Micro$oft

44 posts, 3 pages, 9,280 views

Avatar
#1 • • jUSSi Guest
Feliksen pyynnöstä teen tästä oman topikin, kun aihe varmaan kiinnostaa useampia kuin jaksavat lukea tuota yhteiskunta/yksilönvalinta-topikkia

---

maanantaina 18.2.2002 klo 8:20

Vastapuoli haluaa tarkastaa, ettei Exploreria pysty irrottamaan
Oikeus käski Microsoftia luovuttamaan Windows-koodin


Microsoft joutuu luovuttamaan Windows-lähdekoodin Yhdysvaltain osavaltioiden tarkastettavaksi. Syytettä ajavat yhdeksän osavaltiota haluavat varmistaa, ettei Windowsista pysty tekemään kevyempää versiota, jossa ei esimerkiksi olisi Internet Exploreria mukana.

Tuomari Colleen Kollar-Kotelly sanoi Reutersille, että "myös vastapuolen on nähtävä kyseinen koodi".

Microsoftin on luovutettava uusin koodi, jossa XP on myös mukana.

[ lähde ]


kauan kestää ennenkuin sorsat on verkossa?

ihan kiva, että mikkisoftan asemaa yritettän horjuttaa, mutta toivotaan vain, että monopolia ei korvata uudella ns. paremmalla monopolilla. Ei se Sun mikään autuus ja onni ole... (puhumattakaan Javasta) Toivottavasti tietokoneohjelmille saataisiin entistä tiukemmat laatukriteerit.
Avatar
#2 • • akir0 Guest

Oikeus käski Microsoftia luovuttamaan Windows-koodin



Itse pelkään, että käy samoin kuten silloin kun microsoft oikeuden puolesta päätettiin pilkkoa. Kuinkas kävikään, aikaa tapauksesta on jo vuosia. Mutta M$ edelleen porskuttaa.

kauan kestää ennenkuin sorsat on verkossa?



Vaikka se pääsisikin jonkun ulkopuolisen tarkastettavaksi luulisin että tilanteessa vallitsee sellanen NDA:n tapanen viritys, että tuo ei tuolta leviä minnekään.

Ja vaikka leviäisivätkin niin Toosan(tm) koodi on sen verran karua tavaraa, ettei siitä ole iloa juuri kenellekkään Optimitilanteessa jos se tulee jakoon niin vielä täysin dokumentoimattamana jolloin sillä ei tee mitään.

Mutta tosiaan, uskon, että m$-monopoli kiertää taas tämänkin tuomion jonkun porsaanreiän kautta kuten ovat tehneet niin monta kertaa aiemminkin viime vuosien kautta.
Avatar
#3 • • cterror Guest
no jo aikoinaan levisi netissä se 98-lite versio winsusta joten kyllä siitä voi ne sälät irroittaa(oli nopiakin vielä). ei tekisi pahaa kellekään eikä varmaankaan edes sortaisi oikeasti Msoftin monopolia. valtaosa ei varmasti tämän explorerin vuoksi käyttistä edes työkoneeseen valitse.
Avatar
#4 • • onnela Guest

Originally posted by cterror:
no jo aikoinaan levisi netissä se 98-lite versio winsusta joten kyllä siitä voi ne sälät irroittaa(oli nopiakin vielä). ei tekisi pahaa kellekään eikä varmaankaan edes sortaisi oikeasti Msoftin monopolia. valtaosa ei varmasti tämän explorerin vuoksi käyttistä edes työkoneeseen valitse.



Sattuu kyllä melkein olemaan kuitenkin paras selain, mitä markkinoilta löytyy. Sitäpaitsi minkä helvetin takia se ei saisi olla mukana käyttiksessä? Tuo on vähän jännää muiden kitistä siitä, ettei saisi kiinnittää käyttikseen pakolliseksi (lue: vakiovarusteeksi) softaa, jota myös joku muu tekee. Muut selaimet kuitenkin toimivat wintoosassa.

