli siitä, että elämään mahtuu myös tilanteita, jossa kehossa ei ole nopeasti poltettavia energianlähteitä (pääasiassa hiilihydraatit, mutta mahdollissesti myös kaikki muu syöty ravinto) niin kauan, että ruumis tajuaa alkaa polttamaan rasvaa.



Jep, mitä olen tän asian suhteen ollut ymmärtävinäni, niin yhtäjaksoisen aerobisen osuuden pitäisi olla vähintään puoli tuntia, ennen kuin rasva alkaa palaa. (Toki tähänkin varmaan vaikuttaa se, mikä on kehon energiataso ennen treeniä.) Tämän vuoksi olenkin ottanut tavaksi vetää punttistreenin yhteydessä aina puolen tunnin aerobisen osuuden, että ei menisi pelkäksi lihasten treenaamiseksi.
vaavu

Posts: 1,324

#906 • • vaavu vara-vana

Pauha, 29.1.2006 21:54:
Juoksua...



En ole kyllä ihan varma kestääkö mun jalat vielä juoksua... ehkä pitää kokeilla varovasti.

Ongelmaksi treenauksessa on jossain määrin muodostunut, että mun jalat (erit. polvet) on puoli vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jäljiltä vielä vähän huterossa kunnossa. Valtaosa kunnolla rasvaa polttavista treeneistä on sellaisia, että niissä jalkoihin kohdistuu kovia iskuja ja/tai vääntöjä. Mä haluaisin kovasti mielelläni käydä esim. aerobicissä, mutta riskit taitaa olla vielä vähän turhan suuret. Punttiksellakin mä saan tehdä vaan ihan muutamia jalkalaitteita polvien vuoksi. :(

Ainoat aerobisemmat treenit, joita tähän mennessä olen uskaltanut kokeilla, on pyöräily/spinning ja juoksuellipsi/stepperi. Noita puurtamalla tosin käy treeni helposti aika tylsäksi.

Jos jollakulla on vinkkejä hyvistä aerobisista treeneistä, jotka ei ota liikaa polviin, niin kertokaa tännekin päin. :)
vaavu

Posts: 1,324

#907 • • vaavu vara-vana

Hansu, 30.1.2006 20:27:
Anteeksi, en ihan oikeasti tarkoita tätä henkilökohtaisesti: minun korviini kuulostaa suorastaan järkyttävältä, että ihminen joka on lihonnut ennestäänkin varsin hennoista mitoistaan yhden ainoakaisen kilon saa sen kuulostamaan siltä kuin olisi kuukaudessa muuttunut suorastaan mammutiksi. Ja eikös lihas todellakin paina enemmän kuin rasva...?



Kaikki on suhteellista. Jos 50-kiloinen lihoo kilon, se näkyy ihan eri tavalla kuin jos 100-kiloinen lihoisi kilon. ;)

Joka tapauksessa, ei tässä nyt mitään maailmanloppua ole tulossa. Kyllä ratkaisevampaa on se, mikä peilistä näkyy, kuin se, mitä puntari sanoo. Paitsi että tässä tapauksessa en kyllä ole tyytyväinen kummankaan mittarin tuloksiin. :(

Pitää pistää toivo siihen, että tämä ensimmäisen puolentoista kuukauden kehitys on vain väliaikaista, ja että kevättä kohti alkaisi peilikuvassa tapahtua positiivisempia muutoksia.
Avatar
#908 • • Annakins Guest

vaavu, 31.1.2006 16:33:
---
Pauha, 29.1.2006 21:54:
Juoksua...
---


En ole kyllä ihan varma kestääkö mun jalat vielä juoksua... ehkä pitää kokeilla varovasti.

Ongelmaksi treenauksessa on jossain määrin muodostunut, että mun jalat (erit. polvet) on puoli vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jäljiltä vielä vähän huterossa kunnossa. Valtaosa kunnolla rasvaa polttavista treeneistä on sellaisia, että niissä jalkoihin kohdistuu kovia iskuja ja/tai vääntöjä. Mä haluaisin kovasti mielelläni käydä esim. aerobicissä, mutta riskit taitaa olla vielä vähän turhan suuret. Punttiksellakin mä saan tehdä vaan ihan muutamia jalkalaitteita polvien vuoksi. :(

Ainoat aerobisemmat treenit, joita tähän mennessä olen uskaltanut kokeilla, on pyöräily/spinning ja juoksuellipsi/stepperi. Noita puurtamalla tosin käy treeni helposti aika tylsäksi.

