Mobiilistudio

24 posts, 2 pages, 5,104 views

Avatar
#1 • • Loopy Guest
Olen miettinyt läppärini (iBook 12" 1,33GHz) kaveriksi all-in-one-ratkaisua, joka toimisi äänikorttina, midi-kontrollerina, kiipparina sekä synana.

Ideana olisi valjastaa Ableton Live todelliseksi työjuhdaksi, jolla tekisin mash-upit, editit bootlegit sekä mahdollisesti tuottaisin jatkossa omaksi huviksi materiaalia. Tietenkin Livellä jammailua helpottamaan kontrolleri on ehdoton.

Muutamissa käydyissä keskusteluissa on käynyt ilmi, että ainakin seuraavat tuotteet voisivat olla passeleita juuri mun tarkoituksiin:
- Novation X-Station
- M-Audio Ozonic

Porukoilla on ollut tälläkin foorumeilla painavaa sanottavaa kyseisistä kiippareista, mutta nyt haluaisinkin kuulla edellämainittujen tuotteiden vertailun (ja uusien ratkaisujen esilletuomisen) lisäksi myös erilaisista mobiilin studion -ratkaisuista.

Voiko tuottaminen (ja vast. kikkailu) olla niin helppoa, että pakkaat Läppärin ja kontrolleri/äänikortti/kiipparin reppuun ja vaihdat paikkakuntaa? Läppäri tuo tiettyjä rajoituksia, mitä ne ovat? Ovatko ne todella haittoja? Itsestäänselvyyden lisäksi, mitä muita etuja mobiilistudio voi tarjota?


Koin ko. asian hivenen irralliseksi Laptop & Musa -threadista, joten lohkaisin oman aiheen pystyyn.
Avatar
#2 • • miikkah Guest


Voiko tuottaminen (ja vast. kikkailu) olla niin helppoa, että pakkaat Läppärin ja kontrolleri/äänikortti/kiipparin reppuun ja vaihdat paikkakuntaa?



eikös Prodigyn viimeisin albumi tehty pitkälti näin?

jos käyttää softasynia ja sampleja, ei äänen sisäänmenoa tai laadukasta ulostuloa edesä välttämättä tarvitse biisejä tehtäessä (vaan vasta tarkemmassa miksauksessa ja mahd. masteroinnissa). iBookissa tosin ei taida olla edes kuulokeulostuloa, eli sen(kin) vuoksi jokin audiointerface lienee must.

jos on tarkoitus säännöllisesti kantaa studiota mukana, niin suosittelen kiinnittämään huomiota kokoon ja painoon. esim kiipparissa/kontrollerissa voi 10cm pidemmän päälle merkitä yllättävän paljon.
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest

eikös Prodigyn viimeisin albumi tehty pitkälti näin?



Eric Prydz tais tehdä (ainakin ennen) kaikki tuotoksensa myös samalla tavalla. Toi juttu, et läppäri keikalle mukaan ja hotellihuoneessa väännetään ajan kuluks edittejä ja mashuppeja on aika yleinen tapa. En oikeastaan tiedä ketään tunnetumpaa tuottaja-dj:tä, kuka tota ei harrasta. Usein porukka vääntelee ihan biisejäkin ajan kuluks tai jos fiilis sattuu kohdilleen.

iBookissa tosin ei taida olla edes kuulokeulostuloa, eli sen(kin) vuoksi jokin audiointerface lienee must.



On siinä kuulokeulostulo, ja siitä lähtee volaakin ihan eri tavalla, kuin perus PC-läppäreistä. Häiriöetäisyyskin on ihan eri luokkaa, vaikkei tietysti mitään HIFIä.

Apple iBook / PowerBook on just tommoseen hommaan paras mahdollinen. Jo sisäisellä äänikortilla irtoaa CoreAudion ansiosta todella matala latenssi, Abletonissa puhutaan jostain 1-2 ms max. Ite väännettiin mökkireissulla 17" Powerbookilla yks housebiisi kesän punaisessa auringonlaskussa Saimaan rannalla, voi elämä sitä kokemusta verrattuna johonkin hikiseen studioon ;)
Avatar
#4 • • whuf. Guest


Voiko tuottaminen (ja vast. kikkailu) olla niin helppoa, että pakkaat Läppärin ja kontrolleri/äänikortti/kiipparin reppuun ja vaihdat paikkakuntaa?


