Kasvissyöjille liian vähän vaihtoehtoja

27 posts, 2 pages, 7,078 views

Avatar
#1 • • Saskia Guest
--

Aargh! Kasvissyöjää ahdistaa!!!

Olen kasvissyöjä, en siis koske lihaan/kalaan/kanaan (mutta maitotuotteita käytän kylläkin). Aina kun menen jonnekin ulos syömään (ns normiraflaan), on listalla yleensä max 3 vaihtoehtoa, mistä voin valita. Ahdistaa!!!

Useissa rafloissa kasvisruoka on mallia 'normisafka ilman lihaa' sen kummemmin miettimättä.

Ja sitten jos sorrun McDonaldisiin on listalla kokonainen yksi salaatti mitä voin syödä, ei sinänsä että fetasalaatissa mitään vikaa olisi (hyvää se on), mutta voisin joskus siellä käydessäni ottaa jotain muutakin!

(tämän topicin tarkoituksena on vain purkaa tuskaa, tiedän että kasvisyönti on oma valintani ja joudun hieman rajoittamaan joitakin asioita sen takia, ymmärrän sen, mutta silti ottaa päähän kun ravintoloitsijat ym. ei ota meitä huomioon)

ps Asia on onneks helpottunut vuosien myötä, joskus 50-luvulla kasvissyönti ois varmaan ollut aika karua kun perunat ja läskisoosi oli SE juttu.



--

[ 25 April 2002: Message edited by: Saskia ]
Esa

Posts: 947

#2 • • Esa
Eiks topikin nimeks sopis paremmin vaiks "Elämäntuskaa, avaudu tänne".

Mut onhan toi niinkuin sanoit.. ei voi mitään.
Avatar
#3 • • Sampson Guest
Yhden hauskan jutun olen itse huomannut reilu puolivuotisen kasvissyöjä "urani" aikana. Koetapa etsiä kasvisruokia Salesta. Oikeesti! Ei yhen ainutta laatua (tarkoitan siis pitsoja ym.) Heillä on ilmeisesti joku boikotti päällä?
Avatar
#4 • • Pan Guest

Originally posted by Saskia:


Aargh! Kasvissyöjää ahdistaa!!!



Syö lihaa, se auttaa ahdistuksesta astmaan!
muahahaha!
mmmmmm Nyt maistuisi "raaka" pippuripihvi, sopivan mureana ja täydellisesti maistettuna...
Avatar
#5 • • khatt Guest
myös monessa grillimakkarassa on niin vähän lihaa että pitäisin sitä lähes täysin kasvissafkana
Avatar
#6 • • Ana-- Guest
Jepjep. Itse juuri lopetin täydellisen lihaboikottini ja
lisäsin menuuni kanan kalan kaveriksi. Punaiseen lihaan
en koske, mutta kyllä syötävää riittää. Totaalisen kasvis-
syöjän on IMHO hieman turha valittaa, että vaihtoehdot puut-
tuvat, sillä se on paskapuhetta. Kaupat ovat täynnä rehuja
ja keittokirjan käteen ottamalla voi kasviksista sun muista
loihtia vaikka mitä hyvää. Tofua ja soijarouhettakin kannat-
taa opetella käyttämään ns. lihankorvikkeena, sillä liha
oikeasti sisältää paljon aineksia joita ei kovin järke-
västi muualta saa. Soija sisältää mm. paljon proteiinia sun
muuta tärkeää lihamaista substanssia.

Mielikuvitusta tosin kasvisruokailija joutuu käyttämään
enemmän, ja pikaruokailu vähenee pakostakin, mutta eikö
tämä ole pelkästään hyvä juttu?
Avatar
#7 • • J Raninen Guest

Originally posted by Saskia:
[(tämän topicin tarkoituksena on vain purkaa tuskaa, kun ravintoloitsijat ym. ei ota meitä huomioon)
[/QB]


Eikö kannattas purkautua myös itse palveluiden tarjoajille/tarjoamatta jättäjille
Avatar
#8 • • Saskia Guest
--

Totaalisen kasvissyöjän on IMHO hieman turha valittaa, että vaihtoehdot puuttuvat, sillä se on paskapuhetta.



