Mitä masterointi tarkoittaa?

40 posts, 2 pages, 26,796 views

Avatar
#1 • • Leaphion Guest
Eli juu. Topicin mukaan, mitä masterointi käytännössä tarkoittaa?
Eli siis, oon koonnu biisin sekkarilla x, miksannu sen kuntoon ja tehny siitä
masterointia varten audioraidan. Mitä sille tehdään käytännössä sen jälkeen,
kun se ns. masteroidaan?
Avatar
#2 • • gerry Guest
-Equtetaan
-Kompuroitaan
-Limitoidaan

Lisäksi feidataan tarpeen vaatiessa sekä laitetaan volat kohilleen....

Tässä näin tiivistettynä.... :)
Avatar
#3 • • master bator Guest
Waves L2 Ultramaximizer :D
Avatar
#4 • • MikkiHiiri Guest
Tehdään raidasta/albumista levypainokelpoinen/soittokelpoinen versio. Siihen kuuluu kaikenmaailman äänentarkkailuja jne mitä tuolla ylempänäkin puhuttiin. :) Eniten riippuu varmaan rahasta, miten paljon tehdään hommaa masteroinnin eteen.

http://www.drtmastering.com/faq.htm

Tost vaik jotai fakkii

Waves L2 Ultramaximizer :D



Waves L3 Multimaximizer!11 :cool:
Avatar
#5 • • master bator Guest

Waves L2 Ultramaximizer :D



Waves L3 Multimaximizer!11 :cool:



Heh :)
¡ Previous post a few years ago !
FunkyDee

Posts: 729

#7 • • FunkyDee

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:

Mille db tasolle tänä päivänä biisit ja/tai vaikka setitkin masteroidaan?



Itse olen ainakin huomannut, että se db kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän.
Funktion

Posts: 1,720

#8 • • Edited Funktion over 9000
loudness-war-compression-diagram.jpg

Tästä aiheesta voisin kirjottaa tuntikausia.. itse oon tän "loudness warsin" vastustaja henkeen ja vereen. Ei se tee biisistä yhtään parempaa jos se limitoidaan pari deebeetä lujemmaks.

Dynamiikka kunniaan.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

fi-do

Posts: 380

#9 • • fi-do

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---
Mille db tasolle tänä päivänä biisit ja/tai vaikka setitkin masteroidaan?
---


Itse olen ainakin huomannut, että se db kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän.



Niinhän se kasvaa, toki moni muukin asia on kehittynyt vuosien varrella tuotannossa. Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.
Funktion

Posts: 1,720

#11 • • Edited Funktion over 9000

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.



Joo kato jos halutaan että soi LUJAA ja vitut mistään dynamiikasta, ketä kiinnostaa kuunnella mitään missä on jotain lol-dynamiikkaa, niin sinne masterille lyödään eka kompura tai kaks, sitte pari kappaletta L2 jonoon, molemmat sheivaa sen 6 DB ja vitut mistään katosta, 0 rajaks vaan!

AVOT JO SOI!

.. mut sitte jos noin ihan aikuisten oikeesti masterointi kiinnostaa, eikä siis mikään volumen nosto, niin suosittelen lukeen Bob Katzin Mastering Audio nimisen kirjan. Alottaa voi vaikka kattelemalla tubesta mitä herralla on sanottavaa.



Tuplaeditillä typoja pois

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

FunkyDee

Posts: 729

#12 • • FunkyDee

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---

---
Mille db tasolle tänä päivänä biisit ja/tai vaikka setitkin masteroidaan?
---


Itse olen ainakin huomannut, että se db kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän.
---


Niinhän se kasvaa, toki moni muukin asia on kehittynyt vuosien varrella tuotannossa. Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.



Joo, vähän sama juttu mullakin, mutta jos pistän jonkun compressorin masteriin tai limitterin nostamaan volumea niin kyllähän ne saa yhtä lujaksi ja ei ääni särje. Pari omaakin biisiä mennyt parhaillaan masterointiin ja luultavasti ihan sama juttu niillä tulee olemaan sitten, kun ne saa beatportista ja muista online kaupoista.
fi-do

Posts: 380

#13 • • fi-do

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---

---

---
Mille db tasolle tänä päivänä biisit ja/tai vaikka setitkin masteroidaan?
---


Itse olen ainakin huomannut, että se db kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän.
---


Niinhän se kasvaa, toki moni muukin asia on kehittynyt vuosien varrella tuotannossa. Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.
---


Joo, vähän sama juttu mullakin, mutta jos pistän jonkun compressorin masteriin tai limitterin nostamaan volumea niin kyllähän ne saa yhtä lujaksi ja ei ääni särje. Pari omaakin biisiä mennyt parhaillaan masterointiin ja luultavasti ihan sama juttu niillä tulee olemaan sitten, kun ne saa beatportista ja muista online kaupoista.



