Sikaflunssa

109 posts, 6 pages, 30,912 views

turquoise

Posts: 732

#1 • • turquoise e-ra2co
Nyt on sitten naapurinpojalla todettu sikalenssu, raportoi Ilta-Sanomat. Oletteko te sairastaneet kyseisen taudin? Uskallatteko liikkua julkisilla paikoilla ilman sormikkaita ja hengityssuojaimia? Kiertääkö piilopullo baarissa vielä entiseen tahtiin?

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

evvk

Posts: 1,918

#2 • • evvk
Minä en ole kuullut kenenkään lähipiiristä sairastuneen. Tuskin nyt sellaiseen hysteriaan kannattaa rueta, että henkityssuojamia pitäisi alkaa käyttämään. Mutta minä en kyllä lähtisi keneltäkään ottamaan baareissa puoliksijoutuja juomia vastaan vaikka tarjottaisiinkin.
turquoise

Posts: 732

#3 • • turquoise e-ra2co

Replying to Sikaflunssa:

mark hamilton, 14.8.2009 15:11:
Tuskin nyt sellaiseen hysteriaan kannattaa rueta, että henkityssuojamia pitäisi alkaa käyttämään.



Ai miten niin?? *löyhentää maskia* Ehehe. Itse en pelkää sitä sen enempää kuin normi influenssaakaan. Tulee jos on tullakseen, mutta kyllä mä käsiä oon aina pessyt paljon sillä sairastelu ei nappaa.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

evvk

Posts: 1,918

#4 • • Edited evvk

Replying to Sikaflunssa:

sativa, 14.8.2009 15:15:
---
mark hamilton, 14.8.2009 15:11:
Tuskin nyt sellaiseen hysteriaan kannattaa rueta, että henkityssuojamia pitäisi alkaa käyttämään.

---


Ai miten niin?? *löyhentää maskia* Ehehe. Itse en pelkää sitä sen enempää kuin normi influenssaakaan. Tulee jos on tullakseen, mutta kyllä mä käsiä oon aina pessyt paljon sillä sairastelu ei nappaa.



Ok.. mut mulla itsellä ai ole ollut flussaa tai muutakaan muutamaan vuoteen lukuun ottamatta yhtä ruokamyrkytystä joka nyt oli vain ja ainoastaan ärsyttävän kovaa vatsakipua päiväksi. Muut jotka oli samassa paikassa syömässä joutuivat sairaalaan moneksi päiväksi.
ValaX

Posts: 3,891

#5 • • Edited ValaX
Eipä mun käyttäytminen ole muuttunut mihinkään tän pöpön takia. Täytyy kyllä sanoa, että aluks pelästyin vähäsen.
asdf

Posts: 3,155

#6 • • asdf
Tätä on imo liioteltu mediassa vähän liikaa. Eihän tauti käsittääkseni käytännössä eroa normi influenssasta mitenkään, kyllähän sekin hoitamattomana vie sairaalaan. Ja kuitenkin valtaosa taudin saaneista potee olonsa kotihoidossa, joten en ite ainakaan nää mitään syytä ryhtyä mihinkään sen kummempiin varotoimiin, mitä nyt aina influenssakautena kattoo sitä käsien pesua vähän tarkemmin.
Chatte

Posts: 4,085

#7 • • Chatte Team Teknolipat :)
Käyttäytymistäni en ole muuttanut, piilopullo kiertää ja pusuttelu jatkuu. Hieman huolestunut kuitenkin olen, nimittäin kyllähän tätä verrataan Espanjan tautiin jne., joka oli harvinaisen tappava influenssavirus, kuten tämäkin. Ja jos luet tätä (anteeksi yleistykseni iän suhteen), olet luultavasti sitä sukupolvea, jolla ei ole vastustuskysyä possuflunssalle. Eipä tässä.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

ezzy

Posts: 8,060

#8 • • ezzy Droid-pappa
pari duunikaveri on ton nyt jonkinasteisena sairastanut, ei kovin vakavana näemmä. Itse tulee pestyä käsiä huolellisemmin ja kovasti tulee kaiteista ja ovenkahvoista oksetusreaktioita *nauru*

Saippualla ja käsidesillä tulee pestyä kädet, kun duunin alakerran k-kaupassa käyn ostoksilla. Aika turhaahan toikin varmaan on, mutta eipä tota mielellään tartuta koko firmaan, tulee aika kusiset paikat kaikille tehdä duunia alimiehityksellä. Itse sen lomien aikaan huomannut jo...
remotion

Posts: 5,283

#9 • • remotion nostatus guru
Monella kaverilla jo ollut, nämä olivat sen barcelonasta napanneet.
Eilen lekuri sano tästä mun 5vk kestäneestä flunssasta että jossain vaiheessa on voinut olla sikakin vallalla lähinnä kai siksi kun olen maailmaa kesällä kierrellyt.
Itse en siihen kyllä usko koska tuo aiheutti kavereilla todella ikävää kurkun tulisuutta.
Mutta ei siihen tod.näk terveet kuole.