Mä tarkoitin nimen omaan ulkona syömistä, jota on kiva tehdä aina välillä. Kotona osaan kyllä laittaa ruokaa ihan normisti.

Eikö kannattas purkautua myös itse palveluiden tarjoajille/tarjoamatta jättäjille



Laitan kyllä palautetta aina kun muistan/jaksan/viitsin. Mutta tuntuu siltä ettei raflat jne. arvosta tollasta palautetta mitenkään hirveesti...

--

[ 25 April 2002: Message edited by: Saskia ]
Avatar
#9 • • Mimako Guest
Itse ryhdyin ovo-laktoksi vuoden -97 alusta, ja tottahan se on että ravintoloiden ruokalistoilla on vähemmän vaihtoehtoja kasvissyöjille kuin sekaravitsijoille, tuolle valtamassalle. Olemme samassa asemassa kuin esim. laktoosi-intolerantit. Keliaakikoilla ja esim. pähkinäallergikoilla oikean ravintolaruoan löytämisen paine on vielä paljon pakottavampi kuin meillä, koska jos he syövät murunkaan yliherkkyysreaktioita aiheuttavaa ainetta, he joutuvat sairaalaan tai jopa kuolevat.

Meillä kyse on sentään "vain" hyvästä elämäntapavalinnasta. Riittävän kauan toteutettuna elämäntapavalinnastakin voi tosin tulla elämäntapapakko, kuten omalla kohdallani kalan syömättömyydestä. Olin muutaman vuoden syömättä kalaa, kun kerran eräässä paikassa oli sitten tarjolla ilmaista kaviaaria ja keitettyä hummeria. Kalliit herkut houkuttivat mut maistamaan itseään, mutta sainkin niistä allergisen reaktion, joten goodbye seafood!

Tuskin tarvitsee mainitakaan, että runsaammin mitoin vegevaihtoehtoja löytyy yleensä intialaisista ravintoloista ja kaikkein eniten kasvispaikoista. Täällä Helsingissä parhain on imo Toisella linjalla sijaitseva Silvoplee, jonka murkinoilla pysyy kylläisenä _todella pitkään_. Olen hyvällä menestyksellä käynyt Silvopleessä jopa krapula-aterialla.

Unohtamatta tietenkään edesmenneen ravintola Kasviksen raunioille osittain syntynyttä ravintola Hima & Salia Kaapelilla! Ruoka on muutakin kuin vegeä, mutta vege on erittäin taitavasti valmistettua, ja me bilettäjät saamme hiljaisena lisäbonuksena oudon does not compute -tunteen: "Miksi täällä on niin hiljaista? Miksi noihin vessoihin ei ole jonoa? Miksi mä lapioin tässä pöydässä pöperöä enkä jauha chillibullshittiä rööki suussa ym.?"
Avatar
#10 • • Funkatronik Guest
Älä valita, mulla on vielä tuskaisempaa kun asun pienellä paikkakunnalla (väliaikaisesti ja ei omasta tahdosta tosin). Täältä ei saa edes kunnon eineksiä että voisi itse kokkailla jollei sitten halua syödä perunoita ja porkkanoita joka päivä. Erikoista on myös se että paikallisella yläasteella/lukiolla ei ole mitään kasvisvaihtoehtoa vaikka pikkusiskoni mukaan koulussa on parisenkymmentä kasvissyöjää. Sanovat vaan että syökää salaattia.
Avatar
#11 • • mark hamilton Guest
Kaikkiruokaisten määrä on suurempi kuin pelkälle kasvipuolelle suuntautuneiden. Täten tavalliset ravintolat eivät panosta kasvisvaihtoehtoihin.

Tavallisemmille ihmisille kasvisruoka ja kasvissyöjät on melkoisen vieras asia. Ihmiset ovat ennakkoluuloisia koska eivät tiedä asiasta mitään. Ihmiset epäröivät voiko pelkistä kasvikunnan toutteista edes valmistaa riitävän ravintopitoista ruokaa. Niin monillekun se soija kasvikin on täysin tuntematon. Ihmiset eivät tunne kasveja. Joten ne eivät voi tietää mitä kasveja yhdistelemällä saadan hyvä ja ravintopitoinen ruoka. Eivätkä usko, että sellaisia kasveja on olemassa.

