Musantekijät : Mitä softia käytätte musantekoon?

79 posts, 4 pages, 18,028 views

Avatar
#21 • • teknis- Guest
mielenkiintoiselta vaikuttaa tuo renoise. tuon kun olisi saanut käsiinsä silloin taannoin kun ft2:sta joutui pitkin hampain luopumaan sen puutteiden vuoksi ja aloittamaan sekvensserien opiskelemisen. vaan tuskinpa enää viiden vuoden jälkeen viitsisi palata träkkeriin takaisin, eihän sitä osaisi enää käyttääkään.
Avatar
#22 • • Edited Sniff Guest
hauska topikki, piti tuossa aiemmin tehdä polli samasta aiheesta mutku jätättää nii jätättää...

Musantekijöille kysymys, että mitä softia käytätte tekiessänne musaa?



noh, eipä ole oikeastaan viime aikoina tullut käytettyä kun tota cubaseviispisteykköstä, sitäkin lähinnä moniraiturina. vähän niinku virtuaalistudiona :eek:
(toisinaan) äänii tulee ihmisten, soittimien ja muiden 'konkreettisten' metakkavälineiden lisäks myös seuraavista softista:
synth1, triangle, attack, ppg, lm-x, model-e, pro-5x, b4, fm7, reaktor, reason...
(yleensä käytössä joku 3-4 edellämainituista. ei oo tainnu tulla kertaakaan edes toi kahdeksan vst-instrumentin raja vastaan)

sound forgee ja t-racksii tulee toisinaan käytettyä, acidia, recyclea ja cooleditii (ja jotain audiokonverttereja ja lukuisia plugareita joiden nimiä en muista) taas harvemmin...

paljon enemmän löytyykin sitten softaa jota ei tuu käytettyy oikeestaan koskaan.
(sama taitaa kyllä pätee kaikkeen geariin... ihansama kuin paljon löytyy, käytettyjen määrä pysyy vakiona)
en nyt viiti listata q evm mitäkaikkee. pitäs siivota sitä levynnurkkaa...

'rautaa' ei (kunnollisten) synien tai samplereiden muodossa talossa ole (eikä varmaan edes tule, diy-systeemit poislukien), lähinnä erilaisia efektejä ja vahvistimia. ja tietty pianot, kitarat, puhaltimet, rytmisoittimet ja muut vempeleet joita ei ikinä tuu soitettuu tarpeeks. paitsi silloin ku ei pitäs.

softat vielä toistaseks evaluoinnissa, tosin cubase, b4, model-e ja pro5x ostolistalla. ostan ne sitten alelaarista... emmää mitää kaikki uussint ja hienoint tartte kuitenkka.
suurin osa mainituista tullee jäämään pois käytöstä, ainakin näillä näkymin.

rautapuolella investoidaan seuraavaks midikontrollereihin, jotain padeja, huilu tmv.

tai sit akustointilevyy.


taas mä käsitin väärin!!! siis musan tekemiseen mä oon aina halunna sellasta ratkasuu missois kolme nappii, 'compose', 'play' ja 'delete'. jos mullois semmonen niin mä tekisin kaikki biisit sillä!!! sitä odotellessa joutuu vielä tekeen ite biisit, stana...

edit: väsymys
Avatar
#23 • • xybo Guest
softa:
Renoise. (Voisin sanoa että hakkaa ft2:sen. (vihdoinkin).)

rauta:
tb303 (joskus mc202) + roland sbx-10 (synkkiboxi)

muita rautoja ja softia tulee käytettyä niin vähän että
niitä ei juuri kannata mainita. Renoiseen olen päätynyt
siksi että niin kauan tuli väännetty ft2:lla, että kaikki
muut käyttöliittymät tuntuvat äärettömän rajoittavilta,
ja ft2/renoise tyyli antaa täydellisen vapauden.

-- xybo
Avatar
#24 • • DjClubDaHouse Guest




Itseasiassa softaa saa edukkaasti jos tietää mistä hakea;

- Sonar 2.0 XL 199e (music-city.de)
- Pro52 (josta päivitys sitten Pro53seksi) 49e (Steinbergin verkkokauppa)
- Battery 140e

tossa jo softaa jolla pääsee jo vaiks mihin...



Saksasta vaan tilaamaan.
Avatar
#25 • • DjClubDaHouse Guest


- Battery 140e



Kertokaas vähän backgroundia tästä softasta, kun en ole kyllä kuullutkaan mitään softasta nimeltä Battery.
Avatar
#27 • • serotonot Guest
Cubase SX jonka alla pyörii rewirenä Reason 2.

Ja nyt ennen kuin kukaan ehtii sanoa tästä jotain pahaa, ilmoitan suoraa että tämä yhdistelmä palvelee minua loistavasti. Kun kyse musiikin tekemisessä kuitenkin on siitä mitä tekee, ei millä tekee.

