LastenPelit

24 posts, 2 pages, 5,228 views

Avatar
#1 • • Venon Guest
Hoidan tällä hetkellä 7 vuotiasta poikaa.
Ja eilen tulimieleen kun katoin kunse pelas pleikkaria
et eikö pelien tuottajat osaa tehä pelejä lapsille.

Se pelas jotain peliä jossa joku hämähäkki robootti räiskii ja tuhoo kaikkee mitä tulee eteen.. Mut tää ei mitään se alku demo oli kyl huippu siin oli v***n progetechnoo ja tietty manga piirustuksia (ihan sairaan siisti demo)
ja isoja (.)(.):ssejä niin siin vaihees tuli niin ikävä
marjoa,luigia,tao taota,transformersia ja kaikkee muuta mitä on ollut mun nuoruudessa (1989-1990)

Mielipiteitä:

:::: Tän tarkoitus ei ollut tehdä mitään äiti saarnausta:::

PS: Dikkaan ite jus nois demoista
Avatar
#2 • • lelle Guest

Originally posted by Venon:
siin vaihees tuli niin ikävä
marjoa,luigia,tao taota,transformersia ja kaikkee muuta mitä on ollut mun nuoruudessa (1989-1990)



mulla oli commodore64:lla joku tosi siisti miami vice-peli. siinä kruisattiin ihan sikana ja kivaa oli. mutta kyllä noi tao taot ja myyrät voittaa kaikki uudet.
Avatar
#3 • • khatt Guest
Osta sille ipanalle Grand Theft Auto 3.
Sit se postaa gta3forums.comiin että mä näin darkelin ja mistä saa full-winged dodon?!?!

(gta3 insidejuttu)
Avatar
#4 • • Taedium Guest
Joo, no pienempänä (22v) mä pelkäsin kaislikossa suhisee sarjaa. Se oli liian hurja.

Mutta just noi kaikki tao-taot ja muut on sellasii, et niitä pienemmät voi kattoo. (Mä tykkäsin siitä, ku ne kaksi karhunpentuu seikkaili. Piirretty, en muista nimee.) Mä joskus olin enon luona, kun sen muksut halus kattoo pokemoneja. Mä katsoin siinä sivussa yhden jakson, enkä tajunnu mitään. Siinä jotku nous levelin ja joku sai jonnekkin palloon jonku uuden hirviön, mistä tuli kortti?? Ohjekirja pitäisi eka lukee.

Ja kauheeta teurastusta joka paikassa.

Mutta ei toi mitään, että sarjat pitää olla tollasii, et ne kauhistuttaa aikuisia. Myös vaatteissa on ihmeellisyyksiä. Missä nykyään on Tutta-lastenvaatteet? Kun 6-vuotias puetaan jo minihameeseen ja tank-toppiin. Kato opetetaan jo pienestä pitäen lapselle, miltä tulee näyttää. Oon itse Stoccalla kuullu, kun yksi varmaan just 6-vuotias normaalin _näköinen_ lapsi kattoo itteensä peilistä ja tokaisee äidille: "Vitsi mä oon läski, mun pitää ruveta laihikselle." ja äiti vaan naureskeli, että olipas se söpösti sanottu.

Just. Ku sellaselle alle kouluikäselle laitetaan samat vaatteet ku Kate Mossille, niin oho, ihmetellään, ku sillä lapsella on 11-vuotiaana anoreksia. Ja psyykkisiä ongelmia ja pelkotiloja television katsomisesta. Kastelee sänkynsä vielä 15-vuotiaana ja nukkuu valot päällä. Menkat alkaakin jo heti 26-vuotiaana, kun on joutunut seitsemännentoista kerran sairaalaan ja on tiputuksesta saanut riittävästi ravinteita.

Kyllä noi nykyajan vanhemmat on sitte hirveitä.

Nimim. Nykyajan nuori
Avatar
#5 • • Cee Guest
Lasten Pelit
Ekana tuli mieleen kun eilen pelasin töissä just yhden tytön kanssa Muuttuvaa Labyrinttiä.. mutta sitten täällä puhutaankin tommosista.