Jos jollakulla on vinkkejä hyvistä aerobisista treeneistä, jotka ei ota liikaa polviin, niin kertokaa tännekin päin. :)



Ootko kokeillut/miettinyt vesijuoksua tai hydrobiciä? Polvet ei rasitu iskuista tai väännöistä ja vesi on loistava vastus. Hydrobistä löytyy myös syvänveden versio jolloin ei jalat osu pohjaan ollenkaan. Uintihan on kanssa erittäin tehokas urheilumuoto. :)
-Kerttu-

Posts: 4,542

#909 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Tulipa tuossa eilen huomattua mukava yllätys, jonka uusi kevyt ruokavalio on aiheuttanut. Olen siis syönyt viime aikoina, erittäin pajon salaatteja, kalaa, kanaa, rahkaa ym.. Kevyitä ruokia. Eilen sitten mentiin tyttöjen kanssa ravintolaan ja tilattiin ihan perusmättöjä. Olen aina ollut hyvä syömään ja jaksanut syödä isojakin annoksia. Nyt jo muutaman suupalan jälkeen ruoka alkoi tökkimään. Lähinnä sen paljouden ja rasvamäärän takia! *sars* *igor* Niinpä jäi ruokaa syömättä iso kasa, mikä on todella ennen kuulumatonta. Se rasvainen ruoka ei ollut edes hyvää! *aplodit*

Tästä lähin syön siis vain kotona, tai sitten salaatteja ravintolassa! *joo*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

siveys

Posts: 2,492

#910 • • Edited siveys lovely

vaavu, Toki toinen vaihtoehto sen syömisen vähentämisen lisäksi on kuluttaa enemmän. Siihen mun treenaus tähtäsikin:
---
Käytännössä tällä hetkellä se tarkoittaa kolmea käyntikertaa viikossa, joista 1-2 kertaa on puolentoista tunnin punttisreissu, ja 1-2 kertaa tunnin spinningtunti + keskivartalon lihaksia.


Jos nyt lasketaan vaikkapa kaloreissa tuo sinun kulutuksesi:
1,5h puntilla: riippuu paljon siitä mitä tekee ja kuinka pitkät palautumistauot pitää, mutta veikkaisin, että noin 300 kcal/h. Total: 450 ckal * 1,5 viikossa = 675 kcal.
1h spinning + 0,5h puntti: 150kcal salilta ja spinningin tehosta riippuen 300 (vastaa about reipasta kävelyä) - 500 (vastaa about hölkkäystä) kcal tunnissa. Total: 650kcal * 1,5 viikossa = 975 kcal.

Yhteensä kulutat siis viikossa liikunnallasi noin 1650 kcal. Joku voi olla eri mieltä laskuissa, mutta omasta mielestäni en vetänyt ainakaan alakanttiin kulutuksia.

Käsittääkseni yleinen uskomus on, että poltetusta rasvasta saa noin 7000 kcal energiaa per kilo. Jos nyt oletetaan, että kävisi niin, että salilla käymisen lisäksi syöt tismalleen samalla tavalla kuin aikaisemmin, ruokatottumuksesi vastaavat täysin tavallista kulutustasi ja kehosi ei millään tavoin kompensoi vähäisempää energiansaantia vaan ottaisi ylimääräiset energiat rasvasta, menettäisit kilon rasvaa noin 4.2 viikossa.

Henkilökohtaisesti en kuitenkaan usko, että keho toimii noin vaan se tasapainottelee ja kompensoi suuntaan ja toiseen energian tuotantoa ja kulutusta (niin sisäisesti kuin myös ruokahaluun vaikuttamalla)

Jep, mitä olen tän asian suhteen ollut ymmärtävinäni, niin yhtäjaksoisen aerobisen osuuden pitäisi olla vähintään puoli tuntia, ennen kuin rasva alkaa palaa. (Toki tähänkin varmaan vaikuttaa se, mikä on kehon energiataso ennen treeniä.)


Tommoset puolen tunnin säännöt on kyllä varmaan tosiaan hyvin spekulatiivisia ja henkilökohtaisia. Kannattaa ehkä muistaa, että sitä energiaa voi palaa myös salin ulkopuolella jos keho on tottunut saamaan sitä rasvan polttamisesta. Tähän voi todennäköisesti totuttaa itseään kohtalaisen hyvin esimerkiksi aamulla "tyhjällä vatsalla" tehdyillä kävelyllä, jos sun jalat kestää.

