Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?

45 posts, 3 pages, 22,164 views

Pete Input

Posts: 454

#21 • • Pete Input Asiantuntija
Kyllä sitä syncillä voi ajella, mutta mun mielestä se pitäis myöskin kuulla / näkyä siinä setissä, että nyt vedetään apujen kanssa, koska pelkät perusvaihdot apujen kanssa on melkoista fuulaamista.
Toisin sanoen, jos ajat syncillä, näytä se myös. Mikäli taas syncillä ajo on jatkuvasti kahden biisin perusvaihtamista, niin sitten kannattais miettiä jotain muuta harrastusta. Vaikka sulkapalloa.

--
Input Sessions

dj upi

Posts: 1,835

#22 • • Edited dj upi

Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:

Kyllä sitä syncillä voi ajella, mutta mun mielestä se pitäis myöskin kuulla / näkyä siinä setissä, että nyt vedetään apujen kanssa, koska pelkät perusvaihdot apujen kanssa on melkoista fuulaamista.
Toisin sanoen, jos ajat syncillä, näytä se myös. Mikäli taas syncillä ajo on jatkuvasti kahden biisin perusvaihtamista, niin sitten kannattais miettiä jotain muuta harrastusta. Vaikka sulkapalloa.



Apinakin oppii beatmatchauksen. Hyvän dj-setin soittamiseen tarvii jo paljon muitakin taitoja. Olen siis samalla ihmetyksen linjalla, et mikä ihmeen mörkö toi syncinappi on monelle? Ajatteleeko joku oikeasti, että setti rakentuu pelkällä biittimiksauksella, ja sit kun sitä ei tarviikaan tehdä, että setissä ei mitään muuta tekemistä/tarkkailemista löydy? Korvalla toki pitää kuulla, et toimiiko synci oikein ja tarvittaessa osata korjata, mut onko setteihin pakko tunkea hirveästi kamaa vain sen takia, et käyttää jotain tiettyä nappulaa/ominaisuutta? -Ei mun mielestä. Synci on kiva työkalu, joka MAHDOLLISTAA kaikenlaisia asioita, JOS niille on tarvetta, ja tietenkin luova DJ niitä tarpeita keksii. Silti oon sitä mieltä, et hyviä biisejä ei kande raiskata vaan sen takia, et sun olis PAKKO tehdä jotain KOSKA käytät synciä.
Junkieman

Posts: 123

#23 • • Edited Junkieman
True DJ:t vetää nauhavetoisilla savikiekkosoittimilla ja vaihtaa piuhat aina biisien välillä.

No mutta siis, kukin tyylillään. Meikä kyllä arvostaa vanhan liiton miehiä, mutta ihmettelen kyllä tota asennetta, että tekniset parannukset DJ-hommissa tekee hommasta jotenkin epäaitoa tai vie hommalta pohjan. Ite teen siis monenlaisia DJ-hommia, työkseni sekä harrastuksena, olen ollut pyörittämässä monenlaista klubi ja sellaista. Varmaan kuitenkin keskimäärin erilaista musaa, mitä tän foorumin porukka yleensä soittaa. Duunissa se helpottaa kyllä paljon, kun tässä nyt käy ihan sikana jengiä ja täytyy kirjottaa toiveita ylös ja viihdyttää asiakkaita, hoitaa valoja ja savukonetta, niin kyllä ne sekuntienkin säästöt siinä biitin mätsäämisessä helpottaa hommaa kivasti. Käytän myös yleensä pirun paljon aikaa biisikirjastoni selaamiseen keikan aikana, koska en tosiaankaan suunnittele settejä oikeastaan koskaan etukäteen muuta kuin, että soitan ne tietyt pari biisiä, jotka. Klubikeikoilla, etenkin uusimmassa proggiksessa, tulee käytyä aika usein ite tanssilattian puolella, sitten tietty paskat höpinät mikkiin ja sellanen yleinen sekoilu. Myös cue-pointteja kerkeää pistää soivaan biisiin, seuraavaan biisiin aina paremmin, mitä enempi sitä aikaa on.