Meillä joskus oli Nintendo, mutta kiitos isosiskon ja isoveljen, mä hyvin harvoin pääsin siihen käsiksi.

Jonnekkin muistiin jäänyt sellainen peli, mikä mun mielestä esiintyy siinä yhdessä mainoksessakin mikä nyt pyörii.. jollain kanavalla.. en kyllä muista mitä se edes mainostaa.. Mutta siinä on semmonen (?) ninja joka kilvellä estää palloja osumasta itseensä.. Sitä katseli mielenkiinnolla montakin tuntia siskon ja veljen pelaamista.

Originally posted by Taedium:

(Mä tykkäsin siitä, ku ne kaksi karhunpentuu seikkaili. Piirretty, en muista nimee.)

Jaki ja Nuka ! oih.
(mikälisikäli minäkään muistan, se ei ehkä ollut sen sarjan nimi)

Avatar
#6 • • Leaphion Guest

Originally posted by *Ce*:
Jonnekkin muistiin jäänyt sellainen peli, mikä mun mielestä esiintyy siinä yhdessä mainoksessakin mikä nyt pyörii.. jollain kanavalla.. en kyllä muista mitä se edes mainostaa.. Mutta siinä on semmonen (?) ninja joka kilvellä estää palloja osumasta itseensä.. Sitä katseli mielenkiinnolla montakin tuntia siskon ja veljen pelaamista.



Ja pelihän on c64:lla International Karate tai Amigalla
International Karate +. Molemmat löytyvät netistä
emulaattoripeleinä, ja rokkaavat itseasiassa vieläkin.

Mutta, karu faktahan on se että niin rokkaa monet muutkin
vanhat pelit. Niissä kaikki ideat olivat uusia, eikä
tullut paljoa toisiaan toistavia peleja (Quake jne.) ja
niissä oli vielä kaiken lisäksi paljon pelattavaa.
Nintendo, c64, Amiga, Sega Megadrive ja monet, monet muut
tuovat vieläkin muistoja mieleen ja pelaan niitä
päivittäin.

[ 23 July 2002: Message edited by: LeaphioN ]
Avatar
#7 • • Majo Guest

Originally posted by Taedium:
Joo, no pienempänä (22v) mä pelkäsin kaislikossa suhisee sarjaa. Se oli liian hurja.



Minusta se on vieläkin liian peloittava


Itse topicciin viitaten, niin duunikaverini, joka on perheellinen mies, etsiskeli jälkikasvulleen Harry Potter peliä. Se kuulemma on riittävän rauhallinen. Itse en ole peliä pelannut tai nähnyt pelattavan, mutta ihan vaan vinkkinä
Avatar
#8 • • mttklrv Guest

Originally posted by Venon:
Se pelas jotain peliä jossa joku hämähäkki robootti räiskii ja tuhoo kaikkee mitä tulee eteen.. Mut tää ei mitään se alku demo oli kyl huippu siin oli v***n progetechnoo ja tietty manga piirustuksia (ihan sairaan siisti demo)
ja isoja (.)(.):ssejä niin siin vaihees tuli niin ikävä
marjoa,luigia,tao taota,transformersia ja kaikkee muuta mitä on ollut mun nuoruudessa (1989-1990)



OT: Hehe. Se oli todennäköisesti Ghost in the shell se peli
mitä lapsukainen pelasi.

Ja aiheeseen:

Koska muuten muistatte televisiossa tms. mainostetun lauta-
tai korttipeliä kuten omassa lapsuudessani vielä tehtiin?
Kaikki penskat opetetaan konsoliorjiksi jo tarhaikäisinä.
Edes keinuja ei enää rakenneta talojen pihoihin tai leikki-
kentille. Muistan muutama vuosi takaperin kokeilleeni erästä
pihakeinua ja muistan sen olleen hillittömän hauskaa. Vaan
eipä enää näy lapsia keinumassa. Kaikki keräävät kaikki ja
ostavat poke-sitä ja poke-tätä. Poke-pallo matkaan ja aivot
narikkaan!