No olen itse kans noita tasoja koittanut nostella compuroilla ja limittereillä ja n.6db saan vielä soimaan ilmaan pahempia säröjä, luin jostain palstalta et n.6db olis nykyistä cd tasoa mut kyl beatportista ladatut biisit silti reilusti kovemmalla soi.
Jil

Posts: 682

#14 • • Edited Jil

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---

---

---

---
Mille db tasolle tänä päivänä biisit ja/tai vaikka setitkin masteroidaan?
---


Itse olen ainakin huomannut, että se db kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän.
---


Niinhän se kasvaa, toki moni muukin asia on kehittynyt vuosien varrella tuotannossa. Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.
---


Joo, vähän sama juttu mullakin, mutta jos pistän jonkun compressorin masteriin tai limitterin nostamaan volumea niin kyllähän ne saa yhtä lujaksi ja ei ääni särje. Pari omaakin biisiä mennyt parhaillaan masterointiin ja luultavasti ihan sama juttu niillä tulee olemaan sitten, kun ne saa beatportista ja muista online kaupoista.
---

Eikai se mitenkään Beatportista riipu millaset desibelitasot niissä raidoissa on.. Vai?
No olen itse kans noita tasoja koittanut nostella compuroilla ja limittereillä ja n.6db saan vielä soimaan ilmaan pahempia säröjä, luin jostain palstalta et n.6db olis nykyistä cd tasoa mut kyl beatportista ladatut biisit silti reilusti kovemmalla soi.



Eikai se beatportista riipu millaset desibelitasot niissä raidoissa on.. vai?
fi-do

Posts: 380

#15 • • Edited fi-do

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---

---

---

---

---
Mille db tasolle tänä päivänä biisit ja/tai vaikka setitkin masteroidaan?
---


Itse olen ainakin huomannut, että se db kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän.
---


Niinhän se kasvaa, toki moni muukin asia on kehittynyt vuosien varrella tuotannossa. Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.
---


Joo, vähän sama juttu mullakin, mutta jos pistän jonkun compressorin masteriin tai limitterin nostamaan volumea niin kyllähän ne saa yhtä lujaksi ja ei ääni särje. Pari omaakin biisiä mennyt parhaillaan masterointiin ja luultavasti ihan sama juttu niillä tulee olemaan sitten, kun ne saa beatportista ja muista online kaupoista.
---

Eikai se mitenkään Beatportista riipu millaset desibelitasot niissä raidoissa on.. Vai?
No olen itse kans noita tasoja koittanut nostella compuroilla ja limittereillä ja n.6db saan vielä soimaan ilmaan pahempia säröjä, luin jostain palstalta et n.6db olis nykyistä cd tasoa mut kyl beatportista ladatut biisit silti reilusti kovemmalla soi.
---


Eikai se beatportista riipu millaset desibelitasot niissä raidoissa on.. vai?



No joo eikai se beatportista johdu, sama juttu ostaa ne biisit sitten mistä tahansa vaikkapa lähikaupan levyhyllyltä :) Ja siis se että en saa omia biisejäni tarpeeksi lujalle ilman säröjä on täysin omaa tieto/taitamattomuuttani johon koitan täältä valaistusta saada :D
FunkyDee

Posts: 729

#16 • • FunkyDee

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:

No joo eikai se beatportista johdu, sama juttu ostaa ne biisit sitten mistä tahansa vaikkapa lähikaupan levyhyllyltä :) Ja siis se että en saa omia biisejäni tarpeeksi lujalle ilman säröjä on täysin omaa tieto/taitamattomuuttani johon koitan täältä valaistusta saada :D



Kyllähän silti yleensä halutaan julkaista biisi melkeen samanlaisella db:llä, kuin muutkin biisit siellä on.

Yksi omista keinoista ainakin parantaa soundia on vetää kaikki kanavat alas, kun kappale on valmis. Sitten monitoreiden volat ylös ja masteroit sen jossain -6 tai -4 db. Sitten sen jälkeen pistät kompressorin tai jonkun muun pluginin masteriin, jolla pystyt nostamaan volumea.
fi-do

Posts: 380

#17 • • fi-do

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---
No joo eikai se beatportista johdu, sama juttu ostaa ne biisit sitten mistä tahansa vaikkapa lähikaupan levyhyllyltä :) Ja siis se että en saa omia biisejäni tarpeeksi lujalle ilman säröjä on täysin omaa tieto/taitamattomuuttani johon koitan täältä valaistusta saada :D
---


Kyllähän silti yleensä halutaan julkaista biisi melkeen samanlaisella db:llä, kuin muutkin biisit siellä on.

Yksi omista keinoista ainakin parantaa soundia on vetää kaikki kanavat alas, kun kappale on valmis. Sitten monitoreiden volat ylös ja masteroit sen jossain -6 tai -4 db. Sitten sen jälkeen pistät kompressorin tai jonkun muun pluginin masteriin, jolla pystyt nostamaan volumea.