Siinä toki oon samaa mieltä, että jos DJ paina vaan sync ja muuten pönöttää DJ-tiskin takana, niin näyttäähän se vähän tyhmältä. Sitä taas en ymmärrä, että miten jotkut DJ:t on niin innossaan aina kertomassa, että miten "oikea DJ" toimii tai mikä on oikea tapa soittaa. Kukin omalla tyylillään tietty kaikkien DJ-seteistä ei tartte diggailla, mutta eiköhän meitä monenlaisia tyyppejä tiskien taakse mahdu ja kaikille on oma yleisönsä.
Jil

Posts: 682

#24 • • Jil

Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:

Kyllä sitä syncillä voi ajella, mutta mun mielestä se pitäis myöskin kuulla / näkyä siinä setissä, että nyt vedetään apujen kanssa, koska pelkät perusvaihdot apujen kanssa on melkoista fuulaamista.
Toisin sanoen, jos ajat syncillä, näytä se myös. Mikäli taas syncillä ajo on jatkuvasti kahden biisin perusvaihtamista, niin sitten kannattais miettiä jotain muuta harrastusta. Vaikka sulkapalloa.



Siis täh..?
Se jotenkin heikentää sun setin laatua kun käytät sellasta apuvälinettä kun autosync?
Mun pitää siis seuraavalle keikalle teetättää t-paita: "Kyllä, käytän autosynciä mutta teen täällä DJ-kopissa paljon muutakin"..? Se ole mitään v*tun fuulaamista, mun ajatusmaailmassa se mitä sieltä masterista tulee ja mitä jengi kuulee määrää sen setin laadun. Me ei enää eletä sitä ysärilukua, DJ-tekniikka muuttuu ja kaikki muu siinä sivussa. Okei se saattaa täällä näille "true DJ:lle" olla täällä kova pala että jotku voi oikeen huijata siellä dekkien takana kun ne ei käytäkään sitä 30-60sek siihen manuaaliseen matchaamiseen. Mut hei, siirtykää jo tälle vuosituhannelle. Niinkun upi tossa sanoi, se tekninen soittaminen on paljon muutakin kun sitä matchaamista.

Ja kyllä edelleen se hyvän DJ:n isoin tunnusmerkki on se selektio, ihan sama miten sen teknisesti toteuttaa. Olkoot taidot vaikka Zabielan tasolla mutta jos kajareista ei tule muuta kun paskaa niin sillon on paha sitä enää teknisesti pelastaa.
Pete Input

Posts: 454

#25 • • Edited Pete Input Asiantuntija

Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:



Siis täh..?
Se jotenkin heikentää sun setin laatua kun käytät sellasta apuvälinettä kun autosync?




Setin laadulla ja autosyncillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Setti voi olla laadukas vaikka vetelis tappovaihtoja radioediteillä.
Kuten sanoin, autosyncillä voi mun puolesta ajella jos haluaa, mutta mä en ainakaan kovin paljoa anna arvoa "laiskalle" dj:lle (ja vielä vähemmän miksautaidottomalle), mutta jos mä näen / kuulen, että nyt siellä joku oikeesti jotain häärää, niin pisteet sinne dj-koppiin, oli siis syncci käytössä tai ei.
En siis kuitenkaan tarkoita sitä, että koko ajan pitäisi olla 3-4 dekkiä viuhumassa samaan aikaan, vaan sitä, että kun sillä syncin avulla saa paljon muutakin aikaan, niin sitten pitäisi myöskin jotain tapahtua.

Tätä siis hieman ajan takaa, mitä Junkieman aiemmin sanoi:
"Siinä toki oon samaa mieltä, että jos DJ paina vaan sync ja muuten pönöttää DJ-tiskin takana, niin näyttäähän se vähän tyhmältä".

Kyllä manuaalinen miksaustaito on sellainen asia, joka jokaisen dj:n tulisi osata, käytti syncciä tai ei.

Ja ihan oikeesti, tuokaa mulle se apina joka hanskaa biittimiksauksen. Mä lähden sen kanssa kiertueelle ja tallettelen markkoja hymysuin tilille.

Mikäli myös 30 sekunnin "pre-biittaamisen" jälkeen biisit pysyy joka kerta pari minuuttia tasan päällekkäin, ilman mitään korjaamista, niin sitten meillä on suorastaan maailman huippustara kopissa. Mihin sitä sync-nappia muuten ylipäätään tarvitaan, jos kerran 30 sekunnissa pystyy taikomaan biitin täydelliseen kuosiin joka kerta?


edit:
Sitä siis ajan takaa, että onko se sync-nappi vain käytössä sitä varten, että saa aikaiseksi pidemmät / tarkemmat vaihdot, kun omat taidot ei muuten riitä?