Itse en tunne kuin yhden kasvin josta saa proteiinia joka on soija.

Mielestäni kasvissyöjän on yleensä turha valittaa ettei jossain ravintolassa ole tarpeeksi tai ollenkaan kasvisvaihtoehtoja. Koska on olemassa kasvis ravintolat. Myöskin kiinalaiset, intialaiset ja muut vastaavat ravintolat tarjoavat kattavan kasvisruoka listan. Vaikka niissäkin voi olla puutteita.

On tietenkin valitettavaa jos lähtee pitkälle matkalle vaikka lappiin laskettelemaan ja hienossa rinne hotellissa ei ole kasvisvaihtoehtoja joko ollenkaan tai riittävästi.

Monet kasvis syöjät ovat luopuneet kasvissyönnistä, sen aiheuttamien ongelmien takia.

Ihminen on kaikkiruokainen laji.
Avatar
#12 • • Saskia Guest
--

Erikoista on myös se että paikallisella yläasteella/lukiolla ei ole mitään kasvisvaihtoehtoa vaikka pikkusiskoni mukaan koulussa on parisenkymmentä kasvissyöjää. Sanovat vaan että syökää salaattia.



Toi on niin karua. Tossa on osaksi syynä koulujen surkeat safkamäärärahat, mutta toinen pointti on myös asenteet. Karkeasti yleistäen sanoisin että koulun keittoloiden tädit ei oikeasti jaksa eikä halua ymmärtää kasvissyöntiä elämäntapana, vaan usein ajattelevat että se on 'nuorten hömpötystä' (osa mun sukulaisista on keski-ikäisiä landeja, ja ne ajattelee just noin) joka menee ohi kun nuoret kyllästyy puolestamaan oikeuksiaan.

Mielestäni kasvissyöjän on yleensä turha valittaa ettei jossain ravintolassa ole tarpeeksi tai ollenkaan kasvisvaihtoehtoja. Koska on olemassa kasvis ravintolat. Myöskin kiinalaiset, intialaiset ja muut vastaavat ravintolat tarjoavat kattavan kasvisruoka listan. Vaikka niissäkin voi olla puutteita.



Mutta jos käy syömässä sellaisen ihmisen kanssa, joka haluaa syödä liharuokaa, ottaa kasvisruuan vähyys pannuun. Osassa kiinalaisista rafloista kasvisruokia on tasan 2 kpl (niinkuin esim. meidän lähikiinalaisessa ), osassa enemmän.

--
Avatar
#13 • • mark hamilton Guest

Originally posted by Saskia:
--

Mutta jos käy syömässä sellaisen ihmisen kanssa, joka haluaa syödä liharuokaa, ottaa kasvisruuan vähyys pannuun. Osassa kiinalaisista rafloista kasvisruokia on tasan 2 kpl (niinkuin esim. meidän lähikiinalaisessa ), osassa enemmän.

--



Varmasti ottaa..
Avatar
#14 • • wendy Guest
Nojaa, itse en ole hirmuista epäkohtaa huomannut kasvisruokailijana. Toisaalta minulla ei ole järjettömästi rahaa käydä ulkona syömässä, joten en nyt miljoonia paikkoja ole testannut. Kouluruokaa tietenkin tulee syötyä.

Jos mietitään vaikka kulunutta puolta vuotta ja listataan paikkoja joissa olen syönyt

-kouluruokalat (sodexho TKK, teknologföreningen TKK, Unicafe)
1 kasvisvaihtoehto päivittäin ja mahd. myös kasvissalaatti tai kasviskeitto. 4stä eri ruokalasta löytyy yleensä päivittäin joku syömäkelpoinen kasvisateria jos on tarvetta.

-Carrols ja Hesburger pikaruokaketjuista
Kasvishampurilainen on hyvää ja ranskalaisista saa mukavasti niitä syöpää aiheuttavia hommeleita.

-Nerone (Punavuoressa, pizzaa ja pastaa)
Loistavaa kasvispizzaa ja pastaa, valinnan varaa ei ole paljon, mutta maku sitäkin parempi

-Carelia (oopperaa vastapäätä, lähinnä viiniravintola, jonkun verran myös ruokaa)
Täälläkään lista ei ollut kovin laaja, mutta uijui sitä makunautintoa.. *slurps*

-Annapurna (Nepalilainen)
Täälläkin oli useampi vaihtoehto ja kaikki testaamani on ollut aivan luksushyvää.

