Arkkitehtuurin ihmeitä

25 posts, 2 pages, 5,718 views

Avatar
#2 • • Ana-- Guest
hyi ku korni :D
Avatar
#4 • • Quu Guest
Jepulis, that does it. Mun on _pakko_ käydä ottaa kuvia tien toisella puolella sijaitsevan SYK:in ihanista rakennuksista. Talkin' about Neuvostoliitto. :eek:
Avatar
#5 • • mekaanikko Guest
Mä en itse kans oo tohon uuteen Swiss Ren pökäleeseen erityisemmin lämmennyt mutta se on kuulemma energiataloudeltaan aivan omaa luokkaansa, siis sähkönkulutus lämmitykseen ja ilmastointiin on murto-osa muista vastaavankokoisista rakennuksista.

Nykyään kyllä rakennellaan kaikkea jännää, esimerkiksi käy vaikkapa Frank Gehry joka ehkä kyllä snadisti toistaa itseään mut onhan noi merkkiteokset (Guggenheim Bilbao tietty, ja on niitä muitakin) aika päräyttäviä.

guggenheim12.jpg

Aasiassa väsätään kyllä kans kaikkea päheetä, joku Koolhaasin lentokenttäsuunnitelma tulee ekaks mieleen.
Avatar
#6 • • TommyT Guest

Jepulis, that does it. Mun on _pakko_ käydä ottaa kuvia tien toisella puolella sijaitsevan SYK:in ihanista rakennuksista. Talkin' about Neuvostoliitto. :eek:



Mene toki rohkeasti sisään asti! Esimerkiksi luokkahuoneet ja ruokala ovat upea esimerkki tiloista, joihin itäsaksalainen peruskoulujärjestelmä on kuin luotu!

Taloa voinee pitää erään aikakauden merkkipaaluna, kävihän itse Urkki sen avaamassa. Silloin niin edistyksellinen - nyt hyi hemmetti. Ja arkkitehdit ovat pitäneet tiukasti kiinni siitä, että taloa ei parane muokata alkuperäisestä (lue: edes vähän yrittää kaunistaa).

-TommyT-
Avatar
#7 • • Felis Guest

Aasiassa väsätään kyllä kans kaikkea päheetä, joku Koolhaasin lentokenttäsuunnitelma tulee ekaks mieleen.


Aasiassa tapahtuu joo yhtä ja toista arkkitehtuuririntamalla. Timessa oli vastikään mielenkiintonen juttu Kiinan rakennusbuumista ja niistä mahdollisuuksista, joita se avaa arkkitehdeille. Pekingiin noussee CCTV Headquarters, ja olympilalaisia varten on rakenteilla tämmöinen:
Olympics Ja tietysti mun vanha rakkauteni:Oriental Pearl.
Avatar
#11 • • pakana Guest
En osaa oikein päättää kummalle antaisin luvan piirtää mun tulevan Saaristomeren huvilan:

Frank Lloyd Wright:

mill_wright_fallg_water.jpg

tai sit

Antoni Gaudí:

barcelona16.jpg

Joojoo, täs plänissä on vielä vähän hiomattomia yksityiskohtia, mut mäpä en lannistu.
Avatar
#12 • • Keniro Guest
Näsinneula sen olla pitää :laugh: !
Avatar
#13 • • m_a Guest
Antonio Gaudi
tän ukon tuotokset ei jätä kyllä ketään kylmäksi. Mun mielestä ennen oikeasti tehtiin rakennuksia, nykyajan arkkitehtuuri on liian ylpeää, luotetaan "arkkitehdin näkemykseen(tm)" ja yleensä koko ympäristö jätetään huomioimatta.. ennen osattiin käyttää kaikenmaailman erikoisosaajia. Melkein kaikki yksityiskohdat tilattiin alansa mestareilta: jos tehtiin aita,se suunniteltiin erikseen - onhan tämä kaukana tehokkuudesta, mutta kaunista. Vaadin rakennusmestarit takaisin, alas arkkitehdit!