Mitäs jos varashälyttimien valmistajat haastaisivat autovalmistajat oikeuteen, koska laittavat autoihin vakiovarusteeksi varashälyttimen? Nojoo, huono esimerkki, mutta idea tulee varmaan selväksi. Mun mielestä on hyvä asia, että paljon ominaisuuksia tulee kiinteäksi käyttikseen. Esim. palomuuri, webbiserveri, sähköpostiohjelma, messenger, virustorjunta jne. Siis miksi ei? Jos ei tykkää, niin asentaa sitten Linuxin ja on hiljaa.

En sano, että Microsoft olisi mikään unelmien täyttymys, mutta kyllä tässä kitinässä on paljon M$:n menestyksestä harmistumistakin. Uudet Windowsit kun varsinkin ovat paljon mainettaan parempia.

Ja kyllä explorer tuntuu olevan aika tärkeä osa nykyisiä windowseja. Yhä suurempi osa ominaisuuksista tuntuu pyörivän explorerin alaisuudessa.
Esa

Posts: 947

#5 • • Esa
Ainahan tuo firma käy oikeutta, en ainakaan mä voi väittää että jaksaisi kiinnostaa..

Taustatietona:

Jättiyhtiön tulos ennen veroja oli nyt 3,8 miljardia euroa (22,63 miljardia markkaa) viivan yläpuolella. Kustannusten joukossa oli esimerkiksi 742 miljoonaa euroa (4,4 miljardia markkaa) oikeudenkäyntikuluja. ( lähde )
Avatar
#6 • • Ana-- Guest

Originally posted by soundMark:
Sattuu kyllä melkein olemaan kuitenkin paras selain, mitä markkinoilta löytyy. Sitäpaitsi minkä helvetin takia se ei saisi olla mukana käyttiksessä? Tuo on vähän jännää muiden kitistä siitä, ettei saisi kiinnittää käyttikseen pakolliseksi (lue: vakiovarusteeksi) softaa, jota myös joku muu tekee. Muut selaimet kuitenkin toimivat wintoosassa.

Mitäs jos varashälyttimien valmistajat haastaisivat autovalmistajat oikeuteen, koska laittavat autoihin vakiovarusteeksi varashälyttimen? Nojoo, huono esimerkki, mutta idea tulee varmaan selväksi. Mun mielestä on hyvä asia, että paljon ominaisuuksia tulee kiinteäksi käyttikseen. Esim. palomuuri, webbiserveri, sähköpostiohjelma, messenger, virustorjunta jne. Siis miksi ei? Jos ei tykkää, niin asentaa sitten Linuxin ja on hiljaa.

En sano, että Microsoft olisi mikään unelmien täyttymys, mutta kyllä tässä kitinässä on paljon M$:n menestyksestä harmistumistakin. Uudet Windowsit kun varsinkin ovat paljon mainettaan parempia.

Ja kyllä explorer tuntuu olevan aika tärkeä osa nykyisiä windowseja. Yhä suurempi osa ominaisuuksista tuntuu pyörivän explorerin alaisuudessa.



Explorerin ulkoistamisen pointti on siinä, että selainmark-
kinoita hallitsee tällä hetkellä explorer vain sen takia,
että se on kiinteästi integroituna käyttöjärjestelmään.
Tällä taataan microsoftille liian suuri monopoliasema maail-
man tällä hetkellä käytetyimmän softan valmistajana.

Vaikka explorer on ilmainen, kuten monet sen vakavasti otet-
tavista haastajista, pointti on lähinnä siinä, että tällai-
nen käytös tulee ampua kuoliaaksi lähtöruutuun.

Käyttöjärjestelmän tehtävänä on yksinkertaisesti toimia
rajapintana ohjelmien ja prosessorin sekä laitteiden välis-
sä, ja kun siihen ängetään tarpeeksi krääsää, tulee siitä
epästabiili, hidas ja muistia syövä (windows). Tästä äärim-
mäisen vastaesimerkkinä ovat ns. mikroydinmalliset käyttö-
järjestelmät (minix) joka oli hallitseva unix-klooni pöytä-
käyttäjien koneissa ennen linuxin tuloa 'markkinoille'.