Noiden lisäksi käytämme rumpuja (vaihtelevasti sähkö sekä akustisia) kitaroita (lähinnä sähkö-sellaisia) ja niihin on liuta analogiefektejä kuten Phaser, Flanger, Särö, Fuzz, Wah, Delay jne...

Lisäksi tuo md ja akg:n mikki ovat osoittautuneet loistavaksi yhteistyökumppaniksi samplejen nauhoittamisessa, ku on niin pirun portable :D

Rauta on juuri vaihtumassa 2.4GHz P4:seen jossa 1GB Ram, Terratec EWS88D. Siinä kai ne tärkeimmät.

Niin joo. Ja tietysti tärkeimpänä instrumenttina oma pää!
Avatar
#28 • • Tres Guest
Renoise on kieltämättä taivaan lahja, muuta softaa en
kaipaa (pari freeware pluggaria sinne tai tänne). Olin
jo luopunut toivosta fast trackerin windows-version
kehityksen keskeydyttyä, missään vaiheessa en oikein
sopeutunut noihin logicceihin cubaseihin ja muihin leluihin. ;P


Niin joo. Ja tietysti tärkeimpänä instrumenttina oma pää!



Hakkaatsä sitä johonkin vai miten sä käytät sitä instrumenttina :eek: :D
Avatar
#29 • • Leaphion Guest


Niin joo. Ja tietysti tärkeimpänä instrumenttina oma pää!



Josta saa aikaan pelottavan häiriintyneitä ääniä. :D

Mutta asiaan:

Itselläni pitkään pyöri 1,2Ghz Athlonin alla Jeskola Buzz,
mutta koska kehitys on loppunut "kovorikki"-ongelmien
takia, päätin suosiolla alkaa käyttämään Cubase SX:ää,
jättäen juuri postaamani junkka-biisin viimeiseksi Buzzpiisiksi.

Mutta hyvin olen tullut toimeen. Kohta äänikortin vaihtuessa
VSTi:tkin pyörii ilman suurta (240ms) latenssia. :D
Avatar
#30 • • pakana Guest

Lisäksi tuo md ja akg:n mikki ovat osoittautuneet loistavaksi yhteistyökumppaniksi samplejen nauhoittamisessa, ku on niin pirun portable



No näin - eli minkä mdmallin kanssa käytät mitä AKGta?

Oman antiikkisen mdn mikkisisääntulo on jo vuosia huutanu jotain syötävää, kerrohan samplejen laadusta, vedätkö ne digitaalisena vai linjasta ulos koneelle?
Avatar
#31 • • Sniff Guest

kerrohan samplejen laadusta, vedätkö ne digitaalisena vai linjasta ulos koneelle?



jeps, eli muakin kiinnostais tuosta laadusta kuulla... tähän asti portable-nauhurina on toiminu fostexin neliraituri, joka on kyllä ajanut asian loistavasti tähän asti (voihan toki olla etten vain tiedä paremmasta, mutta siinä on aika paljon etuja md:hen nähden jaseliseli...).

eli käyttääkä md analoginauhotuksessa pakkausta, ja jos käyttää niin minkälaista, ts. minkätasoista signaalia levylle menee?

onko olemassa (kohtuuhintaisia) malleja joissa olis phantom-virta?

ja sorry vielä että kyselen näin tyhmiä, md on vaan jääny formaattina aika vieraaksi... ei oo vaan ikuna tuntunu siltä että sitä tarvis mihinkään. nyt pitää sit kysyy muilta :eek:
Avatar
#32 • • serotonot Guest




No näin - eli minkä mdmallin kanssa käytät mitä AKGta?

Oman antiikkisen mdn mikkisisääntulo on jo vuosia huutanu jotain syötävää, kerrohan samplejen laadusta, vedätkö ne digitaalisena vai linjasta ulos koneelle?



Md on toi Sonyn mz700pc (muistaakseni) ei oo se täs duunis holleilla ni en muista. Linjasta ne siis koneelle tulee ulos ku ei oo ku digi-in tos md:ssä. Samplejen laatu riittää ainakin mulle. Miinuspuoli tossa on se et joutuu käyttää konvertteria et saa sen mikin siihen ja se on epäkäytännöllistä :/

Äänikorttitilauksen muutin just ews88mt:ks sen d:n sijaan ku tuntuu silt et loppujen lopuks tarvii analogia aikasta paljon enemmän. Digi siihen joskus sit rinnalle....

Käytän nauhoittamiseen välillä myös, usko tai älä, nappikuulokkeita. siis niitä ihan perus-sonyja mitkä on mukana tullu. voi kuulostaa hullulta, mutta niissä on ihan älytön attack nauhoittamistarkoitukseen, vaik ei niihin saundeihin samal taval botnea saa. Toisaalt sitä vartenhan on toi soundforgel
Avatar
#33 • • pakana Guest

eli käyttääkö md analoginauhotuksessa pakkausta, ja jos käyttää niin minkälaista, ts. minkätasoista signaalia levylle menee?