-Dick Tracy's (keskusta)
Täälläkin oli muutama vaihtoehto. Ihan ok.

-Eerikin pippuri (eerikinkatu)
Pääsi unohtumaan ensin, mutta täältäkin saa oikein hyvää kasvisversiota normaalisafkasta falafelin kera.

Eli tämän kokemuksen perusteella en voi yhtyä kommentteihin. Kaupastakin löytyy myöskin vaikka mitä, kuten tuolla jo todettiinkin.

En ole myöskään mikään kiihkoilija. Tunnustan syöväni esim. juustoa, vaikka sen valmistukseen käytetäänkin jotain lehmän vatsan osaa yhdessä vaiheessa.

[ 25 April 2002: Message edited by: wendy ]
Avatar
#15 • • hab Guest

Originally posted by Saskia:


(ps Asia on onneks helpottunut vuosien myötä, joskus 50-luvulla kasvissyönti ois varmaan ollut aika karua kun perunat ja läskisoosi oli SE juttu.



oli se vielä yhdeksänkymmentäluvullakin. keksin itse joskus -97 alkaa lakto****-mikä-se-nyt-oli-vegetaristiksi. hommaa ei helpottanut se, että meidän lukiossa kasvissafkat oli pelkkää ylikeitettyä makaroonia maissinpalasilla.
Avatar
#16 • • osm Guest

Originally posted by markHOO:
Tavallisemmille ihmisille kasvisruoka ja kasvissyöjät on melkoisen vieras asia. Ihmiset ovat ennakkoluuloisia koska eivät tiedä asiasta mitään.



Itse en ole moista huomannut, itseasiassa alkaa tuntua siltä että ainakin mun kaveripiirissä tilanne alkaa melkein kääntyä toisinpäin.

Originally posted by markHOO:
Itse en tunne kuin yhden kasvin josta saa proteiinia joka on soija.



Sivistämisen paikka.

http://www.vegaaniliitto.fi/ukk.html#28


Pitäisikö minun olla huolissani proteiininsaannista vegaaniruokavaliolla?

Ei, kunhan vain saat tarpeeksi kaloreita. Virallisten suositusten mukaan saamme tarpeeksi proteiineja eli valkuaisaineita, jos 9 prosenttia päivittäisestä energiansaannistamme koostuu niistä.

Vegaaniruokavalion pääasialliset proteiininlähteet ovat palkokasvit (herneet, pavut ja linssit), pähkinät, siemenet ja viljatuotteet, jotka kaikki ovat suhteellisen energiapitoisia. Koska keskimääräinen proteiinitaso palkokasveissa on 27 %, pähkinöissä 13 % ja viljatuotteissa 12 % kaloreista, on helppoa nähdä että kasvisruoista saa riittävästi valkuaista.


Mun käsittääkseni ei ainakaan lakto-vegellä pitäisi tulla mitään ongelmia ruokavalionsa takia. C- ja b12-vitamiinien saannista tosin kannattaa huolehtia, mutta se nyt ei mitenkään erityisen haastavaa ole.
Avatar
#17 • • Mimako Guest

Originally posted by markHOO:
On tietenkin valitettavaa jos lähtee pitkälle matkalle vaikka lappiin laskettelemaan ja hienossa rinne hotellissa ei ole kasvisvaihtoehtoja joko ollenkaan tai riittävästi.

Monet kasvis syöjät ovat luopuneet kasvissyönnistä, sen aiheuttamien ongelmien takia.

Ihminen on kaikkiruokainen laji.



Minä en olekaan luopunut kasvissyönnistä, koska minä olen _kasvissyöjä_, en _kasvis syöjä_, natch!

Mä itse asiassa yllätyin, kuinka hyvät veget Levin ympäristön ravintoloissa oli maaliskuussa. Levihotellin humppabaarissa oli upeeta lanttukakkua tilpehööreineen, vegaaniakin silmämääräisesti arvioiden. Ravintola Àrranissa oli mainiota bataattisosekeittoa (ja aivan hemmetin vahvoja votkapaukkuja tai mitä lienevätkään), Hullussa Porossa upeeta fenkolipiirakkaa...