Mikroytimessä koko setti pyörii erillisten modulien ja itse
kernelin rakentamassa verkostossa, ja täten jokainen voi
räätälöidä itselleen sopivan paketin. Vaikka mikroydinmalli
kuulostaa paperilla ihanteelliselta, sen ongelmaksi muodos-
tuu modulien ja ytimen välinen kommunikointi, joka on
hankalin asia käyttöjärjestelmää koodatessa. Sen takia käyt-
töjärjestelmän kerneliin tulee ohjelmoida mahdollisimman
paljon tarpeellisia ominaisuuksia, mutta ei esimerkiksi
pasianssai =). Microsoft on yhdistänyt omassa käyttöjärjes-
telmässään kaiken samaan kasaan, ja luonut epäoptimaalisen
röykkiön monein kymmenen, kenties satojen (jos ei tuhansien)
koodaajien koodia, ja tuloksena on hidas buginen massa.

Jos windowsista saataisiin alusta asti puhtaaksi kirjoitettu
käyttöjärjestelmä, jossa käyttiksen hyvät puolet (mm. GUI)
voitaisiin yhdistää, ja käyttäjä voisi OIKEASTI räätälöidä
osasista itselleen sopivan käyttöjärjestelmän, olisi tämä
microsoftillekkin hyvä liiketoimi. Linux hallitsee jo
serveripuolta, kuten on huomattu, mm. ilmaisuutensa takia,
microsoft pitää silti siellä leiriä koska microsoft voi
tarjota tuotteelleen kunnollisen tuotetuen.

Explorerin ulkoistaminen keventäisi windowsinkin jo val-
miiksi raskasta runkoa suurella kädellä, eikä tätä voitai-
si missään nimessä pitää pahana asiana, sitäpaitsi, mielum-
min käyttäisin operaa.

Tässä vaiheessa explorer on paras selain myös siksi, että
kilpailijoiden motivaatio parannella omia tuotteitaan on
hyvin pieni, sillä muut selaimet ovat, ikävä kyllä, hyvin
marginaalisia tuotteita. Vaikka tämän luulisi innostavan
muita selainvalmistajia tekemään tuotteistaan ERITTÄIN
hyviä jotta kaikki haluaisivat käyttää niitä, se ei ikävä
kyllä ole onnistunut. Microsoft on tehnyt hyvän selaimen.
Avatar
#7 • • kalle k Guest

Originally posted by akir0:
Ja vaikka leviäisivätkin niin Toosan(tm) koodi on sen verran karua tavaraa, ettei siitä ole iloa juuri kenellekkään Optimitilanteessa jos se tulee jakoon niin vielä täysin dokumentoimattamana jolloin sillä ei tee mitään.



Sitä samaa Intiassa (tms.) teetettyä koodia se kuitenkin on, mitä löytyy esimerkiksi Microsoft Foundation Classes:sta. Eli toisinsanoen aivan hirveää luettavaa - ja vielä kauheampaa muutettavaa.

Originally posted by soundMark:
Sattuu kyllä melkein olemaan kuitenkin paras selain, mitä markkinoilta löytyy.



Itse kyllästyin sen hitauteen ja vaihdoin Operaan. Puutteistaan huolimatta sisältää niin paljon addiktiivisia ominaisuuksia, että IE:n käyttö on muuttunut suorastaan tuskalliseksi. Ainakin hiirellä ohjattavat "mouse gestures" komennot ovat ihan ässiä ja ikkunoitakin saa olla reilusti auki - tälläkin hetkellä vaivaiset 15.
Avatar
#8 • • jUSSi Guest
Minä olen ihan periaatteen vuoksi selaimen käyttöjärjestelmään integroimista vastaan. Käyttäjällä täytyy olla sananvaltaa mitä hänen konseeseensa asennetaan. Jos IE olisi optionaalinen asennusvaiheessa olisin ihan tyytyväinen, mutta ei. Wintoosan mukana tulee niin paljon turhaa roinaa, joka asentuu väkisinkin koneelle, että itku pääsee.

Toinen Wintoosan huono puoli on se että GUI on integroitu kerneliin.. Kertokaa joku mulle mikä hel*etin idea sekin on? Jos GUI kaatuu niin kaatuu koko kone. Ei luulisi olevan vaikeata irroittaa GUI:ta kernelistä ja vain käynnistää se buutin yhteydessä.