BATLLÓ HOUSE (1904-1906)
220809d%20Casa%20Batllo%20Gaud-pp.JPG

MILÀ HOUSE, LA PEDRERA (1906-1912)
EB11-foto02-G.jpg
ob10_02.gif

edustaa goottilaista tyylisuuntaa, aivan uskomattomia! :hypetys:
Islamit pyhiinvaeltelee Mekkaan niin meitsi menee Barcelonaan!
Avatar
#14 • • 8PUS Guest

Antonio Gaudi
tän ukon tuotokset ei jätä kyllä ketään kylmäksi

...
Islamit pyhiinvaeltelee Mekkaan niin meitsi menee Barcelonaan!



Jep, samoin. Gaudi on ihan kipeän nättejä rakennuksia suunnitellut ja osa niistä taitaa edelleen olla kesken (?) ellen väärin muista.

Gotta luv em.
Avatar
#15 • • anton Guest
MAKKARATALO! :D
Avatar
#16 • • mekaanikko Guest
Sen verran nyt täytyy puuttua terminologiaan että Gaudín rakennukset eivät kyllä varsinaisesti edusta goottilaista tai edes uusgoottilaista tyylisuuntaa vaan yleensä ne luetaan art nouveauhon (suomalaisille saattaa "jugend" olla tutumpi termi). Se on kyllä totta että Gaudí ottti paljon vaikutteita goottilaisesta tyylistä ja kyllähän joku Sagrada Familia muistuttaa goottilaista katedraalia enemmän kuin hieman.

Mutta silti, goottilaisella arkkitehtuurilla tarkoitetaan tuossa about 1000-1400 vallinnutta pääasiassa kirkkoarkkitehtuurissa näkynyttä suuntausta, jonka klassisin edustaja on varmaan Kölnin katedraali jota rakennettiin 632 vuotta:

Cologne_cathedral.jpg

Uusgotiikka taas kuuluu 1800-luvulla vaikuttaneisiin arkkitehtuurin ns. kertaustyyleihin. Suomalaisessa uusgotiikassa yksi määrittävä piirre on punatiilen käyttö rakennusten pintamateriaalina, mistä käyvät esimerkiksi vaikkapa Johanneksen kirkko Helsingissä tai Kotkan kirkko.
Avatar
#17 • • m_a Guest
Kiitos korjauksesta, Gaudin tyyliä ei pidä kategorisoida näin kylmästi mitä minä harrastan.. olkoon sitten gaudisuus :scared:

8PUS höpötti vielä kesken olevasta Gaudin mestariteoksesta. Se on mekaanikonkin mainitsema Sagrada Familia, "goottisvivahteinen" kirkko Barcelonassa
EB01-F02-b.jpg
72407.jpg
Tätä ollaan rakennettu jo yli sata vuotta ja vieläkin siitä puuttuu se Jesseä kuvaava torni, jonka piti olla yli170m korkea (se tulisi tuohon "12opetuslapsen" keskelle).. mutta suunnitelmat paloivat ja voipi olla ettei sitä enää valmiiksi saada.. kirvestä en kaivoon vielä heitä, sillä onneksi Katalonian päättäjät on taidehullua väkeä! :heart:

PS. Mun heppi värähtää heti kun ajattelen mitä Antonio pystyisi tekemään nykyajan rakennusmateriaaleilla ja -tekniikoilla. Alas suoraviivaisuus!
Avatar
#18 • • greenie Guest

Frank Lloyd Wright:

mill_wright_fallg_water.jpg



Siitä huolimatta, että olen vasta viimeaikoina oppinut ymmärtämään Wrightia ja minkä seurauksena olen aika innoissani siitä vielä - suosittelen jotain elossa olevaa arkkitehtia :)

Terveisiä Stalinilta!

PalaceOfCulture.jpg

Eero Saariselta!

NYC63.jpg

ja Le Corbusierilta!

2.jpg
Avatar
#19 • • tR3mONt Guest
8.jpg
Avatar
#20 • • dixoff Guest
virastotalo.jpg