x-files

30 posts, 2 pages, 7,867 views

Avatar
#1 • • Mikko Guest
yksi kaikkien aikojen parhaista sarjoista imo. nyt vaan on niin että on tullut viimeaikoina seurattua hiukan laiskasti ja muutenkin on ollut sarja vähän ignorella.. tähän topikkiin vois laittaa tapahtumat ja juonen kiemurat aikajärjestyksessä aina pilottijaksosta alkaen..?
Avatar
#2 • • Dani Cior Guest
Tylsä, liikaa toistoa, liinä vähän yllätyksellisyyttä, liian junnaava, hyvät kohtaukset ja mielenkiintoiset juonenkäänteet hautautuvat kaiken aneemisen lässytyksen ja ylikäytettyjen tehokeinojen alle. En seuraa enää, seurasin joskus Krycekin (?) ja X:n aikoihin.
Avatar
#3 • • Tres Guest
Eka tuotantokausi oli vielä ajoittain siedettävää
matskua, mutta pääasiassa rasittavaa seurattavaa.
Ennalta arvattavia salaliittoja, leimaavaa ufo-
hörhöilyä ja paranormaalien ilmiöiden popularisointia.

Sarja toimii IMO tasolla, jossa se ei kykene saavuttamaan
esim. Prisonerin kaltaista symboliikkaa, ei star trekin/
quantum leapin/minkään muun scifisarjan sense-of-wonderia,
eikä perinteisten poliisisarjojen realismia. Juuri
tähän kompromisseihin perustuvaan tyyliin koko sarjan
suosio tietysti rakentuukin, mutta mitään syvyyttä
sarjalla ei ole. Lähinnä se pyrkii ruokkimaan yleisimpiä
ufomyyttejä ja olemassaolevia salaliittoteorioita
siinä määrin, että epäilen kyseessä olevan jonkin
USA:n valtion viraston tilaama propagandasarja jolla
ihmisiä pyritään tietoisesti hämmentämään ja kannustetaan
esittämään vääriä kysymyksiä.
Avatar
#4 • • zander Guest
Eilinen jakso oli hyvä esimerkki sarjan nykyisestä alennustilasta, vanhasta tottumuksesta sitä tulee silti katsottua. Mulderin sieppauksen jälkeen homma on mennyt vain entistä väsyneemmäksi.
Avatar
#5 • • andyk Guest
Ensimmäinen tuotantokausi oli hyvä, mutta sarja on laimentunut jatkuvasti. Ekalta kaudelta on mieleen jääneet jaksot "Ice" ja "Darkness falls".
des

Posts: 118

#6 • • des
tuleeko se mulder vielä sarjaan?
kyllä sieppauksen jälkeen sarjasta tuli ikävän tylsä.
aikaisempien tuotatokausien aikana kyllä oli mielenkiintoista seurata, vaikka olen nähnyt korkeintaan neljänneksen kaikista jaksoista.
Avatar
#7 • • mark hamilton Guest
Olinkin jo unohtanut koko sarjan. Kyllähän sitä tuli joskus seurattua. Mitäköhän siinä on tapahtunut. Missä on syöpämies (toivottavasti kuoli jo syöpään).

Jotenkin tästä topikista tuli edesmennyt tampereen LA-Garage mieleen
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest
Paska jenkkisarja, niinkuin kaikki muutkin jenkkisarjat..
ei kiinnosta.
Avatar
#9 • • Kotkan-laihin-dj Guest
Joskus oli mun lempisarja, mut nyt se muttui ihan oudoks...
Avatar
#10 • • xybo Guest
Ainoa jakso joka jäi mieleen oli se missä
oli niitä mutantteja jotka hakkas porukkaa
kirveellä.. se oli kiva. Siitä tais tulla
pieni halookin sen näyttämisen jälkeen.
Mutta tosiaankin, en ole 3:vteen kattonu
telkkaria, että se siitä.

-- xybo
Avatar
#11 • • dixoff Guest
Minun mielestäni sarjassa on tullut sama jakso jo ihan riittävän monta kertaa. Sarja on lähes koko historiansa pyörinyt yhden iden ympärillä, joka rutistettiin kuiviin jo aikapäiviä sitten. Ei sitä oikein jaksa, kun samat naamat hakkaavat päätään edelleen samaan seinään kuin ties kuinka monta tuotantokautta sitten. Minun puolestani levätköön rauhassa. Muuten olen sitä mieltä, että puoli yhdeksän uutiset on paras tv-ohjelma. (:
Avatar
#12 • • Jukka I Guest
No eipä näytä X-Files nauttivan erityisen suurta suosiota plattarilaisten keskuudessa

X-Files on ainoa TV-sarja mitä tulee seurattua. IMO sarja nimenomaan EI sorru siihen geneeriseen ufo/salaliittohössötykseen jonka varjolla kaiken maailman halpatuotantokopiosarjat ratsastaa. Pääjuonessa on syvyyttä aivan hitosti, varmasti enemmän kuin keskivertojenkki pystyy sulattamaan. Toki väliin mahtuu joitakin standalone/huumorijaksoja jotka ei jaksa kiinnostaa, mutta kaiken kaikkiaan laatu on pysynyt 7 vuotta todella korkealla. Henkilöhahmoissa on syvyyttä ja näyttelijät, varsikin Anderson, tekevät loistavia suorituksia. Mark Snow:n musiikki iskee aivan täysillä.