Toisekseen tähän kuten muuhunkaan virukseen ei ole yksilöllä viruksen purkukoodia ennen kuin on sen viruksen itselleen hankkinut, ei ole mikään ikäpolvikysymys koska tätä tautia ei ole aiemmin ollut.
Tällähetkellä sika influenssasta on jo muutama variantti kehittynyt, joten sekään ei ole varmaa tulevaisuudessa etteikö sitä sairastaneet uudestaankin joutuisi kokemaan.

My&doctors 60cents.
Chatte

Posts: 4,085

#10 • • Chatte Team Teknolipat :)
Luinpa lehdestä lääkärin sanomana, että nuoremmilla ihmisillä on suurempi riski sairastua vakavasti, koska jonkinlaista vastustuskykyä antavat jotkut aikaisemmin sairastetut influenssat. Minähän en mitään tiedä, uskoin asiantuntijoita.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

whispering

Posts: 871

#11 • • whispering Super Juusto

Replying to Sikaflunssa:

Zenni, 14.8.2009 16:08:
Tätä on imo liioteltu mediassa vähän liikaa. Eihän tauti käsittääkseni käytännössä eroa normi influenssasta mitenkään, kyllähän sekin hoitamattomana vie sairaalaan.



Mitä mä oon ymmärtäny, niin se virus elää pinnoissa (ovenkahvat jne) tavallisia viruksia kauemmin, joten se leviää paljon helpommin. Kuolleisuus ei oo missään huippulukemissa, mut mun tietääkseni sairaalaväki pelkää että kohta tulee pahempi, toinen aalto. Ilmeisesti niin on käyny ennenkin. Eli mitä useampi sen nyt saa, sitä todennäkösemmin tulee uus, pahempi variantti. Noin ainakin mä oon sen käsittäny. Ite en oo mediassa huomannu mitään liiottelua (keltanen lehdistö tietenkin asia erikseen).

Ite ei oo tullu tehtyä mitään muita muutoksia kuin että ei enään tuu kaupoissa ym niin herkästi otettua niistä kaiteista, kahvoista jne kiinni turhaan.
Bio

Posts: 4,429

#12 • • Bio The Bullies / Pinky

Replying to Sikaflunssa:

Chatte, 14.8.2009 17:10:
Luinpa lehdestä lääkärin sanomana, että nuoremmilla ihmisillä on suurempi riski sairastua vakavasti, koska jonkinlaista vastustuskykyä antavat jotkut aikaisemmin sairastetut influenssat. Minähän en mitään tiedä, uskoin asiantuntijoita.



Juu, totta. Vanhemmat ikäpolvet on sairastanut elämänsä aikana kaikenlaisia kiertotauteja, joten niillä on parempi vastustuskyky, kun taas nuoret jotka on ehkä kerran tai pari sairastanut influenssan.

whispering, 14.8.2009 18:32:
Mitä mä oon ymmärtäny, niin se virus elää pinnoissa (ovenkahvat jne) tavallisia viruksia kauemmin, joten se leviää paljon helpommin. Kuolleisuus ei oo missään huippulukemissa, mut mun tietääkseni sairaalaväki pelkää että kohta tulee pahempi, toinen aalto. Ilmeisesti niin on käyny ennenkin. Eli mitä useampi sen nyt saa, sitä todennäkösemmin tulee uus, pahempi variantti. Noin ainakin mä oon sen käsittäny. Ite en oo mediassa huomannu mitään liiottelua (keltanen lehdistö tietenkin asia erikseen).



Siks just olis hyvä sairastaa se sikainfluenssa nyt ennen kuin se toinen aalto tulee.

Ite sairastuin johonkin flunssaan 2 päivää sen jälkeen kun tulin Islannista. Pari päivää olin 38 asteen kuumeessa ja sit se meni ohi. En tie sit oliko sikainfluenssaa, mut toivon et oli. Onhan tolle virukselle myös diagnostiset testit olemassa, mut aika hintavia.

