Korg Electribe S ja BPM

7 posts, 1 page, 1,588 views

Avatar
#1 • • Peter Skogberg Guest
Kun tallennan esim. Reasonilla tehtyjä WAV-sampleja (biittejä, synia tms.) Korgiini, niin kuulee selvästi, kuinka Electriben BPM on hieman eri kuin Reasonin. Kysymykseni olisi, kuinka saisin selville helposti, mitenkä suuri ero on ja täten voisin tarkentaa Reasonin BPM:n (esim 135 BPM -> 135,xxx BPM) valmiiksi ennen Electribeen siirtämistä?
Avatar
#2 • • H_Lecter Guest
Voi johtua siitä, että korgin es-1:n käsittelee sampleja 32KHz:llä, ja pc:llä tedhty samplet varmaan sitä 44KHz. Koita vaihtaa jo PC:llä samplet 32:een, niin varmaan toimii paremmin Korgilla?
Avatar
#3 • • Peter Skogberg Guest

Voi johtua siitä, että korgin es-1:n käsittelee sampleja 32KHz:llä, ja pc:llä tedhty samplet varmaan sitä 44KHz. Koita vaihtaa jo PC:llä samplet 32:een, niin varmaan toimii paremmin Korgilla?



Juu, koitan kunhan ensi viikonloppuna lomille pääsen :). Mutta toisaalta, miten nuo taajuudet voisivat vaikuttaa BPM:ään?

Tietenkin yksi monimutkainen ratkaisu ongelmaan olisi se, että yhdistäisin Electriben tietokoneen audio-porttiin, tarkistaisin Reasonin tarkan BPM:n jollakin BPM-laskurilla ja tekisin samalla tavalla Electriben kanssa... Muttakun ei millään jaksaisi :roll: .

Reason 2.0:lla ratkaisin ongelman siten, että laitoin Electriben masteriksi ja Reasonin slaveksi, käynnistin Electriben ja sitten kun se oli soinut jonkin aikaa, otin Reasonista MIDI:n pois päältä, jolloin BPM-laskuriin jäi se nopeus, jolla Electribe oli soittanut (esim. 135,931 BPM). Mutta nyt 3.0:ssa kun MIDI:n ottaa pois päältä, palaa Reason samaan tasa-BPM:ään mikä sillä oli alunperin ollut :mad:
Avatar
#4 • • master bator Guest

Voi johtua siitä, että korgin es-1:n käsittelee sampleja 32KHz:llä, ja pc:llä tedhty samplet varmaan sitä 44KHz. Koita vaihtaa jo PC:llä samplet 32:een, niin varmaan toimii paremmin Korgilla?



Juu, koitan kunhan ensi viikonloppuna lomille pääsen :). Mutta toisaalta, miten nuo taajuudet voisivat vaikuttaa BPM:ään?



H_Lecter taisi tarkoittaa tuossa sitä, että jos tallennat smartmedialle suoraan sampleja pc:ltä 44kHz ja lataat electribeen, jonka playback rate (siinä missä sample ratekin) on 32kHz ---> sample soi paljon alhaisemmalla pitchillä es:ssä ja myös bpm muuttuu.

Eihän sen tietenkään pitäisi vaikuttaa jos vedät audiopiuhan suoraan pc:stä electribeen ja samplaat sen siinä :)

Tietenkin yksi monimutkainen ratkaisu ongelmaan olisi se, että yhdistäisin Electriben tietokoneen audio-porttiin, tarkistaisin Reasonin tarkan BPM:n jollakin BPM-laskurilla ja tekisin samalla tavalla Electriben kanssa... Muttakun ei millään jaksaisi :roll: .



Es-1:stä ei varmasti saa täysin luotettavaa bpm:ää millään laskurilla, jos tarkkuus pitää olla kolmen tai edes kahden desimaalin luokkaa. Joskus laitettiin crc:n kanssa meidän es:t soimaan päällekkäin ilman midiä ja ei kestänyt kovinkaan kauaa, että alkoivat laukkaamaan, ja pahasti :D

Reason 2.0:lla ratkaisin ongelman siten, että laitoin Electriben masteriksi ja Reasonin slaveksi, käynnistin Electriben ja sitten kun se oli soinut jonkin aikaa, otin Reasonista MIDI:n pois päältä, jolloin BPM-laskuriin jäi se nopeus, jolla Electribe oli soittanut (esim. 135,931 BPM). Mutta nyt 3.0:ssa kun MIDI:n ottaa pois päältä, palaa Reason samaan tasa-BPM:ään mikä sillä oli alunperin ollut :mad:



Tässä vaiheessa mulle ainakin herää kysymys, että mitä sä ylipäänsä teet sillä es:llä, jos sua häiritsee bpm:n tuhannesosan heitto jossain loopissa. Es-1 on sellainen lo-fi laitos, että ei paremmasta väliä :D
Avatar
#5 • • H_Lecter Guest

Tässä vaiheessa mulle ainakin herää kysymys, että mitä sä ylipäänsä teet sillä es:llä, jos sua häiritsee bpm:n tuhannesosan heitto jossain loopissa. Es-1 on sellainen lo-fi laitos, että ei paremmasta väliä :D



Word! :-)

Joo, tarkotin juurikin tuota samplen siirtoa smartmedian avulla, jolloin toi taajuusero vois olla ongelma. Tosin 44khz ja 32khz aiheuttama bpm ero olisi huomattavasti suurempi kuin pari tuhannesbpm:mää.
Avatar
#6 • • Peter Skogberg Guest
Kiitos, sain ongelman hoidettua :).

Mutta nyt herääkin lisäkysymyksiä. Onko todella niin, että Electribeen saa sampleja vain sen 4 megatavun verran kerrallaan? Kun joskus olin käsittänyt, että Smartmediakortin avulla muistia saa laajennettua 64 megaan, eli että itse laitteeseen saisi 64 megaa sampleja... Näinhän ei kuitenkaan ole, vai onko?
Avatar
#7 • • H_Lecter Guest

Kiitos, sain ongelman hoidettua :).

Mutta nyt herääkin lisäkysymyksiä. Onko todella niin, että Electribeen saa sampleja vain sen 4 megatavun verran kerrallaan? Kun joskus olin käsittänyt, että Smartmediakortin avulla muistia saa laajennettua 64 megaan, eli että itse laitteeseen saisi 64 megaa sampleja... Näinhän ei kuitenkaan ole, vai onko?



Mun käsityksen mukaan laitteeseen saa sen verran sampleja, kuin siinä on muistia (eli 4mb?). Toi Smartmedia on vaan varasto niille, ja ne pitää sieltä aina ladata laitteelle jos niitä haluaa käyttää. Ei siis lisää laitteen käyttömuistia.