Periaatteesa voi. Käytännön ratkasut saattaa vaihdella aika paljon. Yleinen linjaus olis että mitä vähemmän kaikkea lisäjuttua sä tarvit sen läppärin lisäks niin sitä parempi. Koska niitä sä joudut sit raahaan mukana ja ettiin aina pistokkeita niiden virransyötölle yms. Johtohelvetti saa kans ihan uuden merkityksen läppärin kanssa kikkaillessa jos sulla on paljon kamaa siihen liitettynä. Paras ratkasu olis siis se että oppis tekeen pelkällä läppärillä ja kuulokkeilla matskua.


Läppäri tuo tiettyjä rajoituksia, mitä ne ovat? Ovatko ne todella haittoja? Itsestäänselvyyden lisäksi, mitä muita etuja mobiilistudio voi tarjota?


Lisälaitteet tarvii/saattaa tarvita virtapiuhat/omat muuntajat. Laajennettavuus on huomattavasti rajottuneempi. Kovot pienempiä, hitaampia ja alttiimpia erroreille(lämmöt, kolaukset yms). iBookit kärähtelee huonon lämmönsiirron takia. Usb ja firewire ratkasut heikompia ja virhealttiimpia kun pci. Läppäreissä paras ratkasu mun käsityksen mukaan audiokorteille on pcmcia, mutta sitä ei maceissä taida olla. Eli se mitä sanoin aiemmin, pelkällä läppärillä ja kuulokkeilla duunaaminen, olis paras ratkasu macci koneelle. Ulkonen hiiri auttaa asiaa huomattavasti. Ei läppäreiden padi tai tappihiirillä musaa pysty tekeen.

Itsestäänselvyyden lisäks(liikuteltavuus) en keksi kun yhden edun pöytäkoneeseen: Akku estää sähkökatkoksista johtuvat sammumiset ja datan häviämisen.



Niistä PerusPC:n ulostuloista vielä sen verran että aika paljon on vettä kulkenut sillan ali ja on ne muutkin koneet kehittynyt kun iBookit. Keikoilla mulla/meillä käytössä PerusPC:n äänikortti ja 700mhz celeron. Häiriöetäisyydet on varmaan muutaman sadan kilometrin luokkaa kun ei ne ole vielä bilepaikalle asti tulleet :)
Avatar
#5 • • punaParta Guest
noista kiippari/kontrolleri/äänikortista vielä, onkos kukaan tutustunut tällaisiin? http://www.arbitermt.co.uk/cme/cmehome.htm eli usb kiippari johon voi hommata firewire-äänikortin...
Avatar
#6 • • Edited Loopy Guest

Quottaanpa tähän itseäni:


Kuin myös...

Äkkiä luulis, ettei padilla pystyisi tekemään grafiikkaakaan, mutta kaikkeen sitä ihminen tottuu ;)



Tosin en väitä etteikö se saattaisi joissain tapauksissa nopeuttaa hommaa. Itse olen jo niin tottunut padin käyttäjä, että hiireen joutuisi ehkä jopa totuttelemaan hetken.
Avatar
#7 • • MikkiHiiri Guest

iBookin omat "vaatimattomat" liitännät ovat aiheuttaneet sen, että tällä hetkellä en pysty nauhoittamaan DJ-settejä iBookilleni. Tähän olisi myös tarve.



Hommaa Griffin iMic. Maksaa käytettynä muutaman kympin ja uutena 40e muistaakseni ja hoitaa täydellisesti kyseisen homman. Voi heittää lennossa kiinni ja softa tajuaa välittömästi. Itellä oli kyseinen vehje.

noista kiippari/kontrolleri/äänikortista vielä, onkos kukaan tutustunut tällaisiin? http://www.arbitermt.co.uk/cme/cmehome.htm eli usb kiippari johon voi hommata firewire-äänikortin...