Totta, että paranormaalien ilmiöiden popularisointi oli alkuvaiheessa sarjan ajava voima. Mutta kun sarjaa katsoo nyt niin kyllä se on luonteeltaan enemmän draamasarja kuin puhdas scifisarja. Lähinnä paranormaalit ilmiöt ovat vain se taustaympäristö jonka päällä henkilöhahmoja kehitetään. Kyllä se addiktion syntyminen varmaan vaatii suunnilleen jokaisen jakson näkemistä. Ymmärrän, että vähemmän säännöllisesti sarjaa seuraavat eivät näe siinä mitään erikoista verrattuna muihin genren sarjoihin. Mutta kyllä 8 vuotta kestävä looginen pääjuoni on tänä MTV-aikana sellaista herkkua että alta pois.

[ 25 April 2002: Message edited by: Blackout ]
Avatar
#13 • • SAMi Guest
jep..

jokainen jakso on tullut katsottua, ja Mulderin sieppaamisen jälkeen on sarja muuttunut parempaan suuntaan..

joo, jenkeissä menossa 9 kausi ja viimeinen, eli joutuu venailemaan viel pari vuotta et tulee lopullinen päätös + toinen pitkä leffa.mutta paras sarja on tähän mennessä ollut Millenium, aluks se oli aika tylsä perus poliisisarja sci-fi hyösteellä, mutta kun Frankin [poliisi]frendi tapettiinn, tuli sarjaan syvyyttä, kiemuroita, ja jokaisella jaksolla oli merkityksensä jatkoon!!huh huh!!ton tyyppisiä syvällisiä sarjoja kaipais lisää.no kyl x-files on sortunut aikalailla toistoon, mut ku on koukus niin sitä on koukus

ps.kyl se B5 on kans kova
Avatar
#14 • • Jukka I Guest

Originally posted by SAMi:
...mutta paras sarja on tähän mennessä ollut Millenium...



Millennium oli kanssa ihan mielettömän hyvä, samanlainen fiilis kun X-Filesissä mutta kertaluokkaa synkempi. Kaikkien aikojen paras sarja IMO on kyllä Twin Peaks, sitä tunnelmaa ei mikään sarja ylitä pariin vuosikymmeneen...

Originally posted by SAMi:
ps.kyl se B5 on kans kova



DS9 on parempi, tapellaanko?

[ 25 April 2002: Message edited by: Blackout ]
Avatar
#15 • • Tapi T Guest
Mä en ole ikinä ollut mikään Kansioiden suuri fani, mutta leffa oli hyvä ja ne harvat jaksot mitä on tullut kateltua on ollu suurimmaksi osaksi ihan ok.

Mulderin kadotessa sarjan mielenkiinto laimeni, koska Mulderin ja Scullyn platoninen suhde on mun mielestä yks sarjan kantavista teemoista. Tää uus "agent Dogget" on omalla tavallaan ihan hyvä, vaikkei Mulderia korvaakaan.

Mun mielestä kuitenkin X-Files on pysynyt kasassa tosi hyvin, jos ajattelee kuinka paljon sitä ollaan tehty. Vastaavalla laadulla käsikirjoitettuja sarjoja on tosi vähän.

Edit: pakko ottaa osaa tohon B5-keskusteluun. Siitä tulee lähinnä mieleen "Bold And The Beautiful: lost in space"!

[ 25 April 2002: Message edited by: Tapi T ]
Avatar
#16 • • Lachesis Guest
Liikaa täytejaksoja, kaavamaisuutta ja klisheita. Baah.
Avatar
#17 • • athmos Guest
Jees, hyvä sarja! Mutta hieman lässähti Mulderin lähdettyä..

Toinen sarja mitä jaksaa isommalla innolla seurata, on Tähtiportti. Joka vasta alkoikin uusin jaksoin pyörimään
Avatar
#18 • • MySki Guest
Vanhana x-files fanina on pakko sanoa, että todella täyttä roskaa nykyään koko sarja. Yksinkertaisesti liian kauan on salaisia kansioita pidetty elossa.
Mulder lähti jo ja kohta kai myös scully... turhaa, niin turhaa.
Jaksot ei ole enää jännittäviä, niin kuin ennen jne. jne.

Jos joku haluaa jaksoista tarkat juonenkäänteet niin koko stoori alusta tähän päivään löytyy osotteesta: http://gamma.nic.fi/~sorvosan/xfiles/

the truth is out there.
Avatar
#19 • • TfO Guest
Ennen tuli seurattua kunnolla mut nyt ei oo kyl enää jaksanu edes seuraavana päivänä videolta kattoo... joko sarja on muuttunu liikaa tai sit oon vaan tullu arkistot mun kohdalla täyteen... kaikki jaksot on kyl tullut nauhoitettua talteen (haluaako joku ostaa pois... löytyy myös kaikki B5:set?)
Avatar
#20 • • Noste Guest
Joo, täytyy yhtyä edellisiin kommentteihin, tuntuu että nykysin sarja on aika surkee, en oo enää jaksanu pahemmin katella, jutut on aika ihmeellisiä (no olihan ne sitä alussakin, mikä on vain hyvä) mutta tuntuu vain siltä että sarja on jotenkin menettäny hohtoa ainakin mun silmissä.. Alussa tuli katottua jokainen jakso ja nauhoittettua ne (mullakin niitä kasa vhs:nä on)