Itse toivon tuon oikeudenkäynnin tuottavan sellaisen ukaasin softan valmistajille, että ohjelman on toimittava vakaasti. Kuinka moni ostaisi auton jonka sähköt menisi pimeeksi yhtä usein kuin windows kaatuu? Ei varmaan kovin moni, mutta kiitos windowsin olemme tottuneet siihen ettei käyttiksen tai softien tarvitse olla vakaita.
Avatar
#9 • • Sniff Guest

Käyttöjärjestelmän tehtävänä on yksinkertaisesti toimia
rajapintana ohjelmien ja prosessorin sekä laitteiden välis-
sä, ja kun siihen ängetään tarpeeksi krääsää, tulee siitä
epästabiili, hidas ja muistia syövä (windows). Tästä äärim-
mäisen vastaesimerkkinä ovat ns. mikroydinmalliset käyttö-
järjestelmät (minix) joka oli hallitseva unix-klooni pöytä-
käyttäjien koneissa ennen linuxin tuloa 'markkinoille'.



eikös nuo NT-winukat nyt kuitennii edusta 'modified microkernel-designia'? eli ei aidosti monoliittisia (9x, dos, linux) eikä aidosti mikroytimisiä (Hurd... sitten joskus)... mun käsittääkseni NT:ssä 'kernel-modessa' ajetaan vaan tärkeimmät alijärjestelmät (prosessien ja virtuaalimuistin hallinta ym. jotka ovat 'fyysisesti' osa kerneliä), ja ydintä 'käyttävät' sitten esim. win32-apin kautta mm. tuo pasianssi 'user-modessa'...

äh... menee tylsäksi... ainoa pointti kun kuitenkin oli etten tajunnut mitä ajat takaa.
Avatar
#10 • • onnela Guest

Originally posted by jUSSi:
Kuinka moni ostaisi auton jonka sähköt menisi pimeeksi yhtä usein kuin windows kaatuu? Ei varmaan kovin moni, mutta kiitos windowsin olemme tottuneet siihen ettei käyttiksen tai softien tarvitse olla vakaita.



Ja ei auta muuta kuin tottua jatkossakin. Niin kauan kun pc-laitevalmistajio on ihan tolkuttomasti ja softataloja loputtomiin, niin ei voida olettaa, että kaikki kokoonpanot toimivat moitteettomasti. Ja mitä enemmän autoissa on alettu käyttää tietokoneita, niin sitä enemmän autoihinkin on alkanut tulla omituisia vikoja
Kyllä tietokoneissakin yleensä ne vähät mekaaniset vempeleet ihan hyvin toimii.

Ja kyllä muuten ainakin allekirjoittaneen XP toimii vakaasti. Usko tai älä... Edellinen kaatuminen, joka johti koneen boottaamiseen tapahtui about 4kk sitten. Ja tuonkin jälkeen on tullut vaihdettua äänikorttia ja asenneltua ties mitä softaa koneeseen.
Avatar
#11 • • jUSSi Guest

Originally posted by soundMark:
Ja ei auta muuta kuin tottua jatkossakin. Niin kauan kun pc-laitevalmistajio on ihan tolkuttomasti ja softataloja loputtomiin, niin ei voida olettaa, että kaikki kokoonpanot toimivat moitteettomasti.



Senkus totuttelet. Anna vaan ihmisten kusta sua silmään. Minä en aio tottua ja vaadinkin ohjelmilta parempaa luotettavuutta. Ohjelmat ovat kulutustavaraa siinä missä minidiskit, jääkaapit ja hiustenkuivaajatkin, joten niihin täytyy päteä samat säännöt kuin muihinkin kulutustavaroihin. Sen täytyy toimia!

Ohjelmat jotka eivät toimi vakaasti eivät saa minua sijoittamaan markkaakaan niihin. Jos tarvitsen jotain ohjelmaa ja tiedän että se ei ole IMO tarpeeksi vakaa niin piratisoin ilman sen suurempia moraalisia ongelmia. Eikä tämä toimimattomuus/yhteensopimattomuus johdu suuresta hardis- tai softavalmistajien määrästä vaan pc:n rakenteellisista puutteista, olemattomista standardeista sekä Windowsin yleisyydestä. Tee siinä sitten wintoosaan luotettava softa kun käyttis voi heittää veivin koska vaan.