Mulle just tänään suositeltiin CME:tä muiden kiippareiden sijaan :) Ei varmaankaan sen takia, että olisi huono
Avatar
#8 • • Edited Båssanova Guest
Olen kanssa päivittämässä vanhan ns. studion mobiiliversioon. Eli kaikki rakentuu Powerbook 15" ympärille, mihin aion hankkia Ableton Live 5:n, minkä helppokäyttöisyys ja erinomaisuus yllätti aika totaalisesti. Logic oli alunperin suunnitelmissa hankkia, mutta ei sittenkään :)

Äänikorttina on M-Audio Firewire 410
- Tässä oli ehdoton plussa se, että mukana tuli Ableton Live Lite 4, josta vitoseen päivittäminen maksaa vain puolet siitä, jos olisi ostanut softan erikseen.

Koskettimistoksi tulee varmaankin M-Audio Oxygen 8
- Kahden oktaavin range riittää hyvin mulle, koska olen ihan kädetön. Mukavampi kuitenkin vääntää nupikoita tämän avulla, ja totta myös se, että melodioiden hakeminen on helpompaa koskettimella kuin hiirellä.
- Hinta Thomanilla 99 e

Äänieditoriksi olen ajatellut hankkia Applen Soundtrack Pro

Sen lisäksi tarkoitus on hankkia laaja sämple-arkisto ja softasyntikoita, mutta niiden suhteen en ole tehnyt vielä sen tarkempia päätöksiä.

Kovalevyksi tulee myöhemmin varmaankin joku USB-väyläinen malli, toistaiseksi tila ei ole loppunut kesken, mutta se tulee tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin, PB:n 40 Gb ei riitä kovin pitkälle.

Itse tykkään ratkaisustani, feng shui ei kärsi liiasta studiokamasta ja sähköä ei kulu niin paljoa, ekologista :)
Avatar
#9 • • Loopy Guest

Tässä oli ehdoton plussa se, että mukana tuli Ableton Live Lite 4, josta vitoseen päivittäminen maksaa vain puolet siitä, jos olisi ostanut softan erikseen.


Tiesitkö, että aika monen M-audion tuotteen voi ostaa Abletonin kautta Liven kanssa bundlattuna.
Paljonko upgrade Live 4 Litestä vitoseen maksaa?


Kovalevyksi tulee myöhemmin varmaankin joku USB-väyläinen malli, toistaiseksi tila ei ole loppunut kesken, mutta se tulee tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin, PB:n 40 Gb ei riitä kovin pitkälle.


Itse olen hommaamassa käytettynä ulkoista FW-kovoa. Levy on jo matkan päällä, tarkkaa kokoa ja hintaa tosin en vielä tiedä. 300-500 G hintaan 100-200e.

Saako Firewire-tuotteita ketjutettua?
Avatar
#10 • • Båssanova Guest

Tiesitkö, että aika monen M-audion tuotteen voi ostaa Abletonin kautta Liven kanssa bundlattuna.



En tiennyt, kiitti hyvästä vinkistä.

Paljonko upgrade Live 4 Litestä vitoseen maksaa?



249 e ladattava tiedosto, old-fashion pahviboxissa 279 e

Mulla kävi siinä mielessä hyvä säkä, kun ostin äänikorttini käytettynä, tuli mukana Reason Adapted, mutta seriaali oli hukkunut edelliseltä omistajalta. Otin sit yhteyden tuotetukeen ja he antoivat mulle serialin Ableton Live 4 Liteen, sehän sopi mulle mainiosti. :)

Saako Firewire-tuotteita ketjutettua?



En tiedä firewirestä. Sen tiedän että USB-paikkoja saa lisää/ketjutettua hankkimalla Applen näppiksen. Joku muu varmasti tietää enemmän.
Avatar
#11 • • OSC8 Guest

Saako Firewire-tuotteita ketjutettua?



Juu kyllä saa, mutta siinäkin on sama kuin USB:ssa eli jotkut laitteet tarvitsevat oman virtalähteensä (esim. kovalevyt), virtaa ei muuten riitä kaikille.