Täältä löytyy ajankohtaista missä tilanteessa mennään http://www.sikainfluenssa.fi/
whispering

Posts: 871

#13 • • whispering Super Juusto

Replying to Sikaflunssa:

Bio, 14.8.2009 19:19:
Siks just olis hyvä sairastaa se sikainfluenssa nyt ennen kuin se toinen aalto tulee.

Ite sairastuin johonkin flunssaan 2 päivää sen jälkeen kun tulin Islannista. Pari päivää olin 38 asteen kuumeessa ja sit se meni ohi. En tie sit oliko sikainfluenssaa, mut toivon et oli. Onhan tolle virukselle myös diagnostiset testit olemassa, mut aika hintavia.

Täältä löytyy ajankohtaista missä tilanteessa mennään http://www.sikainfluenssa.fi/



Mut jos tulee uus variantti, se sun nykyinen (siis jos olisit sairastanu sen) vastustuskyky ei toimi välttis enään siihen.

Mut millanen Islanti oli? Oon aina halunnu käydä siellä :)
Saarre

Posts: 1,151

#14 • • Saarre
Mielipiteeni on, että media on tehnyt tästäkin flunssasta aivan liian pelottavan kuuloisen, sen todelliseen vakavuuteen verrattuna. Suomen terveydenhuollolla on rahkeita selvitä tästä Helpolla.

--
*tähti* Full hearts cant lose

Bio

Posts: 4,429

#15 • • Bio The Bullies / Pinky

Replying to Sikaflunssa:

whispering, 14.8.2009 19:22:
Mut jos tulee uus variantti, se sun nykyinen (siis jos olisit sairastanu sen) vastustuskyky ei toimi välttis enään siihen.



Ei se ihan täysin auta, mut se tauti ei sit tuu niin rajuna kuin niillä jotka ei oo sitä sairastanut.

whispering, 14.8.2009 19:22:
Mut millanen Islanti oli? Oon aina halunnu käydä siellä :)



Sen enempää menemättä topikin aiheen ohi sanotaan näin et: Jos luulee et Suomella on karu luonto niin pitäis mennä Islantiin. Lennot maksaa paljon, mut joka ikinen hetki siel on sen arvoinen ;)
whispering

Posts: 871

#16 • • whispering Super Juusto

Replying to Sikaflunssa:

Bio, 14.8.2009 19:28:
Sen enempää menemättä topikin aiheen ohi sanotaan näin et: Jos luulee et Suomella on karu luonto niin pitäis mennä Islantiin. Lennot maksaa paljon, mut joka ikinen hetki siel on sen arvoinen ;)



Vähän vielä menemällä aiheen ohi, oon funtsinu et menisin Smyril Linen laivalla färsaarille ja sieltä islantiin. Sormet ristiin et veronpalautuksia tulee paljon :p
Jutu

Posts: 3,054

#17 • • Jutu Blondi
En oo paljon murehtinut tätä. Töiden puolesta tulee läträttyä veden, saippuan ja käsidesin kanssa muutenkin, niin jos se nyt kaikesta huolimatta tulee niin onpahan sekin sitten koettu. Ja kerrankin voi sanoa, että on tullut ylemmältä taholta kättelykielto niin ei tarvii kätellä kenenkään limasia käsiä! :D Mut se mikä mun mielestä on ehkä hieman naurettavaa, niin esim meillä saisi 5 päivää saikkua puhelinsoitolla, tietenkin edellyttäen että sulla on 38-> astetta kuumetta, päänsärkyä, kurkkukipua, oksentelua, ripulointia, väsymystä ja sulla on ollut "tilaisuus" saada tartunta jostain. Mutta, kuka tän nyt sitten tarkistais, että sulla oikeesti on sikainfluenssa, koska kehotuksena olis pysyä kotona eikä lähteä päivystykseen haahuilemaan :D

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Bio

Posts: 4,429

#18 • • Bio The Bullies / Pinky

Replying to Sikaflunssa:

whispering, 14.8.2009 22:27:
Vähän vielä menemällä aiheen ohi, oon funtsinu et menisin Smyril Linen laivalla färsaarille ja sieltä islantiin. Sormet ristiin et veronpalautuksia tulee paljon :p



Kuulostaa kyllä todella hienolta reissulta. Färsaaret ois aika päräyttävä kokemus :)

Jutu, 14.8.2009 23:31:
Mutta, kuka tän nyt sitten tarkistais, että sulla oikeesti on sikainfluenssa, koska kehotuksena olis pysyä kotona eikä lähteä päivystykseen haahuilemaan :D



