Hammaslääkäri

482 posts, 25 pages, 327,244 views

anqqa

Posts: 4,034

#141 • • anqqa tirehtööri
joo, huomenna mennään. pääsee hammaskivestä vähentämään, mutta onneks on puudutus. tuskaa se silti on ja luultavasti kahdesti joutuu käymään. kun vaan kykenis sen 2 kertaa vuodessa käymään niin olis paljon helpompia, plaeh.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Camfer

Posts: 259

#142 • • Camfer
Mä pelkään ylikaiken hammaslääkäriä. enkä mene sinne ellei ole muuta vaihtoehtoa. kaikki sanoo ettei se satu, no miks ihmees muhun sit sattuu kun se poraa? huijarit! vai olenko se vain minä?
gobbe

Posts: 262

#143 • • gobbe skenekuva
Kävin tuossa pari kk sitten ensimmäistä kertaa hammaslääkärissä varmaan 4 vuoteen koska yhtä hammasta särki ihan tajuttomasti. Olipa sitten vanha paikka irronnut ja reikä tullut aika mageen kokoseksi. Siinä sitten porattiin sitä ja tuska oli aikamoista. Lopulta paikka perään ja kotiin ja uusi keikka kuukauden päästä kun lääkepaikka oli vaikuttanut. Toisella kerralla ei pahemmin enää tuntunut ja sain kunnon paikan....kunnes huomattiin että viisaudenhampaasani on reikä ja eikun varaamaan uutta aikaa sen poistoon. Poisto oli kyllä aika mielenkiintoinen toimenpide, kesti n. 5-10sekunttia siitä kun lääkäri laittoi tonget suuhun siihen että hammas oli irti. Puudutuksen vaikuttaessa rupattelin lekurin kanssa vinyyleistä ja siitä kuinka nykyään ei enää kukaan osta musiikkia koska netistä sitä on niin helppo hakea....

Täytyy todeta että kunnallinen hammashoito on kyllä parantunut vuosien aikaan todella paljon! Yritin tuolloin ensimmäisellä kerralla varata yksityiseltä aikaa mutta olisi mennyt seuraavaan päivään, julkiselle pääsin 2h päästä ja olin kyllä todella tyytyväinen.

--
Jussi Jii | skenekuva - musiikkitapahtumat kuvina

Snaggo

Posts: 1,147

#144 • • Snaggo ;__;
lucky bastard. kun mä varasin tarkistuksen en saanut aikaa kuin kolmen kuukauden päästä. ja sit ne viel laittoi lapun postisssa että "sori, me siirrettiin sun aikaa viel 2 kk eteenpäin"

--
bojoing.

Alley Cat

Posts: 489

#145 • • Edited Alley Cat Jedi Master
Tää on mielenkiintoinen ketju näin tulevalle alan ammattilaiselle. Järkyttävää, kuinka paljon jotkut pelkää hammaslääkäriä (joku kertoi viime kerrasta olevan 11 vuotta *whaat* ). Viimeksi eilen oli koulussa luennolla pelkopotilaiden hoitamisesta, mutta kyllä siinä voi olla alussa sormi suussa kun pitäisi yrittää rauhoittaa panikoivaa potilasta, joka pahimmassa tapauksessa voi jopa saada pelon takia kouristuskohtauksen kesken operaation.

Ite en oo koskaan pelänny hammaslääkäriä, vaikka kiitettävästi olenkin joutunut käymään erilaisia hoitoja läpi. Ja käyn vieläkin, toukokuussa on taas leikkaus edessä. Inhottavalta se kyllä tuntuu, jo pelkkä tehoimuri saa kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitä ja hammaskiven rappaamisen aikana jännittyy koko keho, kun ei koskaan tiedä, milloin vihlasee. Mutta moni muukin asia tässä elämässä tuntuu epämiellyttävältä, ja hammaslääkärissä käynti on kuitenkin terveydenhuoltoa (ja myös kosmeettista, kukapa ei halua omistaa kaunista hymyä *pepsodent* ) ja hammassairaudet voivat hoitamattomina johtaa hyvin vakaviinkin seurauksiin.