Ruokakaupoissa täyttävät vegeruoat olivat paljon vähemmät, mutta kyllähän reipas ulkoilmaihminen arvasi raahata soijat stadista, niin sai mökissä vääntää bologneset ja "jauheliha"keitot. Niitä söivät kiltisti porukan sekaravitsijatkin.
Avatar
#18 • • mekaanikko Guest
Mä syön tosi paljon ulkona ja ainakaan Stadissa ei yleensä kasvisruoan saanti ole ollut yleensä ongelma - kalaahan syön "hätätapauksessa" mutta harvoin siihen joutuu turvautumaan. Perinteiset wienerleike-lehtipihvi -osaston "ravintolat" (pitäisi ehkä puhua syöttölöistä juottoloiden tapaan) ovat tietysti luku sinänsä, mutta tasokkaissa ravintoloissa kyllä kasvisruokaa aina saa, samoin melkein kaikissa pikaruoka- ja etnisissä paikoissa.

Itse olen tosi nirso ruoka-aineiden suhteen (en pidä mm. munakoisosta, kesäkurpitsasta, paprikasta enkä oliiveista) joten mulla valikoima on senkin puolesta rajoittuneempi, mutta silti melkein aina löytyy jotain syötävää. Listaan seuraavassa mestoja joista on löytynyt hyvää kasvissafkaa ilman ongelmia. (Huom. Olen siis lakto-ovo-vege (+ satunnaisesti kalaa), en vegaani. Vegaanilla onkin paljon hankalampaa.)

- Pizzanhan saa aina haluamillaan täytteillä, joten pizzeriat käyvät aina. Kebabmestoistakin irtoaa yleensä vähintäänkin falafelia, yleensä myös pizzaosastoa on tarjolla. Lähiöraflat ovat yleensä OK koska pizzaa on melkein aina tarjolla. Muutoin voi kyllä olla hiljaista.
- Hampurilaismestoista löytyy melkein aina se kasvishampurilainen, taso tosin vaihtelee mutta kyllä ne yleensä syömäkelpoisia ovat. Ja ranskalaisia voi aina vetää pahimpaan nälkäänsä jos muuta ei ole tarjolla.
- Huoltoasemilta, kahviloista ym. löytyy aina vähintäänkin jotain juustosämpylöitä ja croissanteja niiden kaiken maailman lihapasteijoiden ja kinkkuleipien lisäksi. Vähän laadukkaimmista paikoista irtoaa usein salaatteja, panineja, ciabattoja ym. joista melkein aina löytyy joku fiksu vaihtoehto (esim. tomaatti-mozzarella -täytteiset paninit ja ciabattat muodostavat ajoittain ruokavaliostani huomattavan osan =).
- Etnisistä mestoista irtoaa melko salettiin hyvää kasvissafkaa. Helsingissä on kuusi nepalilaista ravintolaa (Mountain, Mt. Everest, Everest, Himalaja, Annapurna ja Satkar) joista kaikista saa helvetin hyvää ja täyttävää kasvissafkaa (shai paneer eli tuorejuustoa tomaatti-voi-kermakastikkeessa on oma suosikkini, namm!). Intialaisia löytyy suunnilleen saman verran (Riippuu mitkä lasketaan, esim. Eatzistahan saa intalaista safkaa mutta onko se intialainen? Entä Tinjami, Dacca tai Mini-India?), joista oma suosikkini on Sanomatalon Namaskaar/Wokit -fuusio josta saa myös aasialaisia wokkiruokia ja sushia + muuta japanilaista. Japanilaisista en ole itse syönyt kuin Kotossa jossa ruoka oli aivan törkeän hyvää mutta melkoisen kallista (kahden hengen ateria maksoi ilman juomia 40 e) ja aikaa saa varata koska oikeaoppiseen ateriaan kuluu aikaa. Kiinalaisia on pilvin pimein ja useimmista löytyy ainakin se perussetti keitettyjä kasviksia joille natriumglutamaatti antaa lisämakua. =) Vähän vaihtelua ihan perusmenuun tarjoavat esim. Hong Kong tai useat malesiankiinalaiset ravintolat kuten New Bamboo Center, Malesia ja Banana Leaf. Hinta-/laatusuhteeltaan paras kiinalainen Stadissa on mielestäni Urho Kekkosen kadun kiinalainen jonka nimeä en nyt tähän hätään muista. Lisäksi on pari thaimaalaista, pari libanonilaista ym.
- Cross kitchen -mestoista irtoaa myös erinomaisia kasvisruokia. Tsekkaamisen arvoisia ovat ainakin Via, Pravda (on kuulemma tosin mennyt alaspäin remontin jälkeen, en ole itse käynyt), Ysi, Eatz, Wrong, Stockan Kitchen ym. Myös monet puhtaasti eurooppalaista tai (perinteisesti lihapainotteista) eteläamerikkalaista keittiötä edustavat mestat kuten Tapasta, Limón, España, Nuevo jne. tarjoavat ihan hyvää kasvissafkaa.