Esim. mulla on Lacien kovalevy ja polttava DVD-asema ketjutettuna käytössä (iBookissa ei ole kuin yksi FW400-liitin).
Avatar
#12 • • OSC8 Guest
Tässäpä oma vaatimaton "mobiilistudioni":

kuvissa iBook, M-Audion Oxygen 8, Sonyn kuulokkeet ja Logic/Ableton:
kuva 1 ja kuva 2


Matkaan tarvitaan tottakai reppu johon kamat mahtuu, VINKKI tsekatkaa CLAS OHLSON -nimisen ketjun tarjonta - sieltä saa läppärilaukkuja TODELLA halvalla, maksoin omastani jotain karvan alle 20e muistaakseni! Yleensä läppärilaukuista vedetään ihan sikamaista hintaa nimittäin..

Vetää tavaraa kanssa ihan kivasti:

ekaks läppäri ineen

tilaa johdoille yms sälälle on sivutaskuissa

juurikin oxygen8:n mentävä tila löytyy vielä

plops, kuulokkeet sujahtaa sivutaskuun läppärin pienen virtalähteen kaveriksi

tsädäm, kiinnikkeet voi vielä napsauttaa sivuilta kiinni tukemaan pakettia

on tullut testattua että läppärilaukku vetää tuon päälle vielä FW-kovalevyn virtalähteineen, usb-hubin sekä langattoman hiiren, mutta sitten puhutaan jo raahattavasta systeemistä.. ;)
Avatar
#13 • • Loopy Guest

Paljonko upgrade Live 4 Litestä vitoseen maksaa?



249 e ladattava tiedosto, old-fashion pahviboxissa 279 e



En ole nyt tietoinen oletko liittämässä jotain muuta hardwarea mobiilisetupiisi, mutta äänikortti vaikuttaa kohtuullisen hintavalta.

M-Audiolta ja muiltakin löytyy ratkaisuja, jossa on kiippari ja audiointerface yhdistetty. Liven femmaan bundlattuna tuollainen paketti saattaa tulla edullisemmaksi kuin Live 4 Lite upgrade ja läjä erillisiä laitteita.

Virtaa kulunnee vähemmän ja liitäntöjä tulee huomattavasti vähemmän :)

Ja Feng Shuit pysyy entistä paremmassa jamassa :D


iBook, M-Audion Oxygen 8, Sonyn kuulokkeet ja Logic/Ableton


1) Toi toinen USB palikka on ilmeisesti Logicin dongle?
2) Käytössä iBookin oma äänikortti?

Vetää tavaraa kanssa ihan kivasti:
ekaks läppäri ineen


Suojaan oman läppärini Tucano Second Skinillä ennen kuin livautan sen repun pohjalle. Hinta ei kovin korkea ole, suosittelen ehdottomasti kaikille Omppuläppärin omistajille.
Avatar
#14 • • OSC8 Guest

1) Toi toinen USB palikka on ilmeisesti Logicin dongle?
2) Käytössä iBookin oma äänikortti?



Joo on, molempiin. Kiitos Core Audion, latenssia ei tarvii ees mainita iBookin sisäiselläkään kortilla :)

Oon kyllä harkinnu jossain vaiheessa ostavani esim. m-audion ozonen tilalle, mut en tiiä oisko mulla sittenkään käyttöä edes sille. No, jos jotain kiinnostaa niin voin kyllä myydä ton oxygen8:ni pois, tälle mobiilisetupille ei ole toistaiseksi pahemmin ollut tarvetta.

Suojaan oman läppärini Tucano Second Skinillä



Joo oon kattonu tollasia, ihan päheen näkösiä :) Tossa mun repussa on kuitenkin tuo "läppä" oxygenin ja iBookin välillä (ja muutenkin hyvät pehmusteet) niin en oo raaskinu ostaa. Mut hyvännäköinen toi on varmasti :)
Avatar
#15 • • Båssanova Guest

En ole nyt tietoinen oletko liittämässä jotain muuta hardwarea mobiilisetupiisi, mutta äänikortti vaikuttaa kohtuullisen hintavalta.



Tässä nopeesti laskettuna mun koko setuppi (Live 5, Äänikortti ja Oxygen8) maksaa kokonaisuudessaan n. 550 e. Ei mun mielestä mikään paha hinta. Kun laskee ovh-hinnat noille, niin saa nopeesti n. 1000 e :cool:

M-Audiolta ja muiltakin löytyy ratkaisuja, jossa on kiippari ja audiointerface yhdistetty.