Maanantaina alkaa eka työharjoittelu terveyskeskuksessa ja jännittää kovasti. Toivottavasti mun imuroinnit ei aiheuta kenellekään lähtemättömiä traumoja. (Enkä aiheuta itse itselleni traumoja söheltämällä liikaa... *blush* )

Edit: Silläkin uhalla, että annan itsestäni besserwissermäisen kuvan, niin neuvon teitä pelkääviä: Kertokaa peloistanne hoitajalle tai lääkärille ennen toimenpiteiden aloittamista. Puudutusta saa pyytää ja neulakammoinen voi pyytää puudutuspiikkiä varten pintapuudutteen. Ei ole kenenkään edun mukaista (ei oman eikä hoitohenkilökunnan), että pelkäävä yrittää olla rohkea ja sydän kurkussa ja kauhusta kankeana vaan vakuuttelee, että "Ei tässä mitään..." ja pyörtyykin kesken kaiken. Pelkääminen on ihan luonnollista. Hammaslääkärin tuolissa ollaan avuttomassa asennossa, vieraat ihmiset ronkkii hyvin henkilökohtaista aluetta, elävä hammasydin on hyvinkin kipuherkkä, suun pitäminen pitkään auki on epämiellyttävää, tehoimuri ja turbiini pitävät inhottavaa ääntä, puudutusruisku on tosi julman näköinen vehje, jne. Kaikki tämmöiset täytyy mainita hammaslääkärissä, jos ne aiheuttavat ylitsepääsemätöntä ahdistusta ja pelkoa. Hoitohenkilökunnan velvollisuus on ottaa potilaan pelot huomioon ja rauhoittaa potilasta niin, että hoito saadaan tehtyä. Jos näin ei tapahdu, niin ei muuta kuin palautetta kehiin sinne mihin se kuuluu antaa, ei nettipalstoille. Kaikki lääkärit ja hoitajat eivät ole yhtä hyviä työssään, joten jos palautekaan ei auta, niin sitten lääkäri vaihtoon.

--
You see madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little... push.
-Joker-

twistedsushi

Posts: 211

#146 • • twistedsushi Nihil declaro
Sain nyt vihdoinkin tehtyä jotain (aina näin 10 vuoden välein), menin hamppilääkäriin pe ja ne paikkas mulle 3 reikää.
Hyvä oli siellä lääkärissä, ku ne eka kysy et otanko puudutuksen johon tietenkin vastasin Kyllä, sitte siinä jonkun aikaa ooteltii et puudutus alkais toimimaan ja ku se täti sit kokeili poskea ja kysy et tuntuuko puudutus mitenkään, ni vaik mä en sillee tuntenu mitään ni mun oli ihan pakko sanoa Ei vaik poski olikin jo puutunut, siinä se sit kummasteli vähän ja laitto mulle toisen samanlaisen puudutuspiikin. *pepsodent*
No ku viime hamppireissusta on niin hirveet muistot et mun oli pakko varmistaa et sitte ku se täti alkaa poraa niitä hampaita ni onpahan ainakin puudutus toiminut eikä tarvi tunnosta murehtia... *blush*

--
Itse valitset puolesi.

Avatar
#147 • • Viola00 Guest
Huh, pitääkin varata *uuh* Olin viime tiistaina. Varasin siis suoralta kädeltä paikkausajan ja laitettiin yks hammas kuntoon. No olivat sit varanneet vaan sen ajan pelkästään paikkaukselle (ei niinku tarkastukselle sitä ennen tms), ja lisäks 15min ajasta lähti muutenkin niiden sähläyksen takia. 45min työlle siis jää 30min niille aikaa tehdä. Niinpä siis joudun nyt kuitenkin varaa perusajan, että tarkastetaan mitä pitäisi tehdä/pitäisikö ja mikä on noiden puhjenneiden (ja kipeiden) viisaudenhampaiden laita. Mutta kun ei huvittais soittaa ja varaa aikaa!
Oon hammaslääkäripelkoinen.. *uuh*
Avatar
#148 • • Annakins Guest
Tulin just tarkistuksesta ja ens kuun lopulla on sit edessä hammaskivenpoistoa ja kahden reiän paikkaaminen. Mun mielestä hammaslääkärissä on kaikista kamalinta se, kun kuulee ne kaikki äänet "päässä" vaikkei mitään tunnekaan... Rutine kuului vaan ku viisaudenhampaita revittiin ja jo se ääni sai mut kyllä täysin kankeaksi kauhusta.
innae

Posts: 1,377

#149 • • innae PaskaJätkä
Onko kellään suositusta hyvästä hammaslääkäristä stadissa? Olis parit reijät jotka pitäis paikata.
Viimeksi kun kävin hammaslääkäriasema Albinissa, sain niin huonoa hammashoitoa ettei sillä tuntunut olevan rajaa.
Ja kyllä, poden hampulääkäripelkoa :S

--
PaskaJätkä

Blues

Posts: 5,414

#150 • • Blues Koning van Afrika
30min päästä on tarkastus. Ensimmäistä kertaa intin jälkeen ja tuskin purukalustossa mitään vikaa on edelleenkään..hope so :D