Jos on siedettävä matka kouluun/töihin niin sinne kannattaa harkita kävelevänsä aamuisi (jos menee julkisilla niin vaan osankin matkasta voi kävellä) ja suosittelen lämpimästi mp3-playeria musiikin tai podcastien kera seuraksi :)
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#911 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

extramppa, 31.1.2006 15:17:
JA SITTEN LÖYSIN VIINIRYPÄLEET! siemenettömät sellaiset on sopivan makeita ja naposteltavia*slurps*



Nam *sydän* just tällä hetkellä tuntuu muuten olevan tosi hyviä viinirypäleitä... kaikista paras kun ostaa sekä tummia että vaaleita siemenettömiä rypäleitä. Niiden napostelusta ei tuu huono omatunto *iloinen*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

flygfisk

Posts: 327

#912 • • flygfisk

siveys, 31.1.2006 22:05:
---
vaavu



Itsellä menee tunnin juoksulenkillä/kuntopyörällä pitkälti päälle 1000Kcal aina, mutta vedän kyllä aika korkeilla sykkeillä, mutta silti tuntuu noi siveyksen kalorimäärät aika alakanttiin lasketuilta. Vetoan omiin kokemuksiin.

En tiedä onko tässä threadissa ollut jo puhetta HIIT:stä, kun en jaksanut selailla taaksepäin, mutta siinä on kyllä sellainen treeni mikä toimii, jos ruokavaliosta pitää kiinni.

http://www.musclenet.fi/hiit.php
http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp
siveys

Posts: 2,492

#913 • • Edited siveys lovely

flygfisk,
Itsellä menee tunnin juoksulenkillä/kuntopyörällä pitkälti päälle 1000Kcal aina, mutta vedän kyllä aika korkeilla sykkeillä, mutta silti tuntuu noi siveyksen kalorimäärät aika alakanttiin lasketuilta. Vetoan omiin kokemuksiin.


Hmm.. Kiinnostaisi tietää mikä saa sut uskomaan saavuttavasi tuollaisen kulutuksen tunnissa. Minkä pohjalta olet sen laskenut tai miten olet sen mitannut?

Edit:
En siis yhtään epäile, että saavuttaisit jos sulla on paljon massaa ja vedät korkeilla sykkeillä, mutta kiinnostaisi silti tietää mitä käytät referenssinä.
flygfisk

Posts: 327

#914 • • flygfisk

siveys, 31.1.2006 23:01:
Hmm.. Kiinnostaisi tietää mikä saa sut uskomaan saavuttavasi tuollaisen kulutuksen tunnissa. Minkä pohjalta olet sen laskenut tai miten olet sen mitannut?

Edit:
En siis yhtään epäile, että saavuttaisit jos sulla on paljon massaa ja vedät korkeilla sykkeillä, mutta kiinnostaisi silti tietää mitä käytät referenssinä.



Polar F6 sykemittari.

Aika: 1h 33sek
1099Kcal
Syke: 175avg, 199max

Tänään vedin hieman kevyemmin: 48min, 696Kcal, 153avg 182max. Eli täytyy vetää hieman sanoja takaisin.

Pituus 190
Paino 85
ville

Posts: 3,780

#915 • • ville olen oikeasti ujo
Kävin yks päivä puntarilla, lisää painoa oli tullut about kilo (61.5kg) ja vatsa on pienentynyt eli kai sitä jotain lihasta on tullut. Treeniä on 3*vko reilu 1h, sarjoilla joilla just ja just jaksan tehdä 3*10.

Kävin myös ostamassa yks päivä sellainen lisäravinnesekotuksen jossa proteiiniä ja hiilaria about saman verran ja vähän jotain kreatiiniä. Syynä ostoon oli se, että mä huomasin, että en taida saada tarpeaksi ravintoa vaikka miten yritän syödä suuria annoksia.

Mulla lähinnä ongelmana on, että rasvaa ei oikeesti vartalossa paljoa ole (vaikka alavatsa pullottaakin), joten suurin osa ohjatuista tunneista lähinnä valuu hukkaan, sillä ne polttavat rasvaa, mutta eivät juuri tuo lihasmassaa. Siten mun pitäisi painottua paljon enemmän saliin, mutta sanomattakin selvää taitaa olla, että tuota hommaa ei jaksa kovin pitkään tehdä.