Ja en jak$a ede$ aloittaa tuo$ta mikki$oftan mukava$ta hinnoittelu$ta...

nimim. "ostatko auton? siinä on kaasari rikki ja sytytyksessä vikaa, mutta saat kalliilla."
Avatar
#12 • • onnela Guest

Originally posted by jUSSi:
Senkus totuttelet. Anna vaan ihmisten kusta sua silmään. Minä en aio tottua ja vaadinkin ohjelmilta parempaa luotettavuutta. Ohjelmat ovat kulutustavaraa siinä missä minidiskit, jääkaapit ja hiustenkuivaajatkin, joten niihin täytyy päteä samat säännöt kuin muihinkin kulutustavaroihin. Sen täytyy toimia!



Sinällään olen kanssasi samaa mieltä ja ajatus on kaunis. Ei vaan kovinkaan realistinen... Standardien puute on tosiaan iso ongelma, mutta sikäli aika ymmärrettävä, että kehitys on niin nopeaa, että uusia "mahdollisia standardeja" tulee jatkuvasti, eivätkä ne sen takia ehdi yleistymään.

Nyt aletaan kuitenkin eksyä vähän off topiciin. Eli palataanko aiheeseen? Minkä ihmeen takia käyttöjärjestelmään ei saisi tunkea oleelliseksi osaksi webbiselainta?

Originally posted by Analogia:

Explorerin ulkoistamisen pointti on siinä, että selainmark-
kinoita hallitsee tällä hetkellä explorer vain sen takia,
että se on kiinteästi integroituna käyttöjärjestelmään.
Tällä taataan microsoftille liian suuri monopoliasema maail-
man tällä hetkellä käytetyimmän softan valmistajana.



Juuh... meinaatko oikeasti, että keskivertokäyttäjä tosiaan tekisi valintoja selaimen suhteen? Kuinkahan moni kotikäyttäjä valitsisi windows-version ilman exploreria? Ei kovinkaan moni veikkaisin. Ne, jotka hankkisivat tuon windows version, mitä luultavimmin tälläkin hetkellä käyttävät jotain muuta selainta. Ja ne, jotka tällä hetkellä eivät käytä muuta selainta, tuskin jatkossakaan vaihtaisivat. Suuri osa kotikäyttäjistä pitää varmasti sitä erittäin hyvänä ominaisuutena, että selain on suoraan mukana, eikä sitä tarvitse erikseen mistään hankkia.

Ja työkoneista nyt on ihan turha alkaa edes puhua. Firmat, joissa on Windows käytössä jatkaisivat ihan varmasti explorerin tiellä.

Itse en vaihda selainta, koska kaikenlaiset yhteensopivuusongelmat muissa selaimissa ärsyttävät enemmän kuin explorerin epävakaus / hitaus (joita ainakaan omilla koneillani ei oikeastaan ilmene). Syy ei todellakaan ole se, että selain on kiinteästi mukana.

Ja voi olla tosiaan, että yhteensopivuusongelmat olisivat vähäisempiä, mikäli explorer ei olisi niin yleinen. Mene ja tiedä nyt sitten...
Avatar
#13 • • jUSSi Guest

Originally posted by soundMark:
Nyt aletaan kuitenkin eksyä vähän off topiciin. Eli palataanko aiheeseen? Minkä ihmeen takia käyttöjärjestelmään ei saisi tunkea oleelliseksi osaksi webbiselainta?



Koska käyttöjärjestelmä ei ole selain. Käyttöjärjestelmät pitäisi pyrkiä pitämään mahdollisimman yksinkertaisina. Asennuspaketin mukana voi sitten toimittaa ihan mitä vaan, jopa niitä selaimia, mutta itse käyttöjärjestelmä on jo niin herkkä kokonaisuus, että sitä on turha paisuttaa asioilla, joilla ei ole mitään tekemistä käyttöjärjestelmän tehtävien kanssa. Esimerkiksi wintoosan turvallisuusongelmat ja vakaus pitäisi laittaa selaimen integroinnin edelle suunnittelussa. Mikki$oftan ratkaisu tunkea IE käyttikseen on vain markkina-aseman vahvistamista, vaikka IE onkin IMO parhaimpia selaimia.
Avatar
#14 • • onnela Guest

Originally posted by jUSSi:
Mikki$oftan ratkaisu tunkea IE käyttikseen on vain markkina-aseman vahvistamista, vaikka IE onkin IMO parhaimpia selaimia.