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

Avatar
#151 • • Reetta Guest
mä pelkään hammaslääkärillä käyntiä yli kaiken ja mun hampaita on oiottu joku kymmenen vuotta ennen ku niistä tuli kunnon kalusto.
välttelen hammaslääkärillä käyntiä niin pitkään kun on tarvis ja ku joudun menee sinne,niin tarviin kaikki mahdolliset rauhottavat ja puudutukset että pysyn aloillani penkissä...APUA!!!
placiq

Posts: 1,260

#152 • • Edited placiq Jorkki
Torstaille on aika varattu *nuha*
Kaks viisaudenhammasta ois (ilmeisesti) tarkotus poistaa ja siltaa korjailla.
Onneks yhden viisaudenhampaan poisto joskus vuosi sitten kävin sen verran kivuttomasti ja vaivattomasti, ettei suurepia pelkkoja oo..
jell-o

Posts: 142

#153 • • jell-o the ultimate boytoy
just tulin hammaslääkäristä*sars*

kuumotti kyl etukäteen iha holtittomasti, mutta homma meniki ihan hyvin eikä sattunut nimeksikään...
- vanha paikka porattiin auki
- jotai juurihoitoa ilmeisesti tehtiin
- ja väliaikainen paikka päälle

vielä pitäis mennä uudestaan ja kuumottaa seki aika huolel, mut kai se on vaan pakko.

se pintapuudutus on muute aika luksus ku ei satu piikki oikee yhtää sen jälkeen

--
god is alive and well in a sugar cube

Lash!

Posts: 57

#154 • • Lash! Lost soul
Hammaslääkäri..*pökr*
minä isona ihmisenä pelkään hammaslääkäriä yli kaiken... Nuorempana multa paikattiin useita hampaita ja siitä jäänyt tämä kamala kammo.. sinne en mene ennenkuin on aivan pakko tai sitten ku tuo laserporaaminen tulee helpommaksi/halvemmaksi... viimevuoden alussa mulla meni hammaskipujen takia uusivuosi pilalle ja helpotus tuli vasta hammaslääkärillä käynnin jälkeen, mutta silti pelkään. Tämän viimeistä käyntiä ennen olin kuulemma täysin valkoinen kädet hikiset ja kamala vapina.. ja kertoilin miljoonia tekosyitä ettei minun vaan tarvis mennä vaikka hampaseen sattui aivan valtavasti. Tiedän että minun pitäisi nytkin kydä siellä jos ei muuta ni tarkastamassa hampulit ja ja mikä se nyt oli hammaskiven poistossa?? (olikohan nyt noin) mutta pelkään niin paljon että en uskalla edes varata aikaa tai kuvitella meneväni sinne. Tiedän olen pelkuri mutta muistot on kamalia ja ei viimekertainen paikkauskaan helpottanut oloa ollenkaan. Se pelkkä poran _näkeminen_ saman tien tuskanhiki otsalle*släp*
hrdkvr

Posts: 3,929

#155 • • hrdkvr KURGO
vaimolla viisaudenhampaat aiheutti harmia

meni kyselee aikoja niin nykyisen hoitotakuun ja kiputilan akuuttisuuden taki sai lähetteen yksityiselle..

hammas piti poistaa..

3 puudutuspiikkiä asennettuna leukaan niin että ei edes kuulemma sattunut.. ja itse hampaan poistoa ei edes huomannut..

eli olipa hyvä kokemus!

--
-keep it hard-

placiq

Posts: 1,260

#156 • • Edited placiq Jorkki

placiq, 4.4.2006 22:13:
Torstaille on aika varattu *nuha*
Kaks viisaudenhammasta ois (ilmeisesti) tarkotus poistaa ja siltaa korjailla.
Onneks yhden viisaudenhampaan poisto joskus vuosi sitten kävin sen verran kivuttomasti ja vaivattomasti, ettei suurepia pelkkoja oo..


Nonni, olipas mukava käynti.
Ilmeni kuvista, et viisaudenhampaiden juuret on niin lähellä jotain hermoja leussa, et molemmat hampaat joutuu poistaan leikkaamalla ja hermot joudutaan puuduttaan (tai jotain) *lohduttel*
Kuullostaa _melko_ ikävältä touhulta. Sit toinen viisaudenhammas oli vie tulehtunu ja toisessa joku 3 reikää *ding*
Elmiira

Posts: 1,446

#157 • • Elmiira
Voihan *grr**dissaa**senkin**hmph*

Multa piti poistaa yläviisaudenhampaat tänään kello 8.00.
Istuskelin sitten aikani odottamassa vuoroani ja kun mua ei
vaan alettu kutsua sisään, niin menin kysymään, et oonkohan
erehtynyt päivästä tai ajasta. *ding*