Eli itse olen kyllä sitä mieltä että kasvissyöjän elämä ei ole mitenkään ihan kohtuuttoman hankalaa Helsingissä. Pienempien paikkakuntien ravintoloissa tilanne on usein varsin toinen, valitettavasti, ja kaikenmaailman catering ym. -kuviot duunataan yleensä aika lihapainotteisesti. Firman ainoana kasvissyöjänä on turha itkeä kun toimistolle on taas kerran tilattu jotain f*cking kanapatonkeja kysymättä edes että haluaisinko mä kenties jotain muuta.. Huoh.
Avatar
#19 • • vaavu Guest

Originally posted by markHOO:
Kaikkiruokaisten määrä on suurempi kuin pelkälle kasvipuolelle suuntautuneiden. Täten tavalliset ravintolat eivät panosta kasvisvaihtoehtoihin.



Mikä on ihan hölmöä. Itse olen sekasyöjä mitä suurimmassa määrin, mutta rakastan silti kasvisruokaa. Jos kuitenkin ravintolan menu tarjoaa vain salaatteja tms korviketta, olen pakotettu valitsemaan lihapuolelta jotain. Itse kun valitsen aina ruokani maun perusteella - poden tästä kyllä vähän huonoa omaatuntoa, mutta ruoka nyt vaan on niin hyvää.

Opiskelijaruokaloissa saa kuitenkin aika usein ihan hyvää kasvispöperöä. Useamman kuin yhden kerran olen jättänyt suosiolla oravannahkapalalihakastikkeet väliin ja valinnut päivän vegevaihtoehdon. Esimerkiksi sodexhon kasvislasagne on ziljoona kertaa parempaa kuin jauhelihasta tehty - ja saman asian ovat tainneet muutkin teekkarit huomata, kasvislasagne on aina loppunut niinä päivinä kun sitä on tarjolla.

Sama yhtälö pätee aika yllättävän monessa paikassa: falafel on paljon parempaa kuin lihakebab, tonnikalanachot voittavat jauhelihaisan version, puhumattakaan monista kasvispullista lihapulliin verrattuna. Jotenkin vain tuntuu siltä että useimmissa ravintoloissa ajatellaan, että sekasyöjille täytyy tarjota liharuokaa, ja kasvissyöjät voidaan marginaaliryhmänä jättää mauttoman hernemaissipaprika-mössön varaan. Uskoisin kuitenkin, että tarjoamalla maukkaampia ja panostetumpia kasvisruokia voitaisiin sekasyöjillekin tarjota monipuolisempia menuja.

Sitten on tietysti se seikka, että kasvisruoka sopii huomattavasti paremmin kilojaan vahtiville - kasviksissa kun harvemmin on rasvaa. (Päivän ällötysvinkki: menkääpä katsomaan sitä sikanauta-jauhelihapakettia, ja miettikää kuinka suuri osuus on 20% siitä mötikästä.)


Mielestäni kasvissyöjän on yleensä turha valittaa ettei jossain ravintolassa ole tarpeeksi tai ollenkaan kasvisvaihtoehtoja. Koska on olemassa kasvis ravintolat.