Muistaakseni PCR-testi maksoi n. 70e (jota tehdään vain kolmessa labrassa Suomessa). Yleensä vaan sanotaan et mee kotiin ja soittele jos olo pahenee. Tietty onhan pikatestejäkin olemas, mut ne tais erotella vain sen onko kyseessä influenssa, mut ei kertonut mikä influenssa (tosin viimeisessä THL:n sivuilla pikatestejä ei suositella).
Worin

Posts: 526

#19 • • Worin

Replying to Sikaflunssa:

Zenni, 14.8.2009 16:08:
Tätä on imo liioteltu mediassa vähän liikaa. Eihän tauti käsittääkseni käytännössä eroa normi influenssasta mitenkään, kyllähän sekin hoitamattomana vie sairaalaan. Ja kuitenkin valtaosa taudin saaneista potee olonsa kotihoidossa, joten en ite ainakaan nää mitään syytä ryhtyä mihinkään sen kummempiin varotoimiin, mitä nyt aina influenssakautena kattoo sitä käsien pesua vähän tarkemmin.



Ei kyl influenssa vie hoitamattomana sairaalaan. Ei siihen ole mitään lääkkeitä olemassa. Sairaaloissa saadaan pidettyä ihminen tehokkaasti elossa, mut oman immuunisysteemin on tapettava se virus siihen ei voida mitenkään muuten vaikuttaa. Mulla on ollu monet kerrat influenssa ja se on vähän kun normi flunssa mut asteen tai kaks enemmän perseestä.

Virukset on siitä jänniä veijareita, et niiden "evoluutio" on niin nopee et ne hetkessä mukautuu uusia lääkkeitä vastaan. Mut jossain vaiheessa siihen voi tulla muutos, kun nykyään tutkitaan niitä rna pätkiä, jotka ei muutu viruksen mukautuessa. Niitä vastaan kun saadaan ase niin virus ei yhtä helpolla pysty enää mukautuun. Ton luin siis tieteenkuvalehdestä ja se meni jotenkin tollein.

En tee mitään poikkeevaa itte, se lentsu tulee kuitenkin meikälle ennemmin tai myöhemmin. Ehkä hyvä vaan, oon lukenu et toinen aalto on pahempi kun eka aalto et parempi saada se heti alussa.
Nasutin

Posts: 265

#20 • • Nasutin
Jenkeissä kuuulemma pidetään jonkinsortin sikaflunssabileitä. Eli tartutetaan mahd monta kaveria juuri sen takia, ettei tuon variaation/kovemman aallon mahdollisesti iskiessä tauti enää toisella kerralla tulisi niin voimakkaana. Siellä kun ei tuo terveydenhuolto toimi ihan yhtä hienosti, kun täällä suomessa! *nauru*

Meillä mies makoilee nyt viikon kotieristyksessä sikaflunssan takia. Tosin ei testattu varmaksi, mut kaikki oireet täsmää. Nyt laitetaan porukka tosiaan jo pelkästä epäilystä viikon eristykseen saikulle! Ite sain juuri eilen kuitenkin puhtaat paperit vaikka epäiltiin mullekkin tulleen ja samassa asunnossa kuitenkin elellään niin todennäköistäkin olisi ollut, mutta ei... Eipä siinä muuta kun vältettävä yleisillä paikoilla liikkumista, sekään ei ole mikään ehdoton kielto! Suojaa kasvoille vaan yskiessä, runsas käsien pesu ja desinfiointi. Toki olisi hyvä välttää tavaroiden ylimääräistä koskemista. Kotona erilliset käsipyyhkeet kaikille vessaan yms pikku jutut. Sillä sen tartunnan pitkälle jo välttää. Sitten vaan kipeä sairastamaan tauti pois ja viikossa voi taas elellä normaalisti. Eli ei voi kauhean rankaksi/pelottavaksi taudiksi sanoa. Toki joillain tulee pahempina oireet ja tuo viikon sairastelu saattaa tuntua tuskaiselta!

Ja vaikka taudin poistumiseen kehosta kokonaisuudessaan menee n.3-4vko niin tautihan voi tarttua vain n.viikon ajan oireiden puhkeamisesta!

--
Nasulle käy joskus niin, että kun Ajattelee Asioita, ne ovat aivan Asiallisia silloin kun ne ovat vielä päässä,
mutta muuttuvat kokonaan kun ne tulevat esiin kaikkien nähtäviin!