--
Input Sessions

Jil

Posts: 682

#26 • • Jil

Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:




Setin laadulla ja autosyncillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Setti voi olla laadukas vaikka vetelis tappovaihtoja radioediteillä.
Kuten sanoin, autosyncillä voi mun puolesta ajella jos haluaa, mutta mä en ainakaan kovin paljoa anna arvoa "laiskalle" dj:lle (ja vielä vähemmän miksautaidottomalle), mutta jos mä näen / kuulen, että nyt siellä joku oikeesti jotain häärää, niin pisteet sinne dj-koppiin, oli siis syncci käytössä tai ei.
En siis kuitenkaan tarkoita sitä, että koko ajan pitäisi olla 3-4 dekkiä viuhumassa samaan aikaan, vaan sitä, että kun sillä syncin avulla saa paljon muutakin aikaan, niin sitten pitäisi myöskin jotain tapahtua.

Tätä siis hieman ajan takaa, mitä Junkieman aiemmin sanoi:
"Siinä toki oon samaa mieltä, että jos DJ paina vaan sync ja muuten pönöttää DJ-tiskin takana, niin näyttäähän se vähän tyhmältä".

Kyllä manuaalinen miksaustaito on sellainen asia, joka jokaisen dj:n tulisi osata, käytti syncciä tai ei.

Ja ihan oikeesti, tuokaa mulle se apina joka hanskaa biittimiksauksen. Mä lähden sen kanssa kiertueelle ja tallettelen markkoja hymysuin tilille.

Mikäli myös 30 sekunnin "pre-biittaamisen" jälkeen biisit pysyy joka kerta pari minuuttia tasan päällekkäin, ilman mitään korjaamista, niin sitten meillä on suorastaan maailman huippustara kopissa. Mihin sitä sync-nappia muuten ylipäätään tarvitaan, jos kerran 30 sekunnissa pystyy taikomaan biitin täydelliseen kuosiin joka kerta?



Tää koko keskustelu nyt lähtee vähän off topiciksi. Tässä on puhe tekniikasta ja sit mukaan on näköjään vedetty se "katu-uskottavuus" millä ei ole mitään tekemistä edellämainitun kanssa. Ainakaan tässä ketjussa. Tottakai DJ:n nyt pitää handlata myös se manuaalinen miksaustaito. Itse käytän ässänelosta ja toki voin ne biitit jogwheelin avulla säätää matchiin.
Mutta miksi mä käyttäsin siihen aikaa edelleen sen x-määrän kun samaan lopputulokseen pääsen parissa sekuntissa. siksi koska mä en ole tarpeeks katu-uskottava kun "huijaan" kaikkia muita kollegoita ja pääseen beatmatchaamisessa liian helpolla?

Mutta takasin aiheeseen..
Jokaisella DJ:llä on se oma miksaustyyli, mulla se on aina ollut aika agressiiviinen eli vetelen suhteellisen lyhyillä vaihdoilla ja kikkailen hyvän maun rajoissa niin paljon kun laki sallii. Traktor + S4 + mäkki tarjoaa siihen loistavat puitteet, jos mulla esimerkiks pyörii se 2 dekkiä + samplet yhtäaikaa niin kyl se sync-nappi tarjoaa aika maukkaat puitteet syventää omaa miksaamistaan. Ei ole olemassa (vai onko??) sellaista punasta lankaa mikä määrittää, että kaikki miksaaminen perustuu siihen biisien matchaukseen.
On varmasti perustunut sillon kivikaudella mutta me eletään nyt vuotta 2011.

Jos digitaalisuus mahdollistaa tälläisten työkalujen käytön niin miksi en sitä käyttäisi? Jos joku nyt kattoo etten ole tarpeeks katu-uskottava ni ei paljoa kiinnosta. Mä teen settien aikana niin paljon muuta sen miksauksen eteen sillä ajalla mitä säästän biittien säätämisessä että voin jatkossakin pitää itselläni hyvän omatunnon.

Ja tosta pre-biittaamisesta: Saahan siihen sen vaikka 2 minsaa käyttää jotta saat biitit pyörii seuraavat 2 minuuttia yhdessä. Tietysti jos käyttää traktoria ja autosynciä niin samaan hommaan menee 5 sekuntia ja ne biitit pyörii täydellisesti yhdessä seuraavat 7 minsaa jos on beatgridit kunnossa. :)
woblz

Posts: 167

#27 • • woblz Tommi Oskari
Hyviä pointteja puolin ja toisin, mut alkaa kyl lähtee vähän mac vs. pc -tyyppiseks keskusteluks.

Ite arvostan tietysti käsin synkkaamista enemmän, varmaan koska oon ite joskus sen vinyyleillä suurella vaivalla opetellu. Mut ei se yksin mikään hyvän dj:n tuntomerkki oo.

ps. Joni, pitäskö soitella tänää vähän? Kurvi ug? ;)
bumbas123

Posts: 76

#28 • • bumbas123
Joo hiukan tää on karannut alkuperäisestä aiheesta (s4 vai cdj-tonniset, vai molemmat), mut ei väliä.
Mielenkiintoisia pointteja tulee itse kultakin.