Ja lastenohjelmat. Laadukkaita lastenohjelmia ei enää tehdä.
Piste. Toisin oli ennen. Alfred J. Kwack oli niin laadukas
ja syväkin lastenohjelma, että sitä katsoi vanhempikin
mielenkiinnolla. Ennen ohjelmissa oli jopa laadukkaampaa
animaatoita vaikka muuten tekniikka ei hillitöntä värilois-
toa ja digiefektejä sallinutkaan.

Nykyään tuotetaan toki laatuakin, mutta ei lapsille, ikävä
kyllä.
Avatar
#9 • • Timmo Guest
Sain joskus 7 tai 8-vuotiaana meiän ekalle pc:lle pelin nimeltä Prehistorik 2

Ihan huippu lastenpeli...Hakataan puunuijalla "sarjakuvadinoja- ja ties mitä" päähän!!

Voin takuuvarmasti sanoa että tuo peli addiktoi lapsen kuin lapsen...[ei kuitenkaan varmaan tyttöjä ]
Avatar
#10 • • wendy Guest

Originally posted by *Ce*:

(Mä tykkäsin siitä, ku ne kaksi karhunpentuu seikkaili. Piirretty, en muista nimee.)

Jaki ja Nuka ! oih.
(mikälisikäli minäkään muistan, se ei ehkä ollut sen sarjan nimi)



Oih. Se oli ihana . En kyllä minäkään muista nimeä, mutta joka kerta oli pakko katsoa.
Avatar
#11 • • Tapi T Guest

Originally posted by mttklrv:
Kaikki penskat opetetaan konsoliorjiksi jo tarhaikäisinä.
Edes keinuja ei enää rakenneta talojen pihoihin tai leikki-
kentille.


WORD! Täysin samaa mieltä! Pleikkarit, nintendot ja äksboksit opettavat lapset aivottomiksi broilereiksi, jotka kalpeina hakkaavat pelejä päivät päästään, vieraantuvat todellisuudesta ja rajoittuvat sosiaalisesti.

Perinteiset leikit kunniaan; miksei kukaan enää leiki piilosta, pelaa futista ja miksi leikkikenttien kiipelytelineet ovat tyhjillään. Silloin ku mä olin pieni, niin kesät pelattiin päivät pitkät futista, pesistä, leikittiin kymmentä tikkua laudalla, polttopalloa, yms... Talvella oltiin lumisotaa,laskettiin pulkkalla tai rakennettiin leegoilla.

Ei todellakaan katottu telkkaa/pelattu nintendoa.
Avatar
#12 • • onnela Guest

Originally posted by Tapi T:
Originally posted by mttklrv:
Perinteiset leikit kunniaan; miksei kukaan enää leiki piilosta, pelaa futista ja miksi leikkikenttien kiipelytelineet ovat tyhjillään. Silloin ku mä olin pieni, niin kesät pelattiin päivät pitkät futista, pesistä, leikittiin kymmentä tikkua laudalla, polttopalloa, yms... Talvella oltiin lumisotaa,laskettiin pulkkalla tai rakennettiin leegoilla.

Ei todellakaan katottu telkkaa/pelattu nintendoa.



Jep. Ja jos sattui sadesää niin otti päähän, että joutuu pelaamaan kuuslankulla giana sistersiä tms.
Ei ihme, että nykynappuloiden kunto rapistuu, kun eivät tee mitään vapaa-ajallaan. Pikkusena ei muuta halunnutkaan kuin olla ulkona. Talvella sai väkisin kiskoa illalla kotiin jääkiekkoa pelaamasta, vaikka varpaat olivat jo sinivalkoiset ja väsymys pukkasi päälle.

Nykyään vanhemmatkin ovat välinpitämättömiä ja totetavat usein, että pääsevät helpommalla kun antavat nappulan pelailla rauhassa konsoliaan.