Kiippari ja audiointerface yhdistelmä olisi ollut näin jälkeenpäin ajatellen vielä parempi ja kompaktimpi vaihtoehto, mutta ei paha näinkään. Äänikortissa ei ainakaan featuret lopu kesken, noissa yhdistelmäratkaisuissa on useasti tehty kompromisseja.
Avatar
#16 • • Loopy Guest

noissa yhdistelmäratkaisuissa on useasti tehty kompromisseja.


Joista haluaisinkin kuulla enemmän.

OSC8 Meinaatko, että Ozone riittäisi, eikä tarvetta Ozonicille tulisi?

Toisaalta Ozonen USB-väylän käyttö ratkaisisi ulkoisen kovalevyn väylä/reititysongelman.
Avatar
#17 • • OSC8 Guest


OSC8 Meinaatko, että Ozone riittäisi, eikä tarvetta Ozonicille tulisi?



Riippuu ihan täysin tarpeesta, mä teen kuitenkin pää-asiassa juttuni studiolla. Ozonic ei ole enää niinkään liikuteltava ratkaisu (as in reppu selkään ja menox) mutta toisaalta sillä pystyy jopa säveltämään. Mun vaakakupissa ultrahyvä liikuteltavuus menee kuitenkin kaiken edelle joten ozone riittäis :)

Toisaalta Ozonen USB-väylän käyttö ratkaisisi ulkoisen kovalevyn väylä/reititysongelman.



Firewire toimii kuin nakutettuna, vaikka laitteita olisi useampikin kytkettynä samaan porttiin. Sit jos on tarvetta, niin on olemassa myös FW-hubeja. Jos sitä meinasit?
Avatar
#18 • • Loopy Guest
Tuli rävelettyä kaverin Novation KS4:n kanssa. Kyllähän siitä jotain ulinaa irtosi :excellent:

Kuitenkin taitaa toi X-Station 49 mennä hivenen turhan kalliikse meikäläisen budjetille. Jos sitä sitten haluaa Novationin soundia, niin ostan ennemmin sitten vaikka V-Stationin, hinta oli jotain 58 euron luokkaa.
Avatar
#19 • • whuf. Guest

Tässäpä oma vaatimaton "mobiilistudioni":



Hyvän näkönen setuppi. Tollasta just tarkotin kun sanoin että mahd vähän kamaa. Laukkukin on aika mukavan näkönen, vaikkakin M:llä tais olla joku oma läppäri+Ozone laukku joka oli vähän hi-fi:mmän näkönen ja kai snadisti hoikempi. Mut just tommonen kokonaisuus on jees.

Mut joo hei, tuli semmonen mieleen että eikö kukaan oikeesti muka tarvi ulkosta hiirtä? Onhan se tietty niin että tollakin "pärjää" ja nuotit voi syöttää kiipparilla.. mut mitäs sit tehdään kun haluut tehdä vähän editointia. Eihän sitä hiirtä oo ihan turhaan keksitty u know. Ite oon pitänyt Logitechin rottaa läppärin perässä aina jos on jotain vaativampaa pitänyt tehdä.. samoin tekee useet tututkin.
Avatar
#20 • • OSC8 Guest

eikö kukaan oikeesti muka tarvi ulkosta hiirtä? Onhan se tietty niin että tollakin "pärjää" ja nuotit voi syöttää kiipparilla.. mut mitäs sit tehdään kun haluut tehdä vähän editointia.



Quottaanpa tähän itseäni:

läppärilaukku vetää tuon päälle vielä FW-kovalevyn virtalähteineen, usb-hubin sekä langattoman hiiren



Eli ei läppärin omalla hiirellä pysty mitään järkevää työtä tekemään, kyllä hiiri pitää olla, mutta kun tarkoituksena on tehdä aidosti mobiili systeemi (siis niin että pykäillä pystyy todellakin vaikka siellä laiturinnokalla) niin kaikki tollanen ylimäärinen kama on vaan säätöä.