No en ollut. Ajanvaraaja täti oli vaan unohtanut kertoa, että
siirtäessäni aikaani, hän oli myös siirtänyt minut eri hammas-
lääkärille, eri puolelle kaupunkia *grr*

Tämä toinenkin ajanvaraustäti ihmetteli, että miksi ihmeessä
näin on tehty, koska olen aina käynyt tuolla samalla hammas-
lääkärillä. Onneksi sain peruutusajan klo 10.15. On nimittäin
aika vittumaista matkustaa 5h junalla hammaslääkärin takia,
vain kuullakseen, että ajanvaraaja on tyrinyt! *senkin*

No yritetään tunnin päästä uudelleen. Lisää panikointi aikaa *uuh*

--
~Kokemusta ei voi luoda, se pitää kokea~

Lyylikki

Posts: 2,975

#158 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Kenelläkään suositusta hyvästä ja "kohtuu" hintaisesta hammaslääkäristä Helsingissä? Mulla ei ole pelkoja, mutta haluaisin ehkä semmosta major remonttia kyllä suorittaa.

Nimim. "Oikomishoito jätetty kesken"
larzizi

Posts: 1,661

#159 • • larzizi
Koskaan en ole hammaslääkäreistä (tai mistään muistakaan lääkäreistä) pitänyt. Joskus pienenä tuli aina ravattua hammaslääkärissä ja kaverit taas saivat aikoja ehkä kahden vuoden välein. Lopullinen inho hammaslääkäreitä kohtaan tuli kerran kun menin nuorempana oikojalle. Siinä sitten istuin tuolissa varmaan puolisen tuntia suu auki, kun oikoja ja hänen apurinsa sörkkivät suuhuni erinäisillä esineillä. Suuhuni oli väkerretty kitalakeen eräänlaiset raudat, mutta oikoja ei ollut missään vaiheessa kertonut mitä oli tekemässä ja miksi. Ei edes kun olin lähdössä. Ja kun kerta niin pieni ja ujo olin silloin, en uskaltanut mitään kysyäkään. Muutaman päivän päästä ne alkoivat ihan hirveästi sattua ja oli pakko soittaa hammaslääkäriin ja kysyä, että mitä ihmettä he olivat suuhuni laittaneet ja miksi. Kovasti pahoiteltiin sitä, kun eivät olleet muistaneet kertoa mistään mitään.

En tiedä onko oman paikkakuntani hammaslääkärissä sitten joku ongelma, mutta kommunikaatio toisten hammaslääkärien kesken siellä ei ole oikein koskaan pelannut. Monesti olen käynyt hammashoitajalla, joka on antanut ajan oikojalle (ei jälleen taaskaan kertonut miksi), mutta oikojalle mennessäni oikoja kysyy "tiedätkö sä itse minkä takia mahdat olla täällä?". Vastasin, että en ja minut passitettiin kotiin, kun kukaan ei tiennyt syytä miksi minulle oli sinne aika varattu. Näin on käynyt useamminkin.

Aikatauluista voisivat hammaslääkärit myös pitää kiinni. Ei ole mitään kovin kivaa odotella puolta tuntia (ellei pääse sen takia pois koulusta).

Hrr.. Syksyllä jälleen olisi aika hammaslääkärille *uuh*

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Zandy

Posts: 273

#160 • • Zandy
Ennen en pelännyt yhtään, edes poran ääni ei aiheuttanut ahdistusta eikä inhon tunnetta. Sitten 4 vuotta sitten Brasiliassa asuessani iski paha hammassärky ja sikäläinen hammaslääkäri jolle olin mennyt, päätyi tekemään juurihoidon. Koko operaatio epäonnistui totaalisesti, kyseinen hammas ja juuret menivät melkein kuolioon ja jouduin hammaskirurgille, joka lopulta onnistui pelastamaan hampaan niin ettei sitä tarvinnut sentään poistaa. Niin paljon kamalaa kipua ja lukuisia kaameita hammaslääkäri-käyntejä jouduin kestämään, että pelkohan siitä sitten kehittyi.

Nykyisin siis pelkään ja kammoan hammaslääkärissä käyntiä. Monen monta paniikkikohtausta ja itkua olen saanut aikaan hammaslääkärissä. Viimeisten 2 vuoden aikana multa on kuitenkin leikattu kaikki 4 viisaudenhammasta pois, joten on ollut pakko yrittää sopeutua ja voittaa paniikinomainen pelko. Mutta ei se pelkääminen varmaan koskaan kokonaan ohi mene, jokainen kerta puristan rystyset valkoisina, kaikki lihakset krampissa sitä hammaslääkärin tuolia. Mutta mulle riittää se, että hammaslääkärin meno ei ole enää samanlainen kauhu, kuin mitä se vielä muutama vuosi sitten oli.