Niin, mutta aika harvoin on niitä tilanteita joissa voi itse päättää minne mennään ja mitä syödään. Firman tilaisuudet, juhlat, kokoukset, kavereiden tapaamiset yms. rajoittavat omaa valinnanvapautta melko rankalla kädellä. Jo siksi "tavallisten" ravintoloiden pitäisi tarjota vegeruokaa, mutta itselläni painaa vaakakupissa myös se sekasyöjien monipuolinen herkuttelu.
Avatar
#20 • • mark hamilton Guest

Originally posted by osm:
Itse en ole moista huomannut, itseasiassa alkaa tuntua siltä että ainakin mun kaveripiirissä tilanne alkaa melkein kääntyä toisinpäin.



Olen tässä viimeajat joutunut elämään erityisen ennakkoluuloisten ihmisten parissa. Ihmisten kanssa jotka luulevat olevansa oikeassa monesskin asiassa missä kuitenkin ovat täysin väärässä. Esimerkkinä, on todellakin ärsyttävää jos tiedät, että herkkusieni kasvaa luonnossa ja toinen osapuoli oikeasti luulee, että se on vain viljelty sienilaji ja ei kasva luonnossa. Parempi vaan pitää päänsä kiinni niin ei tule leimatuksi tyhmäksi. Tollasten kanssa on turha väitellä kun ne ei usko ennekuin asian näyttää tietosanakirjasta tai asia kerrotaan telkkarissa ohjelmassa nimeltä uutiset.

Ärsyttävää kuunnella ihmisiä jotka puhuvat pahaa kasvissyöjistä, pelkkien enakkoluulojen ja harhaluulojen varassa. Tyyliin, että miten voi pysyä hengissä pelkällä kasviravinnolla eihän kasveissa ole tarpeeksi ravinteita.

Originally posted by Varvana:
Niin, mutta aika harvoin on niitä tilanteita joissa voi itse päättää minne mennään ja mitä syödään. Firman tilaisuudet, juhlat, kokoukset, kavereiden tapaamiset yms. rajoittavat omaa valinnanvapautta melko rankalla kädellä. Jo siksi "tavallisten" ravintoloiden pitäisi tarjota vegeruokaa, mutta itselläni painaa vaakakupissa myös se sekasyöjien monipuolinen herkuttelu.



Totta.

Originally posted by Mimako:
Minä en olekaan luopunut kasvissyönnistä, koska minä olen _kasvissyöjä_, en _kasvis syöjä_, natch!



Eipäs takerruta mun typoihin. Tiiedän kasvissyöjiä jotka ovat siirtyneet lihaan, just sen takia, että kun ravintolat ei tarjoa juuri minkäänlaista kavisruokaa paitti salaattia.
Ja mistään ei saa hyviin kasvisruokiin tarvittavia aineksia.
Ainiin mutta kun, en muistanut että noi paritapausta olivat kasvissyöjiä vuonna yksi ja kaksi ennen käpysotia ja silloin tilanne oli erilainen kuin nyt. Yksi noista taisi puhua juurikin jostain lapin matkasta missä kyseinen henkilö oli kuolla nälkään kun missään ei ollut kasvisruokaa. Noi ei ole olleet kyllä ihan oikeita kasvissyöjiä.

Kävin tänään, pienessä kiinalaisessa kioskin kokoisessa pikaruokalassa jossa peräti neljä kasvisvaihtoehtoa, yhteen vaihtoehtoon sai valita jopa kastikkeen neljästä vaihtoehdosta. Mutta on toi varmaan vielä pientä vaikka noiden lisäkisi siellä on friteeratut banaanit jälkiruokavalikoimassa.

En tiedä paljoakaan kasvissyönnistä mitään vaikka kuulenkin paljon juttua asiasta eräältä kasvissyöjältä ja sen tyttöystävältä. Muut tapaamani kasvis syöjät on kadonneet jonnekkiin.


Originally posted by mekaanikko:- Hampurilaismestoista löytyy melkein aina se kasvishampurilainen, taso tosin vaihtelee mutta kyllä ne yleensä syömäkelpoisia ovat. Ja ranskalaisia voi aina vetää pahimpaan nälkäänsä jos muuta ei ole tarjolla.



Juu, oon kuullut kasvissyöjän sanovan, että noi kasvishampurilaiset on melko hirveetä mössöä mitä ei viitti syödä. Mutta makunsa kullakin.

edit: lisäys

[ 28 April 2002: Message edited by: markHOO ]