Nyt oon itse asias alkanut miettimään, että pitäiskö kuitenkin sijoittaa rahat Macciin. Omenamiehillä kun tuntuu S4 pelittävän kuin ajatus. Kyllä tossa munkin koneessa tehoa ja suorituskykyä pitäis riittää, mut onhan se sellasta tuunaamista. Vika saattaa tietty olla käyttäjässäkin :) Oon noin kaikki tietokoneen optimoinnít tehnyt Ni:n oppien mukaan, mutta silti 100% luottamus puuttuu.
Jil

Posts: 682

#29 • • Jil

Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:


Nyt oon itse asias alkanut miettimään, että pitäiskö kuitenkin sijoittaa rahat Macciin. Omenamiehillä kun tuntuu S4 pelittävän kuin ajatus. Kyllä tossa munkin koneessa tehoa ja suorituskykyä pitäis riittää, mut onhan se sellasta tuunaamista. Vika saattaa tietty olla käyttäjässäkin :) Oon noin kaikki tietokoneen optimoinnít tehnyt Ni:n oppien mukaan, mutta silti 100% luottamus puuttuu.




Omppu on aina omppu.. :)
Kerran kun oot sen käsiisi saanut ni ei ole enää paluuta entiseen. Onhan ne omissa hinnoissaan mutta jos meinaa tosissaan soittelemaan ruveta ja on varma että haluaa siinä läppäriä käyttää niin mäkin hankkiminen on enemmän kun suositeltavaa.

Tosin täytyy tähän sanoo että muutaman kerran on Traktorin kakkosversio crashannu kesken soittelun, onneks ei missään keikoilla sentään. Tosin liekö nekin bugit nyt poistunut kun on asennellu aina kaikki uusimmat päivitykset kun ne on ollut saatavilla.
hellbreeder

Posts: 20

#32 • • hellbreeder
Jos soittaa kontrollerilla ja läppärillä, manuaalinen miksaus on käytännössä unohdettava. Eihän sillä tee mitään. Koneelta näet kaikki arvot, vaikket painaisi sync-nappulaa. Voithan sitä sitten picthillä sen bmp:n laittaa samaan lukemaan, mutta ei siinä kyllä korvakuulolta kukaan käy miksailemaan. CD-soittimilla ja levareillahan tilanne on eri, kun ei syncia todennäköisesti ole. Mutta softilla soitettaessahan se on niin, ettei manuaalista miksausta ole oikein mitään järkeä käyttää. Mitä enemmän ruvetaan soittelemaan kontrollereilla ja softilla väistyy manuaalinen miksaus pakosti. Se on vain tosiasia.
kondis

Posts: 128

#33 • • Edited kondis Concha
Mutta tässä silti ollaan nyt unohdettu se että, vaikka synccaatki ne biisit traktorin mukaan, ei se todellakaan tarkota sitä että ne ois ns. beatmatchattu, vaan traktorihan saattaa lukea ne gridit miten sattuu, ja sillon joudut ite ne kohdistamaan, josta päästäänki siihen että jannut jotka ovat hommanneet esim. x1:sen kontrolleriks ja harjotellu sillä soittelemaan, niin eivätpä ne sitten kyllä osaa sitä beatmatchausta sieltä tehdä, eivätkö osaa uudelleen kohdistaa sitä gridiä, jolloin vaihdosta tulee kohtuu hirveää kuunneltavaa.

E: niin ja pointtina tässä myös se että vaikka millä soittaakin, niin kyllä kaikki joka tapauksessa lähtee siitä että se biitti pitää, tai ainakin osaat sen korjata.
golem

Posts: 1,395

#34 • • golem Golem

Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:

Mutta tässä silti ollaan nyt unohdettu se että, vaikka synccaatki ne biisit traktorin mukaan, ei se todellakaan tarkota sitä että ne ois ns. beatmatchattu, vaan traktorihan saattaa lukea ne gridit miten sattuu, ja sillon joudut ite ne kohdistamaan, josta päästäänki siihen että jannut jotka ovat hommanneet esim. x1:sen kontrolleriks ja harjotellu sillä soittelemaan, niin eivätpä ne sitten kyllä osaa sitä beatmatchausta sieltä tehdä, eivätkö osaa uudelleen kohdistaa sitä gridiä, jolloin vaihdosta tulee kohtuu hirveää kuunneltavaa.