Tämänhetkinen trendi näyttää siltä, että lasten liikkuminen vähenee ja vähenee. Opetusministeriö voisikin miettiä joskos koululiikunnan määrää pitäisi entisestään lisätä...
Avatar
#13 • • Edited Saskia Guest
Meni jo.
Avatar
#14 • • hiski Guest

Originally posted by Saskia:


Musta esim. uutisissa on ihan liikaa väkivaltaa ..... mun mielestä muksuja tulee varjella tollaiselta (vaikka ne ei oiskaan omia), koska jotkut aikuiset ei tajua miten pieniä niiden lapset oikeesti on ja antaa kattoa lähes mitä tahansa. Pienelle muksulle väkivallan näkeminen (niin ettei syyllistä ole) voi olla hyvin ahdistavaa. Parempi tapa opettaa lapselle ero hyvän ja pahan välillä on lukea satuja.

--


uutisten ja lehtien väkivallan vähentäminen lasten suojelemiseksi olisi yhtä perusteltua kuin poistaa väkivalta elokuvista, kirjoista yms. sillä erotuksella, että fiktillisissä teoksissa se on usein esitetty vielä huomattavsti raaemmin kuin esim. uutisissa.

eikös se ole vanhempien tehtävä valvoa mitä lapset katsovat sieltä tv:stä eikä tv-yhtiön, puhumattakaan mistään korkeammasta tahosta... samaa mieltä siitä toki, että tuntuu joidenkin vanhempien valvonta nykyään aika heppoisalta; mm. monet tietokonepelit eivät todellakaan ole pienten lasten pelattaviksi soveltuvia ja vanhemmat ostavat näitä sen enempää sisältöön perehtymättä. kumpi pahempi: uutiset/elokuvat vai melkein fotorealistinen supermäiskintäsplätteritappopeli, jossa lapsi itse toteuttaa tappamisen.... ,)
Avatar
#15 • • mttklrv Guest

Originally posted by sMark:
Nykyään vanhemmatkin ovat välinpitämättömiä ja totetavat usein, että pääsevät helpommalla kun antavat nappulan pelailla rauhassa konsoliaan.

Tämänhetkinen trendi näyttää siltä, että lasten liikkuminen vähenee ja vähenee. Opetusministeriö voisikin miettiä joskos koululiikunnan määrää pitäisi entisestään lisätä...



Ainakin minun lapsuuteni kesäpäivät menivät jotakuinkin niin
että aamulla pelasin kasibittistä nintendoa kun kukaan ei
ollut vielä hereillä ja lähdin sitten leikkikentälle odotta-
maan, että sinne tulisi muita (olin hereillä lähemmäksi
kahtakymmentä tuntia vuorokaudessa). Muut ajat vietin kave-
reiden kanssa ulkona. Joskus kenties pelattiin _yhdessä_
pelikonsolia tai piirrettiin mustavalkonäyttöisellä Apple
Macintosh Classicilla. Tasapainossa nuo kuitenkin olivat
lapsena.

Mitä tulee koululiikuntaan niin en todellakaan suosittele
sen lisäämistä. Koululiikunta tappoi innostukseni ns. nor-
maaliin urheiluun (harrastin ennen useita joukkuelajeja).
Pidän edelleen liikkumisesta, mutta koululiikunnassa opet-
taja tunsi minut ns. asennevammaisena. Ei pakkopullaa, sanon
minä. Ja ohimennen voin myös huomauttaa, että pakko tappoi
myös mielenkiintoni ruotsin kieltä kohtaan. Olin avoin oppi-
miselle vielä seitsemännellä luokalla mutta se pakkopakko-
pakkopakko yhdessä huonon opetuksen kanssa sai minut vihaa-
maan ruotsia sydämeni kyllyydestä.
Avatar
#16 • • onnela Guest