Onhan tuo kieltämättä hieman epäilyttävää, mutta tosiaan en usko, että sen poistaminenkaan muuttaisi tilannetta kovin oleellisesti. Katotaan miten käy...
Avatar
#15 • • Ana-- Guest

Originally posted by Sniff:
eikös nuo NT-winukat nyt kuitennii edusta 'modified microkernel-designia'? eli ei aidosti monoliittisia (9x, dos, linux) eikä aidosti mikroytimisiä (Hurd... sitten joskus)... mun käsittääkseni NT:ssä 'kernel-modessa' ajetaan vaan tärkeimmät alijärjestelmät (prosessien ja virtuaalimuistin hallinta ym. jotka ovat 'fyysisesti' osa kerneliä), ja ydintä 'käyttävät' sitten esim. win32-apin kautta mm. tuo pasianssi 'user-modessa'...

äh... menee tylsäksi... ainoa pointti kun kuitenkin oli etten tajunnut mitä ajat takaa.



hmm.. nyt meni termistö hukkaan multa Käsittääkseni
nt/2000-sarjan winkoissa on eriytettynä GUI (Explorer)
ja itse kernel ja muistinhallinta jolloin kaatuneen GUI:n
voi sulkea ja käynnistää uudestaan.

9x-sarjan winkat pyörivät edelleen dossin yllä, joten niissä
on hieman liimailtu eri käyttiksiä päällekkäin... 9x taitaa
olla ennemminkin dosin ikkunointimanageri (tjsp)..
Avatar
#16 • • Ana-- Guest
ps, Win2000 pro on oikeasti aika stabiili käyttis näin
kotikäytössä. Ollut asennettuna nyt vajaan kaksi viikkoa
ei ole kertaakaan kaatunut, ja mä olen aika "heavy user"
kuitenkin. ja muistia 128 megaa, kone on p3/700 eli
mitään megamyllyäkään ei vaadi pyöriäkseen.

Suosittelen ms-platformiin pakotetuille.
Avatar
#17 • • Cloud Guest
LINUX... Linuksi!!!
Avatar
#18 • • onnela Guest

Originally posted by Analogia:
hmm.. nyt meni termistö hukkaan multa Käsittääkseni
nt/2000-sarjan winkoissa on eriytettynä GUI (Explorer)
ja itse kernel ja muistinhallinta jolloin kaatuneen GUI:n
voi sulkea ja käynnistää uudestaan.



Juu, näin taitaa olla tosiaan. Ainakin itselläni on pari kertaa tullut vastaan tilanne, jossa varsinainen GUI on jostain syystä jäänyt käynnistämättä. Sitten vaan launchaa task managerin avulla explorerin ja homma pelittää. Ja helppo kokeilla hommaa tappamalla explorerin task managerilla... Nojoo, en kyllä muista, miten homman laita oli. Olis pitänyt varmaan olla kurssilla paremmin hereillä kun tutustuttiin nt / 200 syövereihin...


[ 19 February 2002: Message edited by: soundMark ]
Avatar
#19 • • Mikco Guest
Onhan toisaalta mikkisoftalla monopoliasema tietokoneiden
käyttöjärjestemissä.
Helsingin sanomissa (ehkä) muistaakseni n.1kk sitten oli joku tyyppi joka sanoi että: "Microsoftin pitäisi ampua itseään jalkaan jotta kilpailu olisi ns.reilua.SE oli jotain näitä linux-tyyppejä tms.
Avatar
#20 • • client terminal Guest
Konqueror on kylla paras selain jota olen kayttanyt. Explorer sinaansa on ok mutta epailyttava lisaus Windows-pakettiin. -->More pound for the buck!

Kunhan linuxille saadaan jokin hyva/edes toimiva sekkari niin siirryn kokonaan siihen.

Itse asiassa llexplore aiheutti tanaan nelja laitonta operaatiota koulussa, kahdella eri koneella. Yksi ikkuna kaytossa kerrallaan..