Jos Traktor on laskenu BPM:t oikein, nii tempo/pitch-bendillä voi helposti siirtää vaihdettavan biisin oikeaan vaiheeseen. Kyseiset napit on valmiiksi ohjelmoitu Traktorin default keyboard mappingeihin, muistaakseni T, Y (deck 1) ja G, H (deck 2) napit kyseessä.
kondis

Posts: 128

#35 • • kondis Concha

Replying to Pitäiskö ostaa Pioneerin tonniset vai pysyä vaan S4:sessa?:


---
Mutta tässä silti ollaan nyt unohdettu se että, vaikka synccaatki ne biisit traktorin mukaan, ei se todellakaan tarkota sitä että ne ois ns. beatmatchattu, vaan traktorihan saattaa lukea ne gridit miten sattuu, ja sillon joudut ite ne kohdistamaan, josta päästäänki siihen että jannut jotka ovat hommanneet esim. x1:sen kontrolleriks ja harjotellu sillä soittelemaan, niin eivätpä ne sitten kyllä osaa sitä beatmatchausta sieltä tehdä, eivätkö osaa uudelleen kohdistaa sitä gridiä, jolloin vaihdosta tulee kohtuu hirveää kuunneltavaa.
---


Jos Traktor on laskenu BPM:t oikein, nii tempo/pitch-bendillä voi helposti siirtää vaihdettavan biisin oikeaan vaiheeseen. Kyseiset napit on valmiiksi ohjelmoitu Traktorin default keyboard mappingeihin, muistaakseni T, Y (deck 1) ja G, H (deck 2) napit kyseessä.



Jep, tiedän, mutta se olikin pointtina että ne eivät sitä tee koska eivät käytännössä kuule sitä itse, koska eivät koskaan ole laittaneet ns. biittiä kohdilleen...
hellbreeder

Posts: 20

#36 • • Edited hellbreeder
No ei siinä kummemmin tarvitse korvalla kuunnella, kun Virtual DJ:ssä bpm:t ovat samat ja katsoo koko ajan, että bassolinjat pysyvät kohdillaan. Ihan samat missä beatgridit menee. Pitch bendillä voi sitten hienosäätää että bassolinjat pysyvät päällekäin ja kuulostaa hyvältä. Kuka siinä mitään beatgridejä katsoo. Toisaalta kyllä tietysti niin ainakin itse kuuntelen korvalla, että vaikka bassolinjat ohjelman mukaan olisivat päällekäin, voi miksaus kuulostaa paremmalta (riippuen kappaleista) jos bassot ovatkin hieman toisten "vieressä". Tämä kyllä aivan tapauskohtausta riippuen biisien bassolinjoista.
bumbas123

Posts: 76

#37 • • bumbas123
Moroo!

S4:sella soiteltu jo jokunen aika ja kiva laitehan toi on. Mutta mutta... edelleen mielessä noi Pioneerit (cd ja mikseri). Cdj:t olisi tonniset, tai ne editen kuumottaisi. Miksei myös kasisataset. Mikseri tyyliin 600/700.

Ai miks mä hullu haluan soittaa "vanhalla tekniikalla" :) ???!!? ja palata takaisin ajassa. Ehkä siks, että tuntuma ja se viivettömyys mitä ei ole. S4:sessa se pieni viive on aina, teki mitä teki. Pieni so tosin on eikä paljoa haittaa, mutta kuitenkin. Toiselle vähän on toiselle paljon.
Ja edelleen ne DJ:t heittää keikkaa CDJ:llä, tosin taitaa noi 2000set olla yleinen standardi.

S4:sta tuskin tulen myymään pois (ehkä vaihdossa pioneereihin..ehkä ei)
Jimmyfi

Posts: 904

#40 • • Jimmyfi
kannattanee hommata sellaset cd soittimet mitkä toimii dj softissa ns ulkosina äänikortteina.. (esim cdj 400set oli sellaset) mutta tonniset kannattaa suoraan unohtaa kun ne ei tue sitä ainakaan ja liekkö ne ees tukee mp3:P djm600 mikseri on kyl mukava <3 mut perus 2 kanavainen riitää mikäli ei meinaa soitella vinyyleitä ja cditä yhtäaikaa.. (ahniin mukava 2 kan vs 4kan...)

itellä on käytössä xone DX ja se korvas kyl cd soittelun hyvin pitkälti.. vinyylisoittimet kyl on laitteessa kiinni ni voi vinyyleitä soitella siinä steissä mukana <3 :P et nii... mun 10 snt topikkiin

--
solarSwarm Recordings : Worlds only social network record label
http://www.solarswarm.com Le Brand New Super WEbsite! Tsek it Outties

Motto: syö mitä tahot kuhan naatit!