MD-laitteesta riippuen pakkaus on joko lievää tai kompressoidaan huolella, päättelin siis siitä että yhdelle ämdeelle voi nauhottaa vsen 74 minsaa (tai kovemmalla pakkauksella tahi monona tuplat/nelinkertasesti), riippumatta siitä mistä reiästä sitä ääntä sille syöttää. Ja se pakkausalgoritmi on joku ATTRAC 4, vanhemmissa malleissa huonompi ja uudemmissa parempi versio.

Ois nasta jos mun MDn softan vois päivittää, koska ees optisella nauhotetut ämdeet ei jotenki kuulosta "oikeilta". Ok, mä en saa säädettyä optisella nauhotettujen sisääntulotasoa, mikä taas on mahdollista linja&mikkituloissa. Sanosin että äänenlaatu vastaa normaalia netistä riistettyä mpkolmosta, mut jää selkeesti jälkeen vaikka Wavelabin High quality + 192Kb - tasolla ceedeeltä ripatuille raidoille.

- löytyhän näitä lukujakin... eli Sony MZ-R30, ekan kannettavan nauhottavan mdeen mikkitulon speksit, saksalaisen Stereo Magazinen mittaamina:

Maximum gain drift 1.9dB
Square wave behavior Poor
Distortion factor 400Hz at -60dB 0.6%
Alias distortion at -30dB <0.06%
Noise floor 84.5dBA
Quantization noise floor 82.5dB

Hmm. Näköjään kuluttajille suunnattua viihde-elektroniikkaa... mut miten vertautuu muihin kannettaviin laitteisiin? Mulla ei siis oo mikkiä vielä, mut kannattaako mun sellasta valitessa ees ottaa huomioon käyttöä ton mun MDn kanssa? Eli voiko hyvällä mikillä ja tolla MDllä nauhotettuja sämplejä pelastaa?
Avatar
#34 • • serotonot Guest

Originally posted by Tres


Hakkaatsä sitä johonkin vai miten sä käytät sitä instrumenttina :eek: :D



eiku mä tungen sen eri rei'istä esineitä sisään ja äänittelen niitä litsahdus- ja nurinaääniä mitä siitä kuuluu :)
Avatar
#35 • • MikkiHiiri Guest
Spectrasonics Atmosphere. Aijai mikä plugari!!
Lähtee tajuttomat pädit. Sopii 100 prosenttisesti tranceen
tai vaikka chilliin, mausteeksi jonku kunnon synan rinnalle
(esim Virus, Jp80x0 jne)
Avatar
#36 • • Tuppu_ Guest


Spectrasonics Atmosphere. Aijai mikä plugari!!
Lähtee tajuttomat pädit.



Hei cosmari, vieks toi atmosphere paljon tehoo? Eli kuinka sitä käytännössä voi käyttää. Onko yhtä tehosyöppö kuin esim. FM7 padeja käytettäessä? Pitääkö siis rakentaa sitä varten ihan oma pc? Soundi vaikuttais olevan juuri sitä, mitä haen. :)
Avatar
#37 • • Edited MikkiHiiri Guest


Hei cosmari, vieks toi atmosphere paljon tehoo? Eli kuinka sitä käytännössä voi käyttää. Onko yhtä tehosyöppö kuin esim. FM7 padeja käytettäessä? Pitääkö siis rakentaa sitä varten ihan oma pc? Soundi vaikuttais olevan juuri sitä, mitä haen. :)



Se syö tehoo suunnilleen saman verran ku Pro53, mut tuntuu
ettei tehontarve juurikaan kasva kun survot koskettimia
enemmän pohjaan (toi on samplepohjainen, joten analogisoundeja
ei tuoteta prossuteholla) . Mut aijai ne soundit. Niitä on tajuton määrä sen lisäks
et ne kuulostaa erinomaisilta :)
Saa monta biisiä joissa erilaiset pädit =)
Avatar
#38 • • kimik Guest
ja tos atmospheres täytyy sit muistaa, et pitää olla 3,7 gigaa tyhjää kovolla sen sämpleihin, tai sit ei tu mitään....
Avatar
#39 • • pakana Guest
Aikasemmat Spectrasonicsin samplesoittimet on ollu yhden output-kanavan softia, oisko toi Athmosphere jo monikanavainen?
¡ Previous post a couple of years ago !
Radarski

Posts: 182

#40 • • Radarski
Missähän noissa musasoftissa tulee jotain synia ja efektejä mukana?

Ainakin:
Buzz
Fruity Loops
Reason
ja ilmeisesti Sonarin jossain versiossa tulee jotain?

Tuleekos Logic:ssa?

Pitäis vaihtaa softaa tosta Buzzista. Omia synia ja efektejä, kun
ei oikein ole. Logicissa on ainakin se esteenä, että ei oo mäkkiä :/