Oma tapani on ollut että teen koko biisin mp4:seksi asti aika matalilla volilla ja sit avaan kokonaan uuden projektin jolla koitan keskittyä enää pelkästään gainin nostoon siten et huippukohdan maksimiksi tulis n.6db, jos menee yli sen ni alkaa kyllä pahasti särkeä ja silti ei vielä mielestäni olla kaupallisella db tasolla.
Eli kyllä noilla taikureilla taitaa vielä jotain ässiä hihassaan olla tämänkin asian suhteen mutta eihän Roomaakaan päivässä rakennettu :D
KFMrockin

Posts: 250

#18 • • KFMrockin .
masteroija tekee biisille kaiken sen, mitä miksaaja ei ole pystynyt vielä tekemään.
equtuksia, soundin hienosäätöä tilassa ja stereokuvassa, radio editit ja levyversiot.

masteroijalle lähetetään -0db, -3db ja -6db versiot usein, sillä radio edittien laulut täytyy olla miksattu eritapaa, kuin levyversioissa. muuten käy rumat radioiden kompuroiden takia. kuulostaa kuulemma hirveelle kuralle, jos radiossa soitetaan levyversioita nykysistä poppibiiseistä. puhun siis "listahittimusiikki" -masteroinnista.

mitä biisin lopputasoihin tulee, niin itseainakin vähät välitän mitä beatportissa tasot sanoo, tai mikä on yleinen normi. yleensä massa, menee hieman väärään suuntaan. toisaalta, en tee tällä hetkellä kaupallisia julkaisuja millään tasolla, mutta kun ableton näyttää vihreetä master volumella, niin oon tyytyväinen. siinähän on punaselle mentäessä vielä +6db ennen kuin alkaa digitaalinen särö. sitä ne beatportissa käyttää hyödykseen. yks hyvä kikka miettiä sitä järkevää tasoa on kuunnella jotain omaa lempparia, rauhallista levyä ja ottaa siitä referenssi tasojen asetteluun.

dynamiikka kunniaan, mitä täällä jo sanottiinkin, mutta tietty kompurointi ja limitointi on aina tervetullutta, kun tehdään kuitenkin elektronistamusiikkia. riippuen musiikkityylistä tietenkin.

tärkeintä on et se musiikki kuulostaa hyvältä ja että soundista saa sen essenssin esille, mitä haki:)
enemmänkin kiinnittäisin taajuustasapainoon huomiota, jos biisin elementtien tasot kusee toisiinsa nähden, sehän se rumempaa on kuin liian hiljainen biisi.
ihminen kuitenkin kuuntelee musiikkia aina lähestulkoon samalla tasolla, volume potikkaa siis voi käyttää!

tätä olis kiva kokeilla loppumiksaillessa
http://www.ams-neve.com/Products/Outboard/8816/8816.aspx
tuo kuulemma mukavasti ulottuvuutta soundimaailmaan.
hintakin on kyllä sen näkönen.

--
Kesäfiilismies

Funktion

Posts: 1,720

#19 • • Edited Funktion over 9000

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:



tätä olis kiva kokeilla loppumiksaillessa
http://www.ams-neve.com/Products/Outboard/8816/8816.aspx
tuo kuulemma mukavasti ulottuvuutta soundimaailmaan.
hintakin on kyllä sen näkönen.



Ei oo muuten mikään ihmeellinen vehje.. Omistin tuollasen hetken aikaa, ennen kun siirryin täyskokoseen analogikonsoliin.

Ei se "Neve sound" ole peräsin siitä että summatessa ajat sen muutaman Neve transistorin läpi, vaan siitä kun isolla tiskillä ne pienet virheet summautuu mitä enemmän on kanavia, ja jos vielä mikitelty niitten Neven mikkietusten läpi.. siitä se "Neve sound" tulee. Mää unelmoin siitä päivästä kun mulla on varaa hankkia Neve 88RS...

Kyllä toi 8816 jotain antaa soundiin kuitenkin, mutta ihan hirveän ylihintanen vehje siihen nähden mitä se tekee. :D

Jos haluat oikeesti hyvältä soundaavaa summausta, niin kattele noita API Audion line mixereitä ja sitä master mötikkää mikä tekee niistä summausmikserin. :)

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

fi-do

Posts: 380

#20 • • fi-do

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:



tärkeintä on et se musiikki kuulostaa hyvältä ja että soundista saa sen essenssin esille, mitä haki:)
enemmänkin kiinnittäisin taajuustasapainoon huomiota, jos biisin elementtien tasot kusee toisiinsa nähden, sehän se rumempaa on kuin liian hiljainen biisi.
ihminen kuitenkin kuuntelee musiikkia aina lähestulkoon samalla tasolla, volume potikkaa siis voi käyttää!



Oon samaa mieltä että jos elementit ei ole tasapainossa toisiinsa nähden niin se on pahinta biisissä, se on myös tuottamisen ainoa v-mäinen homma ja sen kanssa saa myös aikaa ja hermoja palamaan :)
Biisit olis vaan kiva saada edes suunnilleen "kaupalliselle" tasolle, jos vaikka innostuu niitä settiin soittelemaan :D