Originally posted by mttklrv:
Ainakin minun lapsuuteni kesäpäivät menivät jotakuinkin niin
että aamulla pelasin kasibittistä nintendoa kun kukaan ei
ollut vielä hereillä ja lähdin sitten leikkikentälle odotta-
maan, että sinne tulisi muita (olin hereillä lähemmäksi
kahtakymmentä tuntia vuorokaudessa). Muut ajat vietin kave-
reiden kanssa ulkona. Joskus kenties pelattiin _yhdessä_
pelikonsolia tai piirrettiin mustavalkonäyttöisellä Apple
Macintosh Classicilla. Tasapainossa nuo kuitenkin olivat
lapsena.[/QB}



Joo, sama hommeli kuusnepan kanssa. Meilläkin oli muuten Mac Classic.

[QB]
Mitä tulee koululiikuntaan niin en todellakaan suosittele
sen lisäämistä. Koululiikunta tappoi innostukseni ns. nor-
maaliin urheiluun (harrastin ennen useita joukkuelajeja).
Pidän edelleen liikkumisesta, mutta koululiikunnassa opet-
taja tunsi minut ns. asennevammaisena. Ei pakkopullaa, sanon
minä.



Okei, tässä on kieltämättä iso ongelma. En tiedä onko vika sitten liikunnanopettajien koulutuksessa vai missä, mutta jokin on pielessä kun liikunta (etenkin koulu) tuntuu niin monille olevan pakkopullaa... Jotenkin nuo nappulat pitäisi kuitenkin pihalle saada.
Avatar
#17 • • hakki Guest
Mä muistan kun kaverin vic20:llä tai kuusnepalla oli peli jonka nimi tais olla "jalkapallopeli". Siinä ei itse asiassa edes voinut tehdä mitään(!) eikä siinä ollut mitään grafiikkaa. Idea oli se että peli vaan käynnistettiin ja sitten vaan odotettiin ja aika ajoin se kone arpoi pelin kulkua tyyliin-"ruotsi teki maalin, suomi teki maalin, ruotsi voitti 3-2, yms.", ja pelin eteneminen näkyi ko. teksteinä ruudulla.

Jostain syystää sen "pelaaminen" oli hemmetin viihteellistä ja me pelattiin sitä tosi usein ja naureskeltiin, tosin harrastettiin vedonlyöntiä usein pelituloksesta. Ehkä peli oli niin hauska juuri sen vuoksi että se koko läppä oli vaan niin älyttömän huono =).

Lopuksi: Seuraava on varmaan todella itsestäänselvä asia useimmille, mutta jos nyt jollain sattuu olemaan "aukko sivistyksessä", niin tiedoksi että netti on pullollaan c64-emulaattoreita ja kaikki legendaarisimmatkin pelit löytyy netistä. Eli tämähän tarkoittaa sitä että voit pelata ko. pelejä pc:llä. En nyt muista URL:eja, joku voisi varmaan ystävällisesti niitäkin postata. ("Blue max" on omat suosikkini)
Avatar
#18 • • Taedium Guest

Originally posted by hakki:
Mä muistan kun kaverin vic20:llä tai kuusnepalla oli peli jonka nimi tais olla "jalkapallopeli". <clips> -- lue yltä -- </clips>



Football manager? En ole ikinä tajunnut tuon pelin suosiota.
Avatar
#19 • • Venon Guest

Originally posted by mttklrv:
[QB]OT: Hehe. Se oli todennäköisesti Ghost in the shell se peli
mitä lapsukainen pelasi.


Joo niin olikin en vaan muistanut sitä, se pentu jota hoidan kattoo aina sen alku demon ennen kun se alkaa pelaa sitä

Avatar
#20 • • hakki Guest

Originally posted by Taedium:
Football manager? En ole ikinä tajunnut tuon pelin suosiota.



Ei, vaan siis toi oli peli missä ei nimenomaan voinut tehdä _yhtään mitään_, ei Football Manager vaan käytännössä pelkkä arpakone. Siinä vaan päivittyi pelin tulos kun sen käynnisti, ja kun matsi oli loppu oli pelikin loppu.