Toisaalta koska mä en lihasmassa ole mitään hirveitä määriä haluamassa, niin voisi olla ihan jees, että saan massaa niin, että painan esim 64kg (jossa olisi siten joku 6kg enemmän lihasta kun mun normipainossa) ja sitten sen jälkeen pidän kuntoa yllä jossain pumpissa, spinningissä sekä juoksemalla. Tolla lihasmäärällä olisi vielä just sellainen sopiva dobermannin näköinen hyväkuntoinen laiheliini :D
hrdkvr

Posts: 3,929

#916 • • hrdkvr KURGO

ville, 1.2.2006 11:38:
Kävin yks päivä puntarilla, lisää painoa oli tullut about kilo (61.5kg) ja vatsa on pienentynyt eli kai sitä jotain lihasta on tullut. Treeniä on 3*vko reilu 1h, sarjoilla joilla just ja just jaksan tehdä 3*10.



aika kumma että tuloksia eiole tullut enempää..

silloin kun mä aloitin niin tuli 10kg kk lisää lihasta.. ILMAN lisäravinteita :D
syötkö tarpeeksi? massakaudella pitäis vetää joku 3000 kcal..

ravinnon sisällöstä lisää pakkotoiston foorumeilla..

kreatiini on hyvä tollaselle LAIHELIINILLE!!
se kerää vähän nesteitä lihakseen et ne näyttäis isommilta :D
lisäksi se antaa vähän voimaa joillekkin..

itte voima/Lihaksen kasvatuksessa tekisin jotai 3*6 sarjoja..
3*10 sarjat on vähän liian aerobisia..

vedätkö sarjat irvistäen loppuun?
viimeinen toisto pitää vetää väkisin.. eli jos ei niin lisää painoja

--
-keep it hard-

Twist

Posts: 925

#917 • • Edited Twist Team Kemuttajat

ville, 1.2.2006 11:38:
Kävin yks päivä puntarilla, lisää painoa oli tullut about kilo (61.5kg) ja vatsa on pienentynyt eli kai sitä jotain lihasta on tullut. Treeniä on 3*vko reilu 1h, sarjoilla joilla just ja just jaksan tehdä 3*10.

Kävin myös ostamassa yks päivä sellainen lisäravinnesekotuksen jossa proteiiniä ja hiilaria about saman verran ja vähän jotain kreatiiniä. Syynä ostoon oli se, että mä huomasin, että en taida saada tarpeaksi ravintoa vaikka miten yritän syödä suuria annoksia.



Kyllä sitä proteiinia saa normaalista ruuasta ihan riittävästi. Makarooni, tonnika ja raejuusto ovat hyviä proteiinin lähteitä. Isoilla painoilla ja pieniä sarjoja tehtäessä ( esim. 3*5 ) tulee enemmän näkyvää lihasta. Pienillä painoilla lähinnä kestävyyttä ja kiinteyttä. Mielestäni 3*10 on lähinnä juuri kiinteyttävää. On normaalia, että paino putoaa kun aloittaa salilla käymisen . Itse sain kokea saman ilmiön. Kuitenkin puolenvuoden salilla käynnin jälkeen paino nousi 65kg:sta 73kg:n
Twist

Posts: 925

#918 • • Twist Team Kemuttajat
Kannattaa muistaa pitää kuukauden tauko kreatiinista 3kk:n käytön jälkeen!!
-Kerttu-

Posts: 4,542

#919 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Mä olen käynyt nyt salilla n. 5 kertaa viikossa, joista yksi kerta on airobinen nyt kolmen viikon ajan. Ja mulla ainakin on paino noussut pari kiloa, vaikka ruokavalio laitettiin todella remonttiin ja syön varmasti vähemmän kuin ennen. Minulla on toisaalta myös tullut yllättävän nopeasti tuloksia, sillä painoja saa lisätä jatkuvasti lisää.. Tosin en kyllä haluaisi, että painoni kauheasti nousisi, mutta pääasiana on saada lisää lihasta.. Varsinkin mun narukäsiin..*nauru* Ja onhan niihin jo pienet hauikset jo syntyneetkin..*iloinen* *pullistel*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

ville

Posts: 3,780

#920 • • ville olen oikeasti ujo

hardikaveri, 1.2.2006 11:54:

silloin kun mä aloitin niin tuli 10kg kk lisää lihasta.. ILMAN lisäravinteita :D
syötkö tarpeeksi? massakaudella pitäis vetää joku 3000 kcal..



Tässä on sellainen ero, että toinen haluaa olla leveä ja toinen ei. Jos mä saisin 10kg lihasta niin mähän olisin joku hemmetin lihapulla :D

Ja en tod ikinä ala vetämään 3000kcal, sehän tarkoittaisi sitä, että mun maha olisi futispallon kokoinen :D

Hiljaa hyvä tulee ja silleen, mun tavoitteena ei ole kovin montaa kiloa lihasta, lähinnä vaan se et kunto on hyvä ja pikkusen selkiytyy lihasten rajat. Nyt vaan lihakset on niin älyttömän pienet et niitä tarvii vähän kasvattaa, että ne johonkin erottuu :D

Ja niistä 10 sarjoista vikat 4 menee irvistämällä, yleensä vikaa en edes kykene tekemään vaikka miten puhisen :P